Gå til innhold

Hvorfor er kvinnelige studenter så svake i matematikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Undersøkelser viser at jenter gjør det dårligere enn gutter på alle nivåer og i alle grupperinger.  Spesielt studentene på lærerhøyskolene bommer grovt i sine oppgavesvar. Lærerspirene som skal undervise fremtidige elever i matematikk, svarer selv feil på tre av fem oppgaver på grunnskolenivå!

Er matematikken for abstrakt og virkelighetsfjern for kvinner?

Anonymkode: af557...634

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kjønnsforskjeller i hjernen og, ikke bare kroppen. Det gjør at det er ting kvinner er bedre på enn menn i snitt. Og til og med ting menn er bedre på, selv om sistnevnte er upopulært. 

Anonymkode: 1db54...3c8

• Liker 3
Skrevet

Om det stemmer er det jo bare positivt at de har dette fortrinnet. 

Gutter og menn er i ferd med å falle bakpå, helt fra barneskolen og ungdomsskolen henger de etter jentene. Og jenter dominerer i større og større grad høyere utdanning. Bare se hva som har skjedd med medisinstudiet de siste årene. 

Anonymkode: 21444...1e5

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

dag er det total 14 prosent kvinner som er professorer ved matematiske institutter i Norge, viser en oversikt fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. 

https://www.dnva.no/detskjer/2019/05/flere-kvinner-kan-vinne-abelprisen

Anonymkode: cfdee...369

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare se hva som har skjedd med medisinstudiet de siste årene. 

Er vel fordi de fleste menn ikke har interesse i medisin, men mer teknologi. 

Anonymkode: 80a72...deb

Skrevet

Da burde jeg blitt lærer da. Hadde 6 i matte på videregående, det har alltid vært mitt sterkeste fag. Ser at begge døtrene mine har arvet den egenskapen. 
Men så ble jeg sivilingeniør i stedet. Og elsker fortsatt tall og analyser. 

Anonymkode: fd888...526

• Liker 6
Skrevet

Mora til noken som står meg nær er professor innan eit matematikkfelt. Sjølv kan eg ikkje enkel brøk (lite trening). Veit ikkje om det har så mykje med eggstokkar å gjera. Eg kunne sikkert lært meg avansert matematikk om eg var interessert. Når eg virkelig prøvde alt eg kunne for å få gode karakterar fekk eg faktisk A eller B. Når eg bare gjespa meg gjennom vart det fort D i matematikk.

Eg trur interesse og innsats er store faktorar her, enn at kvinner ikkje har dugleik til feltet.

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undersøkelser viser at jenter gjør det dårligere enn gutter på alle nivåer og i alle grupperinger.  Spesielt studentene på lærerhøyskolene bommer grovt i sine oppgavesvar. Lærerspirene som skal undervise fremtidige elever i matematikk, svarer selv feil på tre av fem oppgaver på grunnskolenivå!

Her var det mye å ta tak i. For det første er det flere år siden "lærerhøyskolene" forsvant. I dag er lærerutdanningen femårig master på universitet eller høgskole, ikke medregnet et fåtall faglærerutdanninger.

For det andre gjør jenter det bedre enn gutter til eksamen i 10. klasse også når besvarelsene er anonyme. Det at anonyme prøver i seg selv begunstiger gutter i kraft av å være anonyme, er en myte. Det at gutter gjør det bedre på tester og prøver som måler et smalt kunnskapsområde uten å stille krav til føring o.l., slik som nasjonal prøve i regning, er likevel en interessant problemstilling.

For det tredje er det slett ikke slik at alle lærerstudenter skal undervise i matematikk, heller ikke på 1.-7.-utdanningen som jeg regner med at du sikter til. Sikter du til en undersøkelse gjennomført etter at lærerutdanningen begynte å stille krav om karakteren 4 i matematikk – selv om studenten ikke skal ta et eneste studiepoeng i faget?

Hilsen mannlig fagperson

https://skoleporten.udir.no/rapportvisning/grunnskole/laeringsresultater/eksamenskarakterer/nasjonalt?orgaggr=a&kjonn=g&sammenstilling=1&fordeling=2

• Liker 10
Gjest Witch24
Skrevet

Jeg var sterk i matmatikk og naturfagene, i praksis var jeg mer svak imotsetning til mine medsøstre på spl studiet:)

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde jeg blitt lærer da. Hadde 6 i matte på videregående, det har alltid vært mitt sterkeste fag. Ser at begge døtrene mine har arvet den egenskapen. 

Tradisjonelt har det jo vært slik at fagsterke kvinner velger noe mer avansert enn lærer. Så tar de middels/middels minus elevene lærer og sykepleie. Mulig det har endret seg etter de økte krav til karakterer på lærerutdanning. Men vil tro det fortsatt er langt mellom de som har 6 i matte i lærerstudent-kullene...

Anonymkode: 58043...7a7

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Personlige anekdoter er ikke på interessante i en slik diskusjon.

• Liker 2
Skrevet

Er det virkelig slik at det er INGENTING menn er bedre til enn damer 😂 Sitter det så dypt inne å måtte medgi at kvinner ikke er best i absolutt alt? 

Anonymkode: 1db54...3c8

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Personlige anekdoter er ikke på interessante i en slik diskusjon.

Men du spør jo om dette?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du spør jo om dette?

Da mener man selvfølgelig på gruppenivå.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det virkelig slik at det er INGENTING menn er bedre til enn damer 😂

Nei, det skulle tatt seg ut.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da mener man selvfølgelig på gruppenivå.

Du fikk denne linken av meg.

dag er det total 14 prosent kvinner som er professorer ved matematiske institutter i Norge, viser en oversikt fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. 

https://www.dnva.no/detskjer/2019/05/flere-kvinner-kan-vinne-abelprisen

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Knekt1 said:

Her var det mye å ta tak i. For det første er det flere år siden "lærerhøyskolene" forsvant. I dag er lærerutdanningen femårig master på universitet eller høgskole, ikke medregnet et fåtall faglærerutdanninger.

For det andre gjør jenter det bedre enn gutter til eksamen i 10. klasse også når besvarelsene er anonyme. Det at anonyme prøver i seg selv begunstiger gutter i kraft av å være anonyme, er en myte. Det at gutter gjør det bedre på tester og prøver som måler et smalt kunnskapsområde uten å stille krav til føring o.l., slik som nasjonal prøve i regning, er likevel en interessant problemstilling.

For det tredje er det slett ikke slik at alle lærerstudenter skal undervise i matematikk, heller ikke på 1.-7.-utdanningen som jeg regner med at du sikter til. Sikter du til en undersøkelse gjennomført etter at lærerutdanningen begynte å stille krav om karakteren 4 i matematikk – selv om studenten ikke skal ta et eneste studiepoeng i faget?

Hilsen mannlig fagperson

https://skoleporten.udir.no/rapportvisning/grunnskole/laeringsresultater/eksamenskarakterer/nasjonalt?orgaggr=a&kjonn=g&sammenstilling=1&fordeling=2

Forskning viser at menn stort sett er flinkere enn kvinner til å løse matematiske problemer, og de er raskere til å løse oppgaver innenfor de fire regneartene.

Menn har i gjennomsnitt en vesentlig bedre evne enn kvinner til å ”snu en gjenstand inne i hodet”, for eksempel for å se om en kloss passer inn i et hull. De er også flinkere til å følge bevegelsene til en gjenstand gjennom luften.

Menn kan oppfatte flere detaljer og bevegelser med synssansen enn kvinner er i stand til.

Kvinner derimot er flinkere i språk. Kvinner er i gjennomsnitt vesentlig flinkere enn menn til å uttrykke seg skriftlig og muntlig, samt til å forstå ordenes betydning og sammenheng. Kvinner bruker også kortere tid enn menn på å gjenvinne taleevnen etter blodpropp i hjernen. Kvinner har stort sett bedre hukommelse enn menn, og har lettere for å huske det de selv har gjort og opplevd, samt å huske en tekst de nettopp har lest.

I en undersøkelse ved University of California skannet forskerne hjernens oppbygning hos 48 menn og kvinner med kjent intelligensnivå. Forskerne søkte etter en sammenheng mellom tykkelsen på bestemte områder i hjernens grå og hvite substans og den generelle intelligensen. De svært intelligente mennene som deltok i forsøket, hadde spesielt velutviklet grå substans bakerst i hjernens isselapp. Det er her sanseinntrykkene bearbeides. De svært intelligente kvinnene i forsøket hadde velutviklet grå og hvit substans i pannelappen fremst i hjernen. Derfra kontrolleres de språklige evnene.

Så ja, det er definitivt forskjeller mellom kjønnene, til feministenes store ergrelse.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man må jobbe jevnlig med matte for å bli god. De fleste jenter er ikke interesserte og ergo blir mattekunnskapene deretter. Jeg angrer i ettertid på at jeg ikke jobbet noe med matten. Jeg er ikke mattegeni, men kunne fint fått 4 eller 5 på vgs om jeg hadde jobbet jevnt og hardt og gjort lekser hele veien. 

Anonymkode: 5390f...025

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskning viser at menn stort sett er flinkere enn kvinner til å løse matematiske problemer, og de er raskere til å løse oppgaver innenfor de fire regneartene.

Menn har i gjennomsnitt en vesentlig bedre evne enn kvinner til å ”snu en gjenstand inne i hodet”, for eksempel for å se om en kloss passer inn i et hull. De er også flinkere til å følge bevegelsene til en gjenstand gjennom luften.

Menn kan oppfatte flere detaljer og bevegelser med synssansen enn kvinner er i stand til.

Kvinner derimot er flinkere i språk. Kvinner er i gjennomsnitt vesentlig flinkere enn menn til å uttrykke seg skriftlig og muntlig, samt til å forstå ordenes betydning og sammenheng. Kvinner bruker også kortere tid enn menn på å gjenvinne taleevnen etter blodpropp i hjernen. Kvinner har stort sett bedre hukommelse enn menn, og har lettere for å huske det de selv har gjort og opplevd, samt å huske en tekst de nettopp har lest.

I en undersøkelse ved University of California skannet forskerne hjernens oppbygning hos 48 menn og kvinner med kjent intelligensnivå. Forskerne søkte etter en sammenheng mellom tykkelsen på bestemte områder i hjernens grå og hvite substans og den generelle intelligensen. De svært intelligente mennene som deltok i forsøket, hadde spesielt velutviklet grå substans bakerst i hjernens isselapp. Det er her sanseinntrykkene bearbeides. De svært intelligente kvinnene i forsøket hadde velutviklet grå og hvit substans i pannelappen fremst i hjernen. Derfra kontrolleres de språklige evnene.

Så ja, det er definitivt forskjeller mellom kjønnene, til feministenes store ergrelse.

Studie gjort på HELE 48(!!!) Mennesker. Wow! For en stor gruppe mennesker de har sjekket! 

Anonymkode: 1a363...30b

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal dette være et svar på mitt innlegg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...