Gå til innhold

Hvor mye ansvar kan man kreve at en 13åring tar for et dyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 13 år gammel jente. Hun har mast 'hull i hodet' om å få hund. Så gav vi etter da hun hadde mast i 2 år og fortsatt hadde interessen.

Vi hadde klare regler på forhånd om hvilket ansvar som ble forventet av henne. Hun skulle gi den mat og vann hver dag samt lufte den. I tillegg gå tur og sørge for at den fikk lekt (er en liten sofahund så trenger ikke lange turer). 

Det gikk ikke lang tid før hunden var kjedelig og nå går den for lut og kaldt vann dersom ikke vi tar den. Og det gjør vi jo selvfølgelig. 

Jeg har mest lyst til å gi hunden til noen som kan overta den. Og dette sa jeg til min datter. Da tok hun det i verste mening og nå er hun såååå sinna på meg. 

Kan jeg forvente at hun skal ta det fulle ansvaret og kan jeg si at vi gir den bort hvis hun ikke gjør det? 

Anonymkode: d8f06...c76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja og ja. 

Anonymkode: f4dad...a0d

Skrevet

Dere har som familie tatt på dere dette ansvaret, så å straffe hunden med å gi dem bort, blir feil. Dessuten flytter hun hjemmefra om noen år og dere har fortsatt ansvaret. Men ingen lommepenger eller tap av goder om hun ikke gjør avtalt jobb, bør dere absolutt vurdere. 

Anonymkode: 706c1...2fd

• Liker 22
Skrevet

Barn under 16 år har ikke lov til å ta ansvar for dyr alene. Så det er DERE som voksne som har det fulle ansvaret med hunden, det er dere som skal sørge for at hunden har det den trenger, blir luftet og får hjernetrim. Bare det at dere mener at en «liten sofahund» ikke trenger noe særlig sier meg at dere aldri burde skaffet hund i første omgang, men dere som foreldre skal ta ansvar.

Anonymkode: 21591...7ec

• Liker 28
Skrevet

Ett barn skal ikke ha aleneansvar for dyr! Det er jo noe som dyrleger etc har gått ut med, kun fordi at barn ikke skjønner ansvaret. Det er gøy innimellom, men så er den glemt. 

Jeg tenker at dere må gi den bort, eller ta hovedansvaret selv. Hun er 13år, det er klart at hun kun vil gjøre det som er morsomt, Og ikke kjedelig med hunden.. Det ligger vel litt i det å være tenåring. De vil ha ansvar, men ikke jobbe for det. 

Anonymkode: 164d8...686

• Liker 5
Skrevet

Barn og ungdom skal ikke ha hovedansvaret for dyr. Det er det voksne som må ha. Uansvarlig av dere å skaffe en hund på dette grunnlaget, og det er heller ingen grunn til at dere skal gi dattra på 13 skyldfølelse for dette nå. Hun er 13! Hun har ingen innsikt i hva det ville si å ta ansvaret for hunden. Dere burde hatt nok innsikt til å nekte dersom ingen av dere voksne ønsket hund.

Anonymkode: fbb6b...980

• Liker 13
Skrevet

Hun bør kunne ta litt ansvar, men absolutt ikke alt. Det er alt for meget å forvente av 13 åring som ville ha hund for noen år siden. Jeg har ønsket meg hund fra jeg var bitteliten, det gikk aldri over, maste i årevis, fikk aldri viljen min og kjøpte hund når jeg flyttet hjemmefra. Jeg var voksen, hadde forberedt og lest i årevis, men det var allikevell et lite sjokk. Jeg elsker hunden min, og ville aldri vært foruten hund noensinne, men det mye jobb. 

Dersom jeg hadde fått viljen min som barn/ungdom. Fått hund under betingelser om at jeg skulle ha ansvar for så å ikke strekke til. Og mine foreldre hadde gitt hunden bort, jeg hadde aldri, aldri kunnet tilgitt og glemt det:S Selv om det nok hadde vært det beste for hunden. 

Hva om dere lager en plan. At jenta gir mat vann om ikke annet er avtalt (dersom hun skal noe i foringstiden) dere sjekker at det blir gjort. Hun går en liten tissetur nr hun kommer hjem fra skolen, hver dag. Og går en skikkelig tur 3 ganger i uken. f.eks. 

Anonymkode: 5e089...62a

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde hovedansvaret og så å si eneansvaret fra en hund fra jeg var 12. Jeg maste også lenge før foreldrene mine ga etter, og de var overhodet ikke interessert i å ta noe ansvar. Jeg tok virkelig ansvar for hunden, og den betydde alt for meg. Jeg mener derfor at man egentlig ikke er for ung til å ta vare på et dyr når man er på den alderen, men det er allikevel individuelt hvor moden man er.

Anonymkode: 9bc64...e49

• Liker 8
Skrevet

Til og med voksne blir overrasket over hvor mye arbeid det er med hund når de skaffer en. Dere er de voksne og ansvarlige og burde lest dere opp på forhånd. Hadde dere googlet i 5 minutter hadde dere funnet ut at man aldri gir hunder til tenåeinger og barn. Hunden er dere voksne sitt ansvar. Dere burde ikke straffe tenåringen fordi dere ikke gjorde deres del av oppgaven: lese dere opp. Det er dere voksne som har gjort feil ved å ikke lese og forberede dere, og det burde ikke gå utover tenåringen. Å gi bort kjæledyr er også noe av det verste man kan oppleve som barn, om man er knyttet til det. 

Anonymkode: 0b75a...9c9

• Liker 7
Skrevet

Hadde hovedansvaret for egen hest når jeg var 13-14. Forgudet hesten og brukte all min tid på å pleie den. Viktig å kartlegge interessen før man gir et dyr til et barn. Burde kanskje begynt med å låne en hund i perioder først, hun hadde nok gått lei da også. 

Tipper hunden vil få et bedre liv hos noen som ønsker den. Mange hyggelige folk som gjerne overtar omplasseringshunder. 

Anonymkode: 995c6...a45

• Liker 7
Skrevet (endret)

En voksen bør ha ansvaret for hunden. 13 år er altfor ungt. 

Endret av Kågebruker
  • Liker 4
Skrevet

Fikk min første hund da jeg var 10 år:)  Men fikk selvsagt opplæring i hundehold av farmoren min som hadde hund!

• Liker 1
Skrevet

Hva f***. 

Først så gir dere etter for barnet fordi det maser? Appåtil et levende dyr? 

Så forventer dere at barnet tar fult ansvar? Og når hun ikke gjør det så vurderer dere å gi bort hunden. Er dere totalt gale? 

Vi har "gitt" 2 dyr (trives best som 2 eller fler) til barnet vårt som er et år yngre enn ditt. Ikke fordi han maste, men vi som familie ønsket det og vi tenkte det var godt for familien. MED FORBEHOLD AT VI ENDTE MED ALT AV ANSVARET. Barnet har selvsagt tatt noe ansvar, men interessen faller bort i perioder. Og dette er snakk om dyr som ikke trenger halvparten av stimuli som en hund. 

Her burde dere virkelig ta dere selv i nakken både når det kommer til barneoppdragelse og ansvar for levende dyr. 

Blir rett og slett oppgitt. 

Anonymkode: 9ff4b...c37

• Liker 9
Skrevet

Du kan ikke gi en trettenåring fulle ansvaret for et dyr. Trettenåringer klarer knapt å ta vare på seg selv. Et kjæledyr er alltid foreldres hovedansvar.

• Liker 5
Skrevet

Det kjem ann på barnet og modenheten. Veninna til søstera mi var i stallen fleire gonger til dagen, skikkelig hestajenta. Ho tok godt vare på hesten. Eg tenkjer generelt at ein hund er ein ny familiemedlem som alle må ta vare på, det er alt for omfattande til å væra sideprosjektet til tenårignen.

• Liker 5
Skrevet

Stakkars hund 😥 Datteren deres er et barn, ansvaret for hunden ligger hos dere, foreldrene. Når dere ser på hunden som en belastning, og ikke en del av familien, så burde dere aldri blitt dyreeiere i det hele tatt. Huff for noen holdninger. 

Anonymkode: 1815a...042

• Liker 6
Skrevet

Fikk hund da jeg var 11. Nå var det ikke fordi jeg maste om en hund, men fordi vi som familie ville ha. Hadde ansvar for å gå turer med hunden, så måtte gå tur før jeg gikk på skolen, etter jeg kom hjem og på kvelden.

• Liker 1
Skrevet

13 år er ikke for ungt til å ta ansvar for et dyr, men akkurat hund tenker jeg må være et familieprosjekt der alle bidrar. 

Jeg fikk min egen hest da jeg var 13 år og var i stallen i timesvis hver dag. Mine foreldre hadde ikke snøring på hest, men stilte selvfølgelig opp på møkking og stell når jeg en sjelden gang var syk. 

Anonymkode: d50b9...0b9

• Liker 4
Skrevet

Loven sier at barn under 16 ikke skal ha ansvar for dyr. Det er du som er ansvarlig om du har gitt din 13-åring hund. 

Anonymkode: 696df...5d0

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...