Stueloff Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Da jeg vokste opp leste jeg mye fantasy, og det som sto meg hjertet nærmest var, som for mange, Harry Potter. Jeg finner fortsatt mye glede i disse bøkene og koser meg også med dem i voksen alder. Fantasy for voksne har likevel alltid skremt meg. Det er så store univers og mye å sette seg inn i sammenlignet med "hverdagsromaner" og trillere. Men nå er jeg klar til å hoppe utti og prøve et par fantasy-bøker og se om jeg liker det. Siden jeg elsket det når jeg var barn, så ser jeg ikke hvorfor jeg ikke skulle elske det som voksen. Jeg er ikke interessert i ungdomslitteratur. Jeg har prøvd litt forskjellig der, og har vel slått fast at det ikke er for meg lengre (med et par unntak). Er heller ikke interessert i for mye romatikk i bøker, helst ingenting, da det ikke interesserer meg. De jeg har sett litt på er The Name of the Wind av Patrick Rothfuss. Vicious av V.E. Schwab. American Gods av Neil Gaiman. Jeg har lest flere bøker av Neil Gaiman og elsker skrivestilen hans, så denne er mye mulig god å starte med. Hvis dere har noen andre anbefalinger til bøker som er god å dyppe tåen i og som passer mine preferanser, så vil jeg gjerne høre det. Det spiller ingen rolle om det er norsk eller engelsk. Eventuelt om dere har lest noen av bøkene jeg har listet opp, så si gjerne hva dere syns om dem og om de passer for en nybegynner innen sjangeren. Dere kan godt skrive et par setninger om hva som gjorde at dere likte det dere foreslår og hvorfor jeg burde lese dem (No spoilers!)
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #2 Skrevet 9. desember 2019 De to første du nevner har jeg lest og kan varmt anbefale. Sjekk ut Tor Åge Bringsværd. Kanskje mest kjent for ruffen og barnebøker for mange, men har en omfattende litteratur for voksne - og da i fantasy-universet, på ulikt vis. ‘Vår verden er dugg’ er siste jeg leste av Bringsværd, som trakk meg inn i historien, forundret, overrasket og fikk meg til å tenke litt. Den er også vanlig romantykkelse, og kun den ene boka, så lavere terskel enn mange andre mer kjente titler i sjangeren. ’De fire og han som gjør galt verre’ er litt mer heseblesende fantasy, humor, galskap og action i skjønn forening. Også en norsk forfatter - Hans Erik Follestad. Mener det er tre bøker i serien? Anonymkode: 27103...ac7 1
Stueloff Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2019 33 minutter siden, AnonymBruker said: De to første du nevner har jeg lest og kan varmt anbefale. Sjekk ut Tor Åge Bringsværd. Kanskje mest kjent for ruffen og barnebøker for mange, men har en omfattende litteratur for voksne - og da i fantasy-universet, på ulikt vis. ‘Vår verden er dugg’ er siste jeg leste av Bringsværd, som trakk meg inn i historien, forundret, overrasket og fikk meg til å tenke litt. Den er også vanlig romantykkelse, og kun den ene boka, så lavere terskel enn mange andre mer kjente titler i sjangeren. ’De fire og han som gjør galt verre’ er litt mer heseblesende fantasy, humor, galskap og action i skjønn forening. Også en norsk forfatter - Hans Erik Follestad. Mener det er tre bøker i serien? Anonymkode: 27103...ac7 Takk for tips! Skal sjekke ut Tor Åge Bringsværd. De fire og han som gjør galt verre begynte jeg faktisk på for mange år siden. Vet ikke hvorfor jeg ikke fullførte, så jeg tror jeg må prøve meg på den igjen en dag. Kanskje jeg finner den på pikerommet hos mamma og pappa. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #4 Skrevet 9. desember 2019 The dark rower serien fra Steohen King.Annbefaler de på orginalspråket, da litt forsvinner i oversettelsen. Anonymkode: fa559...89d 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #5 Skrevet 9. desember 2019 Ser du har nevnt name of the wind. Les den (de). Jeg leste bok nr 1 nå i sommer/høst og den var virkelig utrolig bra skrevet. Anonymkode: 9be11...c22
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #6 Skrevet 9. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ser du har nevnt name of the wind. Les den (de). Jeg leste bok nr 1 nå i sommer/høst og den var virkelig utrolig bra skrevet. Anonymkode: 9be11...c22 Og les den på Engelsk!! Anonymkode: 9be11...c22 1
Stueloff Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #7 Skrevet 9. desember 2019 46 minutter siden, AnonymBruker said: The dark rower serien fra Steohen King.Annbefaler de på orginalspråket, da litt forsvinner i oversettelsen. Anonymkode: fa559...89d Takk for tips! Jeg har lest litt Stephen King, og liker skrivestilen hans godt, men ikke prøvd meg på det han har gitt ut av fantasy. Kanskje jeg skulle gi det en sjanse. Nysgjerrig på hvorfor du anbefaler den 44 minutter siden, AnonymBruker said: Ser du har nevnt name of the wind. Les den (de). Jeg leste bok nr 1 nå i sommer/høst og den var virkelig utrolig bra skrevet. Anonymkode: 9be11...c22 Jeg blir veldig gira på den nå som flere anbefaler den. Kanskje jeg ser om bokhandelen har den i dag. Skal helt klart lese på engelsk. Tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #8 Skrevet 9. desember 2019 2 minutter siden, Stueloff skrev: Takk for tips! Jeg har lest litt Stephen King, og liker skrivestilen hans godt, men ikke prøvd meg på det han har gitt ut av fantasy. Kanskje jeg skulle gi det en sjanse. Nysgjerrig på hvorfor du anbefaler den Jeg er en storforbruker av bøker. Leser 4 bøker minst hver eneste uke. Sc-fi har ikke helt vært min greie. Men så fikk jeg den første boken fra the dark tower, og ble helt oppslukt av hele universet. Åndet, levde og drømte om universet bøkene foregår i i flere mnd. Velskrevet, får deg med, man vet aldri hva som kommer på neste side. Rett og slett helt fantastiske. De eneste bøkene jeg eier, jeg aldri låner bort og som er innlåste slik ingen får ta på de. Rett og slett blitt my precious😂 Anonymkode: fa559...89d 2
Stueloff Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #9 Skrevet 9. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er en storforbruker av bøker. Leser 4 bøker minst hver eneste uke. Sc-fi har ikke helt vært min greie. Men så fikk jeg den første boken fra the dark tower, og ble helt oppslukt av hele universet. Åndet, levde og drømte om universet bøkene foregår i i flere mnd. Velskrevet, får deg med, man vet aldri hva som kommer på neste side. Rett og slett helt fantastiske. De eneste bøkene jeg eier, jeg aldri låner bort og som er innlåste slik ingen får ta på de. Rett og slett blitt my precious😂 Anonymkode: fa559...89d Herlig! Jeg er overbevist. Den går på leselista
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #10 Skrevet 9. desember 2019 Enig, Dark Tower bøkene er fantastiske (nb. Ikke finn på å se filmen) Anonymkode: 9182d...fe4 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #11 Skrevet 9. desember 2019 Folk of the Air bøkene (3 bøker: the cruel prince, the wicked king, the queen of nothing) Handler om en fe-verden der man følger historien til ei jente som ble stjålet fra menneskeverden. Disse feene er ikke disney feer for å si det slik. Og hovedkarakteren får gjennomgå, samtidig som hun ikke er perfekt god hun heller. Lite romantikk i bøkene. Anonymkode: b7fc1...5e4 2
Anoia Skrevet 9. desember 2019 #12 Skrevet 9. desember 2019 The First Law-trilogien av Joe Abercrombie. Perfekt hvis du liker gritty "realisme" og svart humor, kombinert med et veldig interessant univers.
miaw Skrevet 9. desember 2019 #13 Skrevet 9. desember 2019 A song of ice and fire - Martin 💗 Gentleman bastards- scott lunch
Stueloff Skrevet 10. desember 2019 Forfatter #14 Skrevet 10. desember 2019 On 12/9/2019 at 8:37 AM, AnonymBruker said: Folk of the Air bøkene (3 bøker: the cruel prince, the wicked king, the queen of nothing) Handler om en fe-verden der man følger historien til ei jente som ble stjålet fra menneskeverden. Disse feene er ikke disney feer for å si det slik. Og hovedkarakteren får gjennomgå, samtidig som hun ikke er perfekt god hun heller. Lite romantikk i bøkene. Anonymkode: b7fc1...5e4 Spennende! Jeg har alltid vært svak for overnatulige vesner, og noe av det verste jeg vet er hovedkarakterer som er "helt perfekt". så tror jeg skal putte denne serien også på lista. Og tre bøker er ikke like overveldende som mange andre fantasy-serier On 12/9/2019 at 8:41 AM, Anoia said: The First Law-trilogien av Joe Abercrombie. Perfekt hvis du liker gritty "realisme" og svart humor, kombinert med et veldig interessant univers. Svart humor er vel den aller beste! Jeg lo bare av sammendraget, så kan godt hende den er midt i blinken. On 12/9/2019 at 8:44 AM, miaw said: A song of ice and fire - Martin 💗 Gentleman bastards- scott lunch A Song of Ice and Fire utelukket jeg egentlig etter første sesongen av Game of Thrones (som var alt jeg klarte å se før jeg ga opp). Jeg tviler ikke på at det er en fantastisk serie, men jeg er veldig var for dyr som har det vondt, både på tv og i bøker, og det var veldig mye om det i GoT. Kanskje hvis jeg blir litt mer hardhudet i fremtiden, men per i dag så tror jeg ikke at jeg takler alle de hestehalshuggingene. Gentleman Bastards kan det hende jeg prøver meg på. Men jeg vil veldig gjerne høre hvorfor du anbefaler den Tusen takk for tips alle sammen! Kom gjerne med mer, hvis noen har. Jeg er klar for å kaste meg ut i universet som heter fantasy 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #15 Skrevet 10. desember 2019 Ursula K. Le Guin har flere fantastiske bøker. Jordsjø-triologogien og The name for world is forest. Anonymkode: b23f2...e72 2
Gjest spinjitzu Skrevet 10. desember 2019 #16 Skrevet 10. desember 2019 The wheel of time av Robert Jordan The stormlight archives av Brandon Sanderson The broken empire av Mark Lawrence Book of the ancestor av Mark Lawrence The moontide quartet av David Hair Lightbringer series av Brent Weeks The kingkiller chronicles av Patrick Rothfuss The first law-serien av Joe Abercrombie The mists of avalon av Marion Zimmer Bradley A pattern og shadow and light av Melissa McPhail Acacia-serien av David Anthony Durham The Licanius triology av James Islington Dawn of wonder av Jonathan Renshaw
Stueloff Skrevet 10. desember 2019 Forfatter #17 Skrevet 10. desember 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Ursula K. Le Guin har flere fantastiske bøker. Jordsjø-triologogien og The name for world is forest. Anonymkode: b23f2...e72 1 hour ago, spinjitzu said: The wheel of time av Robert Jordan The stormlight archives av Brandon Sanderson The broken empire av Mark Lawrence Book of the ancestor av Mark Lawrence The moontide quartet av David Hair Lightbringer series av Brent Weeks The kingkiller chronicles av Patrick Rothfuss The first law-serien av Joe Abercrombie The mists of avalon av Marion Zimmer Bradley A pattern og shadow and light av Melissa McPhail Acacia-serien av David Anthony Durham The Licanius triology av James Islington Dawn of wonder av Jonathan Renshaw Jeg setter veldig pris på forslagene deres, men jeg skulle virkelig ønske at dere skrev et par ord eller setninger om hvorfor jeg burde lese dem. Lister over gode bøker kan man finne overalt, og det har jeg også gjort, problemet er bare at jeg ikke klarer å bestemme meg uansett hvor mye research jeg gjør. Jeg vil vite hvorfor akkurat dere anbefaler akkurat de historiene dere gjør 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 10. desember 2019 #18 Skrevet 10. desember 2019 All Souls Trilogy av Deborah Harkness.
Stueloff Skrevet 10. desember 2019 Forfatter #19 Skrevet 10. desember 2019 2 hours ago, Luna Llena said: All Souls Trilogy av Deborah Harkness. Flott! Hvorfor burde jeg lese den? 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 10. desember 2019 #20 Skrevet 10. desember 2019 6 minutter siden, Stueloff skrev: Flott! Hvorfor burde jeg lese den? Mystikk og magi, hekser, vampyrer og demoner. Det er noe forbudt kjærlighet også, men ikke romantisk kliss. Alt i alt veldig spennende serie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå