Gå til innhold

Tips til bleieslutt om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vår femåring sluttet med bleier da han var tre år, og hatt veldig lite med uhell etter dette. Men på natten er det annerledes. Han våkner stort sett med full bleie.

Vi forsøkte sommeren da han var fire, men det endte bare med at han sover natten igjennom i sitt eget tiss. Tror faktisk ikke han våkner selv. Det skal sies at han siden han var spedbarn har sovet utrolig godt (hurra for det), og jeg er oppriktig bekymret for at han «aldri» vil sove lett nok til at han våkner når han må tisse.

Vi har forsøkt å sette han på do hver time etter han har lagt seg (han legger seg 19, jeg 23 ca, jeg vekker han 07), men han våkner ikke tørr for det. Han sier han ikke våkner når han må på do, det tror jeg er oppriktig.

Problemet for han nå er at han begynner å bli flau over det. Han vet godt at «ingen» andre på samme alder enn han i barnehagen bruker bleie, og han skjønner at han har mislykkede forsøk bak seg hvor vi ga opp.

Som førskole skal de overnatte i barnehagen en natt til våren, det gruer han seg litt til.

Noen som har noen tips eller vært igjennom lignende?

Anonymkode: 43e27...f60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville snakket med helsesykepleier eller fastlegen om dette. Jeg tror det rett og slett går på at han ikke er fysisk klar. På matbutikken selger de nattbleier til barn helt opp til 10 år, så det er nok ikke så uvanlig.

Anonymkode: 717cb...171

Skrevet

Det er slett ikke uvanlig at de tisser på natten enda, jeg ville ventet litt til å se om det kan bedre seg. Ville ikke vekket hver time ihvertfall. Det har lite hensikt. Det handler rett og slett om at koblingen ikke er der enda. Først rundt 6 års alder kan man forsøke medisiner feks. 

Anonymkode: eba63...b43

Skrevet

Enurad

Anonymkode: b4320...33f

Skrevet

Hei. Jeg jobber i barnehage hvor vi har førskoleovernatting, og det er alltid noen barn som enda bruker bleie om natten. Noen ganger snakker vi om det med alle barna, at noen enda ikke har sluttet. Barna er som regel forståelsesfull, og de som bruker bleie blir mer trygg på seg selv når de ser andre også bruker det. For de som ikke ønsker at andre skal se det, hjelper vi de slik at ikke de andre barna ser det, og de sover i nattdrakt. Snakk med de ansatte som skal sove sammen med barna, så ordner det seg.

Jeg har også mor til to barn som har vært sengevætere. Har fått god hjelp av helsesykepleier og fastlege. Ene gutten min sluttet ikke før han var 12 år og andre når han var 9 år. Vi brukte medisin og alarm. Det beste rådet jeg kan gi er å ikke stresse med det, hvis barnet ikke er klart er det lite å gjøre. Vi gjorde masse med førstemann, hadde vekkeklokke om natten, tok han på do flere ganger om natten, gikk skikkelig ut over nattesøvnen. Han er bare 5 år, og det er stor sjanse for at han vokser det av seg. 

Anonymkode: e79d1...98d

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for svar ❤️

Ts 

Anonymkode: 43e27...f60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...