AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Har jobbet noen år som lærer, men er kort sagt drit lei. Bråkete klasser og respektløse elever. Kunne lagt ut i det vide og brede om hvor slitsomt jeg syns det er, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Har ikke vært kontaktlærer, men kunne ikke tenkt meg det. Hører mye om elevkonflikter som må løses opp i, og krevende foreldre. Osv osv. Vurderer å ta en master i spesialpedagogikk, fordi jeg har hørt at det er en roligere jobbhverdag. For eksempel som spes ped koordinator. Eller jobbe i ppt. Er det noen som har noen erfaringer? Hvordan er arbeidsdagen din, du som jobber som spes ped på en skole? I forhold til å ha fulle klasser? Er det lett å få jobb i ppt? Andre jobber man kan ta med en slik master, og er det behov for folk? Anonymkode: b148b...84e
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #2 Skrevet 9. desember 2019 Dersom du virkelig ikke liker å stå foran full klasse kan det være at du synes det er bedre med spes.ped. Men det kan og hende at du havner på en skole hvor det er trang økonomi hvor mange elever med behov for spesialundervisning med ulike diagnoser blir lempet i én gruppe. Ansvar for spes.ped. i slike tilfeller vil jeg se på som ganske stressende og utfordrende. Mange rapporter og planer du må skrive, ikke nok tid til å følge opp enkeltelever, vikarbehov som fører til at du blir flyttet/må ha hele klassen, krevende foreldre - og det er ofte forventet at spes.ped. er med på møter/samtaler i disse tilfellene. Og så kan du være heldig. Få jobbe tett med en eller to elever. Få hjelpe de til å mestre, få gode relasjoner, være den ene for det. Alt har sine positive og negative sider. For min del har jeg sluttet med spes.ped. fordi det dårlige/administrative ble for stort. Anonymkode: a0a3e...9fd
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #3 Skrevet 9. desember 2019 20 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom du virkelig ikke liker å stå foran full klasse kan det være at du synes det er bedre med spes.ped. Men det kan og hende at du havner på en skole hvor det er trang økonomi hvor mange elever med behov for spesialundervisning med ulike diagnoser blir lempet i én gruppe. Ansvar for spes.ped. i slike tilfeller vil jeg se på som ganske stressende og utfordrende. Mange rapporter og planer du må skrive, ikke nok tid til å følge opp enkeltelever, vikarbehov som fører til at du blir flyttet/må ha hele klassen, krevende foreldre - og det er ofte forventet at spes.ped. er med på møter/samtaler i disse tilfellene. Og så kan du være heldig. Få jobbe tett med en eller to elever. Få hjelpe de til å mestre, få gode relasjoner, være den ene for det. Alt har sine positive og negative sider. For min del har jeg sluttet med spes.ped. fordi det dårlige/administrative ble for stort. Anonymkode: a0a3e...9fd Syns det er sånn her jeg jobber som lærer. Store klasser, mye sykemeldinger osv og stort vikarbehov. Mye utskifting av lærere. Jobbet på en annen skole før, og syns det var bedre der. Har nok som du sier, mye å gjøre med skolen og økonomi. Satt du mye med det administrative utover arbeidstiden? Jeg sitter uansett mye i helger og kvelder og planlegger og retter. Takk for svar, forresten! TS Anonymkode: b148b...84e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #5 Skrevet 10. desember 2019 Jeg vil tro det er bedre. Min mor er pensjonert spes ped, jobbet i både bhg og skole. Hun sa at jobben var interessant og slitsom, men bra for du jobber konsentrert, en til en. Hun hadde aldri orket de store gruppene som lærerne har. Men hun sa at jobben har blitt tøffere og tøffere med årene pga flere urolige unger og færre ansatte. Anonymkode: bae50...265
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #6 Skrevet 10. desember 2019 On 12/9/2019 at 6:26 PM, AnonymBruker said: Syns det er sånn her jeg jobber som lærer. Store klasser, mye sykemeldinger osv og stort vikarbehov. Mye utskifting av lærere. Jobbet på en annen skole før, og syns det var bedre der. Har nok som du sier, mye å gjøre med skolen og økonomi. Satt du mye med det administrative utover arbeidstiden? Jeg sitter uansett mye i helger og kvelder og planlegger og retter. Takk for svar, forresten! TS Anonymkode: b148b...84e Det var en del arbeid utover vanlig arbeidstid, kanskje ikke hovedsakelig det administrative bortsett fra visse perioder hvor rapporter skal inn osv. Men planlegging av undervisning tok enormt mye tid. Igjen så har dette med gruppesammensetningen å gjøre. Hendte ofte at jeg hadde opp til 10 timer spes. undervisning i en gruppe hvor 5 elever jobbet etter mange ulike kompetansemål. (Noen jobber mot 4. Steg, noen 7. Osv.) I tillegg skal du tilrettelegge for at elevene føler seg som en del av det sosiale i klassen. Har vel aldri opplevd at alt dette går opp i opp og elevene faktisk får det de har rett på i følge sakkyndig vurdering. Men, som du også sier, dette handler mest om økonomi. Kjente mye på dårlig samvittighet og maktesløshet i den jobben der. Dette med mye tid til planlegging er du jo tydeligvis vant til og det er jo mye fint med spesialundervisning, og det er så viktig, men det var ikke for meg. Anonymkode: a0a3e...9fd
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #7 Skrevet 10. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg vil tro det er bedre. Min mor er pensjonert spes ped, jobbet i både bhg og skole. Hun sa at jobben var interessant og slitsom, men bra for du jobber konsentrert, en til en. Hun hadde aldri orket de store gruppene som lærerne har. Men hun sa at jobben har blitt tøffere og tøffere med årene pga flere urolige unger og færre ansatte. Anonymkode: bae50...265 Veldig sjeldent at elevene får en til en i dagens skole desverre. Anonymkode: a0a3e...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #8 Skrevet 10. desember 2019 Nei, men så kan hun vel få jobb i ppt, på sykehus, barnehage ++. Tenker det er verdt å gjøre det. Eller hva med voksenopplæring? Det virker nå greit. Anonymkode: bae50...265
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #9 Skrevet 10. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men så kan hun vel få jobb i ppt, på sykehus, barnehage ++. Tenker det er verdt å gjøre det. Eller hva med voksenopplæring? Det virker nå greit. Anonymkode: bae50...265 Bemanninga i oppvekst er veldig presset i mange kommuner. Når bemanninga er dårlig er det tøft å være på jobb, uansett om du er i skole, barnehage eller PPT. Og voksenopplæringa har nok av utfordringer, den. Jeg vil ikke fraråde ts å søke seg til spesped hvis hun tror det passer henne bedre. Men vi må ikke falle for fristelsen å tro at det er bedre i andre områder enn vårt eget. Politikerne gjennomfører uforsvarlige kutt over hele linja, og det rammer oss som arbeidstakere. Anonymkode: 11c44...59c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #10 Skrevet 10. desember 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bemanninga i oppvekst er veldig presset i mange kommuner. Når bemanninga er dårlig er det tøft å være på jobb, uansett om du er i skole, barnehage eller PPT. Og voksenopplæringa har nok av utfordringer, den. Jeg vil ikke fraråde ts å søke seg til spesped hvis hun tror det passer henne bedre. Men vi må ikke falle for fristelsen å tro at det er bedre i andre områder enn vårt eget. Politikerne gjennomfører uforsvarlige kutt over hele linja, og det rammer oss som arbeidstakere. Anonymkode: 11c44...59c Nei det er sant. Men noen områder kan kanskje passe litt bedre likevel. Anonymkode: bae50...265
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #11 Skrevet 11. desember 2019 Ja, det blir jo kutta i økonomien overalt. Der jeg jobber nå som lærer er det dårlig stabilitet blant lærerne; mye sykemeldinger, ikke råd til vikarer osv. Blir kasta rundt på huset. Spørs om jeg gidder å fortsette å jobbe her etter sommeren uansett. Men jeg kjenner at jeg sliter med klasser med mye uro og negativitet. Elever som ikke gidder å gjøre noe, noen som kaster viskelær, noen som sitter og skravler, plutselig roper noen, elever som skal kverulere, noen som er lei seg osv osv. Det er så mye som skjer samtidig i en gruppe på 20+. Har hatt noen elever på grupperom med lese- skrivevansker og norsk 2, (som vikar) og har likt det godt. Men ja, er man uheldig så kan man jo få ansvar for å undervise flere av disse elevene samtidig. Det er vel egentlig ikke lov? Kan man ikke sette noen krav? TS Anonymkode: b148b...84e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #12 Skrevet 11. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det blir jo kutta i økonomien overalt. Der jeg jobber nå som lærer er det dårlig stabilitet blant lærerne; mye sykemeldinger, ikke råd til vikarer osv. Blir kasta rundt på huset. Spørs om jeg gidder å fortsette å jobbe her etter sommeren uansett. Men jeg kjenner at jeg sliter med klasser med mye uro og negativitet. Elever som ikke gidder å gjøre noe, noen som kaster viskelær, noen som sitter og skravler, plutselig roper noen, elever som skal kverulere, noen som er lei seg osv osv. Det er så mye som skjer samtidig i en gruppe på 20+. Har hatt noen elever på grupperom med lese- skrivevansker og norsk 2, (som vikar) og har likt det godt. Men ja, er man uheldig så kan man jo få ansvar for å undervise flere av disse elevene samtidig. Det er vel egentlig ikke lov? Kan man ikke sette noen krav? TS Anonymkode: b148b...84e Du kan sikkert komme med innspill, men det er kommune og leder(e) på skolen som bestemmer hvordan midlene skal fordeles. Anonymkode: 11c44...59c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå