Gå til innhold

Kjøpe julepynten som barna har laget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her hvor vi bor, må man betale 100 kr til skolen for å få julepynten som barna har laget på juleverksted. Er det ikke litt spesielt å kreve løsepenger for slikt? Hva med de som lever i familier med dårlig råd, som kanskje behøver den 100-lappen til å kjøpe mat? Synes dette virker veldig lite gjennomtenkt. Skole bør være gratis!!!

Anonymkode: 40f91...cee

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, er enig i det. Skolen kunne fått inn de pengene på en annen måte.

• Liker 10
Skrevet

Skolen SKAL være gratis, så det ville jeg helt klart sagt fra om. Jeg synes det er en uting at skoler og barnehager gjør dette og det virker som det er en trend som bare brer om seg. Og hva hadde de tenkt å gjøre med den julepynten som det ikke blir betalt løsepenger for?

Anonymkode: 647e3...c9c

• Liker 13
Skrevet

Det er så drøyt at jeg hadde protestert. Jeg må også kjøpe julepynten barna lager i barnehagen men det oppgis ingen pris og pengene legger man diskret i en isboks med hull i toppen. På den måten kan man betale (eller ikke betale) det man vil, det er i gen kontroll noe jeg synes er veldig fint. 

• Liker 14
Skrevet

Det bryter med gratisprinsippet som er innført i alle norske skoler. Dette ville jeg tatt opp med FAU. I FAU i tett samarbeid med SU og elevrådet er skolen vår veldig opptatt av å følge gratisprinsippet. Og sånn skal det være! 

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, Heisenberg skrev:

Det er så drøyt at jeg hadde protestert. Jeg må også kjøpe julepynten barna lager i barnehagen men det oppgis ingen pris og pengene legger man diskret i en isboks med hull i toppen. På den måten kan man betale (eller ikke betale) det man vil, det er i gen kontroll noe jeg synes er veldig fint. 

Slik gjøres det her, også. Så man kan legge oppi 1 krone hvis det er det man har råd til, eller ingenting. De får likevel inn en del, for en del foreldre har god råd og gir mye. Det er en mye bedre måte å gjøre det på!

Anonymkode: c394b...62e

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det hadde jeg definitivt klaget på.

Skrevet

Av nysgjerrighet, hva går pengene til? 
Noe veldedig, klassen eller til skolen bare?

Jeg er for øvrig enig med at det er sjukt drøyt å kreve ‘løsepenger’ for julepynten.. 

• Liker 2
Skrevet

Sånn har det vært i bhg her. Ofte i forbindelse med FN dag. Da lager barna en ting som koster 30, så er det ofte lodd, vafler og saft. Ender fort opp på 200,- dersom man har flere barn og ikke vil være kjip. For jeg kjøper jo selvsagt vaffel og saft også, når barna har vært med å ordnet. Og ofte sitter de i loddboden også...

Skrevet

Burde i det minste hatt en maks grense på 100 kr pr. Husstand uavhengig hvor mange barn og pynt det er snakk om, men jeg hadde uten tvil hengt meg på å klagd. 

Anonymkode: eb152...5dd

Skrevet
På 9.12.2019 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Skolen SKAL være gratis, så det ville jeg helt klart sagt fra om. Jeg synes det er en uting at skoler og barnehager gjør dette og det virker som det er en trend som bare brer om seg. Og hva hadde de tenkt å gjøre med den julepynten som det ikke blir betalt løsepenger for?

Anonymkode: 647e3...c9c

Grunnen til at det er en trend som brer om seg er rett og slett fordi folk ikke tør å si ifra, det også er en uting.

Anonymkode: 5243b...1cf

• Liker 1
Skrevet
På 9.12.2019 den 21.42, Addie skrev:

Av nysgjerrighet, hva går pengene til? 
Noe veldedig, klassen eller til skolen bare?

Jeg er for øvrig enig med at det er sjukt drøyt å kreve ‘løsepenger’ for julepynten.. 

Aner ikke. Sikkert blåtur for personalet. TS

Skrevet
1 minutt siden, MissTeri skrev:

Aner ikke. Sikkert blåtur for personalet. TS

Det tviler jeg på, men skolen bør uansett være redelige på hva pengene går til. 

Også syns jeg det er uhørt at man MÅ betale 100 kr for noen ting barna har laget på juleverksted. Vi hadde lignende ordning før, at ting laget på juleverksted ble solgt på julemarked, men da fikk foreldrene bestemme prisen selv. Ville du ikke gi noe, så gjorde du ikke det. Og alle pengene gikk til et veldedig formål som var valgt ut på forhånd, gjerne lokaldrevet.

Anonymkode: 055f9...672

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...