Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt råd..

En god venn av meg har litt dårlig økonomisk styring. Jeg vet dette fordi han forteller meg åpent om det - utestående rentebærende beløp på kort og kontoer, private lån osv. Denne vennen har egentlig en god inntekt, men lever til stadighet over evne. 

Dette har egentlig ikke påvirket meg direkte tidligere. Jeg har forsøkt å hjelpe ved å komme med råd. Men det har nå kommet opp flere ganger at vedkommende ønsker økonomisk hjelp fra meg. Jeg har lånt ham penger ved et par tilfeller, som ble betalt tilbake som avtalt. Så det er ikke problemet i seg selv, men han har nå spurt meg flere måneder på rad om tilsvarende lån. Jeg tror at jeg nå har blitt den nye private utlåneren til vedkommende, for han har nevnt at han ikke synes det er ok å spørre familien sin om hjelp lenger. Jeg hater å blande penger og vennskap. Har til nå vært real, mest fordi jeg er konfliktsky, men jeg vil bryte mønsteret fordi dette vil bare gjenta seg månedlig slik som vi er i gang nå..

Jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal ta fatt på dette. Å si at jeg ikke har penger å låne ut blir bare en kortsiktig løsning. Jeg synes det er ubehagelig å snakke om penger, og føler meg litt presset opp i et hjørne. Råd?

Anonymkode: b88f8...d9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en hvit løgn og si at du rett og slett ikke har råd? 

Anonymkode: 6c1ea...fb5

Skrevet

Det er enkelt å greit, si nei.

Du trenger ikke engang å begrunne hvorfor du ikke vil låne bort penger til vedkommende, vennskap blir faktisk ødelagt over noe så simpelt som penger å da er like så greit å ikke låne bort noe som helst hvis man ønsker å beholde vennskapet.

Anonymkode: bf203...6f9

• Liker 5
Skrevet

Si nei. Har eller har hatt samme problemet. Det er særlig en person som har lånt hver måned og alltid har hatt utestående (oppbevart mine penger liksom). I fjor sa jeg at jeg ikke låner, men at han kunne få en tusenlapp og håpet det sluttet der, men han tok ikke hintet. I høst fikk han en større sum, og da hørte jeg ikke noe. Men for noen dager siden ringte telefonen, og etter litt snakk kom selvfølgelig hintet om at han var blakk. Jeg lot som jeg ikke hørte det og snakket om noe annet. Når jeg selv må ta ut av sparekonto for å låne, da gidder jeg ikke. Spesielt ikke når det alltid er vanskelig å få pengene tilbake og det skjer jevnlig. Det har hendt at jeg har lånt uten å tenke meg om, og selv har måttet låne av sparekonto. De pengene er vanskelig å sette inn igjen, det blir en vond spiral. 

Det er bare en som får låne av meg nå, men bare mindre summer og han kommer alltid med pengene på dagen. 

Anonymkode: cab8b...425

• Liker 1
Skrevet

Sier du ja en to og tre ganger blir det lett å spørre deg.. for å stoppe dette må du begynne å si nei. 

Si at du ikke har råd.. eller at du har lånt bort til andre eller noe. 

Ingen som kan kreve at du låner bort penger.. 

Anonymkode: 96b26...f92

• Liker 1
Skrevet

Det er nesten alltid en dårlig ide å låne ut til venner. Som regel er det bare et spørsmål om tid før problemene blir så store at man ikke lenger får tilbake pengene man låner ut, og det kan lett bli dårlig stemning. I verste fall ryker vennskap. I tillegg er det jo gjerne slik at man ender opp som privat bank. Spørsmålene vil ikke slutte å komme, og beløpene vil antakelig vokse. Og har man først lagt seg til å leve over evne, så er det vanskelig å snu!!

Bare si nei, at du ikke vil låne ut mer penger. Du kan også godt si du ikke har råd, og det kan du si hver eneste gang. Det er jo ikke som han krangle på det! 

Anonymkode: d73de...39e

Skrevet (endret)

Si nei og spesielt til foreldre om dem starter å spørre om det! Det er en grunn til at dem sliter økonomisk, og det å få det betalt tilbake vil ofte ta lang tid og deretter vil vennskapet ryke eller nære relasjoner vil ryke pga. de lar det være å betale tilbake. 

Endret av Lasox
Skrevet

Prøv å få han til å høre på Dave. 

https://www.daveramsey.com/

Han må få kontroll på pengene han har. Å låne penger til en som er ute av kontroll økonomisk er som å kjøpe sprit til en alkis! De blir veldig glade, men du løser ikke akkurat problemet! 

Skrevet

Takker for svar. Jeg har vel følt at jeg har måtte komme med en god forklaring til vennen min, og legge frem dette på en eller annen kløktig måte. Men dere har nok bare rett - jeg får bare si enkelt og greit nei. Kanskje begrunne det med at det gjør meg ukomfortabel, rett og slett.

Nå får jeg bare håpe at ikke dette er begynnelsen på et ødelagt vennskap, ved at det blir dårlig mottatt.

Anonymkode: b88f8...d9b

Skrevet

Si at du sier nei for å hjelpe han. 

Anonymkode: f8269...c8a

Skrevet

Si at vennskap og låning av penger er en dårlig kombinasjon, du setter pris på vennskapet så denne låningen er noe du ønsker dere skal slutte med. Du kan bidra med tips om hvordan endre tankesett og det praktiske rundt hvirdan han styrer sine penger, om han ønsker, slik at han kvitter seg med behovet for å låne.

Anonymkode: 66ac9...39a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...