AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #1 Skrevet 8. desember 2019 Jeg er ofte veldig lei meg for at vi ikke får til å bli gravide. Har jeg psykiske problemer for at jeg er lei meg og gråter? Jeg følger ikke selv at jeg har det, men en veninne av meg påstår at jeg har det. Skal vi som er ufrivillige barnløse som går gjennom assistert befruktning bli stemplet for at man har psykiske problemer når man er ikke i triste perioder etter man feks har vært gjennom mislykkede forsøk osv Anonymkode: b34d9...464
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #2 Skrevet 8. desember 2019 Man er ikke psykisk syk eller har psykiske problemer fordi man er lei seg. Alle har rett til å være lei seg uten å bli stemplet som psykisk syk. Men om man ikke klarer å legge det til siden og ikke fungerer i hverdagen og bare holder seg inne og depper over lengre perioder blir det noe annet. Om man ikke tåler at andre lykkes og ikke klarer å være glad på andres vegne så sitter det nok dypere og mulig man trenger hjelp for å bearbeide følelsene sine. Kan du begrunne hvorfor venninnen din mener dette? Og bare så det er sagt man trenger ikke å ha psykiske problemer for å trenger noen å snakke med. Anonymkode: 1a57f...0fb 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #3 Skrevet 8. desember 2019 Det er ikke nødvendigvis slik at du har psykiske problemer, selv om du er mye lei deg. Det er naturlig å være mye trist når du står overfor store problemer eller utfordringer i livet. Dersom du selv føler deg så mye nedfor at det går utover dagliglivet ditt, kan du tenke over om du ønsker å snakke med en psykolog. Det kan jo være fint, det, og er ikke noe tabu. Ville også tenkt over det hvis flere i nær krets og familie mente du slet psykisk, for det kan jo være vanskelig å se at en forandrer seg selv? Men i bunn og grunn er det kun ditt valg om du ønsker å oppsøke hjelp, og ingen venner kan i grunn fortelel deg at du sliter psykisk hvis du ikke føler det selv. Anonymkode: 022ec...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #4 Skrevet 8. desember 2019 Å oppleve sorg når man ikke får til å få barn er nok veldig vanlig. Jeg er mye lei meg av samme grunn, i tillegg til en hel del andre ting som plager meg. Akkurat nå er det såpass ille at jeg ikke fungerer i hverdagen. Derfor skal jeg til psykolog til uka. Det er tungt og vondt å ha en slik ventesorg, og jeg unner ingen det. Men jeg unner meg selv å forsøke å takle hverdagen bedre. Dersom du går gjennom IVF på Riksen vet jeg at de har en fertilitetscoach der en gang i uka, som bruker tiden sin på å snakke med folk individuelt, i par eller som gruppe. Hun har også en IG-konto som heter fertilitetscoachen_. Anonymkode: 7108c...d0d 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #5 Skrevet 8. desember 2019 Nei. Du er lei deg fordi du gjerne vil ha barn og må gjennom en prosess som er tøff psykisk i stedet for å bare kunne ligge deg til det som andre folk. Det er sorg, ikke psykisk sykdom. Det går selfølgelig an å bli koko av å være under masse psykisk press over tid men forhåpentligvis vil dere komme i mål før noen av dere kommer dit. Ville ikke bekymret meg for den slags. Du har nok å bekymre deg for som det er. Anonymkode: 89261...140 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #6 Skrevet 8. desember 2019 Takk for svar dere Det er som regel etter at mensen er kommet etter forige forsøk som er det verste for meg. Da kan jeg gråte og søke trøst hos min veninne. Jeg har kun denne veninnen som jeg har betrodd meg til å fortalt denne hemmeligheten til. Følger derfor nå at det er blitt vondt da jeg ikke fåt den støtten fra henne som jeg føler jeg trenger. Hi Anonymkode: b34d9...464
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå