AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Hei Mitt tantebarn og famimien hennes har havnet i en situasjon der hun ikke lenger kan eller vil bo hjemme. Så hun har bidd hos meg i snart 2mnd. Avtalen siee at hun skal bo her et par mnd til, så ser vi an om hun trives og vil bli værende eller finne et nytt sted. Det må også klaffe for vår del da vi har små barn vi også. Vi blir nå kalt midlertidig fosterhjem for h*n. Det jeg lurer på er, hva skal jeg forvente at foreldrene dekker av utgifter, og hva av barnevernet? Skal i sånn møte med dem alle,snart. Men vet ikke hva jeg kan forvente. Bv har sagt at de skal dekke det foreldrene ikke dekker. Men, skal ikke de som er foreldre dekke alt da? For det er jo dems barn. Hvis de ikke vil dekke alt da, hva gjør vi? Jeg kjenner jo på denne ekstra kostnaden og kunne trengt litt hjelp der. H*n er ganske kresen på klær og skaø ha kun merkeklær for flere tusen kr per plagg, og mye annet hun spiser som Vi ikke spiser, må kjøpes inn. Plutselig røk headphonen hennes, busskort må fornyes hver mnd osv osv.. kjenner alt pengene flyr fortere nå. Vil selvfølgelig ta vare på h*n uansett, men hadde hjulpet mye om jeg fikk litt hjelp. Noen som vet? Anonymkode: 1d668...496
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #2 Skrevet 9. desember 2019 Skal kun ha merkeklær for flere 1000kr per plagg? Altså, der hadde jeg satt ned foten. Skal hun bo hos dere, så er det dere som bestemmer. Om ikke dere har økonomi eller lyst til å sponse henne med dyre merkeklær så lar dere vær. Si nei. Enkelt og greit. Tviler på at du kan forvente at bv dekker dyre merkeklær. Anonymkode: f6e5d...56a 31
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #3 Skrevet 9. desember 2019 Med utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse ligger det på ca 15000,- per mnd, samt barnetrygden. Men det avhenger av at ikke noen av dere er frikjøpt, altså at en av dere går hjemme og at barnevernet betaler tilsvarende du hadde i lønnet arbeid. Anonymkode: 43f92...995 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #4 Skrevet 9. desember 2019 Du skal ha barnebidrag, kan søke om p få dekt kles og reise utgifter av bv. Anonymkode: a78e0...f54
minister-mio Skrevet 9. desember 2019 #5 Skrevet 9. desember 2019 Men ærlig talt, du må jo ta ansvaret for dette barnet når hun er plassert hos deg og ikke gi henne merkeklær til flere tusen! 13
JDT Skrevet 9. desember 2019 #6 Skrevet 9. desember 2019 Jeg har ikke sagt at jeg har gitt henne det, har ikke økonomi til det heller. Men det er et av hennes behov. De andre behovene dekker jeg ja. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #7 Skrevet 9. desember 2019 Det er om å gjøre å ikke bruke eneste krone på fosterbarnet ja,stakkars barn! Anonymkode: f1220...4de 2
Gjest førstedamen Skrevet 9. desember 2019 #8 Skrevet 9. desember 2019 38 minutter siden, JDT skrev: Jeg har ikke sagt at jeg har gitt henne det, har ikke økonomi til det heller. Men det er et av hennes behov. De andre behovene dekker jeg ja. Klær er et behov. Merkeklær er et ønske absolutt ikke et behov.
JDT Skrevet 9. desember 2019 #9 Skrevet 9. desember 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse ligger det på ca 15000,- per mnd, samt barnetrygden. Men det avhenger av at ikke noen av dere er frikjøpt, altså at en av dere går hjemme og at barnevernet betaler tilsvarende du hadde i lønnet arbeid. Anonymkode: 43f92...995 Jeg er arbeidsledig og går på dagpenger, så vet ikke hvordan det er. Men skal ikke foreldra dekke noe,må alt falle på bv?
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. desember 2019 #10 Skrevet 9. desember 2019 Arbeidsgodtgjørelse I et ordinært fosterhjem, der begge fosterforeldrene har mulighet til å arbeide full tid i sine jobber, får de en månedlig arbeidsgodtgjørelse på 7900 kr. Denne satsen reguleres årlig av Kommunenes Sentralforbund, og kan også variere ut fra barnets omsorgsbehov, og hvor tett oppfølging det trenger hjemme. Arbeidsgodtgjørelsen betaler man skatt av. Alle fosterfamilier få dekket utgifter til kost, klær og fritidsaktiviteter for fosterbarnet. I tillegg vil de selvfølgelig få barnetrygd. Størrelsen på den månedlige utgiftsdekningen er regulert av barnets alder og den er skattefri: 0-6 år: 5140,- 6-11 år: 6375,- 11-14 år: 6970,- 15 år og eldre: 7570,- https://kirkensbymisjon.no/heggeli-familiehjem/livet-i-et-familiehjem/hva-far-fosterforeldre-i-lonn/
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #11 Skrevet 9. desember 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er om å gjøre å ikke bruke eneste krone på fosterbarnet ja,stakkars barn! Anonymkode: f1220...4de Hvordan ble det at TS ikke har råd til å gi barnet merkeklær til at barnet ikke får noe som helst egentlig? og hvorfor må barnet ha merkeklær? Anonymkode: e3c30...678 9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #12 Skrevet 9. desember 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er om å gjøre å ikke bruke eneste krone på fosterbarnet ja,stakkars barn! Anonymkode: f1220...4de Les om igjen. De bruker penger på barnet. Men merkeklær til flere tusen er ikke bra for noe barn. Anonymkode: 4a592...aec 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #13 Skrevet 9. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Les om igjen. De bruker penger på barnet. Men merkeklær til flere tusen er ikke bra for noe barn. Anonymkode: 4a592...aec Det jeg leser er en som desperat prøvet å lesse alle utgiftene på de stakkars foreldrene som ikke lenger engang har barnet,å resten av utgiftene prøver hun å prakke på BV. Så nei ønsker tydligvis ikke bruke sine egne penger på fosterbarnet. Trist men sant. Anonymkode: f1220...4de 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #14 Skrevet 9. desember 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg leser er en som desperat prøvet å lesse alle utgiftene på de stakkars foreldrene som ikke lenger engang har barnet,å resten av utgiftene prøver hun å prakke på BV. Så nei ønsker tydligvis ikke bruke sine egne penger på fosterbarnet. Trist men sant. Anonymkode: f1220...4de Så le ge barnevernet har tatt over omsorgen for barnet og plassert det i fosterhjem skal fosterforeldrene ha lønn fra bv. I tillegg få dekt utgifter til bhg osv. Anonymkode: 4f36c...7f9 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #15 Skrevet 9. desember 2019 Til TS: skjønner ikke hvordan dette har gått for seg? Er det en frivillig plassering dvs at dere innen familien har blitt enige om at hun skal bo hos deg? Eller er det barnevernet som har tatt avgjørelsen? For det er en vesentlig forskjell, første alternativ genererer gjerne ikke penger, da er det foreldrene som må bidra, er det barnevernet som har flyttet barnet så har dere rett på utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse. Er det ikke behov for at en av dere er hjemme og følger opp barnet så er det dere får. Anonymkode: 43f92...995 4
JDT Skrevet 10. desember 2019 #16 Skrevet 10. desember 2019 Bv har kommet inn på banen. Barnet ble først plassert hos en venninne da det var krise og hjn ikke ville være hjemme mer. Deretter spurte bv om hun heller ville flytte til meg, for det var ikke aktuelt å bo hjemme eller hos venninna. Så dette har bpde jeg,bv og foreldrene bestemt sammen, dog foreldrene kunne egentlig ikke si noe annet enn ja i den situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #17 Skrevet 10. desember 2019 1 time siden, JDT skrev: Bv har kommet inn på banen. Barnet ble først plassert hos en venninne da det var krise og hjn ikke ville være hjemme mer. Deretter spurte bv om hun heller ville flytte til meg, for det var ikke aktuelt å bo hjemme eller hos venninna. Så dette har bpde jeg,bv og foreldrene bestemt sammen, dog foreldrene kunne egentlig ikke si noe annet enn ja i den situasjonen. Å da overlater hun barnet til den mest gjerrige venninen hun har smart.. Anonymkode: f1220...4de
JDT Skrevet 10. desember 2019 #18 Skrevet 10. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å da overlater hun barnet til den mest gjerrige venninen hun har smart.. Anonymkode: f1220...4de Åherregud. Spar deg. 7
3141592 Skrevet 10. desember 2019 #19 Skrevet 10. desember 2019 Tror foreldrene må betale barnebidrag på samme måte som en mor eller far som ikke bor sammen med barnet, men dette avhenger av foreldrenes betalingsevne. 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #20 Skrevet 10. desember 2019 På 9.12.2019 den 20.19, JDT skrev: Jeg har ikke sagt at jeg har gitt henne det, har ikke økonomi til det heller. Men det er et av hennes behov. De andre behovene dekker jeg ja. Merkeklær er ikke et behov! Det er et innbilt behov. Dette hadde jeg ikke sagt noe om i møtet med BV om jeg var deg, ellers mistenker jeg at du blir vurdert som uegnet som fosterforelder. Anonymkode: ebb2a...7c2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå