AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Valpen vår satt en godbit fast i halsen (hun er veldig glupsk), og vi måtte både riste henne, gi henne støt/slag, holde henne opp ned osv. for å få det ut. Hunden var i panikk og vi hadde panikk vi og. Uansett, godbiten kom opp etterhvert, men jeg er så redd hunden skal preges av denne engangshendelsen med «hardhendt» behandling. Hun forstår jo ikke at vi gjorde dette fordi vi måtte, men samtidig hadde hunden panikk, så hva hun fikk med seg aner jeg jo ikke. Hun ble veldig rar og stille etterpå, nærmest apatisk. Anonymkode: 11f11...5cd
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #2 Skrevet 9. desember 2019 Så flinke dere var❤️ det var jo absolutt ingen alternativer til det dere måtte gjøre. Anonymkode: d0036...c64 3
Gjest Lasox Skrevet 9. desember 2019 #3 Skrevet 9. desember 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Valpen vår satt en godbit fast i halsen (hun er veldig glupsk), og vi måtte både riste henne, gi henne støt/slag, holde henne opp ned osv. for å få det ut. Hunden var i panikk og vi hadde panikk vi og. Uansett, godbiten kom opp etterhvert, men jeg er så redd hunden skal preges av denne engangshendelsen med «hardhendt» behandling. Hun forstår jo ikke at vi gjorde dette fordi vi måtte, men samtidig hadde hunden panikk, så hva hun fikk med seg aner jeg jo ikke. Hun ble veldig rar og stille etterpå, nærmest apatisk. Anonymkode: 11f11...5cd Det går nok bra! Hunden skjønner at dere handlet i nødverge i den situasjonen med tanke på at hun satt noe fast i halsen. Muligens at hunden kan ha blitt litt redd pga. hendelsen, men det går over med tiden. Bare viktig å behandle henne godt etterpå! Btw! Å bli apatisk kan være en beskyttelsereaksjon etter ei traume. Så det er ikke uvanlig om man blir det etter slik hendelse. Endret 9. desember 2019 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #4 Skrevet 9. desember 2019 Slag høres litt rart ut - skjønner dere gjorde det beste dere kunne i øyeblikket. Man skal forsøke først å få godbiten ut ved å trykke ned tungen og "hente den opp" - men være forsiktig å ikke dytte den ned. Heimlich-manøveren kan også gjøres på dyr. Så vet dere det hvis noe lignende skjer igjen! Det beste dere kan gjøre er å være rolige og stødige nå og ikke føle på stress og bekymring og uttrykke at det er synd på hunden. Vær heller varm og trygg. Kanskje løft hunden litt og se om den reagerer på å bli tatt på mage/rygg. Vise at det ikke skal gjøre vondt når dere tar på hunden nå - så skal nok dette gå bra. Anonymkode: ea48d...834
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #5 Skrevet 9. desember 2019 Dette ville jeg ikke bekymret meg så veldig for. Må du, så må du, de tåler somregel det. Ville vært rolig og forutsigbar de neste dagene, og kos masse:) Anonymkode: d674d...2f8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #6 Skrevet 11. desember 2019 Ville dradd den i tungen. Måtte gjøre det med hesten min en gang hun spiste for fort og satt maten fast og ikke fikk luft. Anonymkode: b7805...480
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #7 Skrevet 11. desember 2019 Veldig bra dere fikk den ut! Mange eieren får panikk og klarer ikke gjøre noe! En teskje salt gjør også susen! Får frem kraftig brekninger og får opp det meste Anonymkode: 51b35...113
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #8 Skrevet 11. desember 2019 Nødhjelp er nødhjelp og da må man være litt hardhendt. Men har dere vært hos veterinæren etterpå og undersøkt hunden? Både svelget og kroppen om den kan ha noen skader etter påkjenningen. Ville ihvertfall begynt der. Også kanskje fått råd videre eller henvist til noen med god greie på "hundepsykologi" i tillegg. Anonymkode: ebe6c...3cb
Sirhelen Skrevet 11. desember 2019 #9 Skrevet 11. desember 2019 På 9.12.2019 den 20.08, AnonymBruker skrev: Valpen vår satt en godbit fast i halsen (hun er veldig glupsk), og vi måtte både riste henne, gi henne støt/slag, holde henne opp ned osv. for å få det ut. Hunden var i panikk og vi hadde panikk vi og. Uansett, godbiten kom opp etterhvert, men jeg er så redd hunden skal preges av denne engangshendelsen med «hardhendt» behandling. Hun forstår jo ikke at vi gjorde dette fordi vi måtte, men samtidig hadde hunden panikk, så hva hun fikk med seg aner jeg jo ikke. Hun ble veldig rar og stille etterpå, nærmest apatisk. Anonymkode: 11f11...5cd Det spørs hvordan dere gjorde det? Hadde hjulpet mye om dere prøvde å snakke rolig og lxm ‘flink jente’ mens dere prøvde å få den ut, eller gutt. Og late som dere gjorde ingentinf liksom. Tok hunden rolig opp osv, ikke skrik selvom dere hadde panikk
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #10 Skrevet 11. desember 2019 2 timer siden, Sirhelen skrev: Det spørs hvordan dere gjorde det? Hadde hjulpet mye om dere prøvde å snakke rolig og lxm ‘flink jente’ mens dere prøvde å få den ut, eller gutt. Og late som dere gjorde ingentinf liksom. Tok hunden rolig opp osv, ikke skrik selvom dere hadde panikk Ja når bikkja har panikk fordi den kveles er det sikkert veldig enkelt å koseprate med den. Anonymkode: a10fd...c16 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå