heavyheart Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Bra at de tok på alvor dette anbudet etter tap av de andre ruteanbudene. Ser ikke negativt på at de får fortsette på denne ruten og håper billettprisene kan holdes på et brukbart nivå skal folk flest kunne bruke denne viktigste kollektive hovedfartsåren mellom øst og vest her i landet. Det er allerede ille nok at man mister f.eks minipristilbudet ved skifte av ulike selskaper under en reise. Lurer på hva andre tenker om dette, er ikke sikkert folk som bruker sørlandsbanen tar det sørlig tungt at go ahead vant anbudet. Men hva kan man uansett gjøre? Høyresiden klapper seg i hendene når private krefter nå får innpass i persontrafikken langs bane. Nå overlates kvaliteten til til kapitalistiske krefter. La oss bare si det var bra et britisk selskap slapp å ta problemene vinterværet kan føre med seg på bergensbanen. 2
Druid Skrevet 9. desember 2019 #2 Skrevet 9. desember 2019 Nå er det uansett de samme folkene, med det samme matriellet på de samme linjene som skal levere produktet, så hvis ikke Go ahead skal innføre tvunget lobotomi på sine ansatte, skulle det sikkert gått uansett. Men igjen ser vi at jernbanedirektoratet er jernbanens største fiende. Minipris systemet skulle selvfølgelig vært forankret i EnTur og ikke vært overlatt til operatørene. Det er ikke de som skal bestemme prisen!. 2
Gjest Sitronmelisse Skrevet 10. desember 2019 #3 Skrevet 10. desember 2019 Dette viser bare at Jernbanedirektoratet endelig har lært seg å sette opp anbudskriteriene riktig. Så gjenstår det fortsatt en del, slik vi ser med miniprisbillettene, og hva mer de ikke har klart å ha oversikt over i kriteriene sine gjenstår å se. At Go Ahead vant Sørlandsbanen selv om deres løsning på 13 av 15 kriterier var dårligere enn de andre tilbyderen viser jo direktoratet har bommet på vektingen av kriteriene sine i den runden . Men ‘er’e så nøye a’’? Det jeg ikke skjønner er hvordan samferdselsministeren står og skryter av reduserte kostnader for staten med Go Ahead og SJ. Overskuddet til gamle NSB gikk jo hvert år tilbake til statskassa. Ikke slik med de private aktørene vi nå får. Cherrypicking av postene i statsbudsjettet for å få det til å se ut som reduserte kostnader?
Druid Skrevet 10. desember 2019 #4 Skrevet 10. desember 2019 Det ER jo lavere kostnader, utbytte av statsbedriften er jo inntekter, og de to har jo ingenting med hverandre å gjøre i Staten... (/ironi) 1
Bag Skrevet 10. desember 2019 #5 Skrevet 10. desember 2019 Jeg frykter litt at staten ensidig fokuserer på pris. Er det bare pris som er viktig for folk hvis tog skal konkurrere med fly, buss og bil? Burde man legge opp til mer differensiert tilbud (klasser) på toget eller er umoralsk i forhold til den norske folkesjelen? Jeg kan si for egen del at om jeg reiser med jobb eller privat så er behovene veldig forskjellig og betalingsmotivasjonen også forskjellig. Hvis jeg drar med jobben og skal være uthvilt når jeg kommer frem vil jeg ha god beinplass, ro, matservering og enmannskupe hvis jeg skal sove. Reiser jeg privat kan jeg ta med egen mat og dele sovekupe med fremmede. Og selvfølgelig vil jeg har færrest mulig togskift.
kikkana Skrevet 10. desember 2019 #6 Skrevet 10. desember 2019 Mye går direkte til fiasko med dette anbud systemet. Mye av det som har blitt gitt til utenlandske oppdragere, må fikses av lokale i etterkant, fordi dem ikke har kunnskap eller ork til å gjøre jobben riktig. Er ren ideologi fremfor all fornuft. Staten og norge som kommer til å tape på dette i lengden. Det er faktisk ikke slik at alt blir bedre bare det blir privat. Det er en myte skapt av folk som tror ren kapitalisme uten regler er utopia. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå