Gå til innhold

«Lammerull» er jo ikke en «rull» lengre 😕

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har utrolig gode minner fra barndommen av lammerull på julegeit til frokost 🙌🏻

Pålegget var den gang lik «ribberull» pålegget man får i butikken i dag, der man mer kunne se «rullen» i påleggskiven.

Men alle jeg finner i dag er mer sammenpresset helt og kuttet opp. Ikke smaker det helt det samme som den gang da for lenge siden.

Er det andre enn meg som savner den gode gamle lammerullen? Var innom en skikkelig kjøttbutikk i dag for å se om jeg kunne finne noe skikkelig lammerull-pålegg, men samme greia som andre selger 😕

Anonymkode: e26db...5fc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De siste årene har jeg kjøpt ordenlig lammerull på Meny.   Fra en mindre produsent nordpå. Men husker desverre ikke navnet.  

Samme produsent har også en nydelig okserull og andre tradisjonspålegg.

Endret av Jerry Lee
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kjøper du Tromsørull :nigo:

Anonymkode: 1a21e...b15

Ja, lurer på om det ikke var Aronmat jeg mente over her. Hvis det er det, er den veldig god.    😀

Er det fler småprodusenter nordafor?

Skrevet

Ikke sikkert disse er å få tak i her, på samme måte jeg ikke fikk tak i julegeit når jeg bodde på østlandet, men har øynene åpne hele tiden å ser etter om jeg finner noe «lammerull» 😄

Skrevet

Helt off topic, men nå måtte jeg faktisk google "julegeit" før jeg skjønte hva det var for noe. 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Cata skrev:

Helt off topic, men nå måtte jeg faktisk google "julegeit" før jeg skjønte hva det var for noe. 

Samme. Ante ikke hva det var.     :rodme:

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Cata skrev:

20 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Samme. Ante ikke hva det var.     :rodme:

Haha, ja jeg forsto ganske fort at dette er en vestlands/rogalands/kanskje stavangerområde ting 😅😂 usikker på hvor utbredt det er, men er en sirup-ish-versjon av heidevegg/heitevegg, som også er noe jeg sanvet dypt når jeg studerte på østlandet. Heidevegg også en ting her i område. Heidevegg med baconfarse fra Håland kjøtt 😍

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heidevegg også en ting her i område.

Nå måtte det googles igjen :ler: . Jammen har jeg lært noe nytt i dag

• Liker 3
Skrevet

Trodde julegeit var ei geit som ble slaktet til jul, men så skjønte jeg ikke helt hvordan du kunne blande sammen geit og lam...

Anonymkode: 827b6...f87

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde julegeit var ei geit som ble slaktet til jul, men så skjønte jeg ikke helt hvordan du kunne blande sammen geit og lam...

Anonymkode: 827b6...f87

Det er bakverk 😋 kjempegodt 😄

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, ja jeg forsto ganske fort at dette er en vestlands/rogalands/kanskje stavangerområde ting 😅😂 usikker på hvor utbredt det er, men er en sirup-ish-versjon av heidevegg/heitevegg, som også er noe jeg sanvet dypt når jeg studerte på østlandet. Heidevegg også en ting her i område. Heidevegg med baconfarse fra Håland kjøtt 😍

Men det sto at bakverket har navn etter formen. Og at den er eldgammel, men tok en forandring på 1800tallet.

Men sikkert nydelig med godt smør og SKIKKELIG lammerull.     :spise:

Skrevet

Jeg trodde det var det samme som ribberull! :ler:

Men da lærte jeg noe nytt idag, og det så veldig godt ut, så dette skal bakes. 

Skrevet (endret)

Rull-a-di-rulla.

Gammel som jeg er vokste jeg opp med bestemødres hjemmelagde juleruller...lagd i mengder så det var mye til påske, også.

Lammerull, ribberull, okserull og sylte (alltid med hodekjøtt)    (...ja,og kokt oksetunge)

Beklager avsporing.  Tråden er om lammerull.   Jeg, som TS, lurer på hvem (fler) som lager og selger ekte rull og ikke bare disse kompakt pressede greiene som minner om bogskinke.   

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har utrolig gode minner fra barndommen av lammerull på julegeit til frokost 🙌🏻

Pålegget var den gang lik «ribberull» pålegget man får i butikken i dag, der man mer kunne se «rullen» i påleggskiven.

Men alle jeg finner i dag er mer sammenpresset helt og kuttet opp. Ikke smaker det helt det samme som den gang da for lenge siden.

Er det andre enn meg som savner den gode gamle lammerullen? Var innom en skikkelig kjøttbutikk i dag for å se om jeg kunne finne noe skikkelig lammerull-pålegg, men samme greia som andre selger 😕

Kan du ikke lage deg lammerull selv?

Anonymkode: 5d85b...1b5

• Liker 2
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke lage deg lammerull selv?

Anonymkode: 5d85b...1b5

Det kunne jeg. Men for mye jobb til kun meg.

Men for bare få år (3?) siden beinet jeg ut et grisehode og lagde sylte.  Innrømmer jeg var stolt da.  Det var jobb, det.   ☺

Slike ting skjer ikke igjen.  Derfor er det fint at/om andre har gjort det for meg/oss.   😀

Ups. Ikke meg du pratet til. Beklager.     :flau:

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Skrevet

Min mormor brukte å lage det selv da jeg var liten, men vi kalte det rullepølse :jepp:

• Liker 2
Skrevet

Jeg var faktisk ikke klar over at man kunne kjøpe ferdig rull 🙄

Er bare måtelig begeistra, har en greie med fettrender i pålegg. Men lammerull er bedre enn svinesylte o.l.

Skrevet

Lage selv ja 😅 jeg tviler sterkt på at jeg hadde fått til den samme gode smaken som i gamledager 😅 og siden det kun er meg, hadde det blitt litt for mye mat 😅

Men kanskje en vakker dag 😄

Skrevet

jeg lager selv hvert år, og jo den er absolutt rullet sammen. Hvorfor gjør du ikke bare det? Google det og finn en oppskrift, det er da ingen sak. Er ikke mye jobb, og du kan dele den opp etter den er kokt og fryse et par av bitene. 

Kaller det forresten også rullepølse.

Anonymkode: f5254...628

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...