Tanuki Skrevet 8. desember 2019 #1 Skrevet 8. desember 2019 Jeg har en BA i Internasjonale Studier, MA i Internasjonal handel & økonomisk samarbeid. Studerte i utlandet og slet noe helt jævlig med å finne meg jobb i Norge. Til slutt flyttet jeg tilbake til studielandet pga jeg ikke orket å gå arbeidsledig i Norge. Brukte mer enn er år på skaffe meg en midlertidig stilling og så var det samme kjøret igjen. Jeg har jobbet frivillig, utvidet nettverket litt etter litt, gått til karriereveiledning etc, men til ingen nytte. Neste år flytter vi til Norge så har bestemt meg for å søke studieplass. Men aner ikke hva jeg vil studere. Er interesert i IT, markedsføring, alltid vært glad i å skrive og er ganske kreativ. Vil studere noe som er nyttig og ettertraktet i arbeidsmarkedet. Lærer eller sykepleier er uaktuelt. Noen forslag?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #2 Skrevet 8. desember 2019 Hvor lenge ønsker du å studere da? Hva er dine geografiske rammer? Ønsker du å studere noe som er profesjonsrettet? Jeg ser at du ikke ønsker å bli lærer eller sykepleier, men det finnes jo mange andre profesjonsutdanninger. Dette er jo ganske safe når det gjelder arbeidsmarked. Anonymkode: bf368...041
Oktobr Skrevet 8. desember 2019 #3 Skrevet 8. desember 2019 Hvis du er interessert i IT kan du jo vurdere å lære deg programmering. Det er stor etterspørsel i Europa etter det for tiden.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #4 Skrevet 8. desember 2019 it er jo «trygt» om du er interessert? så kan du jo senere bygge på med kurs i digital markedsføring kanskje? tror ikke bachelor i ren markedsføring er smart om du ønsker fast jobb Anonymkode: d500b...a09
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #5 Skrevet 8. desember 2019 2 timer siden, Tanuki skrev: Jeg har en BA i Internasjonale Studier, MA i Internasjonal handel & økonomisk samarbeid. Studerte i utlandet og slet noe helt jævlig med å finne meg jobb i Norge. Til slutt flyttet jeg tilbake til studielandet pga jeg ikke orket å gå arbeidsledig i Norge. Brukte mer enn er år på skaffe meg en midlertidig stilling og så var det samme kjøret igjen. Jeg har jobbet frivillig, utvidet nettverket litt etter litt, gått til karriereveiledning etc, men til ingen nytte. Neste år flytter vi til Norge så har bestemt meg for å søke studieplass. Men aner ikke hva jeg vil studere. Er interesert i IT, markedsføring, alltid vært glad i å skrive og er ganske kreativ. Vil studere noe som er nyttig og ettertraktet i arbeidsmarkedet. Lærer eller sykepleier er uaktuelt. Noen forslag? Hva slags fordypning eller spesialisering hadde du i din BA / MA? Regner med at det ikke var noe kvantitativt eller "digitalt". I tillegg så diskriminerer en del norske arbeidsgivere folk som enten har innvandrerbakgrunn eller har tatt hele utdanningen i utlandet, så de liker ikke utenlandsk utdanning. Spesielt siden nettverk er så viktig i Norge i tillegg til at arb.givere har ca 280.000 studenter som studerer i Norge å velge mellom. Hva du skal "oppgradere" med kommer an på dine kvantitative / digitale evner. Om de er dårlige, og det er mange som har generelt sett dårlige evner innenfor disse to områdene som snart kommer til å gjennomsyre nesten alle fagretninger i varierende grad, så er det klart at man har mer begrensede valg. Den gamle og "fagisolerte" måten å studere på, slik det var tidligere, er over. Den nye "generasjonen" av studier innenfor ulike retninger krever dette i stadig større krav hvis man skal ha noenlunde overtak: https://www.studvest.no/hvilken-teknologikompetanse-trenger-du/ Du kan trykke på "statsviter og humanister". Markedsføring er ikke med i oversikten i linken. Du nevner at du er interessert i IT, men så spørs det hvilke områder. Det er så mange muligheter der, ikke "bare" programmering, som egentlig er mer enn hardt nok for de som ikke "kan tall" og se sammenhengen i dette. For eksempel kan "implementering" eller innfasing av nye digitale programmer og teknologi være en interessant ting å "holde på med" og da er det mer snakk om praktisk bruk og utnytting av teknologien og har ingenting med utvikling av den. Men igjen, det kommer an på hva slags fagsammensetting er det du har, for en del mastergrader i Norge krever en viss andel av spesifike studiepoeng (ECTS) i visse fag før man kan søke på dem. Kan dette her være noe med din faglige bakgrunn? https://www.uio.no/studier/program/esst-master/jobb-studier/ https://www.uio.no/studier/program/tik-master/jobb-studier/ For å ha flere mastergrad muligheter, må du aller mest sannsynlig ta flere enkelt emner først når du flytter til Norge, siden det ser ut som en del krever alltid et spesifikt antall ECTS avhengig av hvilken mastergrad det er snakk om. Anonymkode: a117d...0cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå