AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #1 Skrevet 8. desember 2019 Hun er etnisk norsk som meg. Vært singel en stund og har nå blitt sammen med en somalier et par år eldre enn henne. Det er jo i seg selv bare hyggelig det og unner henne absolutt å finne en nå. Greia er bare at jeg og flere andre av vennene hennes vet jeg, syns det er rart at han har ikke verken lappen eller jobb og gjør ingenting fornuftig. Han hadde en jobb på type gatekjøkken sted, men ble sykmeldt en lengre periode har hun fortalt og har nå sluttet i den. Utfra bilder og av de to sammen her og der virker det som han drikker veldig mye og er generelt mye ute og i farta og overalt. Så han henger ute foran en bingo/solstudio sted sammen med et par kompiser og røyker. Tror han røyker veldig mye også. Skjønner ikke hva hun ser helt i han. Ikke har han særlig kontakt med familie heller har jeg skjønt. Hun vil gjerne at de andre av oss som er single skal komme og bli kjent med kompisene hans på fest og sånn. Hva burde vi gjøre her? Noen som har vært borti noe lignende? Vi er alle i slutten av i 20- årene og starten av 30 årene om noen lurer Anonymkode: ec49d...c26
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #2 Skrevet 8. desember 2019 Just now, AnonymBruker said: Hun er etnisk norsk som meg. Vært singel en stund og har nå blitt sammen med en somalier et par år eldre enn henne. Det er jo i seg selv bare hyggelig det og unner henne absolutt å finne en nå. Greia er bare at jeg og flere andre av vennene hennes vet jeg, syns det er rart at han har ikke verken lappen eller jobb og gjør ingenting fornuftig. Han hadde en jobb på type gatekjøkken sted, men ble sykmeldt en lengre periode har hun fortalt og har nå sluttet i den. Utfra bilder og av de to sammen her og der virker det som han drikker veldig mye og er generelt mye ute og i farta og overalt. Så han henger ute foran en bingo/solstudio sted sammen med et par kompiser og røyker. Tror han røyker veldig mye også. Skjønner ikke hva hun ser helt i han. Ikke har han særlig kontakt med familie heller har jeg skjønt. Hun vil gjerne at de andre av oss som er single skal komme og bli kjent med kompisene hans på fest og sånn. Hva burde vi gjøre her? Noen som har vært borti noe lignende? Vi er alle i slutten av i 20- årene og starten av 30 årene om noen lurer Anonymkode: ec49d...c26 Nesj, det er jo advent, du kan feks bake til jul/vaske hus? Anonymkode: add22...1ab 31
Kvinne87Rogaland Skrevet 8. desember 2019 #3 Skrevet 8. desember 2019 Venninna di har fått seg kjæreste, og du spør hva du skal gjøre? Hva mener du? La henne ha kjæreste vel? 15
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #4 Skrevet 8. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er etnisk norsk som meg. Vært singel en stund og har nå blitt sammen med en somalier et par år eldre enn henne. Det er jo i seg selv bare hyggelig det og unner henne absolutt å finne en nå. Greia er bare at jeg og flere andre av vennene hennes vet jeg, syns det er rart at han har ikke verken lappen eller jobb og gjør ingenting fornuftig. Han hadde en jobb på type gatekjøkken sted, men ble sykmeldt en lengre periode har hun fortalt og har nå sluttet i den. Utfra bilder og av de to sammen her og der virker det som han drikker veldig mye og er generelt mye ute og i farta og overalt. Så han henger ute foran en bingo/solstudio sted sammen med et par kompiser og røyker. Tror han røyker veldig mye også. Skjønner ikke hva hun ser helt i han. Ikke har han særlig kontakt med familie heller har jeg skjønt. Hun vil gjerne at de andre av oss som er single skal komme og bli kjent med kompisene hans på fest og sånn. Hva burde vi gjøre her? Noen som har vært borti noe lignende? Vi er alle i slutten av i 20- årene og starten av 30 årene om noen lurer Anonymkode: ec49d...c26 Jeg er somalier, og ut ifra det du sier virker ikke denne mannen god og oppgående. Om du spør hvilken som helst somalier i Norge om han/hun ville bli kjent med en som drikker alkohol og fester, ville alle sagt NEI! Fordi vi som somaliere har negative tanker om festing og alkohol i seg selv. Og ja vi er ganske konservative i kulturen vår. Det er derfor vanskelig å stå frem som somalier og lever denne typen livstilen. Personlig løper jeg fra vedkommende med en gang jeg får høre "Abdi har begynt å drikke og feste". Tilbake til innlegget ditt. Om denne mannen hadde ikke jobb og lappen, men hadde null forhold til alkohol og festing, hadde denne mannen ikke vært problematisk fordi lappen og jobb kan skaffes når som helst. Det trengs bare innsats og tålmodighet fordi det er vanskelig å få jobb når man heter Abdi, er mørk i huden og muslim. Denne mannen drikker alkohol og fester, i tillegg til sine andre utfordringer. Det er oppskriften på all problemer i livet. Anonymkode: a3786...a46 10
Djungelvrål Skrevet 8. desember 2019 #5 Skrevet 8. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er somalier, og ut ifra det du sier virker ikke denne mannen god og oppgående. Om du spør hvilken som helst somalier i Norge om han/hun ville bli kjent med en som drikker alkohol og fester, ville alle sagt NEI! Fordi vi som somaliere har negative tanker om festing og alkohol i seg selv. Og ja vi er ganske konservative i kulturen vår. Det er derfor vanskelig å stå frem som somalier og lever denne typen livstilen. Personlig løper jeg fra vedkommende med en gang jeg får høre "Abdi har begynt å drikke og feste". Tilbake til innlegget ditt. Om denne mannen hadde ikke jobb og lappen, men hadde null forhold til alkohol og festing, hadde denne mannen ikke vært problematisk fordi lappen og jobb kan skaffes når som helst. Det trengs bare innsats og tålmodighet fordi det er vanskelig å få jobb når man heter Abdi, er mørk i huden og muslim. Denne mannen drikker alkohol og fester, i tillegg til sine andre utfordringer. Det er oppskriften på all problemer i livet. Anonymkode: a3786...a46 Nå er det hundretusenvis av nordmenn som jobber 100 % som drikker og fester iblant. Hva slags problemer mener du disse har kontra de som er helt avholds? 11
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #6 Skrevet 8. desember 2019 Han går på solarium? Nei usj høres ut som en tvilsom type gett, hva har en somalier på solarium å gjøre... Anonymkode: 7ed5d...0c8 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #7 Skrevet 8. desember 2019 Her må du stole på at venninen din har god dømmekraft. Anonymkode: 6b59d...9a8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #8 Skrevet 8. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du stole på at venninen din har god dømmekraft. Anonymkode: 6b59d...9a8 Med den beskrivelsen av den nye kjæresten så kan vi vel fastslå at god dømmekraft neppe er noe denne venninnen innehar 😂 Anonymkode: 4db58...379 8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #9 Skrevet 8. desember 2019 1 time siden, SupaWoman skrev: Nå er det hundretusenvis av nordmenn som jobber 100 % som drikker og fester iblant. Hva slags problemer mener du disse har kontra de som er helt avholds? Og mange av de hundretusen nordmenn kan også ha problemer relatert til alkohol og rus, uten at du har kjennskap til det. Alle mennesker er forskjellige, uavhengig av bakgrunn. Å drikke og feste iblant er ok, men når det tar opp alt av tid, så er det noe helt annet. Hva er poenget ditt egentlig? Anonymkode: 21c9a...ad6 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #10 Skrevet 8. desember 2019 Dette høres ut som en mann som overhodet ikke er det man tenker på når man hører ordet somalier, og det er heller ikke det som er problemet. Skriv heller det som er problemet i tittelen, så kanskje noen heller vil svare på det. Du hadde jo ikke en gang trengt å nevne hvor han kommer fra siden det ikke har noe med saken å gjøre Anonymkode: bd637...d35 1
Madebyme94 Skrevet 8. desember 2019 #11 Skrevet 8. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er etnisk norsk som meg. Vært singel en stund og har nå blitt sammen med en somalier et par år eldre enn henne. Det er jo i seg selv bare hyggelig det og unner henne absolutt å finne en nå. Greia er bare at jeg og flere andre av vennene hennes vet jeg, syns det er rart at han har ikke verken lappen eller jobb og gjør ingenting fornuftig. Han hadde en jobb på type gatekjøkken sted, men ble sykmeldt en lengre periode har hun fortalt og har nå sluttet i den. Utfra bilder og av de to sammen her og der virker det som han drikker veldig mye og er generelt mye ute og i farta og overalt. Så han henger ute foran en bingo/solstudio sted sammen med et par kompiser og røyker. Tror han røyker veldig mye også. Skjønner ikke hva hun ser helt i han. Ikke har han særlig kontakt med familie heller har jeg skjønt. Hun vil gjerne at de andre av oss som er single skal komme og bli kjent med kompisene hans på fest og sånn. Hva burde vi gjøre her? Noen som har vært borti noe lignende? Vi er alle i slutten av i 20- årene og starten av 30 årene om noen lurer Anonymkode: ec49d...c26 Altså.... Ta deg sammen og støtt venninda di istede for å skrive på Kvinneguiden. 1
Djungelvrål Skrevet 8. desember 2019 #12 Skrevet 8. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og mange av de hundretusen nordmenn kan også ha problemer relatert til alkohol og rus, uten at du har kjennskap til det. Alle mennesker er forskjellige, uavhengig av bakgrunn. Å drikke og feste iblant er ok, men når det tar opp alt av tid, så er det noe helt annet. Hva er poenget ditt egentlig? Anonymkode: 21c9a...ad6 En fra Somalia skrev over at alkohol og fester var årsakene til alle problemene i livet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #13 Skrevet 8. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og ja vi er ganske konservative i kulturen vår. Det er derfor vanskelig å stå frem som somalier og lever denne typen livstilen. Personlig løper jeg fra vedkommende med en gang jeg får høre "Abdi har begynt å drikke og feste". Vel, hadde nok foretrukket et somalier som levde denne typen livsstil enn andre typiske somaliske livsstiler. Anonymkode: c2e98...ba6 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #14 Skrevet 8. desember 2019 Hva du skal gjøre? Passe dine egne saker 😉 Anonymkode: 1baf3...49c 2
Virrevirrevapp Skrevet 8. desember 2019 #15 Skrevet 8. desember 2019 Du får nesten bli kjent med ham.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #16 Skrevet 8. desember 2019 Du var ganske utleverende her... Du tenker kle på at venninna di kanskje er på kg og leser hva du tenker om henne? Det var ganske gjenkjennende det du skrev, lite anonymisert Anonymkode: c5a5d...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #17 Skrevet 8. desember 2019 Det var kanskje viktig å få med at han er somalier fordi oppførselen og livsstilen hans bryter veldig med den somaliske kulturen? DET er problemet, ikke at han er somalier. Anonymkode: feb5a...b78
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #18 Skrevet 8. desember 2019 2 timer siden, SupaWoman skrev: Nå er det hundretusenvis av nordmenn som jobber 100 % som drikker og fester iblant. Hva slags problemer mener du disse har kontra de som er helt avholds? Utro i fylla, ha sex med kollegaen på julebord etter å ha drukket, flørte med en dame på festen og så pulte henne, slå ned noen når man er alkolisert, osv. Listen er lang når man skal lete etter konsekvensene av livet med alkohol Vs livet uten alkohol. Jeg regner med at du kjenner til at all forskning har tidligere vist at alkohol er den første årsaken til ulykker, dødsfall og andre dramatiske hendelser. Anonymkode: a3786...a46 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #19 Skrevet 8. desember 2019 Hvorfor er det galt å skrive at han er somalier? Når det ble det liksom forbudt å si noen sin nasjonalitet? Anonymkode: 5ab00...ad9
Horten Market Skrevet 8. desember 2019 #20 Skrevet 8. desember 2019 Det problematiske her er at venninnen din forsøker å trekke deg inn i et miljø du ikke ønsker å være en del av. Hvordan kan du håndtere det? Som de fleste vet, eller kommer til å erfare, blir den minste kritikk oppfattet som rasisme. Derfor var det vesentlig at du opplyste om kjærestens somaliske bakgrunn. Hadde vi antatt at han er norsk, ville rådet vært annerledes, for da hadde vi ikke trengt å ta hensyn til rasismeaspektet. Hvis du trekker deg unna, kommer det til å bli tolket som rasisme, uansett hvilken begrunnelse du gir. Spørsmålet er da om du skal være tro mot dine egne verdier, og risikere rasiststemplet, eller gi etter og leve med en veldig ubehagelig følelse. Som vanlig er det vanskelige valget også her det riktige. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå