Gå til innhold

Se på video uten hodetelefoner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå sitter jeg på et tog inn mot Oslo, noe jeg gjør flere dager i uken. På setene bak meg sitter en mor med sin sønn, der gutten ser på tegnefilm uten hodetelefoner, mens han plystrer og sparker i setet. Foran meg sitter en utenlandsk far med sin sønn, og de ser på YouTube sammen - igjen uten hodetelefoner, og på et meget forstyrrende volumnivå.

Dette skjer ukentlig - barn som får spille spill og se på video med lyden høyt på. Jeg reiser en del med fly, og opplever det samme der. 

Jeg bruker si ifra, da dette er lydforurensing, og virkelig en plage for de som sitter rundt. Som regel får jeg utrolig frekke svar tilbake, om å ikke bry meg, at barnet ikke liker hodetelefoner, eller stirrende, gapende ansikter, som ikke klarer forstå at barnet deres ikke går foran alle andre.

Er dette virkelig noe man bare må godta, siden det er blitt meget utbredt oppførsel? Er nye foreldre frekkere enn før? Kjøp barna deres hodetelefoner, og slutt med å være så egoistiske!

Anonymkode: fc7f1...64c

• Liker 29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre en bsrnegråt eller sinte barn spør du meg. 

Anonymkode: af3bc...801

• Liker 7
Skrevet

Ja, det er lydforurensing. Jeg er også imot at barn skal underholdes kontinuerlig. Det er bare bra for de å lære å sitte i sine egne tanker og se ut av vinduet.

• Liker 22
Skrevet

Er vel bare for deg å kjøpe hodetelefoner å lytte til noe. Enig i at det er irriterende, men det er uansett mye støy når en reiser kollektivt.

Anonymkode: d25f6...3a4

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det enten eller?

Jeg er helt enig med deg, TS. Få på de ungene noen hodetelefoner. Man vet jo at dagens nye foreldre ikke klarer å sette skikkelige grenser, da de ikke hadde noen særlige grenser selv, så derfor vil dette bli mer og mer av. Bedre å si ifra, slik at man kanskje klarer å oppdra både foreldre og barn.

Anonymkode: 1a28e...80e

• Liker 12
Skrevet

Jeg har løst det med å kjøpe hodetelefoner som demper lyd fra omverdenen 🙈 man må bare finne seg i at det finnes nok av dem som ikke kommer ril å ta hensyn til noen rundt seg 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig! Som samfunn må vi tåle at barn oppfører seg som barn og av og til gråter de når de ikke får viljen sin. Grunnen til at de ikke alltid kan få viljen sin er at de må lære seg å ta hensyn til omgivelsene sine. Det er foreldrenes forbanna plikt å ikke la barna være irriterende, egoistiske mareritt. Det er råttent gjort mot barnet. 

Bedre med litt barnegråt av og til enn ufordragelige unger hele tiden. Men flott å vite at du er en av de late foreldrene som forpester andres tilværelse. Hadde du likt om jeg satte en heavy-metal sang på repeat hele veien fra Oslo til Gjøvik? 

Anonymkode: a5f47...d57

• Liker 19
Skrevet

Jeg synes det er en uting å ikke bruke headset. Mine søsken har barn som ser på skjerm med lyd, hele tiden og overalt. Spesielt irriterende når man forsøker å se en film sammen når postman pat kjører på et voldsomt volum ved siden. Dessverre har det mye med vane å gjøre. Man gir ungen en skjerm for å å gjort noe i huset, og da spiller ikke lyden noen rolle, men da blir ungen vant til å få høre på skjerm fritt. Klok av skade lærte jeg barnet mitt å bruke barnevennlig headset fra første stund. Kjøpte et sånt fint et med farge og begrensning på lyd ment for barn. Det er dessverre vanskelig å få et barn til å begynne med headset hvis de først er vant å se på skjerm uten. Jeg foretrekker postmann pat fremfor raserianfall og hyl på toget. 

Anonymkode: 9f12c...d65

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig! Som samfunn må vi tåle at barn oppfører seg som barn og av og til gråter de når de ikke får viljen sin. Grunnen til at de ikke alltid kan få viljen sin er at de må lære seg å ta hensyn til omgivelsene sine. Det er foreldrenes forbanna plikt å ikke la barna være irriterende, egoistiske mareritt. Det er råttent gjort mot barnet. 

