AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Et foreldrepar i slekta har en datter på 5 og et halvt år, som fremdeles bruker bleier 24/7. Hun bæsjer i bleia og ber om å få hjelp til å skifte. Jeg syns dette er veldig spesielt, men resten av familien ser ut til å syns at dette er normalt. Er jeg bare uopplyst? Kjenner jeg er bekymret for dette barnet, da hun også språkmessig ligger på et nivå jeg ville forventet av en to-tre-åring. Hun ligger hvertfall langt bak min egen 5-åring... Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: af9d2...0b1
SPOCA Skrevet 9. desember 2019 #2 Skrevet 9. desember 2019 (endret) Du bør egentlig ikke gjøre noe som helst. Hvis hun ligger språkmessig bak, samt bruker fremdeles bleie, kan det være hun henger noe etter i utviklingen. Kanskje kan det være at hun henger etter kognitivt og derfor trenger lenger tid på seg enn andre barn. Kanskje er hun bare sent ute generelt sett. Barn utvikler seg i forskjellig tempo, men skulle det være noe mer enn "bare" sen utvikling, så er det uansett ikke noe du har noe med. Endret 9. desember 2019 av SPOCA 15
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #3 Skrevet 9. desember 2019 Hvorfor skal DU gjøre noe som helst? Anonymkode: ada2d...2f6 9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #4 Skrevet 9. desember 2019 Bør man bare sitte å se på at et barn sliter? Så vidt meg bekjent gjøres det ingenting fra foreldrenes side for å hjelpe dette barnet. Videre stusser jeg også over at mor aldri vil være alene med datteren. Ikke i en halvtime en gang. Når mannen har nattevakt, sover barnet hos besteforeldrene. Anonymkode: af9d2...0b1 3
SPOCA Skrevet 9. desember 2019 #5 Skrevet 9. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bør man bare sitte å se på at et barn sliter? Så vidt meg bekjent gjøres det ingenting fra foreldrenes side for å hjelpe dette barnet. Videre stusser jeg også over at mor aldri vil være alene med datteren. Ikke i en halvtime en gang. Når mannen har nattevakt, sover barnet hos besteforeldrene. Anonymkode: af9d2...0b1 Nei, jeg skriver ikke at man skal se på et barn som sliter, men hvordan kan du vite at barnet ikke får hjelp? For alt du vet kan det jo være at barnet får hjelp, men foreldrene prater ikke med deg om det. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #6 Skrevet 9. desember 2019 Just now, SPOCA said: Nei, jeg skriver ikke at man skal se på et barn som sliter, men hvordan kan du vite at barnet ikke får hjelp? For alt du vet kan det jo være at barnet får hjelp, men foreldrene prater ikke med deg om det. Ja, men det kan også være at barnet ikke får hjelp. Skal jeg lene meg tilbake og tenke at andre fikser dette, istedenfor å være sikker på at noen vet om dette barnet? Anonymkode: af9d2...0b1 2
SPOCA Skrevet 9. desember 2019 #7 Skrevet 9. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det kan også være at barnet ikke får hjelp. Skal jeg lene meg tilbake og tenke at andre fikser dette, istedenfor å være sikker på at noen vet om dette barnet? Anonymkode: af9d2...0b1 Hvis du er så bekymret får du melde fra til barnevernet, ellers synes jeg i grunn du skal la foreldrene være. Det å bruke bleier og være sent ute språklig sett er i seg selv ikke tegn på omsorgsvikt eller at barnet sliter ellers. Enkelte barn er rett og slett senere ute enn andre. Om barnet går i barnehage vil barnehagen, med mindre de er ekstremt sløve, allerede vite om dette, og både helsestasjon og fastlege bør være klar over dette. Selv den mest oppgående forelder kan oppleve dette, det har ikke nødvendigvis noe med foreldrene å gjøre. Hvis du derimot mener det er snakk om omsorgsvikt får du rett og slett gi beskjed til barnevernet. 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #8 Skrevet 9. desember 2019 Hvis barnet henger litt etter får det garantert oppfølging i bhg eller skole. Anonymkode: 45ed9...ef7 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #9 Skrevet 9. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det kan også være at barnet ikke får hjelp. Skal jeg lene meg tilbake og tenke at andre fikser dette, istedenfor å være sikker på at noen vet om dette barnet? Anonymkode: af9d2...0b1 Ja, det skal du. Tusen takk. Anonymkode: 9951f...2c5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #11 Skrevet 9. desember 2019 Just now, riesling said: går hun i barnehage? Ja, så vidt (mer fri enn tilsværelse i bhg). Er på fridager heller hos besteforeldrene. Anonymkode: af9d2...0b1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #13 Skrevet 9. desember 2019 Spør foreldrene da?? Anonymkode: ee94b...a0d
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. desember 2019 #14 Skrevet 9. desember 2019 Da er det nok mer her som du ikke ser. Om du kjenner dem så burde du heller prate med dem. Spør pg opplys deg selv før du skriker alarm. Jeg tenker automatisk at det er en diagnose som ligger i bakgrunnen her...
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #15 Skrevet 9. desember 2019 Ta det med ro og pust ut. Språkvansker og bleiebruk i en alder av 5 er unormalt. Det er dermed noe som lett fanges opp av barnehagepersonell og helsestasjon, og vil bli gjort noe med. Kyndige kan ta seg av det, ikke du. Anonymkode: b7a58...9a0 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #16 Skrevet 9. desember 2019 Hvis du virkelig er bekymret, begynner du selvfølgelig i første omgang med å snakke med foreldrene. Du sier at de er i slekt med dere, da burde det være uproblematisk. Ta det opp på en veldig nøytral og åpen måte. Siden hun går i barnehage, kan du med stor sikkerhet gå ut ifra at hun allerede blir fulgt opp der, både med tanke på språk og bleiebruk. Hun var nok også på fireårskontroll på helsestasjonen, og da ville manglende språkutvikling ha blitt fanget opp. Og ev. bleiebruk (selv om fire år ikke er så sent å slutte med bleie). Før du har snakket ordentlig med foreldrene kan du uansett ikke vite om hun allerede får tett og god oppfølgning. Anonymkode: a48de...c9f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå