Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig nysjerrig på denne utdannelsen, men er redd jeg ikke skal klare det. Har realfagene fra vgs, men ikke fordypning i noen av dem. Syntes realfag er krevende, men får det som regel til når jeg jobber med dem. Er egentlig en typisk lese-person og har litt fag fra universitetet tidligere, får lett B i lesefag som historie f eks. Jeg står nå og kan fullføre en bachelor i adm og organisasjonsvitenskap, vet jeg vil klare det lett, men helt ærlig så er jeg lei av å lese og skrive og bare produsere oppgaver, hvis dere skjønner. Føler jeg heller har lyst til å lære meg noe skikkelig, som kanskje kan gi meg en bedre jobb på sikt. Men jeg er rett og slett redd for å ikke klare det godt nok. Eller at jeg klarer utdannelsen men jobben blir for vanskelig!🙈 Har litt dårlig selvtillit ang slike fag. Fikk 3 i fysikk, 4 i matt og 5 i kjemi, da jobbet jeg moderat med fagene på vgs. Men så for noen siden tok jeg på universitetet innføring i matte og kjemi, men fikk til min store skrekk kun E på eksamen! Da sank selvtilliten igjen. Jeg hadde ikke vært på alle forelesninger eller kollokvier da, og syntes alt var vanskelig. Hadde ingen gode studievaner, selv om jeg brukte noe tid på fagene utenom. Men er alt håp ute for meg? Er jeg dømt til å studere lesefag og håpe jeg får en relevant jobb? Har ikke lyst til å bli lærer eller den slags. Eller har jeg og en sjans hvis jeg bare tar meg sammen og lærer fagene skikkelig? Tenkte å ta matte fordypning til våren evt, og se hvordan det går. Kjemi leser jeg litt på si, for synes det er interessant. Veldig masse detaljer og abstrakt, men liker det likevel.

Er det noen ingeniører som kan gi meg noen synspunkter?? Eller studenter? Takk på forhånd 😊

Anonymkode: 5db29...9ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og så er jeg jente, og synes det et avskrekkende med så mange gutter på studiet. Vet det er teit, men hadde følt jeg hadde mer der og gjøre hvis det var mer jenter der. Så det er nok en hindring å overkomme🙈 ts

Skrevet

Hva slags ingeniør? Er jo mange jenter på bioingeniør og kjemiingeniør. På elkraft er det nesten ingen. 

Anonymkode: d62fa...db3

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags ingeniør? Er jo mange jenter på bioingeniør og kjemiingeniør. På elkraft er det nesten ingen. 

Tenkte kjemiingeniør, men vet ikke sikkert. Er det mange jenter der? Visste jeg ikke! Ts

Skrevet

Tror det? Iallefall mitt inntrykk fra skolen.

Er jo litt damer på bygg og VVS også. Men det er en helt annen jobb. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

. Hadde ingen gode studievaner, selv om jeg brukte noe tid på fagene utenom. Men er alt håp ute for meg? Er jeg dømt til å studere lesefag og håpe jeg får en relevant jobb? Har ikke lyst til å bli lærer eller den slags. Eller har jeg og en sjans hvis jeg bare tar meg sammen og lærer fagene skikkelig?

Du klarer det fint. Da jeg begynte med ingeniørfag så hadde jeg språkfag fra VGS og måtte ta forkurs for å lære matematikk og fysikk. Det var en tøff overgang men jammen lærte jeg å jobbe i den perioden. Klarte både ingeniør og noen år senere sivilingeniør. (Dette var før overgangen til BSc og MSc) . 

Skrevet

Jeg fikk 4 i fysikk og 3 i R2 på vgs med moderat innsats. Hadde ingen problemer med å komme meg gjennom ingeniørstudiene. Så lenge du jobber godt med fagene og møter opp på forelesning er det ikke noe problem. I den bedriften jeg jobber nå er det omtrent 70 menn og 10 damer. Og de fleste av damene jobber i økonomiavdelingen. Har aldri tenkt på det som en utfordring eller et problem, men folk er forskjellige

Anonymkode: efb19...c9a

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenkte kjemiingeniør, men vet ikke sikkert. Er det mange jenter der? Visste jeg ikke! Ts

Masse jenter,  men før kullet mitt lite jobber.

Anonymkode: f0af0...94b

Skrevet

For min del var ingeniørstudiet veldig mye jobb. Noen innleveringer var oppgave 1a. mer enn en dag med arbeid. Et semester hadde så mange innleveringer at hele klassen satt på skolen hele dagen 7 dager i uka i over to måneder før eksamen.

må ikke være ekstremt smart for å komme gjennom elkraft som jeg gikk, men må være litt interessert og putte ned nok arbeid til stoffet er under kontroll. 

Nå er det snart 6 år siden jeg var ferdig med min BSc og jeg er veldig fornøyd med mitt karrierevalg. Har nå en krevende hverdag på en god måte, mange vanskelige oppgaver som gir stor mestringsfølelse når/om vi kommer i mål. Tjener godt og er sikret jobb i mange bransjer i mange år fremover.

Anonymkode: b18fe...451

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ville tenkt meg om mtp jobbmuligheter. 

Anonymkode: fae9a...d2c

• Liker 2
Skrevet
På 9.12.2019 den 18.21, AnonymBruker skrev:

For min del var ingeniørstudiet veldig mye jobb. Noen innleveringer var oppgave 1a. mer enn en dag med arbeid. Et semester hadde så mange innleveringer at hele klassen satt på skolen hele dagen 7 dager i uka i over to måneder før eksamen.

må ikke være ekstremt smart for å komme gjennom elkraft som jeg gikk, men må være litt interessert og putte ned nok arbeid til stoffet er under kontroll. 

Nå er det snart 6 år siden jeg var ferdig med min BSc og jeg er veldig fornøyd med mitt karrierevalg. Har nå en krevende hverdag på en god måte, mange vanskelige oppgaver som gir stor mestringsfølelse når/om vi kommer i mål. Tjener godt og er sikret jobb i mange bransjer i mange år fremover.

Hvilke steder kan en få jobb? Og hva er startlønnen i yrket ditt?

Anonymkode: 4dc65...c1b

Skrevet

På 9.12.2019 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Det er mange jenter på kjemi. Jeg har flere i familien som er kjemiingeniører. Jeg synes det virker som bra jobber med god betaling sammenlignet med mye annet.

Du skal være klar over at det ikke er mange arbeidsgivere å velge mellom. Det er ikke et mylder av bedrifter som ansetter kjemiingeniører. Det vil ikke si at det er vanskelig å få jobb, men utvalget er mindre enn for en dataingeniør f.eks.

Ikke la det skremme deg hvis det er det du har lyst til.

Anonymkode: 48922...d1a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange jenter på kjemi. Jeg har flere i familien som er kjemiingeniører. Jeg synes det virker som bra jobber med god betaling sammenlignet med mye annet.

Du skal være klar over at det ikke er mange arbeidsgivere å velge mellom. Det er ikke et mylder av bedrifter som ansetter kjemiingeniører. Det vil ikke si at det er vanskelig å få jobb, men utvalget er mindre enn for en dataingeniør f.eks.

Ikke la det skremme deg hvis det er det du har lyst til.

Anonymkode: 48922...d1a

Takk for svar! Ja jeg får litt inntrykk av det samme. Har alltid tenkt at det måtte være kjemiingeniør fordi jeg synes kjemi er interessant,  men kanskje andre typer ingeniør kan være vel så interessant og, bare det at jeg ikke vet så mye om det. Begynte å se litt på maskiningeniør, elkraftingeniør vet jeg lite om. Ser egentlig for meg en helt grei jobb i f eks kommunen eller i en bedrift, med helt grei lønn, overkommelige arbeidsoppgaver, er ikke så veldig opptatt av å klatre i gradene og den type ting. 
En venninne av meg tok indøk, og hun var ikke flinkere enn meg på vgs, jeg hadde mye bedre karakterer, men hun var målbevisst. Så jeg har tenkt mye på at jeg nedvurderer meg selv og føler jeg ikke har noe å gjøre på et «guttestudie». (Ikke ment som kritikk mot gutter, det er jeg som må jobbe med egne holdninger.)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynte å se litt på maskiningeniør, elkraftingeniør vet jeg lite om. Ser egentlig for meg en helt grei jobb i f eks kommunen eller i en bedrift, med helt grei lønn, overkommelige arbeidsoppgaver, er ikke så veldig opptatt av å klatre i gradene og den type ting. 

Dersom du vil ha en kommunal jobb som ingeniør er det bygg som er veien å gå. Arealplanlegging eller VA ingeniør, for eksempel. Eller kanskje landmåling. 

• Liker 1
Skrevet
På 9.12.2019 den 17.26, Cata skrev:

Du klarer det fint. Da jeg begynte med ingeniørfag så hadde jeg språkfag fra VGS og måtte ta forkurs for å lære matematikk og fysikk. Det var en tøff overgang men jammen lærte jeg å jobbe i den perioden. Klarte både ingeniør og noen år senere sivilingeniør. (Dette var før overgangen til BSc og MSc) . 

På 9.12.2019 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 4 i fysikk og 3 i R2 på vgs med moderat innsats. Hadde ingen problemer med å komme meg gjennom ingeniørstudiene. Så lenge du jobber godt med fagene og møter opp på forelesning er det ikke noe problem. I den bedriften jeg jobber nå er det omtrent 70 menn og 10 damer. Og de fleste av damene jobber i økonomiavdelingen. Har aldri tenkt på det som en utfordring eller et problem, men folk er forskjellige

Anonymkode: efb19...c9a

På 9.12.2019 den 18.21, AnonymBruker skrev:

Takk for svarene deres, da får jeg håpet litt opp.

Tror jeg skal begynne med å ta realfagskurs og gjøre en god innsats og ta det derfra, da får jeg kanskje litt bedre selvtillit. Interessene mine fra vgs og de fagene jeg gjorde det best i var uten tvil samfunnsfag og historie, men samtidig har jeg alltid hatt en interesse for teknologi som jeg aldri har fått utvikle eller har blitt bakket opp til å undersøke. Men nå tenker jeg at ingeniør handler mye om samfunn og utvikling og, så det er ikke helt på viddene det heller.

Hva slags type ingeniør trengs det mye av, eller er et sikkert valg? Og hvilken type ingeniør vil dere si er enklest og vanskeligst å fullføre? (om det går an å klassifisere på den måten)

Skrevet

https://www.nito.no/organisasjon/nito-studentene/hva-gjor-en-ingenior/

Kjenner du ingen som er ingeniør? Her er iallefall en kjapp innføring fra NITO.  

Dersom du bor på bygda og planlegger å bli boende, velg en utdanning du får bruk for der. Bor du i en by står du mer fritt. Du bør også velge litt i forhold til interesser. En bioingeniør har mer pasientkontakt (slik jeg har forstått det). Kjenner en maskiningeniør som driver med utvikling av båtdeler. Jeg er byggingeniør og sitter på et kontor og gjør beregninger. 

Vær klar over at i det i byggebransjen (VVS, elektro, bygg osv.) i det private er det ganske bra lønn, men et veldig høyt arbeidspress til tider. Man må regne med en god del overtid. Du vil også ofte være den eneste dama i møter, hvis dette virkelig er viktig for deg. 

Skrevet

Å være ingeniør er mer enn bare regning og analyse. Jeg er mekanisk ingeniør og jobber med design. Det er mye problemløsing og kreativ tenking, komme opp med gode løsninger. Også er det en del tegning, og til slutt analyse (det er her realfagbiten kommer inn). 

Men realfagene er bare et verktøy, og du klarer nok helt fint å lære deg det om du jobber med det. 

Og husk at de fleste av guttene som begynner på slike studier har like lite peiling som deg. Alle lærer undervegs! 

Skrevet

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags type ingeniør trengs det mye av, eller er et sikkert valg?

Det er forøvrig kjempemangel på VA ingeniører i kommunene, så der får du omtrent jobben kastet etter deg. Tror dette gjelder veg og areal også. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forøvrig kjempemangel på VA ingeniører i kommunene, så der får du omtrent jobben kastet etter deg. Tror dette gjelder veg og areal også. 

Jeg jobber som VA-ingeniør, og ja, det er veldig mangel på oss, men kommunene setter neimen ikke av nesten en eneste krone til ansettelser. Håper det kommer seg etter hvert! 

Anonymkode: 6d131...1dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...