AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Vi har flere ganger vært barnevakt for bekjente/venner, men aldri fått noe tilbake for det. Kan jo være ok i blant, særlig når det gjelder jobb hjelper jeg gjerne , men nå har de spurt igjen pga. julebord. De har ikke så mange andre å spørre, men begynner å føle meg utnyttet. Er det feil å si ok mot at de jobber like mange timer for oss? Har jobbet fulltid med studier i tillegg i høst, så hjelp med husvask hadde f.eks. vært fint. Anonymkode: 60fbf...a36 2
Blingblingtahei Skrevet 9. desember 2019 #2 Skrevet 9. desember 2019 Det er hvertfall helt innafor å si nei 20
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #3 Skrevet 9. desember 2019 Si at nei, du kan ikke fordi du må vaske hus, men hvis de hjelper med husvasken en annen dag går det greit? Ville vært litt forsiktig her, det er lett å virke uforskammet når man ber om gjentjenester på denne måten. Anonymkode: 69894...2cb 12
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #4 Skrevet 9. desember 2019 Jeg har en venninne med to barn, som har spurt mye om barnepass. Det er dog fordi hun jobber, og ikke fordi hun skal kose seg. Jeg stilte opp ganske mange ganger, men ble litt lei etterhvert. Fordi hun jobber så mye, kan hun ikke gjengjelde tjenesten og jeg har egentlig noe behov for barnepass heller. Og synes det er vanskelig å be om noe annet tilbake. Så jeg måtte bare begynne å fremstå litt mer "opptatt", for jeg mener at folk kan ikke være avhengig av venner/naboer for å kunne jobbe, da må de rett og slett bytte jobb/få seg jobb i nærheten. Det gikk dog mye på at hun ikke rakk buss/tog etter jobb og jeg måtte hente i barnehagen, men jeg har også passet barna hele arbeidsdager fordi hun har fått kort varsel. Men man føler seg utnyttet til slutt. Anonymkode: 273ec...450 9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #5 Skrevet 9. desember 2019 Men spør dere om barnevakt og sånt da eller tenker du at de skal tilby seg? Jeg må innrømme at jeg synes det er litt rart å forvente at venner/bekjente skal komme innom å ta husvasken deres? Anonymkode: f0e18...019 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #6 Skrevet 9. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men spør dere om barnevakt og sånt da eller tenker du at de skal tilby seg? Jeg må innrømme at jeg synes det er litt rart å forvente at venner/bekjente skal komme innom å ta husvasken deres? Anonymkode: f0e18...019 Ts her Vi har ikke barn som de kan passe, så det er ikke mulig å bytte tjenester på den måten. Mannen min hjelper dem en del med data og slikt også. Anonymkode: 60fbf...a36 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #7 Skrevet 9. desember 2019 Det er noe alvorlig galt oppi hodet på de folkene som gang på gang spør om barnepass hos venner og naboer. Da har man få sosiale antenner når man tror at det kun er deg selv som har behov for egen tid. Slike folk ville jeg kuttet ut kontakten med raskt som bare det. En helt annen ting er familie. Der forventer jeg at de aller nærmeste kan hjelpe og støtte meg om behovet skulle melde seg. Samme gjelder når de har behov for hjelp, da stiller jeg opp så lenge jeg har mulighet. Anonymkode: 5c6d6...840 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #8 Skrevet 9. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noe alvorlig galt oppi hodet på de folkene som gang på gang spør om barnepass hos venner og naboer. Da har man få sosiale antenner når man tror at det kun er deg selv som har behov for egen tid. Slike folk ville jeg kuttet ut kontakten med raskt som bare det. En helt annen ting er familie. Der forventer jeg at de aller nærmeste kan hjelpe og støtte meg om behovet skulle melde seg. Samme gjelder når de har behov for hjelp, da stiller jeg opp så lenge jeg har mulighet. Anonymkode: 5c6d6...840 De har ikke familie her som de kan spørre. Anonymkode: 60fbf...a36
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #9 Skrevet 9. desember 2019 Barnevakt i bytte mot husvask er jo bare latterlig. Men de burde jo i det minste betale for det om de ikke har tjenester å bytte tilbake med. Hadde gledelig hjulpet venner med barnepass når de ikke har familie å støtte seg til, men hadde forventer pass av egne barn senere. Men da nære venner som vi omgås mye, ikke bare bekjente (ville nok og tipsa de om f.eks home start/familiekontakt for å etablere avlastning hvis de ikke har noen andre å vende seg til). Men dere må jo ikke si ja. Anonymkode: e90fa...eb4 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #11 Skrevet 9. desember 2019 Det hadde aldri falt meg inn å spørre noen uten barn om å passe barn gratis. Med mindre det var nær familie. Eller om de tilbydde seg det selv. Anonymkode: 114fb...b59 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #12 Skrevet 9. desember 2019 De skal betale eller dere sier nei. Anonymkode: 55d2c...1b7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #13 Skrevet 9. desember 2019 Ts igjen Å ta betalt føles feil, for vi har bedre råd enn dem. Vi jobber begge fullt i ok betalte jobber, mens de jobbet i mer lavtlønnsyrker og hun bare rundt 50%. Men det føles også feil at det skal være så ensidig. Det var derfor jeg tenkte på det å bytte tjenester. Men ser det kommer negative tilbakemeldinger på det, så det var kanskje en dum tanke. Anonymkode: 60fbf...a36 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #14 Skrevet 9. desember 2019 Jeg ville ikke forslått husvask, i alle fall. Det kan oppleves som ydmykende å komme hjem til dere, med deres høytlønnsyrker, og vaske doen. Men samtidig burde dette paret allerede vært litt mer på tilbudssiden: enten ved å gi dere vin/blomster/god kaffe, eller ved å tilby hjelp til å beise huset e.l. Er det noen prosjekter dere har gående, f.eks. å tømme en bod eller garasje, kjøre noe på søppeldynga, male et rom e.l.? Det synes jeg det er helt innafor å spørre om hjelp til. Jeg ville ikke sagt "vi satt barnevakt i tre timer, så nå kan dere hjelpe oss i tre timer", men bare spurt dem om de kan hjelpe dere med noe konkret. Det trenger ikke være time mot time. Anonymkode: 209ac...181 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #15 Skrevet 9. desember 2019 Enig i at disse vennene burde oppsøkt å hjelpe dere, slik at de kunne be om barnevakt som en gjenytelse heller. Det ville vært taktisk av dem. Du er ikke på noen som helst måte forpliktet til å si ja slik ting er. Vi har ikke familie i byen, og vi ordner oss selv enten ved å dra én av foreldrene på julebord, be familie komme på helgebesøk de få gangene det er aktuelt, eller betale noen for å sitte barnevakt. Synes ikke det er innafor å spørre voksne venner som ikke selv har tilbudt seg. Anonymkode: a4827...3c8 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #16 Skrevet 9. desember 2019 Høytlønnsyrker er å overdrive, vi jobber med helt vanlige jobber i det offentlige, men har jo mer enn dem pga. høy utdanning. Har ingen slike prosjekter framover og de er ikke så handy av seg, og mannen min er litt pirkete slik. Bare han selv gjør ting godt nok. Tror vi bare må lære oss å si nei. Jo mer jeg tenker på det, jo mer tenker jeg at det er skjevt fordelt. Har vært mye annet de har fått hjelp til også. Flytting, litt i forhold til offentlige kontor.. Anonymkode: 60fbf...a36 1
Zinatara Skrevet 9. desember 2019 #17 Skrevet 9. desember 2019 Jeg syns det er rart å spørre annet enn nær familie så lenge man ikke gir tilbake tjenester eller betaler for barnevakt. Det som har vært litt unntak her er at det av og til et enkelte som spør om venner av barna mine kan overnatte her eller bli med hjem etter skolen fordi de skal noe. Men har aldri følt meg utnyttet og har visst at jeg har hatt mulighet til å spørre tilbake dersom vi har hatt behov for det. Type en voksen sitter barnevakt på kveldstid hjemme hos oss er det nok bare besteforeldre jeg ville forventet at stilte opp gratis. Og ville nok følt et behov for å vise takknemlighet enten vet betaling eller en gave dersom folk stilte opp. Jeg tror folk er litt ulike på dette. Noen er veldig flinke til å spørre om hjelp og ta imot hjelp, uten at de nødvendigvis tenker over at folk ikke nødvendigvis er komfortable med å be om hjelp tilbake. Og noen er så klart egoistiske. Personlig syns jeg ikke det alltid er så lett å spørre, men passer på å av og til gjøre ting for de personene jeg har i livet mitt som jeg vet kan hjelpe oss med litt forskjellig. Da føles det mer greit å spørre dersom vi trenger det.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #18 Skrevet 9. desember 2019 Ikke rart at vi har det slikt i dag. Hvorfor kan du ikke bare hjelpe når du har tid? Du vet ikke hvordan fremtiden er, kanskje at om 5-10 er det du som skal trenge hjelp Anonymkode: e5d56...940
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå