Gå til innhold

Blitt sykmeldt, ledelsen synes det er dårlig gjort av meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har arbeidet sinnsykt mye det siste året, jeg sliter med nakken og smertene og betennelse sprer seg til skuldre og rygg. Jeg har gått så lenge i stress og overarbeid at jeg gikk på en smell, er utbredt og fått magesår pga betennelsedempende jeg tar for nakken. Ledelsen har sendt meg mail om at det er dårlig timing, og rett og slett dårlig gjort av meg å sykmelde meg, jobben trenger meg. Jeg er helt knust. Jeg har ikke sykmeldt meg, legen har. Jeg fikk beskjed om å ta vare på meg selv så jeg ikke blir kronisk syk. Har virkelig ledelsen lov å komme med slike utsagn? Eller beklagelser vil jeg si. Dårlig timing?? Skulle jeg planlagt å bli syk før eller senere når det passer jobben? Er det forventet at folk skal jobbe seg syke? Stresset på meg spontan abort for en stund siden og, ble ikke sykmeldt da. Synes dette er tungt å svelge. Og vurderer å bytte jobb....

Anonymkode: 1a662...978

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde lett starta å se etter en ny jobb med en ledelse som har en slik holdning og uttalelse.

Ignorere meldingen fra dem og informer kun om det du må, ikke et pip mere. Du leverer sykemeldingen og lar de styre skuta ellers. Ikke informer om grunn til sykemeldelse.

Det er jo ikke slik at man selv velger når man skal være syk... ledelsen din utviser dårlig lederskap.

Anonymkode: 1cc52...740

• Liker 34
Skrevet

Bytt jobb. Fikk tilsvarende beskjed av min daværende jobb da jeg var sykemeldt etter en bilulykke (ukesvis sykehus, mange operasjoner, kronisk skade). Av grunner jeg ikke forstår begynte jeg ikke å lete etter ny jobb. Men, når ting "skurrer" med arbeidsgivers oppførsel så blir det aldri bedre. Tvert i mot blir det bare værre, for slik oppførsel dukker opp igjen og igjen (samme grunn til at man aldri burde takke ja til en stilling om man fikk dårlig inntrykk av intervjuer eller arbeidssted på jobbintervjuet)

• Liker 19
Skrevet

Det er de som er en dårlig ledelse, ikke du som har gjort noe galt. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å sykemelde deg,det er ikke en dag for tidlig! Trist å høre om spontanaborten ❤️ bytt jobb!

Anonymkode: 34913...2d3

• Liker 12
Skrevet

Takk for forståelse. Det betyr faktisk så mye, selv om det er fremmede på nett. :sukk:

Det er så kjipt å få sånn beskjed. Det har vært så mange sykmeldte hos oss det siste året, alle har fått så mye fortåelse. Men jeg fikk kjip beskjed. Har en viktig stilling, men så klart klarer folk å ta over mine oppgaver og. Så føler ikke jeg setter bedriften i total krise. 

• Liker 6
Skrevet

Det var en særs dårlig reaksjon fra arbeidsgiveren din. Dårlig timing?!

Jeg hadde ikke funnet meg i å bli behandlet på den måten, og derfor bedt om et møte med sjefen  - eller i det minste en telefonsamtale.

Samtidig vet jeg jo at når man er syk så orker man kanskje ikke å gå i konfrontasjoner og stå opp mot dårlig lederskap som i ditt tilfelle. Man har pfte mer enn nok med seg selv. Og det er helt greit!

Men ikke la dette stå uimotsagt - du kan jo ta det opp når du er tilbake i jobb.

God bedring!

Anonymkode: 219d3...19f

• Liker 10
Skrevet

Du kan si fra til arbeidstilsynet som sånne fakter av hensyn til dine kolleger. Du kan vurdere å svare at det var en ufin og antagelig ulovlig epost å få. Og du skal IKKE ta deg nær av det, det er lov å være sykmeldt. Og så slutter du å jobbe overtid for de kjipe folka, og helst finner deg ny jobb.

Anonymkode: a251c...46e

• Liker 10
Gjest supernova_87
Skrevet

Fy flate! Det der er ikke greit en plass. 

Skriv det tilbake til dem. "Nå er det ikke sånn at man VELGER når man blir syk. Synes det er veldig belastende å få en sånn mail når LEGEN min har valgt å sykmelde meg. Arbeidsplassen plikter å legge tilrette og bidra til godt arbeidsmiljø og å sende slike mailer er overhodet ikke innafor."

Sender deg en klem! Du skal ta vare på DEG, ikke jobb! Så godt du har en lege som tar deg på alvor. Gjør det du også, for du fortjener noen i hjørnet ditt nå. ❤️ 

Skrevet

❤️

Bruk sykemeldingsperioden til å tenke litt på at du mest sannsynlig er i denne forfatningen nettopp fordi du har stått på og slitt deg ut for denne arbeidsgiveren - og dette er takken?

Er det verdt det? Verdt helsen din?

I møte med arbeidstakere som blir syke eller er på grensen til å bli utbrent viser arbeidsgivere sitt sanne ansikt.

Med utbredt overtid over lengre tid har de drevet rovdrift på deg. Det burde ikke komme som en overraskelse at det ikke går i lengden. Deres dårlige planlegging, mulige underbemanning, er hva som har satt arbeidsgiver i denne situasjonen.

Å så legge skyld på deg, og forsøke å gi deg dårlig samvittighet er hjerterått hensynsløst.

Jeg ville forberedt meg på å finne en annen arbeidsgiver.

God bedring, håper det går bra med deg og at jula kan gi hardt tiltrengt pusterom og oppladning ❤️

Anonymkode: 2378a...a0a

• Liker 8
Skrevet

Fikk du denne beskjeden skriftlig? 

Om så, tips Arbeidstilsynet 

Anonymkode: 8ac8e...98f

• Liker 12
Skrevet

Vi er mange i samme båt. Da jeg gikk i jobb hadde jeg arbeidsgivere som var likedan. Var man sykmeldt ble man omtrent frosset ut. Da jeg var gravdid og det gikk galt måtte jeg på sykehus for utskrapning. Ledelsen mente det ikke passet pga en annen skulle ha ferie akkurat da. Samme skjedde da min far var alvorlig syk og døde, fikk bare dritt tilbake da jeg ble sykmeldt de siste dagene han levde. Mest pga en kollega i teamet som skjelte meg ut og slengte dritt til meg pga jeg ikke smilte. Hodet var heller ikke med så gjentok meg selv noen ganger. Ingen forståelse. Det er ørten andre saker og.

Men har hørt fra mange at de har opplevd det samme fra sine arbeidsgiver. 

Anonymkode: 8f199...98a

• Liker 4
Skrevet

Åjada. Er i samme situasjon selv nå. Man blir frosset ut av kollegaer og leder. Ingen vikar settes inn så de andre på jobb må stå på ekstra. Blir ikke lett å komme tilbake. Så de prøver å psyke deg vekk fra jobben. 

Anonymkode: 735bb...7f0

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har arbeidet sinnsykt mye det siste året, jeg sliter med nakken og smertene og betennelse sprer seg til skuldre og rygg. Jeg har gått så lenge i stress og overarbeid at jeg gikk på en smell, er utbredt og fått magesår pga betennelsedempende jeg tar for nakken. Ledelsen har sendt meg mail om at det er dårlig timing, og rett og slett dårlig gjort av meg å sykmelde meg, jobben trenger meg. Jeg er helt knust. Jeg har ikke sykmeldt meg, legen har. Jeg fikk beskjed om å ta vare på meg selv så jeg ikke blir kronisk syk. Har virkelig ledelsen lov å komme med slike utsagn? Eller beklagelser vil jeg si. Dårlig timing?? Skulle jeg planlagt å bli syk før eller senere når det passer jobben? Er det forventet at folk skal jobbe seg syke? Stresset på meg spontan abort for en stund siden og, ble ikke sykmeldt da. Synes dette er tungt å svelge. Og vurderer å bytte jobb....

Oi oi oi.

Nei de skal holde seg for god for å si slikt til deg.

Skrevet

Send skriftlig klage, rapporter det til arbeidstilsynet og gjør det synlig. For slik skjer dessverre for ofte. Mange er redde for å bli sykemeldt og går og sliter seg ut fordi de er redd for arbeidsgivers reaksjon. Slik skal det ikke være! 

Gå gjerne til pressen om du ikke kommer fram på annen måte. Slik skal ikke ties ned. 

Anonymkode: dc0e3...8ec

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gi faen i jobbben, fokuser på kroppen din og å bli frisk nå. Sliter selv med lignende problemer og til slutt sa kroppen helt stopp, jeg lever med kroniske smerter og er langtidssykemeldt. Dette for å unngå å jobbe meg så syk at jeg ender opp ufør. Det er DU som sitter igjen til slutt og sliter dersom du ikke tar hensyn til helsa, og som du nå har erfart, er det heller ingen takk å få. 

Anonymkode: 3b894...ba9

• Liker 3
Skrevet

Om du har dette på mail ville jeg LETT sendt kopi til Arbeidsmiljøtilsynet og tillitsvalgte på jobb samt fagforeningen. Sånn skal ikke ledelsen uttale seg!

Anonymkode: 65a8c...9b6

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan si fra til arbeidstilsynet som sånne fakter av hensyn til dine kolleger. Du kan vurdere å svare at det var en ufin og antagelig ulovlig epost å få. Og du skal IKKE ta deg nær av det, det er lov å være sykmeldt. Og så slutter du å jobbe overtid for de kjipe folka, og helst finner deg ny jobb.

Anonymkode: a251c...46e

Dette

Skrevet

Dette er horribelt uprofesjonelt og dårlig gjort av ledelsen. Samme hvor dårlig "timingen" er og hvor vanskelig det er å skaffe vikarer så uttrykker man aldri det til sine arbeidere. Jeg bruker også å berolige mine ansatte om at alt går helt fint i perioden de er sykemeldt og at de ikke skal ofre en tanke på jobb, men prioritere helsa. 

Ville nok vurdert å byttet jobb dersom jeg var i dine sko.

Anonymkode: bb812...543

• Liker 2
Skrevet

Dårlig ledelse. Men ville bare si at du kan aldri stresse på deg en spontanabort. Det er ikke mulig. Spontanaborter skjer stort sett fordi det er noe galt med embryoet. Ville bare si det i tilfelle du har dårlig samvittighet for at du har stresset. 

Anonymkode: 638d2...491

• Liker 2
Skrevet

Utrolig ugreit. Man kan jo godt forstå at det noen ganger «passer dårlig» for arbeidsplassen med en sykemelding, men det er jo bare en ting som er greit å si: «God bedring». Det er jo ikke som om den som er sykmeldt synes det er så gøy eller at det passer så innmari godt. Man kan jo ikke planlegge når man blir syk!

Jeg ble sykmeldt en gang og beklaget så mye til sjefen min, for jeg visste at det ville skape litt krise på arbeidsplassen. «Det er det jeg som skal tenke på, ikke du» sa sjefen min. Og det er jo så sant. Det er sjefens ansvar å løse slike situasjoner! Alle sjefer vet at det kan skje uforutsette ting og at det kan bli sykemeldinger - og vedkommende må løse det etter beste evne. 

Selv har jeg sagt fra til et par kollegaer opp igjennom, som har vært irriterte på en sykemeldt kollega. Ja, jeg vet det skaper trøbbel for oss andre - men det er SJEFEN den frustrasjonen eventuelt må rettes til. Ikke den som er syk.

Anonymkode: a8005...e7e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...