AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #1 Skrevet 8. desember 2019 Hvor lang tid tar typisk en boligkjøpprosess? Fra man først går i banken for å få finansieringsbevis til man kan flytte inn? Skjønner selvsagt at det varierer, men kanskje noen kan dele erfaringer? Hvor lang tid er det vanlig at det tar fra man er på visning/vinner budrunde til man kan overta? Anonymkode: 01edd...abf
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #2 Skrevet 8. desember 2019 Du svarer på det selv, det varierer veldig. Men selve prosessen med å få lån tar 10 minutter. Du fyller ut skjemaet i nettbanken og får innvilget på kort tid. Deretter på du jo vente på en bolig du ønsker å kjøpe kommer for salg. Så må du på visning. Så må du enten kuppe boligen og gå i dirkete forhandlinger med selger. - eller vente på oppsatte visninger og vente til budrunden. Så må du i kontraktsmøte med selger. Hvor lang overtagelsesfrist du har er det som virkelig tar tid. Anonymkode: 861cc...e1e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #3 Skrevet 8. desember 2019 Har solgt 2 ganger og begge gangene har det gått ca 1 mnd fra budaksept til overtakelse. Men som du selv skriver så varierer det veldig når overtakelse kan finne sted. På visningene jeg har vært på (maaaange) har de sagt alt fra én uke etter til et par mnd etter. Det må uansett gå noen uker pga kontraktsmøte, tinglysing av bolig, overføring av penger osv. Anonymkode: 6bdb4...cae
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #4 Skrevet 8. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har solgt 2 ganger og begge gangene har det gått ca 1 mnd fra budaksept til overtakelse. Men som du selv skriver så varierer det veldig når overtakelse kan finne sted. På visningene jeg har vært på (maaaange) har de sagt alt fra én uke etter til et par mnd etter. Det må uansett gå noen uker pga kontraktsmøte, tinglysing av bolig, overføring av penger osv. Anonymkode: 6bdb4...cae Rettelse; sist gang (hus) var det 1,5 mnd. Første gang var en leilighet. Anonymkode: 6bdb4...cae
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #5 Skrevet 8. desember 2019 Fra jeg har kjøpt bolig til jeg har overtatt har det tatt alt fra 3 uker til 1,5 mnd alle 4 gangene. Anonymkode: e33a0...930
newman01 Skrevet 9. desember 2019 #6 Skrevet 9. desember 2019 Normal overtagelse er 3mnd fra budaksept. Men noen selgere har det travelt og ønsker å flytte inn i ny bolig øyeblikkelig, mens andre venter på ferdigstillelse av ny bolig og ønsker 6mnd overtagelse. Selve finansieringsdelen, visning og budrunde kan fort skje på en uke.
Taluno Skrevet 9. desember 2019 #7 Skrevet 9. desember 2019 Jeg overtok ti uker etter jeg vant budrunden. En nabo solgte i oktober, med overtakelse i februar, og en annen solgte med overtakelse to uker etter budrunden.
blåtimen Skrevet 10. desember 2019 #8 Skrevet 10. desember 2019 Her gikk det 8 uker fra jeg var på visning til jeg hadde nøklene Banken brukte 3 dager på å gi meg finansieringsbevis.
Orchideae Skrevet 10. desember 2019 #9 Skrevet 10. desember 2019 Det varierer veldig. Vi har kjøpt to ganger. Første gang tok det ca. 2 mnd fra budaksept til overtakelse. Vi leide, og de hadde allerede kjøpt nytt hus. Andre gangen eide vi og de vi kjøpte av (skilsmisse hvor han hadde flyttet allerede) hadde ikke noe nytt sted å bo. Vi hadde ikke solgt vårt ennå(lå ikke ute for salg engang) så ble vi enige om laaaang overtakelse. Da tok det vel 3-4 mnd fra budaksept til overtakelse. Det varierer nok veldig. For om du eier fra før må du jo bli enig med banken om hvordan gjøre det(mellomfinansiering osv) og ha verdivurdering, takst osv. Det blir jo mer omfattende om du har noe du også må selge. Skal du kjøpe for første gang er det jo mer "plankekjøring".
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #10 Skrevet 11. desember 2019 Leiligheten jeg kjøpte gikk det veldig fort med - hadde hele summen på konto og tok ikke opp lån. Var på visning 5. august, kjøpte den 6. august, var på kontraktsmøte 13. august og overtok og flytta inn 19. august. Med huset tok det lengre tid. Lån måtte innvilges før vi i det hele tatt gadd å lete skikkelig på Finn, for vi ville ikke risikere å totalforelske oss i noe som vi ikke hadde råd til likevel. Så da måtte vi ha prisantydning fra megler siden salgssummen var hele egenkapitalen og alt mulig rart. Hadde vi ikke solgt leiligheten så fort og flyttet inn til den planlagte datoen (vi fikk fremskynde den), hadde hele prosessen tatt nesten 5 måneder. Anonymkode: 25040...599
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå