Gå til innhold

I hvilken orden sender du CV og søknad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på i hvilken orden jeg skal sende søknad og CV? Skal CV komme først og søknad etterpå, eller søkand først og SV etterpå? Tenker primært på email, digitale søkander. 

Anonymkode: 9f2e4...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken orden? Det heter rekkefølge. Forøvrig er det et dumt spørsmål. Man sender èn mail med to vedlegg, så er det opp til mottager hvilket han vil åpne først. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fridakahlo
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer bare på i hvilken orden jeg skal sende søknad og CV? Skal CV komme først og søknad etterpå, eller søkand først og SV etterpå? Tenker primært på email, digitale søkander. 

Anonymkode: 9f2e4...2df

Når du sender i e post, skriver du alltid i emnefeltet søknad på stilling som..... Du skriver en kort tekst typen: Hei, vedlagt følger med CV og søknad på stilling som ..... Med vennlig hilsen XX. Så vedlegger du CV og søknad og sender.

Når det gjelder digitale søknader så bruker mange webcruiter og lignende digitale rekrutteringssystemer hvor du i tillegg til å legge ved CV i Word eller PDF format må fylle ut CV-en punkt for punkt og deretter tilbys det en tekstboks hvor du kan skrive inn søknaden. Anbefaling er at du skriver den i Word eller annet program hvor du etterpå bare kopirerer den opp i tekstboksen.

2 timer siden, slutt skrev:

Hvilken orden? Det heter rekkefølge. Forøvrig er det et dumt spørsmål. Man sender èn mail med to vedlegg, så er det opp til mottager hvilket han vil åpne først. 

Det er ingen dumme spørsmål, men svar man kunne vært foruten.

Endret av Fridakahlo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender dem begge i en e-post. Sender alt i en e-post - søknad, CV og andre vedlegg. Det er mest ryddig for den som skal motta det!

Anonymkode: bac23...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, slutt said:

Det er ikke sant, noen arbeidsgivere spesifiserer at vedleggene skal være i ett dokument, så da må man jo velge en rekkefølge. Har ikke noen mening om hva som er riktig. (Jeg rekrutterte selv for noen som insisterte på at alle vedlegg, dvs søknad, CV, attester og vitnemål skulle samles i en PDF. Det var for øvrig veldig få som klarte å gjøre dette 🤐)

Anonymkode: 60618...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fridakahlo skrev:

Det er ingen dumme spørsmål, men svar man kunne vært foruten.

Jo. Det finnes definitivt dumme spørsmål. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sant, noen arbeidsgivere spesifiserer at vedleggene skal være i ett dokument, så da må man jo velge en rekkefølge. Har ikke noen mening om hva som er riktig. (Jeg rekrutterte selv for noen som insisterte på at alle vedlegg, dvs søknad, CV, attester og vitnemål skulle samles i en PDF. Det var for øvrig veldig få som klarte å gjøre dette 🤐)

Dersom man skal samle alle dokumenter i en enkelt pdf-fil må man jo enten ha tilgang til et program som kan sette sammen flere pdf-er (siden vitnemål o.l. ofte er pdf-dokumenter), eller man må printe ut alt på papir for deretter å scanne det i en pdf. 

Programvare for å slå sammen eller redigere pdf-dokumenter har en viss kostnad, og er ikke noe alle har tilgang til. Scanner som lager store pdf-er er heller ikke allemannseie. 

Jeg vil si at dette er et urimelig krav fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: d0cfa...94d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dersom man skal samle alle dokumenter i en enkelt pdf-fil må man jo enten ha tilgang til et program som kan sette sammen flere pdf-er (siden vitnemål o.l. ofte er pdf-dokumenter), eller man må printe ut alt på papir for deretter å scanne det i en pdf. 

Programvare for å slå sammen eller redigere pdf-dokumenter har en viss kostnad, og er ikke noe alle har tilgang til. Scanner som lager store pdf-er er heller ikke allemannseie. 

Jeg vil si at dette er et urimelig krav fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: d0cfa...94d

Jeg er enig i at det er urimelig, men på Mac er det gratis, og det finnes mange slike verktøy på nettet man kan bruke for å samle dokumenter i en PDF også. Burde ikke være uoverkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsgiver leser jeg alltid CV-en først. Jeg foretrekker derfor dem som har samlet alt i én Word-fil, med CV-en først og søknaden etterpå, og så konvertert dette til én PDF. Det er min foretrukne måte å motta søknader på.

Vi bryr oss overhodet ikke om vitnemål, attester e.l., så de laster jeg aldri ned.

Anonymkode: 2a0a4...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...