AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Jeg har oppdaget disse i et naust nede ved sjøen. Jeg oppdaget det først da jeg åpnet en pappeske med møbler og fant én. Men siden har jeg funnet flere. Naustet er ganske så tørt innvendig med tregulv som er oppe fra underlaget, men det vil jo selvsagt være et litt fuktig og kaldt miljø pga. det ligger nærme sjøen. Det er såpass åpent at det er gjennomtrekk. De to første bildene er fra en levende en, mens de neste bildene er av en annen en som var død som jeg fikk litt mer detaljerte bilder av. Jeg har også sett en tredje en som jeg ikke har bilder av, men de ser ganske så like ut både i størrelse, farge og lengder på antenner og haler. Når jeg sammenligner med bilder av skjeggkre og sølvkre, så får jeg ikke sammenligningen til å stemme med noen av dem pga. disse har 1 lang og 2 korte haler. Skjeggkreets haler pleier dessuten å stikke nærmere 90 grader ut fra sidene av kroppen. Jeg kan heller ikke se at disse har det "skjegget" som skjeggkre har. Og denne har to "klyper" fremme ved munnen som bøyer innover mot kroppen. Har vi noen med litt biologikunnskap som vet hva dette er? Anonymkode: ec5b0...2d7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #2 Skrevet 9. desember 2019 ser ut som et krepsdyr fra fjæra. Steinsprett eller lignende https://no.wikipedia.org/wiki/Hoppebørstehaler Anonymkode: f42fd...c89 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #3 Skrevet 9. desember 2019 Synes det ligner skjeggkre. Sølvkre jeg har hatt på badet har vært sølvfarget og blir pulverisert hvis de klemmes på. Anonymkode: abeee...d80
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #4 Skrevet 9. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ser ut som et krepsdyr fra fjæra. Steinsprett eller lignende https://no.wikipedia.org/wiki/Hoppebørstehaler Anonymkode: f42fd...c89 Eller sier meg enig med denne her. Anonymkode: abeee...d80
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #5 Skrevet 9. desember 2019 Det kan nok stemme veldig bra, så da er nok mysteriet løst. Jeg fikk beskrivelse om at "det finnes en type som lever i strandsonen også", men klarte ikke å finne frem. Kanskje det ikke er et "kre" i det heletatt. Anonymkode: ec5b0...2d7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #6 Skrevet 9. desember 2019 Ser ikke ut som skjeggkre. Anonymkode: 20425...2af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå