AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Hei! Jeg vil søke på lektor til neste år...helst lektor i realfag, kanskje gym. Om det er lett å få jobb som det eller er det mange som blir arbeidsledige? Vil helst jobbe i by f eks Oslo. Er det stress studier? Anonymkode: 99acf...775
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #2 Skrevet 9. desember 2019 Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å la være, om du ikke er sterkt motivert for en slik jobb. Anonymkode: 3ab9f...85a
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #3 Skrevet 9. desember 2019 Studiene er kjempelette. Anonymkode: a5a6c...cbf 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #4 Skrevet 9. desember 2019 TS her. Hvorfor bør jeg la være? Er ganske motivert vil jeg si, men vet jo ikke hvordan jobben er da. Anonymkode: 99acf...775
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #5 Skrevet 9. desember 2019 Å være lektor er omtrent det samme som å være lærer, bare litt bedre lønn og lengre utdanning. Du kan jobbe på både barneskole, ungdomsskole og videregående. Det trengs alltid flere lærere!! ... Men hvis du ikke helt vet hva det vil si å være lektor, tenker jeg at det vil lønne seg for deg å lese deg nøye opp på det. Studier står godt forklart, og du bør være motivert. Det er masse teori - blant annet masse pedagogikk, didaktikk og læringsteorier. Noen sier det er kjempelette ser jeg, men det er ikke nødvendigvis sånn. Det er mye jobb! Anonymkode: 0212e...d60 3
NKK Skrevet 9. desember 2019 #6 Skrevet 9. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å være lektor er omtrent det samme som å være lærer, bare litt bedre lønn og lengre utdanning. Du kan jobbe på både barneskole, ungdomsskole og videregående. Det trengs alltid flere lærere!! ... Men hvis du ikke helt vet hva det vil si å være lektor, tenker jeg at det vil lønne seg for deg å lese deg nøye opp på det. Studier står godt forklart, og du bør være motivert. Det er masse teori - blant annet masse pedagogikk, didaktikk og læringsteorier. Noen sier det er kjempelette ser jeg, men det er ikke nødvendigvis sånn. Det er mye jobb! Anonymkode: 0212e...d60 En lektor er jo nettopp en lærer?? Hva rabler du med? 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #7 Skrevet 9. desember 2019 1 time siden, NKK skrev: En lektor er jo nettopp en lærer?? Hva rabler du med? Det er akkurat det vedkommende sier. En lektor er en lærer. Anonymkode: cc079...50f 2
NKK Skrevet 10. desember 2019 #8 Skrevet 10. desember 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat det vedkommende sier. En lektor er en lærer. Anonymkode: cc079...50f Veldig dårlig formulert sådan 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #9 Skrevet 10. desember 2019 Lektor er et fint yrke det! Jeg har selv vurdert det flere ganger. Det jeg tror mange ikke vet, er det at arbeidsmarkedet for lektorer på videregående skoler ikke er det beste i storbyene. Snakket selv med min lærer i biologi rett før jeg var ferdig på VGS i år, og han sa at han måtte jobbe på to videregående skoler, med rimelig lang avstand fra hverandre, for å komme seg opp i 100%. Men hvis du brenner for yrket, er det ikke noe å bekymre seg for. Det er ofte slik som nyutdannet i mange yrker, at det tar litt tid å få fast stilling og full stilling. Du får deg jobb som lektor uansett, det tror jeg virkelig. Grunnen til at jeg valgte vekk lektor da jeg skulle ta mitt endelige valg, var rett og slett det at jeg ikke kunne tenke meg en master i et fag som matte, biologi eller kjemi. For det er det du i all hovedsak gjør når du tar denne utdanningen, og så får du nødvendig pedagogikk med på kjøpet. Tenkte på realfag akkurat som deg, som du ser. Du må virkelig brenne for det faget du velger. Husk at dette skal være noe du skal undervise i, i flere år. Men hvis du brenner for faget og ikke minst det å undervise, så tror jeg at du kan bli en ypperlig lærer! Det er også mulig å bli lektor ved å ta master i noe som interesserer deg, og etterpå ta et år med pedagogikk. Dette kan du sjekke opp i mer ved et lett søk på Google. Når det kommer til hva slags fag som er lurest å ha, så ville jeg hatt minst et "stort" fag. Med dette tenker jeg på matte, gym, norsk, språkfag, historie osv. Altså fag som elevene gjerne har 2 eller 3 år på vgs. Jeg er ikke lektor, og studerer ikke for å bli det, så skal ikke komme med for mange råd her. Anonymkode: 5922e...009
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #10 Skrevet 10. desember 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Lektor er et fint yrke det! Jeg har selv vurdert det flere ganger. Det jeg tror mange ikke vet, er det at arbeidsmarkedet for lektorer på videregående skoler ikke er det beste i storbyene. Snakket selv med min lærer i biologi rett før jeg var ferdig på VGS i år, og han sa at han måtte jobbe på to videregående skoler, med rimelig lang avstand fra hverandre, for å komme seg opp i 100%. Men hvis du brenner for yrket, er det ikke noe å bekymre seg for. Det er ofte slik som nyutdannet i mange yrker, at det tar litt tid å få fast stilling og full stilling. Du får deg jobb som lektor uansett, det tror jeg virkelig. Grunnen til at jeg valgte vekk lektor da jeg skulle ta mitt endelige valg, var rett og slett det at jeg ikke kunne tenke meg en master i et fag som matte, biologi eller kjemi. For det er det du i all hovedsak gjør når du tar denne utdanningen, og så får du nødvendig pedagogikk med på kjøpet. Tenkte på realfag akkurat som deg, som du ser. Du må virkelig brenne for det faget du velger. Husk at dette skal være noe du skal undervise i, i flere år. Men hvis du brenner for faget og ikke minst det å undervise, så tror jeg at du kan bli en ypperlig lærer! Det er også mulig å bli lektor ved å ta master i noe som interesserer deg, og etterpå ta et år med pedagogikk. Dette kan du sjekke opp i mer ved et lett søk på Google. Når det kommer til hva slags fag som er lurest å ha, så ville jeg hatt minst et "stort" fag. Med dette tenker jeg på matte, gym, norsk, språkfag, historie osv. Altså fag som elevene gjerne har 2 eller 3 år på vgs. Jeg er ikke lektor, og studerer ikke for å bli det, så skal ikke komme med for mange råd her. Anonymkode: 5922e...009 Gym og historie er ikke store fag. De store fagene er matte, norsk og engelsk. Det er lurt å ha et av disse. Anonymkode: e3e79...01c 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #11 Skrevet 10. desember 2019 Det er vanligvis ikke noe problem å få jobb som lærer hvis du har en god fagkombinasjon. Men i de større byene kan det noen ganger være mange om beinet. Da kan det også hende at det tar flere år før du får fast stilling. Men for de fleste ordner det seg med jobb før eller seinere. Et viktigere spørsmål er om du egner deg for å jobbe med barn og unge, og om du har de relasjonelle ferdighetene som skal til. Meld deg som vikar på en skole og se hva du synes om det. Noen synes det er gøy (og heseblesende, selvfølgelig), andre synes det er helt jævlig. Anonymkode: 3df7e...671
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #12 Skrevet 10. desember 2019 Den beste kombinasjonen vil vel være norsk/engelsk og tysk. Etter det kommer realfag. Anonymkode: a2843...2b8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #13 Skrevet 10. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den beste kombinasjonen vil vel være norsk/engelsk og tysk. Etter det kommer realfag. Anonymkode: a2843...2b8 Hvorfor akkurat tysk? Det er forresten mange som fraråder kombinasjonen norsk og engelsk fordi begge er teksttunge fag med store rettebunker til enhver tid. Anonymkode: 3df7e...671
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #14 Skrevet 10. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor akkurat tysk? Det er forresten mange som fraråder kombinasjonen norsk og engelsk fordi begge er teksttunge fag med store rettebunker til enhver tid. Anonymkode: 3df7e...671 Fordi det er få som har kompetansen? Hva ellers? Anonymkode: a2843...2b8 1
Alice123 Skrevet 10. desember 2019 #15 Skrevet 10. desember 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Å være lektor er omtrent det samme som å være lærer, bare litt bedre lønn og lengre utdanning. Du kan jobbe på både barneskole, ungdomsskole og videregående. Det trengs alltid flere lærere!! ... Men hvis du ikke helt vet hva det vil si å være lektor, tenker jeg at det vil lønne seg for deg å lese deg nøye opp på det. Studier står godt forklart, og du bør være motivert. Det er masse teori - blant annet masse pedagogikk, didaktikk og læringsteorier. Noen sier det er kjempelette ser jeg, men det er ikke nødvendigvis sånn. Det er mye jobb! Anonymkode: 0212e...d60 Grunnskolelærere har også 5 årig utdannelse nå, men lønna er fortsatt høyere for lektorer. Har hørt at lektorutdannelsen er mer teoretisk og vanskelig enn grunnskolelærer. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #16 Skrevet 10. desember 2019 Jeg er lektor. Jeg har master i kjemi, og ppu. Jobben er veldig kjekk! Det kan være mange om beinet i de store byene, men det er lett å få svangerskapsvikariater og dermed få en fot innenfor. Det er bare å spørre om du lurer på noe. Anonymkode: 8b3e4...3d6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #17 Skrevet 10. desember 2019 16 minutter siden, Alice123 skrev: Grunnskolelærere har også 5 årig utdannelse nå, men lønna er fortsatt høyere for lektorer. Har hørt at lektorutdannelsen er mer teoretisk og vanskelig enn grunnskolelærer. Lærere i grunnskolen som er lektorer tjener vel det samme som lektorer på vgs? Husk at de fleste som jobber i grunnskolen ikke er lektorer per i dag. De første kullene med GLU-lektor kommer ut i jobb om ikke så lenge. Anonymkode: e3e79...01c
PepsiFlax Skrevet 10. desember 2019 #18 Skrevet 10. desember 2019 (endret) . Endret 30. april 2020 av PepsiFlax 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #19 Skrevet 10. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lærere i grunnskolen som er lektorer tjener vel det samme som lektorer på vgs? Husk at de fleste som jobber i grunnskolen ikke er lektorer per i dag. De første kullene med GLU-lektor kommer ut i jobb om ikke så lenge. Anonymkode: e3e79...01c Stemmer. Vi er halvveis nå. Jeg ville tenkt meg nøye om dersom jeg var deg. Det er utrolig kjekt og sosialt å studere, men det er jaggu meg tøft også. Fem hele år. Halvparten av studentene har allerede droppet ut og vi er nå tredjeårsstudenter. Anonymkode: aca87...d27
Alice123 Skrevet 10. desember 2019 #20 Skrevet 10. desember 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lærere i grunnskolen som er lektorer tjener vel det samme som lektorer på vgs? Husk at de fleste som jobber i grunnskolen ikke er lektorer per i dag. De første kullene med GLU-lektor kommer ut i jobb om ikke så lenge. Anonymkode: e3e79...01c 21 minutter siden, PepsiFlax skrev: Sier du på hvilket grunnlag? Jeg er utdannet grunnskolelærer med master og lønnes som lektor. En venninne som jobber som lærer viste meg lønnstabellen som viste forskjellen på de ulike lærerne, og det var det forskjell. Jeg husker det fordi jeg reagerte på lønnsforskjellen mellom grunnskole og lektorer, siden begge nå har 5 årig utdannelse. Men kanskje jeg husker feil? Kanskje tabellen viste til det grunnskolelærere med det gamle utdanningsløpet? Det spiller vel uansett ikke så stor rolle da det er lektor TS tenker på å bli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå