Chickenwings85 Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Hjelp, jeg er så trøtt! Å ja, jeg vet at mange av dere andre også har tidlige morgener, sånn er det med småbarn i hus. Men uansett, kjenner nå at jeg trenger tips på hvordan få kiddo til å sove 1time eller 2 ekstra på morgenen. Sluttet med nattamming da han var 6-7mnd. Før det sov han til langt ut på morgenkvisten. Da jeg sluttet med nattamming (av ulike årsaker) startert de ekstremt tidlige morgenene. Han er oppe og klar for dagen 04:30 KONSEKVENT! Har prøvd vekkerklokke, lampe, gå inn og ut, legge meg på en madrass ved siden av osvosv. Kan få han til å ligge i maks 1time, men da med en del skriking. Har prøvd vann, melk osv for å roe ned, men han vil opp og ut av sengen. I tillegg har vi en leietager som er ganske lei av å bli vekt av lille hver morgen kl 4:30. Lille er akkurat 1 år og i dag (natt) da han våknet kl 04:15 og vi ikke fikk roet han krøp jeg til korset og gav han en flaske med erstatning. Han sovnet til igjen for første gang og sov til 05:55. Fantastisk!! Så, hva gjør en desperat mor for å få litt mer søvn? Kan jeg starte med erstatning NÅ? Har prøvd utallige metoder og det ser ut som det er erstatning som blir redningen. Må nevne at pappaen hjelper til masse, tar han på morgenen osv selvom han er i jobb. Men, vi er slitne! Ja, og lille er god og rund- det er ikke mangel på mat. Han spiser masse og jeg ammer han på kvelden. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #2 Skrevet 9. desember 2019 Når legger han seg for kvelden da? Og hvor lenge går det fra han spiser siste måltid til han legger seg? Anonymkode: 0db94...1e7 6
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. desember 2019 #3 Skrevet 9. desember 2019 Hvordan er dagsuppene og når er den siste duppen?
Chickenwings85 Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når legger han seg for kvelden da? Og hvor lenge går det fra han spiser siste måltid til han legger seg? Anonymkode: 0db94...1e7 Ja, jeg burde tatt med den infoen også. Han spiser kveldsmat 17:45 og vi legger han 18:30. Han har to blunder på dagtid. Den første på ca 1,5t og den andre ca 1time. Han siver aldri etter kl 15 på dagtid.
Chickenwings85 Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #5 Skrevet 9. desember 2019 Akkurat nå, WhisperingWind skrev: Hvordan er dagsuppene og når er den siste duppen? Ja, jeg burde tatt med den infoen også. Han spiser kveldsmat 17:45 og vi legger han 18:30. Han har to blunder på dagtid. Den første på ca 1,5t og den andre ca 1time. Han siver aldri etter kl 15 på dagtid.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #6 Skrevet 9. desember 2019 Hadde bare gitt ham den flaska. Tydeligvis er han sulten og våkner pga det. Om 3-4 mnd vil han nok ikke trenge den, men sove uten å våkne. Anonymkode: 991a1...082 14
Gjest Lama_Drama Skrevet 9. desember 2019 #7 Skrevet 9. desember 2019 Da hadde jeg gitt han den flaska.
Chickenwings85 Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #8 Skrevet 9. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde bare gitt ham den flaska. Tydeligvis er han sulten og våkner pga det. Om 3-4 mnd vil han nok ikke trenge den, men sove uten å våkne. Anonymkode: 991a1...082 Ja, du tenker det? Skal på 1års kontroll til uken og tipper helsesøster vil fraråde med det. Men, men en annen side så driter litt i det så lenge vi får litt søvn. Det har vart lenge det her liksom...
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #9 Skrevet 9. desember 2019 1 minutt siden, Chickenwings85 skrev: Ja, jeg burde tatt med den infoen også. Han spiser kveldsmat 17:45 og vi legger han 18:30. Han har to blunder på dagtid. Den første på ca 1,5t og den andre ca 1time. Han siver aldri etter kl 15 på dagtid. Min er 14 måneder, han sover aldri mer enn maks 11 timer, ofte bare 10 timer på natten. Jeg hadde derfor en liten en som startet dagen altfor tidlig. Jeg fikk ofte råd om å legge enda tidligere for at han skulle sove lenger om morgenen, men for oss fungerte det tvert om. Dersom jeg legger han 18.30 våkner han ofte 04.30. Jeg må legge han 19.30 for at han skal sove til nærmere 6. Anonymkode: 0db94...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #10 Skrevet 9. desember 2019 Fra 17:45 til 4:30 er veldig lenge uten mat for en ettåring, og det er jo egentlig veldig vanlig at ettåringer spiser på natta. Ser ingen grunn til å ikke gi mme. Min gutt fikk en flaske mme i 2-tida hver natt til han var ett og et halvt. Anonymkode: 1e314...b73 9
Chickenwings85 Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #11 Skrevet 9. desember 2019 Akkurat nå, Lama_Drama skrev: Da hadde jeg gitt han den flaska. Takk. Det er jo det jeg egentlig vil høre. Kjenner jeg blir litt irritert på meg selv for ikke å ha gitt han den før...har bare latt det få og håpet på en bedre dag i morgen...men som sagt, nå begynner dagene, ukene og månedene å bli lange. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #12 Skrevet 9. desember 2019 1 minutt siden, Chickenwings85 skrev: Ja, du tenker det? Skal på 1års kontroll til uken og tipper helsesøster vil fraråde med det. Men, men en annen side så driter litt i det så lenge vi får litt søvn. Det har vart lenge det her liksom... Hvorfor tror du det? Min fikk som sagt mme på natta til han var godt over 1 og det var tilrådet av barnelegen. Spurte aldri helsesøster. Anonymkode: 1e314...b73 3
Chickenwings85 Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #13 Skrevet 9. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min er 14 måneder, han sover aldri mer enn maks 11 timer, ofte bare 10 timer på natten. Jeg hadde derfor en liten en som startet dagen altfor tidlig. Jeg fikk ofte råd om å legge enda tidligere for at han skulle sove lenger om morgenen, men for oss fungerte det tvert om. Dersom jeg legger han 18.30 våkner han ofte 04.30. Jeg må legge han 19.30 for at han skal sove til nærmere 6. Anonymkode: 0db94...1e7 Har prøvd å legge han senere også uten hell, foreløpig. Så fantastisk at det fungerte for dere! 🙏🏼 1
Chickenwings85 Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #14 Skrevet 9. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor tror du det? Min fikk som sagt mme på natta til han var godt over 1 og det var tilrådet av barnelegen. Spurte aldri helsesøster. Anonymkode: 1e314...b73 Er det sant? Neii, jeg vet ikke hvor jeg har fått det fra egentlig. Herregud, hvorfor har jeg ikke gjort det før!? Dumskap!
Chickenwings85 Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #15 Skrevet 9. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra 17:45 til 4:30 er veldig lenge uten mat for en ettåring, og det er jo egentlig veldig vanlig at ettåringer spiser på natta. Ser ingen grunn til å ikke gi mme. Min gutt fikk en flaske mme i 2-tida hver natt til han var ett og et halvt. Anonymkode: 1e314...b73 👍🏼 1
Chickenwings85 Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #16 Skrevet 9. desember 2019 4 minutter siden, Lama_Drama skrev: Da hadde jeg gitt han den flaska. 🙏🏼
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #17 Skrevet 9. desember 2019 1 minutt siden, Chickenwings85 skrev: Har prøvd å legge han senere også uten hell, foreløpig. Så fantastisk at det fungerte for dere! 🙏🏼 Da ville jeg bare gitt flaske en stund og se om det fungerer. Siden han sovner igjen etter å ha fått det, virker han sulten. Min ville ikke sove igjen selv om jeg ammet han, så her var det ikke sult som gjorde at han var våken. Anonymkode: 0db94...1e7
Gjest Lama_Drama Skrevet 9. desember 2019 #18 Skrevet 9. desember 2019 3 minutter siden, Chickenwings85 skrev: Takk. Det er jo det jeg egentlig vil høre. Kjenner jeg blir litt irritert på meg selv for ikke å ha gitt han den før...har bare latt det få og håpet på en bedre dag i morgen...men som sagt, nå begynner dagene, ukene og månedene å bli lange. En ting har jeg lært av å ha mange unger; gjør det som passer den enkelte familie best. De fleste konfirmanter er uansett avvent flaske om natta, så jeg ser ikke problemet.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #19 Skrevet 9. desember 2019 5 minutter siden, Chickenwings85 skrev: Ja, du tenker det? Skal på 1års kontroll til uken og tipper helsesøster vil fraråde med det. Men, men en annen side så driter litt i det så lenge vi får litt søvn. Det har vart lenge det her liksom... Jeg ville ha gjort det. Jeg har 3 barn og har alltid gjort det som skal til for at både barnet og jeg selv skal få godt med søvn, innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Ingen er tjent med søvnmangel og slitne/sutrete barn. Erfaringsmessig har de rundt 15mnd alder selv sluttet med nattflaska, ettersom de gjerne spiser mer og bedre kveldsmat da, og ikke blir like fort sultne. Uansett er det lettere å avvenne nattflaske/lære å sove lengre rundt den alderen enn når de er 1 år. Anonymkode: 991a1...082 3
Aryamili Skrevet 9. desember 2019 #20 Skrevet 9. desember 2019 Jeg ammer fortsatt, men gir en flaske mme når han våkner kl. 5. Rett og slett fordi han er sulten når han våkner da, men ikke klar for å stå opp. Så ammes han før jobb Sover til 7 - halv åtte etter den flaska, men uten må vi opp kl. fem. Han vil heller ikke ha vann eller melk. Enkelt valg! Før kunne jeg gi pupp, men nå er det litt for lite melk til at han blir fornøyd siden han kun vil ammes en gang for dagen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå