Gå til innhold

Sykemeldt 50% og ferie. ? Blitt trukket for mye feriedager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jobben har gjort rett. Jobber noen dager i uken. Er sykemeldt resten. Fikk innvilget ferie, men det er også trukket ferie fra dagene jeg var sykemeldt. 

Nav fikk info om dagene jeg var på ferie, så jeg ikke får sykemeldingspenger. 

Men ser jobben har trukket feriedager fra alle dagene. Stemmer det? Å bli trukket feriedag fra en dag jeg hadde sykemelding? 

Om jeg kløner; På en uke jobber jeg 2 dager. Hadde ferie 5 dager. Sykemelding på 3 dager av de 5. Skulle jobbet 2 dager av de 5. Så har jobben trukket alle 5 dagene som ferie...det kan da ikke bli rett? Nav fikk meld fra meg om 5 dager ferie. 

Anonymkode: f0667...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiveren din har dessverre gjort helt rett. Det er rett og slett veldig lite lurt av deg å ta ut betalt ferie mens du er gradert sykmeldt. Regner med du ble tvunget til det?

"Arbeidsgiver kan pålegge arbeidstakere med gradert sykmelding å avvikle ferie på vanlig måte. Det betyr at arbeidstakerne blir behandlet som om de var friske etter ferieloven. Den ansatte kan ikke bare ta feriedager på de dagene de skulle vært på jobb."

https://www.infotjenester.no/artikler/god-ferieplanlegging/

"Det er ikke adgang til å kombinere en gradert sykmelding med ferieuttak - dette betyr at det ikke er lov til å avvikle feriedager bare på de dagene man skulle vært på jobb. "

https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Fagomrade-Lonn-HR/5-fakta-om-sykdom-og-ferie/ba-p/32053

Hvis du faktisk ba om å ta ferie, så har arbeidsgiver altså adgang til å hevde at "er du frisk nok til ferie, er du frisk nok til å ha ferie hele uken". Du kan altså ikke "spare" to feriedager ved å bruke den graderte sykmeldingen.

Anonymkode: 312cf...a7e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble endelig etter lang sykmelding ,sykmeldt 80% og skulle jobbe da 20 ble sendt rett i 5 uker ferie. takk for den liksom:(

Anonymkode: 7524c...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg ble endelig etter lang sykmelding ,sykmeldt 80% og skulle jobbe da 20 ble sendt rett i 5 uker ferie. takk for den liksom:(

Anonymkode: 7524c...d1b

Arbeidsgiver har dessverre full anledning til å gjøre dette. :( Men det er dårlig personalpolitikk. Du hadde sikkert mer lyst til å bruke de fem ukene på et tidspunkt der du kunne være sammen med familien din, mens barnehagen var stengt osv.

Anonymkode: 312cf...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...