AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Faren til barnet er uskikket som far og har 0 samvær med barnet. Nå mener farmor at hun vil ha samvær, for barnet «må» jo ha kontakte med den siden av familien. Jeg vet at hun hadde kommet tilmålte la far omgås barnet og det er totalt uaktuelt. Har hun en sak? Anonymkode: 85e6a...188
Lorieen Skrevet 9. desember 2019 #3 Skrevet 9. desember 2019 Nei, besteforeldre har ingen slike rettigheter. 15
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #4 Skrevet 9. desember 2019 Hvis du tror farmor vil kunne bli en ressurs i barnets liv etterhvert kan du jo evt invitere dem til deg innimellom, så kan de være sammen med barnet men under din kontroll? Anonymkode: 12525...e57 15
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #5 Skrevet 9. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du tror farmor vil kunne bli en ressurs i barnets liv etterhvert kan du jo evt invitere dem til deg innimellom, så kan de være sammen med barnet men under din kontroll? Anonymkode: 12525...e57 Det vil hun ikke. Hun tror det er min feil at sønnen har endt opp som han har gjort. Godt å ha noen å skylde på😅 ts Anonymkode: 85e6a...188
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #6 Skrevet 9. desember 2019 Nei, de har ikke krav på samvær. Anonymkode: 4e193...8c5 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #8 Skrevet 9. desember 2019 Farmor kan ikke selv kreve samvær, men dersom far er nektet samvær kan far kreve at det skal vurderes om farmor skal få samvær. Det er dermed ikke helt utenkelig at farmor kan få rett til samvær, men kun dersom far i første omgang krever det. http://barnerettsbloggen.no/tag/samvaersrett-for-besteforeldre/ Anonymkode: 2350e...9d9 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #9 Skrevet 9. desember 2019 Hvorfor i alle dager vil du nekte ungen å ha ett forhold til besteforeldrene sine? Anonymkode: a3275...220 9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #10 Skrevet 9. desember 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager vil du nekte ungen å ha ett forhold til besteforeldrene sine? Anonymkode: a3275...220 Fordi de kommer til å la far være der på samværet. I deres øyne er alt min feil, og jeg er en fæl heks som har kjørt livet til sønnen deres ned i søla og så nekter gan å se barnet. sannheten er at han hadde et rus- og sgressjonsproblem lenge før han møtte meg, men det er godt å ha noen å skylde på. ts Anonymkode: 85e6a...188 7
Gjest Nina1975 Skrevet 9. desember 2019 #11 Skrevet 9. desember 2019 Spoiler Er det du som mener han er uskikket? Eller har du noe dokumentasjon på at han er uegnet?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #12 Skrevet 9. desember 2019 Høres ut som du bør blokkere dem. Anonymkode: 2917a...c31 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #13 Skrevet 9. desember 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager vil du nekte ungen å ha ett forhold til besteforeldrene sine? Anonymkode: a3275...220 Anonymkode: e9fd3...c12
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #14 Skrevet 9. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi de kommer til å la far være der på samværet. I deres øyne er alt min feil, og jeg er en fæl heks som har kjørt livet til sønnen deres ned i søla og så nekter gan å se barnet. sannheten er at han hadde et rus- og sgressjonsproblem lenge før han møtte meg, men det er godt å ha noen å skylde på. ts Anonymkode: 85e6a...188 også velger du å få barn med han?? sier vel litt om deg å det. Anonymkode: e9fd3...c12 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #15 Skrevet 9. desember 2019 Besteforeldre vil aldri vinne igjennom en sak ved å kreve samvær. Bare gjør det som er best for barnet, og som føles trygt. Når far er rusmisbruker eller helt uegnet på annen måte, er det barnemorens valg. Det er også barnemoren som har alt ansvar alene. Så ser du an om folk er en ressurs, eller en plage. Anonymkode: 1f9e0...44f 3
Lisj Linnea Skrevet 9. desember 2019 #16 Skrevet 9. desember 2019 § 45.Samværsrett for andre enn foreldra Når den eine av foreldra eller begge er døde, kan slektningane til barnet eller andre som er nær knytte til barnet, krevje at retten fastset om dei skal ha rett til å vere saman med barnet, og kva for omfang samværsretten skal ha. I sak om samværsrett mellom foreldra, kan ein forelder som vert nekta samvær krevje at avgjerdsorganet fastset om hans eller hennar foreldre skal ha rett til å vere saman med barnet og kva for omfang samværsretten skal ha. Samvær for besteforeldra kan berre fastsetjast på vilkår av at den som er nekta samvær ikkje får møte barnet. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #17 Skrevet 9. desember 2019 Det er ikke vanlig praksis! Men hvis begge foreldrene er døde, eller begge narkomane el er det mer aktuelt. Anonymkode: 1f9e0...44f 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #18 Skrevet 9. desember 2019 36 minutter siden, Nina1975 skrev: Vis skjult innhold Er det du som mener han er uskikket? Eller har du noe dokumentasjon på at han er uegnet? Det er retten som mener det. (Og jeg, selvsagt). ts Anonymkode: 85e6a...188 1
Gjest Nina1975 Skrevet 9. desember 2019 #19 Skrevet 9. desember 2019 (endret) 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er retten som mener det. (Og jeg, selvsagt). ts Anonymkode: 85e6a...188 Jeg kjenner til en sak hvor far var uskikket til samvær, der fikk mor hjelp av barnevernet til å forklare besteforeldrene hvor psykisk syk far var. De ville også at far skulle ha samvær, men de skjønte heldigvis alvorlighetsgraden da de ble fortalt det av utenforstående/profesjonelle folk. Om det hadde vært en løsning? Om du har papirer på oppførselen hans, så skal vel det gå greit? Om de hadde holdt far borte, kunne de hatt samvær? Ville at mine barn skulle hatt kontakt med besteforeldrene, så ville hatt jobbet for det, men ikke på bekostning av deres trygghet. Det er din jobb som mor å sørge for sikkerheten for dine barn. Endret 9. desember 2019 av Nina1975
Zienna Skrevet 9. desember 2019 #20 Skrevet 9. desember 2019 Nei. Besteforeldre har ingen rettigheter i forhold til samvær med barnebarna sine. Det er godt mulig at det er riktig i ditt tilfelle, men jeg vet tilfeller hvor farmor og farfar har mistet kontakten med barnebarna sine fordi moren deres beste det slik. Ikke fordi besteforeldrene ikke var ok, men fordi de var foreldre til barnas far. Det synes jeg er ille og utrolig trist for barna. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå