AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #1 Del Skrevet 7. desember 2019 Jeg har en valp som er 6 mnd. Den er veldig sosial og har ikke opplevd at han ikke går overens med noen andre hunder. Han reagerer ikke negativt på noe lyder (har f.eks vært på skytebane hvor han lekte litt og så la seg til å sove). Alt i alt så virker han veldig trygg i alle situasjoner. Vi trener grunnleggende lydighet minst en gang om dagen (klikker) og det er noe han elsker å gjøre. Men den siste uken har jeg oppdaget en ting, og det er at han vil helst være med meg hele tiden. Som f.eks i dag hvor jeg har vært veldig dårlig og har lagt i sengen nesten hele dagen, da har han lagt nedenfor meg stort sett hele tiden selv om mannen og ungene var i stuen. Vanligvis er han turbo sånn litt før leggetid hvor vi går ut i hagen og leker. Aldri har han nektet å være med på det. Men i dag ville han ikke ut og tok med draleken sin inn til meg og hadde rolig drakamp mens jeg lå i sengen. Han ville heller ikke være med på klikkertrening med mannen. Ellers har han begynt å stjele klærene mine når jeg er ute av huset for å ligge på de i sengen sin. Siden jeg er den som koser/trener/mater mest så er det jo naturlig at han er mest knyttet til meg, men syntes det begynner å bli litt vel intenst. Nå går han til meg uansett hva det er. Før lekte han med alle, mens nå er de andre i huset litt "usynlig" for han. Jeg vil jo at han skal kunne gå til alle hvis det er noe han trenger eller vil, men akkurat nå virker det som at det er bare meg har vil forholde seg til. Hva tenker dere? Er dette noe jeg burde være bekymret for? Noen som har noe erfaring med noe lignende? Anonymkode: 40894...805 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #2 Del Skrevet 8. desember 2019 Helt normalt vil jeg si. Mange som sier at lederskap ovenfor hund er fullstendig utdatert tenking osv men det jeg tror er at hunden din følger deg fordi du er en god leder. I min omgangskrets er det mest jakthunder og de knytter seg alltid til den som trener og tar den med på jakt og viser at de er til å stole på samt gode ledere. Min hund blir liggende ved min side til jeg står opp. Selv om det sitter 5 stykk i stua. Anonymkode: b9849...11c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #3 Del Skrevet 8. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt normalt vil jeg si. Mange som sier at lederskap ovenfor hund er fullstendig utdatert tenking osv men det jeg tror er at hunden din følger deg fordi du er en god leder. I min omgangskrets er det mest jakthunder og de knytter seg alltid til den som trener og tar den med på jakt og viser at de er til å stole på samt gode ledere. Min hund blir liggende ved min side til jeg står opp. Selv om det sitter 5 stykk i stua. Anonymkode: b9849...11c Hunden følger deg fordi den forbinder deg med mest moro (jakt, tur osv), ikke fordi du er en god leder. Mine hunder følger kun meg, og det er fordi det er jeg som mater og går tur, selv om de andre i huset også koser og leker med dem. Anonymkode: 86c15...f71 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kahaki Skrevet 8. desember 2019 #4 Del Skrevet 8. desember 2019 Du skriver at du har vært syk, min hund ignorerer alle andre hvis jeg er dårlig. Selvom resten av familien er morsommere og den som tar hunden med ut på tur. Hunden ligger ved min side i dagesvis når jeg er syk, og jeg tror det er for å passe på meg jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #5 Del Skrevet 8. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt normalt vil jeg si. Mange som sier at lederskap ovenfor hund er fullstendig utdatert tenking osv men det jeg tror er at hunden din følger deg fordi du er en god leder. I min omgangskrets er det mest jakthunder og de knytter seg alltid til den som trener og tar den med på jakt og viser at de er til å stole på samt gode ledere. Min hund blir liggende ved min side til jeg står opp. Selv om det sitter 5 stykk i stua. Anonymkode: b9849...11c Hunder er såpass enkle at de gjør det som lønner seg, så det er helt naturlig at de vil holde seg til den med best ressurser ( den som mater, leker, tar den med på tur osv ). Har ingenting med ''leder'' å gjøre. Anonymkode: c523d...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolijordet Skrevet 8. desember 2019 #6 Del Skrevet 8. desember 2019 Er det lov å spørre hvilken rase du har? Jeg ville involvert de andre familiemedlemmene mer i trening og tur. Har du barn kan dere feks lære å gå spor, for så å få barna til å gjemme seg hvorpå hunden må finne dem igjen. Hvordan har dere gått frem med hjemme alene-trening? Kan det feks tenkes at dere har begynt for tidlig\gått for fort frem slik at hunden utvikler en slags separasjonsangst? Eventuelt, kan hunden være overstimulert slik at den hele tiden forventet at noe skal skje rundt deg?😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlueRaptor19 Skrevet 8. desember 2019 #7 Del Skrevet 8. desember 2019 Her høres det ut som hunden din har godt av å lære at han ikke skal være helt avhengig av deg, for hva gjør du hvis du skal bort en uke mens hunden skal være hjemme med familien? Sett grenser for hvordan følger etter, og få resten av familien til å aktivisere valpen i større grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #8 Del Skrevet 8. desember 2019 37 minutter siden, Rolijordet skrev: Er det lov å spørre hvilken rase du har? Jeg ville involvert de andre familiemedlemmene mer i trening og tur. Har du barn kan dere feks lære å gå spor, for så å få barna til å gjemme seg hvorpå hunden må finne dem igjen. Hvordan har dere gått frem med hjemme alene-trening? Kan det feks tenkes at dere har begynt for tidlig\gått for fort frem slik at hunden utvikler en slags separasjonsangst? Eventuelt, kan hunden være overstimulert slik at den hele tiden forventet at noe skal skje rundt deg?😊 Det er en lapsk vallhund. Vi har vært seint ute med aleine hjemme trening🙈 det vil si vi har vel egentlig ikke begynt da vi er i en situasjon hvor mannen er hjemme. Men valpen klarer å være aleine i 10-20 minutter når vi velger det og kan ligge nede i gangen aleine i flere timer hvis han selv velger det. Jeg opplever han ikke som overstimulert, men jeg har nok vært mer tilgjengelig for han siden jeg våkner lettere om morningen når han må ut og jeg har mer tålmodighet med han i trening. Jeg har bedt de andre om å ta mer del i lek/trening/turer, og det prøver de på. Men hunden vil jo ikke gå med de. 1 time siden, kahaki skrev: Du skriver at du har vært syk, min hund ignorerer alle andre hvis jeg er dårlig. Selvom resten av familien er morsommere og den som tar hunden med ut på tur. Hunden ligger ved min side i dagesvis når jeg er syk, og jeg tror det er for å passe på meg jeg da. Det var bare i går jeg var syk, men dette har holdt på i over 1 uke med full ignorering, men han har favorisert meg siden vi fikk han. Det eneste som er annerledes er at jeg har hatt ferie siste uke og er mer hjemme. Som jeg skrev over de andre prøver å gjøre mer, men han vil ikke. Og dersom han blir med på lek så avbryter han med en gang bare jeg beveger litt på meg eller snakker. Før var han ikke sånn, da lekte og gikk han til alle. 28 minutter siden, BlueRaptor19 skrev: Her høres det ut som hunden din har godt av å lære at han ikke skal være helt avhengig av deg, for hva gjør du hvis du skal bort en uke mens hunden skal være hjemme med familien? Sett grenser for hvordan følger etter, og få resten av familien til å aktivisere valpen i større grad. Jeg har vært borte i 3 dager ved to anledninger og det gikk veldig fint. Det er litt piping rett etter jeg går men så gir det seg. Og hvis jeg ikke er tilstede fysisk så er det greit å gå til de andre, men med en gang han vet at jeg er i huset så begynner han å overse resten av familien. Ts Anonymkode: 40894...805 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolijordet Skrevet 8. desember 2019 #9 Del Skrevet 8. desember 2019 Høres ut som dere gjør det veldig riktig med hjemme alene-trening! Så fantastisk å ha mulighet til å gjøre hunden trygg før dere begynner skikkelig med det! Hva med å ta med de andre på tur, at du sender feks mannen ut for å gi et lite søk etc? Det kan også være hormoner som gjør hunden noe usikker, en fryktperiode feks som gjør at hunden anser deg som tryggest å være rundt? La flere ta ansvar for feks foring eller lufteturer i hagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #10 Del Skrevet 8. desember 2019 Er bare koselig, det❤️ Anonymkode: bb9fc...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå