AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Hei! Er veldig overvektig, er 158 cm og 92 kg. Har dessverre ikke vert spesielt motivert til å gå ned i vekt tidligere men nå har jeg et veldig høyt ønske om å klare å gå ned 30 kg til august neste år. Er dette realistisk? Er det såfall mulig å få til med kostholdsendring og normalt mer aktivitet? Er forøvrig 25 år og kvinne (regner med det har litt å si?) Spiser forholdsvis usunt nå, så har mye å gå på i forhold til det. Tenker å passe på å spise mindre kcal enn det jeg forbruker og få til et sunnere kosthold genrelt sett, altså følge de typiske rådene. Ser ikke helt for meg at trening er noe jeg kommer til å gjøre mye av, men ønsker i alle fall bli mer aktiv 😀 Tenker det er selvfølgelig viktig å ikke sette for høye mål, men er noe spesielt som skjer da som gjør meg ekstra motivert. Så ønsker gjerne andres erfaringer??? Har jo lest et par artikler på nettet ift andre som har klart dette, men føler de hadde en mye strengere plan og gjennomføring av dette enn det jeg tenker/ønsker å ha.... Anonymkode: 0fd6c...b58
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #2 Skrevet 9. desember 2019 Glemte å si at jeg har alltid veid rundt 50 kg frem til jeg ble ca. 22 år, da gikk jeg opp til 60 kg. Etter dette endte jeg opp på 90 kg der vekten har holdt seg stabilt det siste 1-2 år. Anonymkode: 0fd6c...b58
Mona123 Skrevet 9. desember 2019 #3 Skrevet 9. desember 2019 Hvorfor ikke motivert til trening? Mer muskler er jo med på å øke forbrenning, og det kan bidra til å hjelpe deg til å gå ned i vekt fortere...
kikkana Skrevet 9. desember 2019 #4 Skrevet 9. desember 2019 Det er jo fult mulig og ikke noe å vente med. Start med en gang. Men det er ikke smartest å rase ned i vekt, fordi du også vil gå kjappere opp i vekt igjen og kroppen bør vendes på. Pleier å si og er faktisk litt særiøs, at dersom jeg hadde vært veldig overvektig. Hadde jeg meldt meg på en ekspedisjon i et kaldt strøk på et par uker. Kulde og knall hard trening= vekta går bort.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #5 Skrevet 9. desember 2019 13 minutter siden, Mona123 skrev: Hvorfor ikke motivert til trening? Mer muskler er jo med på å øke forbrenning, og det kan bidra til å hjelpe deg til å gå ned i vekt fortere... Er vel mest det at jeg bare har erfaring med at jeg ikke har klart å opprettholde trening de gangene jeg har prøvd på dette tidligere? Har prøvd forskjellige gratis treningsprogram som gjøres hjemme (type cardio, 30 day shred, yoga og annet). Hadde jeg funnet et treningsprogram eller en type trening som hadde fungert for meg og vert motiverende så hadde jeg nok gjerne gjort det og ☺️Kanskje du har noen tips? Mulig jeg er for kravstor i forhold til hva jeg ønsker? Er ikke spesielt glad i vanlig type trening der man f.eks skal trene styrke eller løpe, blir mest motivert trening med et mål, som å gå på fjellet, trene kampsport eller klatring (noe jeg dessverre ikke får til akkurat nå). Anonymkode: 0fd6c...b58
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #6 Skrevet 9. desember 2019 13 minutter siden, kikkana skrev: Det er jo fult mulig og ikke noe å vente med. Start med en gang. Men det er ikke smartest å rase ned i vekt, fordi du også vil gå kjappere opp i vekt igjen og kroppen bør vendes på. Pleier å si og er faktisk litt særiøs, at dersom jeg hadde vært veldig overvektig. Hadde jeg meldt meg på en ekspedisjon i et kaldt strøk på et par uker. Kulde og knall hard trening= vekta går bort. Skjønner, takk for tips. Men hva vil si å "rase ned i vekt" er det å gå ned 30 kg på 8 måneder regnet som en grei vektnedgang med tanke på dette? Det tenker jeg faktisk hadde vert perfekt for meg, hehe. Eneste er jo at det er vanskelig å få gjennomført i praksis Anonymkode: 0fd6c...b58
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #7 Skrevet 9. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner, takk for tips. Men hva vil si å "rase ned i vekt" er det å gå ned 30 kg på 8 måneder regnet som en grei vektnedgang med tanke på dette? Det tenker jeg faktisk hadde vert perfekt for meg, hehe. Eneste er jo at det er vanskelig å få gjennomført i praksis Anonymkode: 0fd6c...b58 Det beste er en rolig vektnedgang, intill 1 kilo i uken. Om du forsøker å gå ned mer vil du kunne oppleve en enorm ulvehunger og bli nedfor fordi du aldri kan unne deg noe ekstra, da er det også fryktelig lett å gi opp. Anonymkode: 72580...036
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #8 Skrevet 9. desember 2019 Skal gå det, gikk fra 134 kg til 102 kg på 4 mnd for 7 år siden. Så å gå ned 30 kg på 8 mnd er fullt mulig. Anonymkode: 374b0...885 1
C8H10N4O2 Skrevet 10. desember 2019 #9 Skrevet 10. desember 2019 Hurtig vektnedgang øker sjansen for gallestein. Det vil du ikke risikere. Om målet ditt er i "faresonen" vet jeg ikke, men uansett, vær forsiktig!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #10 Skrevet 10. desember 2019 8 mnd er mer enn 30 uker, så da kan du gå ned 1 kg i uken i snitt. Det er oppnåelig hvis du starter nå. Anonymkode: 5f6be...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #11 Skrevet 10. desember 2019 Ja, 30 kg på 8 måneder er 1 kg i uken, så er innafor anbefalingene. Men om det er oppnåelig er en annen sak. Beste er å sette 30 kg som et mål og se hvordan det går. Stort sett vil man ikke gå ned 1 kg i uka i 30 uker, det vil gå raskt i førsten, så perioder der det går sakte. Noen perioder vil det stoppe og du vil helt sikkert gå på noen smeller i løpet av tiden. Så jeg ville heller satt innen feks 2020 er over hvis du trenger å ha en tid og forholde deg til og så kan du heller få en opptur hvis det går raskere. Anonymkode: 6b6f9...85f 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #12 Skrevet 10. desember 2019 Ja, det kan være realistisk Jeg er litt lavere enn deg og veide litt mer enn deg, og er ett par eldre. Har gått ned 22 kg på 5,5 mnd. Har kun telt kalorier og trimmet mer. Spiser det samme som før, så ingen drastiske endringer her. Tror nok at jeg nyter godt av at jeg enda er ganske ung, så er glad jeg bestemte meg for å ta tak i ting nå. Har i løpet av denne perioden hatt bl.a. ferie hvor jeg spiste mye usunt. Men hvorfor ikke sette deg ett litt lavere mål til å begynne med? Det vil jo variere hvor mye du går ned. 30 kg er mye. Enden på den reisa er langt der fremme. Tror mindre mål kan være mer motiverende da det blir mange små seire underveis. Vil minne deg på at all nedgang er bra. Det vil være uker hvor vekta står stille, eller du går ned lite til tross for at du har vært flink. Da er det viktig å være glad for at man enten har gått ned litt, eller at man i det minste ikka har lagt på seg Å de ukene hvor du plutselig har gått opp, så husk på at det ofte er vann. Vannet forsvinner etter noen dager. Anonymkode: e64aa...16a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #13 Skrevet 10. desember 2019 Når det kommer til trening må du finne ut hva du liker! Jeg har aldri likt trening, startet å sluttet mange ganger. For ett år siden bestemte jeg meg for at nå skal jeg melde meg inn på treningssenter! Satt langt inne å prøve timer, men kvinnet meg opp og prøvde meg på spinning, viste seg at det er kjempe gøy! For meg funker ikke hjemme trening da det er for lett å rigge seg på sofaen isteden for å rote frem utstyr osv. Jeg må ut av huset, og da funker treningssenter bra! Anonymkode: 7a6fa...1f4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #14 Skrevet 10. desember 2019 Nei, det er ikke realistisk. Det er mulig, men absolutt ikke anbefalt. Du vil føle deg sulten og sur på et kosthold som ikke er opprettholdbart i lengden. Og det er jo det som bør være målet med vektnedgang; at du legger deg til vaner som du skal holde for resten av livet. Det første jeg tenker på her er at du har gått opp veldig mye på veldig kort tid. 30 kg på et år er ekstremt for en person på 158 cm. Her er det mer enn at du bare har kost deg litt ekstra.Her mistenker jeg en overspisingslidelse som årsak. Og da er det verdt å ta tak i grunnene til at du har brukt mat på denne måten. Start med det mentale. Anonymkode: 1e60a...80f 2
bodyhack_petter Skrevet 11. desember 2019 #15 Skrevet 11. desember 2019 På 10.12.2019 den 0.12, AnonymBruker skrev: Hei! Er veldig overvektig, er 158 cm og 92 kg. Har dessverre ikke vert spesielt motivert til å gå ned i vekt tidligere men nå har jeg et veldig høyt ønske om å klare å gå ned 30 kg til august neste år. Er dette realistisk? Er det såfall mulig å få til med kostholdsendring og normalt mer aktivitet? Er forøvrig 25 år og kvinne (regner med det har litt å si?) Spiser forholdsvis usunt nå, så har mye å gå på i forhold til det. Tenker å passe på å spise mindre kcal enn det jeg forbruker og få til et sunnere kosthold genrelt sett, altså følge de typiske rådene. Ser ikke helt for meg at trening er noe jeg kommer til å gjøre mye av, men ønsker i alle fall bli mer aktiv 😀 Tenker det er selvfølgelig viktig å ikke sette for høye mål, men er noe spesielt som skjer da som gjør meg ekstra motivert. Så ønsker gjerne andres erfaringer??? Har jo lest et par artikler på nettet ift andre som har klart dette, men føler de hadde en mye strengere plan og gjennomføring av dette enn det jeg tenker/ønsker å ha.... Anonymkode: 0fd6c...b58 Drit i tallet. Sett deg mål om å komme i bedre form og få en bedre livsstil. Da vinner du uansett, og legger opp til noe som ikke skal forkastes så fort vekten viser 30kg mindre. Når det er sagt, med din grad av overvekt er 30kg klart mulig. Du vil gå ned mange kg i starten, og så roer det seg ned jo nærmere normalvekt du kommer. Så skulle jeg ønske flere forstod hvor ekstremt mye du får tilbake av styrketrening, om så bare et par ganger i uken under en slik prosess.
mammahjarte Skrevet 29. desember 2019 #16 Skrevet 29. desember 2019 Eg tenkte gå ned 10 kilo til august xD 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #17 Skrevet 5. januar 2020 Hvor mye spiser du ila en dag? Anonymkode: 319d1...58d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #18 Skrevet 5. januar 2020 Realistisk så lenge du spiser lenge nok i underskudd. Husk at mesteparten av jobben gjøres på kjøkkenet og hjemme, det vil si at du kan trene så mye du vil, spiser du for mye så går du ikke ned. Anonymkode: 09668...755
moroklompen Skrevet 5. januar 2020 #19 Skrevet 5. januar 2020 På 10.12.2019 den 23.25, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke realistisk. Det er mulig, men absolutt ikke anbefalt. Du vil føle deg sulten og sur på et kosthold som ikke er opprettholdbart i lengden. Og det er jo det som bør være målet med vektnedgang; at du legger deg til vaner som du skal holde for resten av livet. Det første jeg tenker på her er at du har gått opp veldig mye på veldig kort tid. 30 kg på et år er ekstremt for en person på 158 cm. Her er det mer enn at du bare har kost deg litt ekstra.Her mistenker jeg en overspisingslidelse som årsak. Og da er det verdt å ta tak i grunnene til at du har brukt mat på denne måten. Start med det mentale. Anonymkode: 1e60a...80f Det er slett ikke urealistisk å gå ned 3,75 kg i mnd og er heller ikke frarådet men det krever disiplin og planlegging. Vil anbefale deg å laste med MyFitnessPal eller lignende app som motivasjon og for å holde oversikt. For min del var det enklest å delfaste, det vil si at jeg kun spiste 8 timer i løpet av døgnet, fordelt på 3 måltider (12,16,20) og drakk masse sitronvann utenom dette.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #20 Skrevet 6. januar 2020 På 5.1.2020 den 17.11, moroklompen skrev: Det er slett ikke urealistisk å gå ned 3,75 kg i mnd og er heller ikke frarådet men det krever disiplin og planlegging. Vil anbefale deg å laste med MyFitnessPal eller lignende app som motivasjon og for å holde oversikt. For min del var det enklest å delfaste, det vil si at jeg kun spiste 8 timer i løpet av døgnet, fordelt på 3 måltider (12,16,20) og drakk masse sitronvann utenom dette. Det er urealistisk med Ts sin høyde. Er selv ganske lav og må ligge veldig lavt kalorimessig eller trene ekstremt mye for å gå ned mindre på samme tid. Dessuten er det et veldig ambisiøst mål som krasjer fort hvis man har ett feilsteg (noe alle vil ha). Doble heller tiden slik at det blir en mer positiv opplevelse og lettere å holde. Anonymkode: b0d20...504
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå