AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #1 Skrevet 10. desember 2019 Til info er det vår første julefeiring sammen. Jeg og samboer driver å sparer til huskjøp, og han har egentlig sagt at han ikke vil ha julegave da han heller ønsker at de pengene skal gå til sparing. Jeg trenger ikke julegave, men vet at han allerede har kjøpt og jeg vil jo gi han også... Endelig har jeg kommet på noen bra julegaveideer, men jeg er veldig usikker på hva som blir riktig... Dilemmaene er: Dette er jo ikke ting han trenger (kjøper seg alt han trenger og mer selv), men gaver jeg vet han hadde blitt glad for. Huskjøp er jo mye viktigere. Han har ikke noe kontakt med familien sin, så jeg frykter at den eneste gaven han får er fra meg. Vi skal feire med min familie, og da blir jo han sittende å se på at vi åpne pakke for pakke, og jeg ønsker jo selvfølgelig ikke at det skal være trist for han på juleaften. Først hadde jeg en tanke om å pakke hver gjenstand hver for seg, så han ikke bare skulle få 1 gave. Nå tenker jeg at dette er jo ikke ting han trenger, og at det er dumt å kjøpe mange gaver bare for at han ikke skal få en trist jul når vi egentlig sparer til hus... Hva hadde dere gjort? Hadde det beste kanskje vært å avtale en beløpsgrense? Anonymkode: da259...83f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #2 Skrevet 10. desember 2019 Hvilkn holdning har han til gaver og jul generelt? Kanhende synes han det er like greit å slippe å få en haug med gaver. Siden han har kjøpt til deg, må vel du også få lov til å gi ham noe. Kanskje noe hjemmelaget du vet han vil like, og som ikke koster så mye? Vanskelig å gi konkrete råd her, men det er mine tanker. Anonymkode: 2243f...077 5
eller Skrevet 10. desember 2019 #3 Skrevet 10. desember 2019 Jeg er veldig fornøyd med ordningen vi har: Vi gir hverandre ikke jule- og fødselsdagsgaver. Kjæresten og jeg, altså. Vi spiser god mat og drikker god vin, og innimellom, men sjelden, gir eller får jeg en gave ut av det blå. I ditt tilfelle ville jeg gitt noe som kommer det nye huset til gode. Kjøkkenutstyr, verktøy, en trådløs høyttaler eller hva nå enn du ser kan være noe vil være greit å ha når den tid kommer. Og som fortsatt kan brukes nå. Ellers er en opplevelse sammen en flott gave. Konsert og middag med deg, for eksempel. 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #4 Skrevet 10. desember 2019 Får han ikke gave fra familien din eller fellesgave for dere? Anonymkode: 88d22...750 10
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #5 Skrevet 10. desember 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til info er det vår første julefeiring sammen. Jeg og samboer driver å sparer til huskjøp, og han har egentlig sagt at han ikke vil ha julegave da han heller ønsker at de pengene skal gå til sparing. Jeg trenger ikke julegave, men vet at han allerede har kjøpt og jeg vil jo gi han også... Endelig har jeg kommet på noen bra julegaveideer, men jeg er veldig usikker på hva som blir riktig... Dilemmaene er: Dette er jo ikke ting han trenger (kjøper seg alt han trenger og mer selv), men gaver jeg vet han hadde blitt glad for. Huskjøp er jo mye viktigere. Han har ikke noe kontakt med familien sin, så jeg frykter at den eneste gaven han får er fra meg. Vi skal feire med min familie, og da blir jo han sittende å se på at vi åpne pakke for pakke, og jeg ønsker jo selvfølgelig ikke at det skal være trist for han på juleaften. Først hadde jeg en tanke om å pakke hver gjenstand hver for seg, så han ikke bare skulle få 1 gave. Nå tenker jeg at dette er jo ikke ting han trenger, og at det er dumt å kjøpe mange gaver bare for at han ikke skal få en trist jul når vi egentlig sparer til hus... Hva hadde dere gjort? Hadde det beste kanskje vært å avtale en beløpsgrense? Anonymkode: da259...83f Det jeg hadde gjort er å slutte med punktet over dersom dere skal "spare til huskjøp". Han vil dessuten selvsagt få pakke fra din familie - en kjøper pakke til alle en skal feire med, det er helt normal folkeskikk. Dersom du vil gi han noe - hva med noe dere trenger til det nye huset? Verktøykasse på deling, feks, ville vært min anbefaling. Anonymkode: 7beea...16d 1
Heisenberg Skrevet 10. desember 2019 #6 Skrevet 10. desember 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han vil dessuten selvsagt få pakke fra din familie - en kjøper pakke til alle en skal feire med, det er helt normal folkeskikk. Anonymkode: 7beea...16d Det er ikke noe selvsagt med det! Jeg kjøper ikke gave til alle jeg feirer jul med og får det heller ikke tilbake. Helt normalt. Endret 10. desember 2019 av Heisenberg 3
Jytte Skrevet 10. desember 2019 #7 Skrevet 10. desember 2019 Siden han har kjøpt gave til deg i år, ville jeg funnet en gave til han også. Min eks og jeg hadde en avtale om å ikke gi hverandre gaver, men når vi hadde julaften hos oss endret vi på det og ga gave. Ofte feiret vi ikke selve julaften sammen, men møttes igjen hjemme på kvelden. Det holder med en gave, toppen to. Å få flere fra samme person blir bare pinlig hvis det er det eneste han får. Vet om familier (voksne) som har gått bort fra å gi hverandre julegaver. Ingen stiller spørsmålstegn ved det.
Eneri Skrevet 10. desember 2019 #8 Skrevet 10. desember 2019 Jeg ville kjøpt gave til ham. Jeg ville også kjøpt flere ting, pakket hver ting for seg, men puttet alt i en fin gavepose. Da blir det èn overrekkelse av gave fra deg, men mange pakke å åpne fra posen. I min familie ville det vært naturlig at mine foreldre /søsken ga en gave til min kjæreste som skulle feire med oss, selv om de ikke hadde rukket å treffe ham så mange ganger. 5
LadyLemon Skrevet 10. desember 2019 #9 Skrevet 10. desember 2019 Stusser også på at han ikke får gaver fra noen andre, spesielt foreldrene dine. Jeg har alltid feiret jul med ganske få mennesker da, så det har vært helt naturlig at alle kjøper noe til alle. Kanskje du kan kjøpe noe han vil ha + noe som hadde vært fint å ha i huset? 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #10 Skrevet 10. desember 2019 Ville kjøpt noen gaver, fra nissen, katten evt osv. Trenger ikke være så dyrt alt, småting som er gjennomtenkt kan være minst så bra. Innrammet bilde av dere to feks. Kjekt å ha noe å åpne sammen med andre tenker jeg iallefall Anonymkode: 0a278...88d 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #11 Skrevet 11. desember 2019 9 hours ago, LadyLemon said: Stusser også på at han ikke får gaver fra noen andre, spesielt foreldrene dine. Jeg har alltid feiret jul med ganske få mennesker da, så det har vært helt naturlig at alle kjøper noe til alle. Kanskje du kan kjøpe noe han vil ha + noe som hadde vært fint å ha i huset? Samme her. Min søsters nye kjæreste skal feire jul med oss i år og får gaver fra oss alle. Og de bor ikke sammen en gang. 22 hours ago, AnonymBruker said: Til info er det vår første julefeiring sammen. Jeg og samboer driver å sparer til huskjøp, og han har egentlig sagt at han ikke vil ha julegave da han heller ønsker at de pengene skal gå til sparing. Jeg trenger ikke julegave, men vet at han allerede har kjøpt og jeg vil jo gi han også... Endelig har jeg kommet på noen bra julegaveideer, men jeg er veldig usikker på hva som blir riktig... Dilemmaene er: Dette er jo ikke ting han trenger (kjøper seg alt han trenger og mer selv), men gaver jeg vet han hadde blitt glad for. Huskjøp er jo mye viktigere. Han har ikke noe kontakt med familien sin, så jeg frykter at den eneste gaven han får er fra meg. Vi skal feire med min familie, og da blir jo han sittende å se på at vi åpne pakke for pakke, og jeg ønsker jo selvfølgelig ikke at det skal være trist for han på juleaften. Først hadde jeg en tanke om å pakke hver gjenstand hver for seg, så han ikke bare skulle få 1 gave. Nå tenker jeg at dette er jo ikke ting han trenger, og at det er dumt å kjøpe mange gaver bare for at han ikke skal få en trist jul når vi egentlig sparer til hus... Hva hadde dere gjort? Hadde det beste kanskje vært å avtale en beløpsgrense? Anonymkode: da259...83f Hadde spurt familien min hvorfor de ikke gir ham gave... Anonymkode: c92a5...6e8 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #12 Skrevet 11. desember 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Min søsters nye kjæreste skal feire jul med oss i år og får gaver fra oss alle. Og de bor ikke sammen en gang. Hadde spurt familien min hvorfor de ikke gir ham gave... Anonymkode: c92a5...6e8 Vi feirer da med søster, søster + samboer, foreldrene mine og bestemor. Jeg og søskene mine har aldri hatt som vane å kjøpe gave til hverandres menn, så jeg vet at av de er det bare jeg som får. Jeg kommer heller ikke til å kjøpe noe til min søsters mann. Foreldrene mine har alltid pleid å enten kjøpe en liten oppmerksomhet til mannen eller fellesgave som er litt dyrere. De har sagt til meg at de ønsker at vi skal ønske oss noe sammen siden de synes han er vanskelig å kjøpe til, så mest sannsynlig blir det en gave med begges navn på og f.eks gardiner. Bestemor kommer nok til å skrive begges navn på konvolutten (gir alltid penger), og kanskje putte i litt mer penger enn min single søster får. Altså vil eneste gave KUN til han, sannsynligvis være fra meg. Det er jo i grunnen ikke så ille når vi sannsynligvis vil få 2 fellesgaver, men jeg er redd han forventer egne gaver. Han kommer veldig godt overens med foreldrene mine (dit at han kaller mamma for mamma) og bestemor. Han har spurt meg om vi skal kjøpe hver vår gave til foreldrene mine eller felles. Han har også sagt at han ønsker å finne den perfekte gaven til bestemor trenger bare min godkjenning. Tenker ihvertfall og gi en pakke fra dyret vårt, så får han 2 egne. 🤡 Anonymkode: da259...83f 3
LadyLemon Skrevet 11. desember 2019 #13 Skrevet 11. desember 2019 Da går det sikkert fint, er ikke alltid jeg heller får så mange gaver på julaften. I fjor fikk jeg og mannen varmepumpe hos foreldrene mine, så da fikk vi ingen andre gaver, og det var ungene og foreldrene mine som åprnet gaver den kvelden. Så lenge han får en eller to gaver pluss fellesgaver er det vel greit. Det er jo en god grunn til det liksom, dere sparer jo til noe stort sammen.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #14 Skrevet 11. desember 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Vi feirer da med søster, søster + samboer, foreldrene mine og bestemor. Jeg og søskene mine har aldri hatt som vane å kjøpe gave til hverandres menn, så jeg vet at av de er det bare jeg som får. Jeg kommer heller ikke til å kjøpe noe til min søsters mann. Foreldrene mine har alltid pleid å enten kjøpe en liten oppmerksomhet til mannen eller fellesgave som er litt dyrere. De har sagt til meg at de ønsker at vi skal ønske oss noe sammen siden de synes han er vanskelig å kjøpe til, så mest sannsynlig blir det en gave med begges navn på og f.eks gardiner. Bestemor kommer nok til å skrive begges navn på konvolutten (gir alltid penger), og kanskje putte i litt mer penger enn min single søster får. Altså vil eneste gave KUN til han, sannsynligvis være fra meg. Det er jo i grunnen ikke så ille når vi sannsynligvis vil få 2 fellesgaver, men jeg er redd han forventer egne gaver. Han kommer veldig godt overens med foreldrene mine (dit at han kaller mamma for mamma) og bestemor. Han har spurt meg om vi skal kjøpe hver vår gave til foreldrene mine eller felles. Han har også sagt at han ønsker å finne den perfekte gaven til bestemor trenger bare min godkjenning. Tenker ihvertfall og gi en pakke fra dyret vårt, så får han 2 egne. 🤡 Anonymkode: da259...83f Vet han om dette, eller har dere vært sammen under 1 år og du har ikke fortalt ham det? I såfall bør du gjøre det så han er forberedt... Tror ikke dette er veldig vanlig, jeg har i alle fall aldri hørt om det før. Anonymkode: c92a5...6e8 1
Traktor Skrevet 11. desember 2019 #15 Skrevet 11. desember 2019 (endret) Noe fornuftig til maks 500 kr tenker jeg er innafor, men ikke kjøp noe bare for å kjøpe noe. Endret 11. desember 2019 av Traktor
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #16 Skrevet 11. desember 2019 Jeg er vant med at man kjøper en egen gave til alle man feirer til sammen med. Mao kjøper jeg for eksempel gave til søster og svoger kun de årene vi feirer jul sammen. Kjipt for mannen din om han tenker sånn og legger omtanke i å finne noe til alle de andre og så ikke får noe tilbake. Anonymkode: 3cd86...9b8 3
Sirah Skrevet 11. desember 2019 #17 Skrevet 11. desember 2019 Trenger det du kjøper å være så dyrt da? En ny genser, et spill, et deksel til tlf osv osv osv. Om du kjøper en gave til 300kr til han så har jo ikke det så himla mye fra eller til på huskjøpet 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #18 Skrevet 13. desember 2019 Kjøp ting du vet han liker og som han uansett kommer til å kjøpe gjennom året som f.eks. deodorant, hårvoks, dusjsåpe, sjampo, sjokolade, øl/vin, abonnement på avisen/strømmeportal. Eller gå for klassikeren sokker og underbukser. Anonymkode: 0c5d1...bc4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå