AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #1 Skrevet 10. desember 2019 Regner med vår tidsbruk er relativt normal? Jeg har en 2,5 åring, som jeg henter i BHG rundt kl 16. Så er det å komme seg hjem, kanskje en tur innom butikken om vi har glemt noe. Starte på middag. Middagen står på bordet rundt 17:00. Han spiser da mye, for de har ikke spist siden fruktmåltidet kl. 14. Han er kanskje ferdigspist kl 17:30. vi må begynne på leggingen kl 18:30. Hvordan får dere tid til å skvise inn et ekstra måltid der? Vi får liksom aldri tid til kveldsmat. Anonymkode: 049a5...220
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #2 Skrevet 10. desember 2019 Må dere spise kveldsmat da? Dere har jo relativt sen middag. Ett alternativ er vel å droppe butikken og forberede middagen dagen før, slik at den kan være på bordet tidligere. Vi pleier å gjøre det, og det fungerer bra. Spiser ca 16.15. Anonymkode: 10634...b6b 24
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #3 Skrevet 10. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må dere spise kveldsmat da? Dere har jo relativt sen middag. Ett alternativ er vel å droppe butikken og forberede middagen dagen før, slik at den kan være på bordet tidligere. Vi pleier å gjøre det, og det fungerer bra. Spiser ca 16.15. Anonymkode: 10634...b6b Vi må fremdeles komme oss hjem fra barnehagen. Er han i «riktig humør» får jeg han ikke ut porten før 10:20. Er ikke så ofte vi er innom butikken egentlig, det er hvis vi har glemt noe. Føler det feil å ikke spise kveldsmat, men det er det kanskje ikke? ts Anonymkode: 049a5...220
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #4 Skrevet 10. desember 2019 Vi har middag som dagens siste måltid, må gjøre det på den måten for å få kabalen til å gå opp. Dersom barna er sultne etter barnehagen får de en skive eller noe annen enkel mat når vi kommer hjem. Middag ca 18. Anonymkode: 55e6f...7a1 27
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #5 Skrevet 10. desember 2019 Da barna var på den alderen spiste de stort sett en boks yoghurt til kveldsmat, gjerne mens de så på barne-tv. Anonymkode: e32ea...03c 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #6 Skrevet 10. desember 2019 Vi pleier å lage klar det meste av middagen kvelden før (lager flere porsjoner og fryser, tar opp om morgenen fra frys osv), slik at det går fort å ha middagen på bordet etter vi kommer hjem. Spiser vi sent, så blir det middag og kveldsmat i ett. Da tar vi en gulrot eller noe når vi kommer hjem, nok til å holde ut til middag litt senere. Noen ganger har vi mat som ikke er like barnevennlig (for eksempel veldig salt eller sterk), da fikser jeg noe mer barnevennlig etter barnehagen (og så spiser de(n) voksne bare litt) og så spiser de voksne senere på kvelden. Vi handler ikke på vei hjem fra barnehagen, vi handler som regel stort en gang i uken, og så svipper en av oss ut om kvelden når vi må supplere noe. Anonymkode: 40ccc...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #7 Skrevet 10. desember 2019 Man må da ikke spise kveldsmat.. Når vi er på jobb er middag siste måltid ca kl 17. Legging kl 19. Hvis en av oss voksne har fri (jobber skift) har vi middag kl 15 og en skive/yoghurt/havrevafler/frukt etc kl 18.30 Anonymkode: 29ae0...6a5 3
Hjerte Skrevet 10. desember 2019 #8 Skrevet 10. desember 2019 Vi spiser ikke kveldsmat. Middag 17-18. Jeg raider skapene i 21-tida, men skal slutte med det. Snart.. 12
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #9 Skrevet 10. desember 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med vår tidsbruk er relativt normal? Jeg har en 2,5 åring, som jeg henter i BHG rundt kl 16. Så er det å komme seg hjem, kanskje en tur innom butikken om vi har glemt noe. Starte på middag. Middagen står på bordet rundt 17:00. Han spiser da mye, for de har ikke spist siden fruktmåltidet kl. 14. Han er kanskje ferdigspist kl 17:30. vi må begynne på leggingen kl 18:30. Hvordan får dere tid til å skvise inn et ekstra måltid der? Vi får liksom aldri tid til kveldsmat. Anonymkode: 049a5...220 Du må effektivisere, ts. Hvorfor kaster du bort tid på butikk OG matlaging (over 15 min) i hverdagen når du føler at dette gjør at du ikke har tid? Det er ditt ansvar som voksen å budsjettere tiden til familien. Det betyr at du må ta ansvar sånn at barnet ikke opplever stress. Mer rasjonell tidslinje: 1. Gi barnet en snack (sunn) i bilen eller umiddelbart etter dere er hjemme. Mat er mat for små barn, og det finnes ingen verdi i å la dem gå sultne. 2. Hviletid. Alle trenger 1/2 time i sofaen etter jobb. Ungen kan leke og dere roer ned. 3. Varm opp middagen dere laget i storkvanta en helg i måneden 4. Leggetid Anonymkode: a03af...84c 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #10 Skrevet 10. desember 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Regner med vår tidsbruk er relativt normal? Jeg har en 2,5 åring, som jeg henter i BHG rundt kl 16. Så er det å komme seg hjem, kanskje en tur innom butikken om vi har glemt noe. Starte på middag. Middagen står på bordet rundt 17:00. Han spiser da mye, for de har ikke spist siden fruktmåltidet kl. 14. Han er kanskje ferdigspist kl 17:30. vi må begynne på leggingen kl 18:30. Hvordan får dere tid til å skvise inn et ekstra måltid der? Vi får liksom aldri tid til kveldsmat. Anonymkode: 049a5...220 Han måå jo ikke ha kveldsmat. Men vi gir ofte litt yoghurt 30 min etter middag om nødvendig forsi han har lyst på det. Bruker naturell yoghurt og frukt eller bær til. (F.eks frosne bringebær som er kokt opp og så blandet med litt most banan. Har liggende passe porsjoner på ca 1/2 dl i fryseren) Anonymkode: 27f8f...c24 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #11 Skrevet 10. desember 2019 Vår 2-åring spiser kveldsmat de dagene vi rekker tidlig middag (rundt 16). De dagene middag ikke serveres før over 17 dropper vi kveldsmat, men serverer gjerne yoghurt, Biola, frukt, grønnsakssmoothie o.l. til dessert. Anonymkode: 4ee88...ccd
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #12 Skrevet 10. desember 2019 Jeg har en på 14 måneder, vi spiser middag rundt 16.30, men han spiser allikevel en stor porsjon grøt 18.30, så legger han seg og sovner rundt 19.15 Anonymkode: c985a...ede
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #13 Skrevet 10. desember 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med vår tidsbruk er relativt normal? Jeg har en 2,5 åring, som jeg henter i BHG rundt kl 16. Så er det å komme seg hjem, kanskje en tur innom butikken om vi har glemt noe. Starte på middag. Middagen står på bordet rundt 17:00. Han spiser da mye, for de har ikke spist siden fruktmåltidet kl. 14. Han er kanskje ferdigspist kl 17:30. vi må begynne på leggingen kl 18:30. Hvordan får dere tid til å skvise inn et ekstra måltid der? Vi får liksom aldri tid til kveldsmat. Anonymkode: 049a5...220 Hjemme 16.30, en lett middag mens han spiser på en brødskive fordi han ikke klarer å vente. Middag ferdig og spist innen kl 17. Spør om han vil ha ei brødskive rundt kl 18, kanskje han spiser halv ei. Også roer vi ned til kvelden med masse kos. Legges 18.30. I blant har jeg mulighet til å hente tidligere, da gjør jeg det. Jeg sørger også for å handle eventuelle glemte ting før jeg henter i barnehage. Anonymkode: 466b6...cf2
MollyJones Skrevet 10. desember 2019 #14 Skrevet 10. desember 2019 Vi spiser middag 16.45 og kvelds 19.00. med legging 20.00 (2 og 4 år). Vi trenger ikke å stå opp før 07.30/08.00, og dermed får vi litt mer tid på kvelden. Hadde vi hatt dårligere tid hadde jeg nok gjort som flere - litt knekkebrød eller banan rett etter barnehage, og middag i seks tiden før legging.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #15 Skrevet 10. desember 2019 Sen middag her:) Skulle de bli sultne etter middag får de en skive, en banan etc, men det er sjelden de spør og vi har bare droppet kveldsmat som rutine, det passer ikke med dagene våre. Anonymkode: ecf12...7e7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #16 Skrevet 10. desember 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må effektivisere, ts. Hvorfor kaster du bort tid på butikk OG matlaging (over 15 min) i hverdagen når du føler at dette gjør at du ikke har tid? Det er ditt ansvar som voksen å budsjettere tiden til familien. Det betyr at du må ta ansvar sånn at barnet ikke opplever stress. Mer rasjonell tidslinje: 1. Gi barnet en snack (sunn) i bilen eller umiddelbart etter dere er hjemme. Mat er mat for små barn, og det finnes ingen verdi i å la dem gå sultne. 2. Hviletid. Alle trenger 1/2 time i sofaen etter jobb. Ungen kan leke og dere roer ned. 3. Varm opp middagen dere laget i storkvanta en helg i måneden 4. Leggetid Anonymkode: a03af...84c Herre Gud for et svar. Det tidsskjemaet Ts setter opp er da helt normalt. Mange som ikke får hentet i barnehagen før 16:30-17:00 heller. Så tar det tid i garderoben og man bor jo gjerne ikke oppå barnehagen. Hun har vel aldri skrevet at «dette gjør at du ikke har tid?» hun skriver at hun sjeldent må innom butikken, men det hender om hun har glemt noe. lage middag én helg i måneden har jeg aldri hørt om noen som får til. Anonymkode: a760d...69d 14
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #17 Skrevet 10. desember 2019 Glemte å si, til Ts: dette hørtes ut som et helt normalt tidsskjema. Er ungen sulten til kvelds, så gi en skive, hvis ikke så hopp over måltidet med god samvittighet. Anonymkode: a760d...69d 2
Kontorotta Skrevet 10. desember 2019 #18 Skrevet 10. desember 2019 Vi hadde ikke like stramt tidsskjema, så da ble det bitte litt lenger tid mellom middag og kvelds. Likevel endte det av og til bare med yoghurt eller grøt før leggetid. Hadde ei venninne som hadde litt ekstra reisevei i forhold til barnehagen, da de bodde midlertidig et sted, men valgte barnehage der de skulle flytte til. Hun hadde med seg mat når hun hentet barna i barnehagen. Type pølse på termos, wraps, banan og smoothie. Da stillet hun den verste sulten til barna og så spiste de middag før leggetid.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #19 Skrevet 10. desember 2019 Ha middagen klar til 18, spis en brødskive og en frukt etter barnehage. Middag kan godt være siste måltid. Anonymkode: 873b9...0f6 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #20 Skrevet 10. desember 2019 Vi har også middag som siste måltid. I vår barnehage har de fruktmåltidet (hvor de som regel også spiser brødskiver) kl. 15, så sånn sett passer det bedre for oss. Hvis barnet har spist lite til middag, kan det hende hun spiser en yoghurt eller noe rett før leggetid. Anonymkode: f49aa...ce5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå