Gå til innhold

Hva skal betales av hvem?

Anbefalte innlegg

Gjest Nilsen32
Skrevet

Hei. 
Jeg flytter sammen med kjæresten min neste uke og vi har snakket om å ha delt økonomi. Han har ett barn på 8 år 50%.  Han er student så jeg har sagt at jeg kan bidra litte grann mer økonomisk i ett par år nå siden jeg har en stabil inntekt. Men nå havnet vi i en liten pickle… Vi skal på ferie sammen for første gang med barnet neste sommer. Jeg skal være der en uke før de kommer ned og møter meg. Vi spleiser selvsagt på huset siden vi alle tre skal bo der men så forventet han liksom at jeg skulle være med å spleise på flyturen deres også. Syns dere det er riktig? Jeg tror ikke jeg trenger å betale min egen flytur fordi den får jeg spandert.  

Og mens vi er inne på det. Syns dere vi skal dele alt av utgifter? Alt fra studielån til fritidsaktiviteter for barnet etc? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han skal betale sine utgifter, som studielån, ferier for seg og barnet, fritidsaktiviteter, osv. 

Dere deler husholdningsutgifter. Om du er grei tar du halvparten av matutgiftene, da går du trolig kraftig i minus siden han og sønnen spiser mye mer enn deg! 

Dere er ikke økonomisk ansvarlige for hverandre som ferske samboere! 

• Liker 19
Skrevet

Ikke la han venne seg til å leve på deg! Men hold felles forbruk lavt så han greier sin halvpart. 

Jeg mener han bør betale flybillettene for seg og sønnen, men du burde kanskje betale hele huset den uka du er alene. 

• Liker 9
Gjest Nilsen32
Skrevet
Akkurat nå, Juniper skrev:

Ikke la han venne seg til å leve på deg! Men hold felles forbruk lavt så han greier sin halvpart. 

Jeg mener han bør betale flybillettene for seg og sønnen, men du burde kanskje betale hele huset den uka du er alene. 

Ja den uka jeg er alene skal jeg bo ett annet sted som noen andre betaler for meg :P

Skrevet

Det riktige med tanke på reisen er at han og moren til ungen spleiser på utgiftene som har med ungen å gjøre, så kan du eventuelt vurdere om du vil hjelpe han med hans billett. Men så lenge dere ikke har samboerkontrakt og felles økonomi så bør han betale for sin del selv.

Sørg for å skrive samboerkontrakt når dere skal flytte sammen, greit å ha orden i økonomien og da spesielt hvis han har barn fra før i tillegg.

Anonymkode: 19478...47c

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner det er litt utfordrende når samboerskapet er nytt. Hvor lenge har dere vært kjærester? Jeg synes man bør være rausere økonomisk hvis dere har vært kjærester et par år, enn hvis dere nettopp har møtt hverandre. Hvis du har god økonomi synes jeg det er naturlig at du betaler mer enn hvis du har mer anstrengt økonomi. Hvordan dere ordner økonomien nå sier også litt om hvor alvorlig dere satser.

Jeg vet om samboere som har separat økonomi selv etter 30 år, mens andre har felles økonomi når de flytter sammen. Du må føle litt på hvor mye det er snakk om ditt, mitt og vårt, også når det gjelder penger. 

Skrevet
8 minutter siden, Nilsen32 skrev:

Ja den uka jeg er alene skal jeg bo ett annet sted som noen andre betaler for meg :P

Jeg tenker at du skal være litt obs her. At han forventer at du spanderer halvparten av flybillettene til seg og sønnen er et rødt flagg! Hvis han fortsetter med sånne krav er det ikke en gang gitt at dere er samme neste sommer! 

Dumt å måke penger etter han! Å love å bidra litt ekstra i det daglige er en del hakk unna å forvente påspanderte ferieturer! 

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det riktige med tanke på reisen er at han og moren til ungen spleiser på utgiftene som har med ungen å gjøre, så kan du eventuelt vurdere om du vil hjelpe han med hans billett. Men så lenge dere ikke har samboerkontrakt og felles økonomi så bør han betale for sin del selv.

Sørg for å skrive samboerkontrakt når dere skal flytte sammen, greit å ha orden i økonomien og da spesielt hvis han har barn fra før i tillegg.

Anonymkode: 19478...47c

Når far tar med barnet på ferietur på eget initiativ, så betaler far. Mor betaler når hun tar med barnet på tur!

Man kan ikke planlegge dyr ferie med ungen og lempe masse utgifter på eksen som ikke har mulighet til å påvirke planene!

• Liker 11
Skrevet
18 minutter siden, Nilsen32 skrev:

Hei. 
Jeg flytter sammen med kjæresten min neste uke og vi har snakket om å ha delt økonomi. Han har ett barn på 8 år 50%.  Han er student så jeg har sagt at jeg kan bidra litte grann mer økonomisk i ett par år nå siden jeg har en stabil inntekt. Men nå havnet vi i en liten pickle… Vi skal på ferie sammen for første gang med barnet neste sommer. Jeg skal være der en uke før de kommer ned og møter meg. Vi spleiser selvsagt på huset siden vi alle tre skal bo der men så forventet han liksom at jeg skulle være med å spleise på flyturen deres også. Syns dere det er riktig? Jeg tror ikke jeg trenger å betale min egen flytur fordi den får jeg spandert.  

Og mens vi er inne på det. Syns dere vi skal dele alt av utgifter? Alt fra studielån til fritidsaktiviteter for barnet etc? 

Det er viktig, Ts, i de innledende forpostfektninger til et forhold, å huske på at ingen liker en tøffel. 

Det han gjør er å prøve seg. Det kan være mange grunner til at han prøver seg. Det kan være så enkelt som at han er en gnitenfant som liker å leve på andre. Eller han kan ha som oppfatning at du generelt er en pushover og ønsker provosere frem litt bein i nesa på deg.

Uansett årsak til at han prøver seg har du alt å vinne på å ha bein i nesa. Og alt å tape på å ikke ha det. Det betyr ikke at du trenger si «kommer ikke på tale å betale billetten din». Men det betyr at du må spørre «hvorfor har du den oppfatningen?» og forlange et ordentlig svar når han kommer med absurde forslag. Og ethvert forslag du synes er litt små-snodig skal stilles spørsmål ved. Dersom han tyr til hersketeknikker eller psykisk vold når du spør: brudd. Umiddelbart.

Anonymkode: 22687...417

• Liker 7
Skrevet

Han skal ikke kreve eller forvente, men han kan spørre pent. Tror dere rett og slett må sette dere ned å lage en økonomisk plan og hvor grensen går, slik at ikke dette tærer på forholdet. 

Forresten så slipper man å betale på studielånet så lenge man er student. 

Anonymkode: 8b1b2...3bf

• Liker 3
Gjest Nilsen32
Skrevet
14 minutter siden, petterm skrev:

Jeg skjønner det er litt utfordrende når samboerskapet er nytt. Hvor lenge har dere vært kjærester? Jeg synes man bør være rausere økonomisk hvis dere har vært kjærester et par år, enn hvis dere nettopp har møtt hverandre. Hvis du har god økonomi synes jeg det er naturlig at du betaler mer enn hvis du har mer anstrengt økonomi. Hvordan dere ordner økonomien nå sier også litt om hvor alvorlig dere satser.

Jeg vet om samboere som har separat økonomi selv etter 30 år, mens andre har felles økonomi når de flytter sammen. Du må føle litt på hvor mye det er snakk om ditt, mitt og vårt, også når det gjelder penger. 

Vi har vært sammen i 2.5 år. Det gjør meg ikke noe å bidra litt mer i det dagligdagse. Jeg vet at han kommer til å få en jobb der han tjener mer enn meg når han er ferdig utdannet så jeg regner med at det går opp i opp etter hvert. Men jeg føler jo ikke at det er helt rett at jeg skal betale halve flybilletten deres selv om vi skal på ferietur sammen. Vi deler på det vi skal ha sammen, hus og mat. Syns jeg da. Men så måtte jeg bare vite om tankene mine var helt bak mål :P

Gjest Nilsen32
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skal ikke kreve eller forvente, men han kan spørre pent. Tror dere rett og slett må sette dere ned å lage en økonomisk plan og hvor grensen går, slik at ikke dette tærer på forholdet. 

Forresten så slipper man å betale på studielånet så lenge man er student. 

Anonymkode: 8b1b2...3bf

Ja, han bare forventet at jeg skulle være med å spleise på flybilletten deres. Jeg blir jo såklart med å spleise på mat der nede selv om dattera er en mer. Men det virker som om han bare forventer at vi skal dele på absolutt alt bare fordi vi flytter sammen! Ja, jeg velger jo å bo med en som har barn. Men det er jo hans datter. Han forventer at jeg skal spleise på sfo, fritidsaktiviteter og mat. Er det riktig? 

Skrevet
4 minutter siden, Nilsen32 skrev:

. Er det riktig?

Nei. 

Anonymkode: c2366...beb

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Nilsen32 said:

Ja, han bare forventet at jeg skulle være med å spleise på flybilletten deres. Jeg blir jo såklart med å spleise på mat der nede selv om dattera er en mer. Men det virker som om han bare forventer at vi skal dele på absolutt alt bare fordi vi flytter sammen! Ja, jeg velger jo å bo med en som har barn. Men det er jo hans datter. Han forventer at jeg skal spleise på sfo, fritidsaktiviteter og mat. Er det riktig? 

Nei det er ikke riktig, og her hører jeg ganske store varselbjeller ringe altså. Du bør avklare økonomi før dere flytter sammen, for dette høres ut som en person som vil kunne belaste deg med økonomiske utfordringer.

Å dele på mat og faste utgifter er en selvfølge, men barnet er hans og dermed står han økonomisk ansvarlig for henne. Du kan selvfølgelig kjøpe litt klær og leker for å være hyggelig, men hovedregelen er at hans barn er hans ansvar.

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, Nilsen32 skrev:

Han vil jo bruke deg som melkeku!!

Han dekker selvsagt SFO og alt annet relatert til barnet, samt egne utgifter! 

Er du sikker på at du virkelig vil flytte sammen med denne blodsugeren?

• Liker 9
Skrevet (endret)

Han er frekk som F. Synes du ikke dette er helt absurd selv? 

Les alt @Juniper ✍skriver!

Drit i hele dette forholdet. Finn deg en mann uten barn som har respekt for deg, så kan du etterhvert få din egen familie. Det er virkelig INGEN grunn til å vikle seg lenger inn dette. Grøss og gru!

Endret av Perle
  • Liker 4
Skrevet

Om du ellers får turen gratis, tjener mer, og har tatt initiativet til at han og datteren kommer etter, ville jeg bidratt mer. For eksempel gjennom å spandere mer på bolig, betale mesteparten av mat, eller lignende. Men forventninger fra den annen part ville jeg tatt som et rødt flagg.

Jeg er virkelig for at når man velger å bo sammen skal den som tjener mest bidra mest. Da gjennom å spandere litt, ta litt mer av fellesen. Men barnet og studielån er hans ansvar, fullt ut. 

Ville satt opp en løsning der dere har en felles konto. Du betaler for eksempel 60%, han 40%. Fra denne kontoen går mat, strøm, husleie, og så videre. Klær, alt til hans barn, lunsj på jobb/skole med mer, går av egen konto. 

Anonymkode: 38144...6c5

• Liker 2
Skrevet

Han er student og tjener da ca 8000kr i måneden, du tjener sikkert 3-4 ganger så mye. 

Jeg tenker da at det er naturlig at du betaler en god del mer enn din skjerv ei stund. Ihvertfall når det gjelder ferier. 

Som du sier, om et par år tjener han mer enn deg. Da vil jeg jo anta at du tenker at flybilletter til ferie er noe dere betaler sammen, som en familie, og ikke hver deres?

Anonymkode: a2c07...66b

Gjest Dævendøtte
Skrevet
24 minutter siden, Nilsen32 skrev:

Vi har vært sammen i 2.5 år. Det gjør meg ikke noe å bidra litt mer i det dagligdagse. Jeg vet at han kommer til å få en jobb der han tjener mer enn meg når han er ferdig utdannet så jeg regner med at det går opp i opp etter hvert. Men jeg føler jo ikke at det er helt rett at jeg skal betale halve flybilletten deres selv om vi skal på ferietur sammen. Vi deler på det vi skal ha sammen, hus og mat. Syns jeg da. Men så måtte jeg bare vite om tankene mine var helt bak mål :P

Vel, jeg betaler ferien for både mann og bonusbarn hver eneste gang. Ellers har de ikke råd.

Dere må snakke om dette, ellers går det til dundas. 

Og om dere skulle få et barn sammen, hvis ikke pappaen har råd til å bli med dere på ferie, reiser dere alene da? 

Du må bestemme deg for hvor mye du vil dele og være klar i det til kjæresten din. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...