Gå til innhold

Labrador vs jaktlabrador?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med labrador og/eller jaktlabrador? Er de like i væremåte, bortsett fra at jaktlabradoren er mer aktiv? :) Finner ikke så mye info om jaktlabrador på nett!

Kjenner noen vanlige labradorer, og de er helt fantastiske i personligheten alle sammen! Men de er nokså late/daffete.. jeg er nokså aktiv med flere fjellturer i uken, tenker derfor at jaktlabradoren passer oss bedre? 

Anonymkode: 64847...de5

Skrevet

Meld deg inn her, hvis du har FB: Labrador Retriever Norge.

Jeg har ''vanlig'' labb, med mye motor. Hadde nok faktisk vurdert jaktlabb, dersom jeg skulle hatt et skikkelig arbeidsjern. Lynne er likt, men arbeidsviljen og motoren er nok større. I tillegg er de lettere bygd, ikke så kompakt som ( dessverre! ) en del av showlabbene er. ( Dette er forresten noe jeg synes er en uting! ) Det er ikke pent når de ser ut som ei sikkelig tønne, ikke er det bra heller. Selv har jeg hannlabb på under 35kg, det er ikke uvanlig at det er vekt for tisper blant showlabber. Hannene er gjerne 35kg +++
Dette er også noe å tenke på.
Vær obs på kjøkkenoppdrett, og allergi, som har blitt et utbredt problem.

Anonymkode: 37213...79d

Skrevet

Jeg har to labradorer som er av ren utstillingslinjer og de har nok motor til flere fjellturer i uka og er absolutt ikke late. De arbeider når de skal arbeide og er rolige og avslappet når de skal være det. Den ene er 2 år og veier 30 kg, den andre er 5 år og veier 35 kg. Begge er i god hold og slettes ikke feite slik mange labradorer har lett for å bli, det er jo ikke labradorens feil, men eiers feil. 

Jaktlabradoren er ikke en egen rase, men er avlet på jaktegenskaper og ikke utseende.

Skrevet

Ordntlige labradorer er helt fantastiske. Veldig snille hunder, men og aktive. Blandingsutgaven (jaktlabrador) har jeg ingen erfaring med, men regner med de er mer aktive og har jaktinstinkt siden der er en blanding mellom labrador og en jaktrase. Jaktlabradorer er ofte veldig spinkle og man ser godt at det er en blandingshund. Ordntlige labradorer er kraftige og finere i mine øyne. 

Anonymkode: fed22...8b3

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ordntlige labradorer er helt fantastiske. Veldig snille hunder, men og aktive. Blandingsutgaven (jaktlabrador) har jeg ingen erfaring med, men regner med de er mer aktive og har jaktinstinkt siden der er en blanding mellom labrador og en jaktrase. Jaktlabradorer er ofte veldig spinkle og man ser godt at det er en blandingshund. Ordntlige labradorer er kraftige og finere i mine øyne. 

Anonymkode: fed22...8b3

De er da ikke en balnding. Labrador er i utgangspunktet en jakthund, men blitt avlet opp til familiehund. De som har oppdrett på jaktlabrador, har kun avleyåt på labradorer med gode jaktistinkter over tid, og da har hunden også endret litt på tseende.Men akkurat samme hund.

Anonymkode: 4f624...bab

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...