Gå til innhold

Drar du på jobb med halsbetennelse, svelgesmerter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjør vondt å svelge og snakke osv?

Anonymkode: 459a4...f81

Ja.

Anonymkode: 1e378...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med små barn hjemme så er jeg så utsatt for diverse virusinfeksjoner at jeg ikke har nok egenmeldingsdager til å dekke alle gangene i året jeg har vondt i halsen. Så jeg går på jobb med mindre jeg har feber. 

Anonymkode: 10de3...11f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på jobben så lenge jeg ikke er sengeliggende, spyr eller har diare. Pleier aldri de to siste. Og er noen år siden jeg har hatt influensa som har slått meg i bakken. Tenker som så at jeg har smittet resten av gjengen i inkubasjonstiden om noen har blitt smittet.

Anonymkode: e9393...cb8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, går på jobb så lenge jeg fungerer sånn noenlunde, og ikke har oppkast/diaré. Kommer litt an på arbeidsoppgavene jeg har den dagen og. 

Anonymkode: a7002...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som svarer at det bare er å dra på jobb med halsbetennelse, er noenlunde korttenkte. Nei du drar ikke på jobb med halsbetennelse, med mindre du er godt i gang med antibiotikakur.

Hvis det bare er litt halsvondt, da blir du hjemme. Men hvis du har betennelse i mandlene, er det lurt å gjøre det kroppen ønsker at du skal gjøre. Har hatt 2 stk innleggelse med komplikasjoner, da med halsbyll. Sansynligvis fordi jeg trosset kroppen og jobbet.

Anonymkode: 0ecbb...3e5

Det kommer an på jobben da.. Jeg har kontorjobb, trenger ikke snakke med noen, jobber i eget tempo. Kan pakke meg inn i masse klær og drikke te og prioriterer noen enkle arbeidsoppgaver den dagen.

Anonymkode: 6038b...48f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, drue skrev:

Sist jeg hadde halsbetennelse, var den kun lokalisert til halsen. Det var veldig smertefullt, men jeg følte meg helt fin ellers. Ikke tett i nesen en gang. Klarte å snakke, men det gjorde jo selvsagt vondt. Gikk til legen etter 10 dager der smertene bare ble verre, og fiksa det med litt antibiotika. Men ja, jeg følte meg jo ikke slapp eller dårlig utenom den vonde halsen, så det var ingen grunn (for meg) til å ikke gå på jobb. 

Har hatt halsbetennelse mange ganger i livet, også med nedsatt allmenntilstand hvor jeg har følt meg forferdelig. Da har jeg selvsagt blitt hjemme. 

Har aldri vert tett i nesen ved halsbetennelse. Er man tett i nesen, og har vondt i halsen er man nok bare litt forkjølet. Det er ikke det samme som betennelse. 

Anonymkode: eb94c...1d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Erfaring... har man vondt et sted, uansett hvor, er det beste du kan gjøre, det som fører til at en raskere blir frisk, er hvile. Om man er vond i halsen, det å snakke gjør vondt, og man har enn jobb som krever snakking i alle 8 timene man er der, da hadde jeg mistet stemmen, i flere dager, gjort vondt være med smerten, og ja gjort at jeg måtte slite med smerter og plager i lengre tid enn om jeg hold meg hjemme et par dager.

Men har man en jobb det man kan holde munn i 8 timer, så vil man ikke legge for mye press på det vonde området, stemmen vil ikke forsvinne, og man blir fortere frist, pga. hvile.

Trodde det var ganske kjent at hvile er den beste medisin når man har en eller annen «skade».

Anonymkode: a6a69...010

Det er nok bare det du tror. At man blir fortere frisk av å holde seg hjemme. Så lenge du ikke er smittebærer av noe slag, almenntilstand er ok så er det nok bare å komme seg på jobb.

Neste gang du er hos legen kan du jo stille legen det spørsmålet, er det anbefalt, og leges jeg hurtigere av  å holde meg hjemme ved halsbetennelse og svelgesmerter. 

Svaret du får vil muligens overraske deg. Selv mener jeg at du til og med kan ta deg en tur på treningssenteret eller en gåtur med denne "sykdommen"..

Anonymkode: 92702...80e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok bare det du tror. At man blir fortere frisk av å holde seg hjemme. Så lenge du ikke er smittebærer av noe slag, almenntilstand er ok så er det nok bare å komme seg på jobb.

Neste gang du er hos legen kan du jo stille legen det spørsmålet, er det anbefalt, og leges jeg hurtigere av  å holde meg hjemme ved halsbetennelse og svelgesmerter. 

Svaret du får vil muligens overraske deg. Selv mener jeg at du til og med kan ta deg en tur på treningssenteret eller en gåtur med denne "sykdommen"..

Og jeg fikk beskjed om å holde meg hjemme av legen 😊 fekk spørsmål om jeg ville ha sykmelding eller bruke egenmelding, ikke om jeg ville jobbe eller være hjemme. Men vi har kanskje forskjellig type halsbetennelse? :) du har den lette forkjølelsen, og kaller det halsbetennelse? Slik noen har vondt i hodet, og kaller det migrene? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme som de over, er ikke vanskelig å jobbe med dårlig stemme/vond hals. I verste fall får man hviske. 

Anonymkode: f87cb...2d0

Det kommer da virkelig helt an på hvor man jobber.

Anonymkode: e122a...d6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg fikk beskjed om å holde meg hjemme av legen 😊 fekk spørsmål om jeg ville ha sykmelding eller bruke egenmelding, ikke om jeg ville jobbe eller være hjemme. Men vi har kanskje forskjellig type halsbetennelse? :) du har den lette forkjølelsen, og kaller det halsbetennelse? Slik noen har vondt i hodet, og kaller det migrene? 

Du har den type lege du ja.. Eller så er du den type pasient som legen ikke orker å bruke tid på for du er så ofte syk likevel. 

Legen min ville aldri har sykemeldt noen for dette, det er sikkert og visst. Men hun er litt mer opptatt av å ikke sykeliggjøre alt og alle for den minste ting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har den type lege du ja.. Eller så er du den type pasient som legen ikke orker å bruke tid på for du er så ofte syk likevel. 

Legen min ville aldri har sykemeldt noen for dette, det er sikkert og visst. Men hun er litt mer opptatt av å ikke sykeliggjøre alt og alle for den minste ting. 

Er sjeldent hos legen, så nei. Har ikke den type lege heller, så der tar du feil. 

Men så er jeg ikke som deg. Tror at vondt i halsen er det samme som halsbetennelse. 

Men på deg selv tror du kanskje at du kjenner andre? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, våkner jeg med halsvondt så ringer jeg meg sjuk. Jeg har en fysisk jobb så orker ikke å gå på jobb med noe slik. Og så er det ikke hvert kalenderår jeg har sykedag heller da, så derfor har jeg ingen dårlig samvittighet hvis jeg tar en eller to dager. 

Anonymkode: 3eb79...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reiser alltid på jobb ved vondt i halsen, ja. Jeg bruker å ha veldig vondt i halsen i 3-4 dager før forkjølelse bryter ut, med hoste, snørr, tette bihuler, slapp osv. Så bedre å spare sykedager til jeg blir skikkelig sylta forkjøla, og ikke bare vond hals. 

Men jeg kaller ikke vond hals for halsbetennelse da, slik mange gjør. Selv om jeg sliter med å svelge og sutter på saftis for å lindre, så har det alltid gått over av seg selv. Aldri hatt feber samtidig og ikke trengt antibiotika, så da er det ikke halsbetennelse. 

Anonymkode: ecb24...657

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Reiser alltid på jobb ved vondt i halsen, ja. Jeg bruker å ha veldig vondt i halsen i 3-4 dager før forkjølelse bryter ut, med hoste, snørr, tette bihuler, slapp osv. Så bedre å spare sykedager til jeg blir skikkelig sylta forkjøla, og ikke bare vond hals. 

Men jeg kaller ikke vond hals for halsbetennelse da, slik mange gjør. Selv om jeg sliter med å svelge og sutter på saftis for å lindre, så har det alltid gått over av seg selv. Aldri hatt feber samtidig og ikke trengt antibiotika, så da er det ikke halsbetennelse. 

Anonymkode: ecb24...657

Helt enig. De som påstår at vondt i halsen er halsbetennelse har nok aldri opplevd en ekte halsbetennelse. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvilken jobb man har avgjør. Jobber du på sykehus ved en avdeling ved svært sårbare pasienter, så har man lavere terskel for å være hjemme. Jeg har en type jobb som jeg ikke møter noen sårbare grupper, så jeg syntes det kun er greit å holde seg hjemme ved omgangsyke, og feber hvor jeg er så dårlig at alt jeg orker er å ligge i senga. Hodepine, halsbetennelse, forkjølelse, vondt i foten osv, da tar jeg noen Paracet og går på jobb.

Anonymkode: 2c211...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er sjeldent hos legen, så nei. Har ikke den type lege heller, så der tar du feil. 

Men så er jeg ikke som deg. Tror at vondt i halsen er det samme som halsbetennelse. 

Men på deg selv tror du kanskje at du kjenner andre? 

Kan du vise til hvor jeg har skrevet at jeg mener vondt i halsen er det samme som halsbetennelse. 

Eller er du typen som lyver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. kan ikke være hjemme for småting.

jobber ikke med feber da, blit så sløv og utslått av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hvilken jobb man har avgjør. Jobber du på sykehus ved en avdeling ved svært sårbare pasienter, så har man lavere terskel for å være hjemme. Jeg har en type jobb som jeg ikke møter noen sårbare grupper, så jeg syntes det kun er greit å holde seg hjemme ved omgangsyke, og feber hvor jeg er så dårlig at alt jeg orker er å ligge i senga. Hodepine, halsbetennelse, forkjølelse, vondt i foten osv, da tar jeg noen Paracet og går på jobb.

Anonymkode: 2c211...c7e

Men har du halsbetennelse uten feber, så har du ikke halsbetennelse. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skiftenøkkel skrev:

ja. kan ikke være hjemme for småting.

jobber ikke med feber da, blit så sløv og utslått av det.

Men vondt i halsen uten feber er ikke halsbetennelse. Det er vondt i halsen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...