Bedre med litt barnegråt av og til enn ufordragelige unger hele tiden. Men flott å vite at du er en av de late foreldrene som forpester andres tilværelse. Hadde du likt om jeg satte en heavy-metal sang på repeat hele veien fra Oslo til Gjøvik? 

Anonymkode: a5f47...d57

For en reflektert måte å se det på. Vi har jo nesten glemt at gråt og sinne er en del av barnets oppdragelse og læringsprosess, da man oftere brukere underholdning som en måte å "kue" dem på. 

• Liker 6
Skrevet

Tenker jeg er enig med deg, men likevel hadde nok min egen løsning vært å forsøke å få tak i ordentlige hodetelefoner selv. Sånne som omslutter øret.

Lånte en gang hodetelefoner som de bruker i musikk-innspilling studio, og wow, sånne skulle jeg også ha hatt tenkte jeg!! (koster et par tusen da..) Tok virkelig vekk ALL lyd, prating ble til svak mumling, du ser folk åpne munnen -men hører dem egentlig ikke. Det var en drøm! Fikk låne dem en ukes tid og var skikkelig lei meg når jeg skulle levere dem tilbake, litt sånn "hade kjøre hodetelefoner, jeg kommer til å savne deg og alle de gode stundende vi har hatt sammen". :P

Anonymkode: 035ab...db3

Skrevet

kjære* selvsagt

Anonymkode: 035ab...db3

Skrevet

Ser flere voksne enn barn som gjør ette. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Puny skrev:

Ser flere voksne enn barn som gjør ette. 

Det er min erfaring og. Barn pleier å ha hodetelefoner på seg mens voksne gir faen. Til og med sønnen min har kommentert at det er rart at voksne ikke tar hensyn...

• Liker 4
Skrevet

Nei det syns jeg ikke. Sønnen min får valget: enten så får han spille/se film med hodetelefoner,ellers får han ikke se noe i det hele tatt. Andre skal da ikke bli forstyrret av at min gutt ser på film! Småen fant fort ut at han bare måtte godta hodetelefoner så han bruker det hver gang.

Anonymkode: 72d90...29e

• Liker 5
Skrevet

Jeg opplevde det samme da jeg tok tog i sommer. Utrolig irriterende og forstyrrende. Da var det både barn og ungdommer som gjorde dette. Mitt barn har aldri fått lov til å se på film, høre på musikk eller spille spill med lyd på uten å bruke hodetelefoner i offentligheten. Jeg fatter ikke at foreldre er så utrolig korttenkte. 

Anonymkode: b26a0...4fe

• Liker 6
Skrevet

Irriterende

Anonymkode: 2ef71...d9b

• Liker 2
Skrevet

TS her. Jeg jobber i lydbransjen, og har virkelig noen av de beste hodetelefonene man kan få tak i. Men det er ikke det som er poenget. Hvorfor skal man måtte gjøre tiltak for å verne seg mot andres egoistiske oppførsel? Burde det ikke heller være andre som gikk til innkjøp av hodetelefoner, for å ikke plage andre?

• Liker 14
Skrevet
3 timer siden, visp skrev:

Ja, det er lydforurensing. Jeg er også imot at barn skal underholdes kontinuerlig. Det er bare bra for de å lære å sitte i sine egne tanker og se ut av vinduet.

Jeg kan ikke si meg mer enig. Barn i dag er overstimulerte. 

• Liker 3
Skrevet

Helt enig med deg TS, dette er respektløst mot andre mennesker. Det er jo ikke rart at mange barn vokser opp til å bli ufordragelige og helt ute av stand til å innrette seg etter fellesskapet når det er slike holdninger de blir innprentet med fra barndommen av. Det er jo nok av unge og godt voksne som ser på YT, insta eller enda verre, har samtaler på høyttaler også så.

Dessverre skaper det for mye styr å skulle oppdra alle disse foreldrene, så jeg investerte tidlig i min pendlerkarriere post-videregående i gode hodetelefoner med støyredusering. Det er tross alt lettere å gjøre noe med meg selv enn med omverdenen.

• Liker 1
Skrevet

Dette kommer de til å fortsette med helt til noen gidder å fortelle de at dette ikke er greit.  Mennesker som ikke tar hensyn til andre trenger å bli oppdratt med jevne mellomrom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...