AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #21 Skrevet 11. desember 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.nito.no/organisasjon/nito-studentene/hva-gjor-en-ingenior/ Kjenner du ingen som er ingeniør? Her er iallefall en kjapp innføring fra NITO. Dersom du bor på bygda og planlegger å bli boende, velg en utdanning du får bruk for der. Bor du i en by står du mer fritt. Du bør også velge litt i forhold til interesser. En bioingeniør har mer pasientkontakt (slik jeg har forstått det). Kjenner en maskiningeniør som driver med utvikling av båtdeler. Jeg er byggingeniør og sitter på et kontor og gjør beregninger. Vær klar over at i det i byggebransjen (VVS, elektro, bygg osv.) i det private er det ganske bra lønn, men et veldig høyt arbeidspress til tider. Man må regne med en god del overtid. Du vil også ofte være den eneste dama i møter, hvis dette virkelig er viktig for deg. Anonymkode: d62fa...db3 Ja det virker som at byggebransjen er ganske mannsdominert og at det er krevende arbeidsdager. Det er vel ikke akkurat det jeg er ute etter. Vann og avløp høres kanskje mer passende ut for meg. Også sett litt på landmåling og arealplanlegging/jordskifte. Men da man kanskje være mye ute og måle opp? Eller like mye kontorarbeid der og? 7 timer siden, rainbow_dash skrev: Å være ingeniør er mer enn bare regning og analyse. Jeg er mekanisk ingeniør og jobber med design. Det er mye problemløsing og kreativ tenking, komme opp med gode løsninger. Også er det en del tegning, og til slutt analyse (det er her realfagbiten kommer inn). Men realfagene er bare et verktøy, og du klarer nok helt fint å lære deg det om du jobber med det. Og husk at de fleste av guttene som begynner på slike studier har like lite peiling som deg. Alle lærer undervegs! Dette høres interessant ut. Jeg er ganske kreativ av meg og liker å jobbe med detaljer. Jeg ønsker en interessant jobb som ikke er altfor krevende, og ikke for høyt tempo, om det finnes..! Ts Anonymkode: 5db29...9ba
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #22 Skrevet 11. desember 2019 Lest litt mer og byggingeniør og landmåling og eiendomsdesign. Synes retning miljø, plan og infrastruktur virker interessant, innenfor bygg. Landmåling og eiendomsdesign virker også interessant, og der er det jo endel juss og samfunnsfag. Men, ser man må være på ekskursjon på mjølfjell i 10 (!) dager! Det høres helt grusomt ut da jeg hater hytteturer på fjellet, noe av det værste jeg vet! Og ti hele dager! Nok til at jeg faktisk revurderer studiet, hvor teit det enn høres ut. Anonymkode: 5db29...9ba
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #23 Skrevet 11. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men, ser man må være på ekskursjon på mjølfjell i 10 (!) dager! Hehe, du bor i Bergen forstår jeg? Den turen må du ta som byggingeniør også. Tror det var ca. ei uke. Du bor på et slitent vandrerhjem, gjør oppgaver på dagen og drikker øl foran bålet på kvelden. Er kos det, men maten er ganske kjip. 😉 Anonymkode: d62fa...db3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #24 Skrevet 11. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det høres helt grusomt ut da jeg hater hytteturer på fjellet, noe av det værste jeg vet! Og dersom du synes 10 dager i fjellet (man kan kjøre helt frem) er helt uoverkommelig, så vil jeg foreslå at du enten endrer innstillingen til livet på generelt grunnlag (du kommer til å måtte gjøre MYE du ikke liker resten av livet), eller å... Nei, det er ingen alternativ. Bli voksen! Det er tross alt 3 års utdanning, 10 dager er ingenting, man får skitt under neglene på flere av de fagene. Og dersom du tar VA må du innom kloakk, bare så det er sagt. 🙄 Anonymkode: d62fa...db3 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #25 Skrevet 12. desember 2019 Jeg studerer selv til å bli arealplanlegger, men ikke ingeniør. Kanskje studiet i Stavanger kan være noe: https://www.uis.no/studietilbud/ingenioer-og-sivilingenioer/femaarig-master-i-teknologi-siv-ing/byplanlegging/?gclid=CjwKCAiA58fvBRAzEiwAQW-hzSxevx7xkZGthBEZaSv-63LOVsRHGfr5Fa0eQC785d54wc7mLy6UxhoCK1YQAvD_BwE Har selv mange av de relevante fagene (bare ikke ingeniør fagene) du kan brukes til mye om du er ingeniør. Evt kan du ta bygg så master i areal og eiendom i Bergen. Anonymkode: ad189...300
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #26 Skrevet 12. desember 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Og dersom du synes 10 dager i fjellet (man kan kjøre helt frem) er helt uoverkommelig, så vil jeg foreslå at du enten endrer innstillingen til livet på generelt grunnlag (du kommer til å måtte gjøre MYE du ikke liker resten av livet), eller å... Nei, det er ingen alternativ. Bli voksen! Det er tross alt 3 års utdanning, 10 dager er ingenting, man får skitt under neglene på flere av de fagene. Og dersom du tar VA må du innom kloakk, bare så det er sagt. 🙄 Anonymkode: d62fa...db3 Hva mener du med «innom kloakk»? Fysisk ned i kloakken? Ja altså jeg kan presse meg gjennom en uke på det mjølfjellet, har vært der før på skoletur, men det blir ikke akkurat noe jeg ser fram til.. 🙁 Det er greit å få litt skitt under neglene, så lenge det er verdt det. Er man rimelig sikret jobb med et slikt studie tror du? Er litt bekymret ang det med kloakken, men ellers høres mye interessant ut. Infrastruktur, materiallære og drikkevann, arealplanlegging. Og det med jussen rundt eiendom osv. Men er det ikke et stort ansvar? Tenk hvis jeg gjør feile beregninger og en tunnel eller et hus raser sammen. Eller bestiller feil avløpsrør som ikke holder. Det er litt ting jeg seriøst bekymrer meg for. Evt at jeg bestiller helt feil og bedriften taper masse penger pga meg🙈 er dette reelle farer? Anonymkode: 5db29...9ba
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #27 Skrevet 12. desember 2019 En karriererådgiver sa en gang til meg: til høyere lønn, til høyere ansvar. Anonymkode: d62fa...db3 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #28 Skrevet 12. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med «innom kloakk»? Fysisk ned i kloakken? Ja altså jeg kan presse meg gjennom en uke på det mjølfjellet, har vært der før på skoletur, men det blir ikke akkurat noe jeg ser fram til.. 🙁 Det er greit å få litt skitt under neglene, så lenge det er verdt det. Er man rimelig sikret jobb med et slikt studie tror du? Er litt bekymret ang det med kloakken, men ellers høres mye interessant ut. Infrastruktur, materiallære og drikkevann, arealplanlegging. Og det med jussen rundt eiendom osv. Men er det ikke et stort ansvar? Tenk hvis jeg gjør feile beregninger og en tunnel eller et hus raser sammen. Eller bestiller feil avløpsrør som ikke holder. Det er litt ting jeg seriøst bekymrer meg for. Evt at jeg bestiller helt feil og bedriften taper masse penger pga meg🙈 er dette reelle farer? Anonymkode: 5db29...9ba Ja, det er reelle farer. Det er jo mye som skjer på data, og det er dobbeltkontroll, men program kan være feil og ting kan glippe. Anonymkode: 9a9f8...7bc
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #29 Skrevet 12. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenk hvis jeg gjør feile beregninger og en tunnel eller et hus raser sammen. Eller bestiller feil avløpsrør som ikke holder. Dette skjer jo innimellom, var jo ei bro som falt ned for ikke så lenge siden. Men hvis du skal jobbe i kommunen slipper du å beregne, det er det vanligvis et privat firma som gjør. Men man kan jo risikere at folk får dårlig drikkevann (Askøy...) eller man bruker for mye penger på et prosjekt, eller at en demning man har bestilt kollapser (Munkebotn). Da blir det stress og dårlig stemning. Anonymkode: d62fa...db3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #30 Skrevet 13. desember 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er reelle farer. Det er jo mye som skjer på data, og det er dobbeltkontroll, men program kan være feil og ting kan glippe. Anonymkode: 9a9f8...7bc 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette skjer jo innimellom, var jo ei bro som falt ned for ikke så lenge siden. Men hvis du skal jobbe i kommunen slipper du å beregne, det er det vanligvis et privat firma som gjør. Men man kan jo risikere at folk får dårlig drikkevann (Askøy...) eller man bruker for mye penger på et prosjekt, eller at en demning man har bestilt kollapser (Munkebotn). Da blir det stress og dårlig stemning. Anonymkode: d62fa...db3 Ja jeg har tenkt mye på det dårlig drikkevann, nå var det jo nylig det på Askøy, og så var det jo den giardia -skandalen for endel år siden. Så jeg tenker det er mye ansvar og viktig å være nøyaktig, for en liten feil kan gjøre veldig stor skade. Synes det er bekymringsverdig hvis en ingeniør blir sittende med ansvaret? Får håpe man er et team som jobber sammen og kan støtte seg på hverandre? Leste og at de rørene som brast da det nylig var oversvømmelse skyldtes gamle rør som burde vært skiftet ut for lenge siden, men at kommunen manglet ingeniører til å ta seg av det? Det er hårreisende! Selv om jeg kanskje ikke er den typiske ingeniøren, så er jeg opptatt av infrastruktur og forsvarlig vedlikehold, jeg er også veldig ansvarsbevisst og nøyaktig. Er vel derfor jeg bekymrer meg for ulike scenarioer og. Har som sagt ikke den beste selvtilliten med realfag, men tenker jeg må jobbe med det, hvis jeg bestemmer meg for å prøve dette. Men tror dere det vil være en rimelig trygg yrkesvei å gå, hvis jeg satser på et slikt studie? Anonymkode: 5db29...9ba
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #31 Skrevet 13. desember 2019 Hvor ung er du egentlig? Du virker veldig usikker eller umoden. Kanskje du burde diskutert karrierevalg med en rådgiver? Eventuelt ta et friår på folkehøgskolen? Du får mye ansvar som ingeniør. Det kan være en stressende jobb. Det er et mannsdominert yrke (bortsett fra bio og kjemi). Sånn er det bare. Anonymkode: d62fa...db3
Cata Skrevet 13. desember 2019 #32 Skrevet 13. desember 2019 På 12.12.2019 den 14.21, AnonymBruker skrev: Men er det ikke et stort ansvar? Tenk hvis jeg gjør feile beregninger og en tunnel eller et hus raser sammen. Eller bestiller feil avløpsrør som ikke holder. Det er litt ting jeg seriøst bekymrer meg for. Evt at jeg bestiller helt feil og bedriften taper masse penger pga meg🙈 er dette reelle farer? Anonymkode: 5db29...9ba Det er et stort ansvar, men det er det i mange andre yrker også. Det er alltid mulig å begå tabber, og noen av dem kommer du garantert til å gjøre også. Det viktigste er å legge inn såpass sikring at du ikke skader eller dreper folk (som i eksemplet med tunnelen) men i slike prosjekter jobber man ikke alene så man har kolleger å rådføre seg med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå