Gjest Skogsbæret Skrevet 30. mai 2005 #1 Skrevet 30. mai 2005 Hjælp meg. Jeg har så mye brennesle i hagen min langs gjerdet. Har prøvd å kvitte meg med det med RoundUp men det hjalp ikkenoe. Har prøvd med kokende vann, men det resulterte bare i at den kom enda sterkere tilbake. Er det noen som har foslag til hva jeg kan bruke?
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2005 #2 Skrevet 30. mai 2005 Spis dem opp, lag neslepesto og suppe. Beste måten å bli kvitt ugresset på. Når du bruker roundup må du være tålmodig, ugresset legger seg ikke ned og dør på flekken det tar noen dager/uker. Viktig å bruke roundup når det er tørt i været, så planten får trekke den godt til seg. Kan også lønne seg å sprøyte to ganger med ca to ukers mellomrom.
Nella Skrevet 30. mai 2005 #3 Skrevet 30. mai 2005 Wow, funka ikke round up? :o Sett på det som vidundermiddel. Har knærta både tyskerkål og syrin med det jeg. Men det gjelder litt tålmodighet da.... Finner det som et tips til å bli kvitt de. Eller plenrens som selges på plantasjen.
sixx Skrevet 30. mai 2005 #4 Skrevet 30. mai 2005 Har prøvd å kvitte meg med det med RoundUp men det hjalp ikkenoe. Brennesle må være noe av det mest gjenstridige som finnes. Har hatt samme opplevelsen her...og jeg aner ikke hva som gjør at ikke alt knertes med roundup. Riktignok forsvinner en god del...men noe blir alltid igjen....eller stikker "glad og fornøyd" opp av jorden det påfølgende år. Nesten så jeg har lyst til å benytte rådet om å spise neslesuppe...bare som hevn. Tror løsningen er å gå til angrep med roundup gjentatte ganger.
Nella Skrevet 30. mai 2005 #5 Skrevet 30. mai 2005 Det stod et sted jeg leste at nesle har et enormt rotnettverk. Kan strekke seg langt og masse forgreininger. Så de bør tas med en gang, men ellers så er løsninga som sixx skirver å bare ta de etterhvert.
Cherie Skrevet 31. mai 2005 #7 Skrevet 31. mai 2005 hva med ganske enkelt å rive dem opp etter hvert som de kommer?
sixx Skrevet 31. mai 2005 #8 Skrevet 31. mai 2005 hva med ganske enkelt å rive dem opp etter hvert som de kommer?Some en skrev over her...de har et stort rotsystem....så det vil knapt hjelpe. Jeg for mitt vedkommende har en hel brenneslefarm inni en stor rosebusk. Trodde jeg hadde klart å få vekk brenneslen ved hjelp av roundup i fjor, men nå stikker de sannelig opp av jorden igjen.
Gjest Anti-ugress Skrevet 31. mai 2005 #9 Skrevet 31. mai 2005 Salmiakk tok livet av mine! men du må ta noen runder (alle de som var så små at du ikke så dem i første omgang osv.). Lag en blanding av ca. 70% salmiakk og 30% vann, sprøy på/hell med blomsterkanne. Men husk at dette tar knekken på andre blomster også! Munnbind/gassmaske kan anbefales! Lukter ganske kraftig. Siste utvei er bensin til modellfly (men da vokser det heller ikke opp noe annet der de nærmeste årene, og det er heller ikke spesielt miljøvennlig!)
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2005 #11 Skrevet 31. mai 2005 Har hørt an man kan ta å legge brennesle oppi en bøtte. Helle over vann' date=' å la den stå minst en uke. Dertter siles neslene vekk, og man heller vesken over de neslene man ikke vil ha. Har ikke prøvd det ut selv. Men det skader vel ikke å prøve...[/quote'] Noe som ikke anbefales siden neslevann er veldig sterk gjødsel pga neler er veldig nitrogenholdige. Neslevann er velig fint å bruke å gjødsle andre planter med, de vokser som bare det når de får en tår neslevann ved venning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå