Gå til innhold

Klage på sensors håndtering

Anbefalte innlegg

Gjest Oppvaskbørste
Skrevet

Hei!

(laaaangt innlegg)

Jeg undres om noen har gjort det samme. Eller som kan fortelle meg om jeg bare er tullete eller ikke?! 
jeg hadde en eksamen for noen dager siden. 
dette var egentlig en praktisk muntlig eksamen som skulle gjøres i grupper. Men siden jeg er privatist hadde skolen glemt meg.. Og jeg måtte gjøre gruppeoppgaven alene. Helt OK, jeg følte oppgaven var overkommelig og kunnskapsnivået mitt var bra nok. Jeg har faktisk jobbet med dette en liten stund. Jeg fikk lov til å bruke bilder og film for å vise hvordan jeg ville utført og håndtert oppgavene. Dette fikk også gruppene lov til. Man skal da forklare hvordan ting blir gjort og man skal reflektere over alternativene man har. 

Jeg var sist på dagen, og jeg setter så på filmen og Max 2min inn i filmen avbryter sensor meg og sier at de ikke vil se hele. Det var alt for mye info og for mye bilder.. (det var en del bilder i starten, før mer film kom). 
Men okei.. så de tok meg med inn på et annet rom og forklarte at jeg bare kan si Alt hva jeg gjorde i filmen. Også stiller de spørsmål. 
helt OK. Men jeg ble pissnervøs, for de snakket brått om tidlig helg?! Og hvorfor vil de ikke se fimen !?!!? Den var jo 40% av oppgaven fikk jeg beskjed om. 

Så jeg er sjokkert over at filmen ikke var så viktig likevel. Da jeg satt til kl 04 dagen før for å jobbe meg ferdig med den. Det skulle være en presentasjon på 25min, også diskuterer vi filmen etterpå. Dette er hva som stod på papirene jeg fikk fra skolen, at skulle skje. Men okei, tilbake til fortellingen. Nervøs og stressa som jeg ble så glemte jeg et par store mega viktige ting. Blandet sammen to ting man ikke skal blande sammen i praksis. Dette har aldri og hadde aldri skjedd i virkeligheten altså, men jeg dumma meg ut på eksamenen. Til tross for at tingene de spurte om ikke var en del av kompetansemålene på eksamenen. Men jeg skulle likevel klart å svare på dette altså.  Så fikk jeg stryk. Helt greit pga jeg svarte og surret sånn på disse viktige tingene. Jeg tar den altså. 

men det jeg reagerer på, det er at når de ga tilbakemelding så fikk jeg gode tilbakemeldinger på det meste, men ikke disse viktige tingene (forståelig). De var mega viktige ting og jeg skjønner at jeg stryker pga den feilen. men de virket de nesten sinte. Forklarte meg at jeg var en fare og kan ta livet av folk. Og de kunne aldri tillate seg selv å la meg bli utdannet i det jeg prøvde å utdanne meg til. De spør om jeg overhode har gått skole, og ler når jeg forklarer at det har jeg, og jobber i yrket med gode tilbakemeldinger. Og har hatt nærmest toppkarakter i faget. Og de sier at jeg aldri kommer til å bli utdannet slik det er nå. For jeg kan umulig være dyktig i dette. Og de forstår ikke at jeg har gått skole. Men jeg kunne sikkert vært en OK medarbeider i en mindre stilling. Og de presser på med dette om og om igjen. til den grad at jeg griner til slutt. 
det er ikke snakk om at de nevner ting. Men de blir nesten aggressive og trykker det virkelig inn over hvor ufattelig dårlig jeg var på dette feltet. Og til slutt må jeg forklare strengt at NÅ HOLDER DET, og at de har fått frem poenget sitt for leeengst. Da gir de seg. Og jeg tar meg sammen, før jeg forklarer at jeg får bare gjøre bedre neste gang jeg har eksamen, før jeg går rolig ut av lokalet. 

jeg ender selvsagt med å sette meg et sted og hylgrine. Spør meg selv; Er jeg så jævlig dårlig? Hvordan kan jeg IKKE ha sett det selv i såfall? Hvordan kunne jeg glemme? Er jeg virkelig en så stor fare? Er jeg dum??? Alt dette sitter som Stein i meg nå. Men noe som gir meg mageknip er hvordan de snakket til meg. Og lo. Og ikke gadd å se en film som var 40% av oppgaven. Og skolen som egentlig hadde glemt meg.. 

Jeg er oppriktig lei meg og føler at jeg burde bytte yrke. Kanskje jeg er litt unødvendig sår og «dramatisk» akkurat nå. Men de var virkelig aggressive. Jeg ønsker ikke å klage på karakteren, for jeg forstår min egen feil her. Men går det å klage på hvordan sensorene håndterte oppgaven min? Eller var det en OK håndtering av dem? 

hilsen meg.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første, pust med magen. Dette er ikke verdens undergang, du kan ta eksamen på nytt til våren. 

Det er helt normalt at sensor og eksaminator vil hoppe videre, ofte er det fordi du har gjort det bra og de trenger derfor ikke se mer om det temaet. Derfor går man videre til neste. Dette må du være forberedt på til neste gang. 

Sensor og eksaminator skal se på det du kan, ikke nødvendigvis det du ikke kan. Det er også kritikkverdig at de har nærmest kjeftet på deg for at du gjorde en dårlig eksamen. Alle vet at nerver kan få den beste til å vippe av pinnen, her skulle eksaminator grepet inn. 

Din eneste mulighet, som jeg også anbefaler, er å klage på formell feil. Karakteren blir ikke endret, men du får en ny eksamen til våren kostnadsfritt. Du må finne en formell feil, men slik de har oppført seg tror jeg ikke det er vanskelig. Når du skriver klagen så få noen andre til å se gjennom det også, deg er viktig at den ikke er «bitter». 

Ikke gå helt i kjelleren av dette! Du sier jo selv at du kan jobben og vet hva du egentlig skulle ha svart. Det er nervene dine du må jobbe litt med. Heldigvis er de færreste sensorer og eksaminatorer av det kalibret du møtte. Får du gjennom en klage så slipper du også å se disse menneskene ved ny eksamen. 

Anonymkode: 763f6...7e9

• Liker 7
Gjest Oppvaskbørste
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, pust med magen. Dette er ikke verdens undergang, du kan ta eksamen på nytt til våren. 

Det er helt normalt at sensor og eksaminator vil hoppe videre, ofte er det fordi du har gjort det bra og de trenger derfor ikke se mer om det temaet. Derfor går man videre til neste. Dette må du være forberedt på til neste gang. 

Sensor og eksaminator skal se på det du kan, ikke nødvendigvis det du ikke kan. Det er også kritikkverdig at de har nærmest kjeftet på deg for at du gjorde en dårlig eksamen. Alle vet at nerver kan få den beste til å vippe av pinnen, her skulle eksaminator grepet inn. 

Din eneste mulighet, som jeg også anbefaler, er å klage på formell feil. Karakteren blir ikke endret, men du får en ny eksamen til våren kostnadsfritt. Du må finne en formell feil, men slik de har oppført seg tror jeg ikke det er vanskelig. Når du skriver klagen så få noen andre til å se gjennom det også, deg er viktig at den ikke er «bitter». 

Ikke gå helt i kjelleren av dette! Du sier jo selv at du kan jobben og vet hva du egentlig skulle ha svart. Det er nervene dine du må jobbe litt med. Heldigvis er de færreste sensorer og eksaminatorer av det kalibret du møtte. Får du gjennom en klage så slipper du også å se disse menneskene ved ny eksamen. 

Anonymkode: 763f6...7e9

Kjære vene, tuuusen takk. Jeg tror det var dette jeg trengte nå. «Ikke gå i kjelleren». Og «det er ikke verdens undergang» traff meg nå. Dette er noe jeg skulle sagt til meg selv, men blir jo noe annet når noen sier det til meg. Jeg får formulere en «god» klage. Feilen ligger jo ikke i karakteren, og det er bra sånn at jeg kan styrke meg til neste gang. Og jeg hadde nok noen enorme nerver ja, og det at de faktisk kan hoppe over ting uten at det skal bety så mye visste jeg ikke! Det vil nok hjelpe meg å vite det neste gang jeg skal igjennom dette. Jeg la veldig mye i den filmen, da jeg trodde den ville veie tyngst :) Så jeg tok nok akkurat det tyngre enn hva jeg skulle latt det gjøre. 
jeg har heldigvis flere i familien som er lærere på høyskole i samme felt, de får gå igjennom eksamen med meg så jeg kan se hvor jeg kan forberede meg på best mulig vis.
presset ligger der når jeg har to små barn også, men det er jo ikke bra når jeg lar det ta så overhånd at jeg roter til eksamenen min :) 

takk for fornuftige ord til en sår sjel 😉

Skrevet

Noen eksamener går til helvete. Muntlig eksamen er vanskelig for noen av oss. Selv takler jeg ikke muntlige eksamener. 

Var ikke noe hyggelig av sensor å si ting på den måten han gjorde!! Men ta den opp igjen, og prøv å slapp av. Jeg tror du hang deg litt opp i at de ikke ville se hele filmen, også ble du stresset pga det. Kan det hende du misforsto, at filmen egentlig skulle være kortere?

Anonymkode: 2dede...79f

• Liker 1
Skrevet

Hvilket fag er det du tar eksamen i? Å stryke på en eksamen føles krise der og da, men det trenger ikke si noe om hvordan du er som person eller hvordan du kommer å gjøre jobben din som ferdig utdannet. Du har selvfølgelig rett til å klage, men det er veldig vanskelig å få endret en muntlig karakter, spesielt når du gjorde grove feil som du innrømmer selv. Det enkleste er nok bare å melde seg opp på nytt, og stille bedre forberedt neste gang. Godt mulig at de snakket for hardt til deg, men så sart som ungdommen er i dag så er det også mulig at du legger for mye i det. 

Anonymkode: 3929e...9cc

Gjest Oppvaskbørste
Skrevet

Hei igjen 😄

jeg lagde filmen i riktig lengde, for jeg fulgte instruksene jeg fikk på eksamensarket. Og sørget for å gå igjennom alle målene som var satt. Hehe, så jeg reagerte jo veldig på at det ikke var viktig likevel. 
jeg er også en 28-åringen med barn, mann  og hus. Og med noen år i arbeidslivet. Så kan jo si nervene ved å være tilbake i skolen og alt som skjedde stod kanskje litt for sterkt. Men vil overhode ikke si at jeg er en følsom tenåring. Ho sensoren som gikk fult ut på meg var virkelig uhyggelig og med en ganske så aggressivt fremtoning. Hadde jeg vært en hormonell tenåring hadde det nok vært veldig tøft å bli snakket til på den måten. Jeg har jobbet med min andel krevende mennesker, men likevel aldri blitt snakket til på den måten av tilregnelige oppegående mennesker. 
jeg ønsker heller ikke klage på karakter, bare måten de håndterte den siste delen av tilbakemeldingen. Eksamen skal tas på nytt uansett siden jeg strøk 😄

så satser bare på at jeg består da, og håper sensorer oppfører seg normalt ☺️

Skrevet

Hva i all verden jobber du med, som potensielt kan drepe folk fordi du ikke kan eksamen?

Anonymkode: 02254...e36

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden jobber du med, som potensielt kan drepe folk fordi du ikke kan eksamen?

Legemiddelhåndtering, f.eks. kan drepe folk om det ikke er helt riktig.

Anonymkode: 313b9...295

Skrevet
17 timer siden, Oppvaskbørste skrev:

Hei igjen 😄

jeg lagde filmen i riktig lengde, for jeg fulgte instruksene jeg fikk på eksamensarket. Og sørget for å gå igjennom alle målene som var satt. Hehe, så jeg reagerte jo veldig på at det ikke var viktig likevel. 
jeg er også en 28-åringen med barn, mann  og hus. Og med noen år i arbeidslivet. Så kan jo si nervene ved å være tilbake i skolen og alt som skjedde stod kanskje litt for sterkt. Men vil overhode ikke si at jeg er en følsom tenåring. Ho sensoren som gikk fult ut på meg var virkelig uhyggelig og med en ganske så aggressivt fremtoning. Hadde jeg vært en hormonell tenåring hadde det nok vært veldig tøft å bli snakket til på den måten. Jeg har jobbet med min andel krevende mennesker, men likevel aldri blitt snakket til på den måten av tilregnelige oppegående mennesker. 
jeg ønsker heller ikke klage på karakter, bare måten de håndterte den siste delen av tilbakemeldingen. Eksamen skal tas på nytt uansett siden jeg strøk 😄

så satser bare på at jeg består da, og håper sensorer oppfører seg normalt ☺️

Du må ta eksamen på nytt selv om du kommer gjennom med klagen, du kan ikke klage på karakteren på muntlig eksamen. 

https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/muntlig-eksamen/

Anonymkode: 2bbb3...6b0

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Legemiddelhåndtering, f.eks. kan drepe folk om det ikke er helt riktig.

Anonymkode: 313b9...295

Joda, men dette kommer ikke inn på eksamen. Det er en skriftlig multiple choice oppgave med 100% (har tatt den selv)

Synes ts høres ekstrem ut

Gjest Oppvaskbørste
Skrevet

Var ikke legemiddelhåndtering, og skal ikke klage på karakter heller 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...