Gjest degameros Skrevet 7. desember 2019 #1 Skrevet 7. desember 2019 (endret) . Endret 6. desember 2020 av degameros
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #2 Skrevet 7. desember 2019 At de som skal lære fremtidige generasjoner har en greit kunnskapsnivå selv er da ikke annet enn positivt? Det samme kan sies om de som skal dosere og administrere medisiner til de som er syke. Anonymkode: 00115...0ab 12
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #3 Skrevet 7. desember 2019 Nei, jeg sitter ikke med et generelt inntrykk om at det kommer til å bli vanskelig å få studieplass i framtiden. Det er mange dyktige og flittige elever i norsk vgs, så det er mange som får flotte karakterer. Jeg vil gjerne at både lærere og sykepleiere skal være gode i matematikk, så jeg støtter karakterkravene der. Anonymkode: 4b596...bed 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #4 Skrevet 7. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: At de som skal lære fremtidige generasjoner har en greit kunnskapsnivå selv er da ikke annet enn positivt? Det samme kan sies om de som skal dosere og administrere medisiner til de som er syke. Anonymkode: 00115...0ab sant nok men hva hjelper det å ha 4 i matte hvis jeg skal bli en naturfag lærer? Jeg ser ingen grunn til at mann må ha 3.5 i snitt for å undervise enkelt brøk stykke til femteklassinger, det er ikke rakett forskning de driver med. Hva hjelper matte kravet 3 for sykepleiere? For at de skal kunne lese ''150mg dose'' bedre? Det virker som de fleste kravene ble satt inn for å gjøre ting vanskeligere, ikke for relevans skyld. Anonymkode: 6d803...172 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #5 Skrevet 7. desember 2019 Jeg ser frem til at sykepleiere har normal intelligens. Anonymkode: b9033...b1f
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #6 Skrevet 7. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: sant nok men hva hjelper det å ha 4 i matte hvis jeg skal bli en naturfag lærer? Jeg ser ingen grunn til at mann må ha 3.5 i snitt for å undervise enkelt brøk stykke til femteklassinger, det er ikke rakett forskning de driver med. Hva hjelper matte kravet 3 for sykepleiere? For at de skal kunne lese ''150mg dose'' bedre? Det virker som de fleste kravene ble satt inn for å gjøre ting vanskeligere, ikke for relevans skyld. Anonymkode: 6d803...172 Du blir ikke norsklærer, ser jeg. Som naturfagslærer er faktisk matematikk ganske relevant. 3.5 i snitt er ganske lavt, det skal ikke mye innsats til i norsk skole for å greie det. Jeg kjenner ikke til sykepleiefaget så godt, men må de ikke kunne regne med brøk, prosenter og litt forskjellig? Så og så mye medisin per kg pasient osv? Anonymkode: 71e00...a78 15
Gjest degameros Skrevet 7. desember 2019 #7 Skrevet 7. desember 2019 (endret) On 12/7/2019 at 9:38 PM, AnonymBruker said: Nei, jeg sitter ikke med et generelt inntrykk om at det kommer til å bli vanskelig å få studieplass i framtiden. Det er mange dyktige og flittige elever i norsk vgs, så det er mange som får flotte karakterer. Jeg vil gjerne at både lærere og sykepleiere skal være gode i matematikk, så jeg støtter karakterkravene der. Anonymkode: 4b596...bed . Endret 6. desember 2020 av degameros
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #8 Skrevet 7. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: sant nok men hva hjelper det å ha 4 i matte hvis jeg skal bli en naturfag lærer? Jeg ser ingen grunn til at mann må ha 3.5 i snitt for å undervise enkelt brøk stykke til femteklassinger, det er ikke rakett forskning de driver med. Hva hjelper matte kravet 3 for sykepleiere? For at de skal kunne lese ''150mg dose'' bedre? Det virker som de fleste kravene ble satt inn for å gjøre ting vanskeligere, ikke for relevans skyld. Anonymkode: 6d803...172 Det kommer vel an på hvilket nivå, altså klassetrinn, man skal undervise på. Så vidt meg bekjent så er det ikke en utdanning for 1-4 trinn og en for 5-7 trinn og en for ungdomsskolen osv. Alle følger vel samme opplegg frem til et visst skoleår eller semester antar jeg. (Jeg er ikke lærer og kan ikke oppsettet for denne studieretningen) Sykepleiere skal vel dosere og blande medisiner. Derfor er matte viktig. 2 minutter siden, degameros skrev: Med hvilken grunn? Spesielt med sykepleiere. Det blir som å si at barnehage lærere må være gode i matematikk slik at de ikke krysse feil på hvor mange antall barn som har komt. Matten som kreves for å gi sprøyte (mtp doseing osv) er så enkelt at mann må være en total komplett idiot for å faile. Likevel er det mange som ikke klarer mattedelen. Så da er det vel en grunn til at de har satt det da. Det handler om liv og helse, faktisk. Anonymkode: 00115...0ab 3
drikkerbrushverdag Skrevet 7. desember 2019 #9 Skrevet 7. desember 2019 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker said: sant nok men hva hjelper det å ha 4 i matte hvis jeg skal bli en naturfag lærer? Jeg ser ingen grunn til at mann må ha 3.5 i snitt for å undervise enkelt brøk stykke til femteklassinger, det er ikke rakett forskning de driver med. Hva hjelper matte kravet 3 for sykepleiere? For at de skal kunne lese ''150mg dose'' bedre? Det virker som de fleste kravene ble satt inn for å gjøre ting vanskeligere, ikke for relevans skyld. Anonymkode: 6d803...172 Selvsagt må en naturfagslærer ha gode matematiske evner. Hvis du tenker deg inn i grunnskolen er det helt urealistisk å tro at du bare skal undervise i ett eller to fag. Argumentet hadde holdt bedre hvis du skulle bli religionslærer, men også der forventer jeg et minimum av allmennkunnskap. Matematisk forståelse skal inn i alle fag, men i ulike former. På samme måte må du beherske det språket du skal undervise på, altså norsk. Barnehagelærere må ha matematisk forståelse fordi barna skal lære seg matematikk, men på en annen måte enn elever skal. Å utforske matematiske begreper i barnehagen er ganske vanskelig nettopp fordi det ikke er 2 pluss 2, men utforsking av størrelsesforhold, lengdeforhold, og så videre. Det ligner ikke på skolematematikken, men krever analytisk tankegang og tilnærming. Dersom du ikke mestrer disse ferdighetene er det kanskje ikke lærer du bør være. Medisinberegning er vel det faget flest studenter stryker i, og det er fordi det er VANSKELIG og VIKTIG. Jeg vil gjerne at den som medisinerer meg forstår hvordan mine biologiske forutsetninger indikerer rett dosering. Du har ikke rett på studieplass, men de menneskene som blir påvirket av deg har rett på profesjonsutøvere som er gode nok til å kunne det som kreves. Enten mangler du totalt forståelse for hva disse yrkene innebærer, eller så troller du. Som lærer tror jeg ikke at vi skal frykte mangel på studieplasser, men på arbeidsplasser. Endret 7. desember 2019 av drikkerbrushverdag 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #10 Skrevet 7. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Som naturfagslærer er faktisk matematikk ganske relevant. Jeg kjenner ikke til sykepleiefaget så godt, men må de ikke kunne regne med brøk, prosenter og litt forskjellig? Så og så mye medisin per kg pasient osv? Anonymkode: 71e00...a78 Hvordan i all verden er matematikk relevant? Naturfag = rent lesefag, hvor kom du med matematikk relevant fra? > men må de ikke kunne regne med brøk, prosenter og litt forskjellig? Så og så mye medisin per kg pasient osv? Min mor jobber som sykepleier og hun bruker nesten ikke matte. Den ''matten'' sykepleiere bruker kan du like godt gjøre med fingeren din. Anonymkode: 6d803...172 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #11 Skrevet 7. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: sant nok men hva hjelper det å ha 4 i matte hvis jeg skal bli en naturfag lærer? Jeg ser ingen grunn til at mann må ha 3.5 i snitt for å undervise enkelt brøk stykke til femteklassinger, det er ikke rakett forskning de driver med. Hva hjelper matte kravet 3 for sykepleiere? For at de skal kunne lese ''150mg dose'' bedre? Det virker som de fleste kravene ble satt inn for å gjøre ting vanskeligere, ikke for relevans skyld. Anonymkode: 6d803...172 Som lærer må man følge læreplanen, og den overordnede delen av den forteller oss at lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter er tverrfaglige temaer som går på tvers av fag. Forøvrig er fysikk og kjemi viktige deler av naturfag naturfag, så mattekunnskaper er absolutt en viktig forutsetning for å være naturfagslærer. I læreplanen vil du forøvrig finne mer informasjon om regning i naturfag. Når det er sagt er ikke 4 et særlig høyt karakterkrav, det er tross alt bare såvidt over gjennomsnittet og såpass bør man kunne forvente av dem som skal lære opp barna våre. Når det gjelder «enkel brøkregning» holder det ikke å vite at dersom man snur opp på den bakerste brøken i en divisjonsoppgave og multipliserer i stedende å dele vil vi få riktig svar fordi formelen sier det, vi skal vite hvorfor det blir slik, kunne forklare hvorfor det blir slik på flere forskjellige måter og vi skal kunne konkretisere hvorfor det blir slik. Matematikkoppgavene på lærerstudiet ligger omtrent på videregående nivå, for vi skal tross alt kunne mer enn elevene, men det er naturligvis mye didaktikk inni bildet, og det holder ikke å løse oppgavene, man skal også vite hvorfor man gjør det på denne måten. I tillegg skal vi også kunne legge til rette for elever med stort læringspotensiale for disse elevene må naturligvis også få utfordringer og oppgaver tilpasset deres eget nivå, hvilket naturligvis krever litt mattekunnskaper hos læreren. Når det er sagt stemmer det delvis å øke «statusen» til læreryrket etter slik jeg har forstått det på mine forelesere. Vi går mot lærermangel, og det vil helt klart være en fordel å gjøre utdanningen mer attraktiv. Forsøket på dette kan man også se på at lærere kan få ettergitt over 150.000 kr av studielånet dersom visse vilkår er oppfylt. Anonymkode: 6775f...773 4
Gjest degameros Skrevet 7. desember 2019 #12 Skrevet 7. desember 2019 (endret) On 12/7/2019 at 9:51 PM, AnonymBruker said: Likevel er det mange som ikke klarer mattedelen. Så da er det vel en grunn til at de har satt det da. Det handler om liv og helse, faktisk. Anonymkode: 00115...0ab . Endret 6. desember 2020 av degameros
drikkerbrushverdag Skrevet 7. desember 2019 #13 Skrevet 7. desember 2019 Just now, degameros said: Fordi matte kravet er vanskelig for de fleste. Ville du sagt at ''Likevel er det mange som ikke klarer mattedelen'' hvis kravet for å bli sykepleier var 6 i matte eller R1? Dette faller på eget grunnlag. Kravet for å bli lærer er ikke 6, det er 4. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #14 Skrevet 7. desember 2019 1 minutt siden, degameros skrev: Fordi matte kravet er vanskelig for de fleste. Ville du sagt at ''Likevel er det mange som ikke klarer mattedelen'' hvis kravet for å bli sykepleier var 6 i matte eller R1? Det var du som sa at mattekravet for å administrere en sprøyte er såpass lav at man må være idiot for å ikke faile. Nivået som kreves for å være sykepleier er altså på et nivå som gjør at mange stryker. Da er det ikke meningen at disse skal bli sykepleiere da. Eller økonomer, regnskapsførere eller annet som krever matte. Jeg går økonomi, og kom meg igjennom mattedelen relativt greit. Ikke noe av det er relevant i arbeidslivet i forhold til den typen jobb jeg er ute etter. Hvem er det som regner seg frem til tangeringspunktet på en gitt linje når man skal finne lønnsomheten på et produkt, liksom? Ingen! Likevel skjønner jeg hvorfor læreplanen er satt opp som den er. Jeg er nødt til å forstå de bakenforliggende utregningene som legger grunnlaget for hele virksomheten, selv om jobbene jeg ser etter ikke holder på med dette spesifikt. Alle kan ikke bli alt. Anonymkode: 00115...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #15 Skrevet 7. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan i all verden er matematikk relevant? Naturfag = rent lesefag, hvor kom du med matematikk relevant fra? > men må de ikke kunne regne med brøk, prosenter og litt forskjellig? Så og så mye medisin per kg pasient osv? Min mor jobber som sykepleier og hun bruker nesten ikke matte. Den ''matten'' sykepleiere bruker kan du like godt gjøre med fingeren din. Anonymkode: 6d803...172 Som en annen her skriver, fysikk og kjemi er en del av naturfag. Naturfag er på ingen måte et rent lesefag, hvor lenge er det siden du gikk på skolen? Anonymkode: 71e00...a78 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #16 Skrevet 7. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som en annen her skriver, fysikk og kjemi er en del av naturfag. Naturfag er på ingen måte et rent lesefag, hvor lenge er det siden du gikk på skolen? Anonymkode: 71e00...a78 Sant det. Det er mange praktiske øvelser om jeg ikke husker feil, men det er noen år siden nå. De var veldig stress, så man trenger noe forståelse iallfall. Anonymkode: f8f4a...b91 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #17 Skrevet 7. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Som en annen her skriver, fysikk og kjemi er en del av naturfag. Naturfag er på ingen måte et rent lesefag, hvor lenge er det siden du gikk på skolen? Anonymkode: 71e00...a78 2015, jeg gikk av med 3 i matte og 6 i naturfag selvom jeg strøk 1p det året. Naturfag er så lesefag som du kan få det til, de som sier noe annet har ikke hatt naturfag før. Til og med historie har mer med matte å gjøre enn naturfag Anonymkode: 6d803...172
ntrane Skrevet 7. desember 2019 #18 Skrevet 7. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Som en annen her skriver, fysikk og kjemi er en del av naturfag. Naturfag er på ingen måte et rent lesefag, hvor lenge er det siden du gikk på skolen? Anonymkode: 71e00...a78 Spørs om det er barne eller ungdom eller videregående
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #19 Skrevet 7. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan i all verden er matematikk relevant? Naturfag = rent lesefag, hvor kom du med matematikk relevant fra? > men må de ikke kunne regne med brøk, prosenter og litt forskjellig? Så og så mye medisin per kg pasient osv? Min mor jobber som sykepleier og hun bruker nesten ikke matte. Den ''matten'' sykepleiere bruker kan du like godt gjøre med fingeren din. Anonymkode: 6d803...172 Har du peiling på realfagene i det hele tatt? Matematikk er språket som brukes for å forstå de aller fleste fenomener rundt oss. Uten matematikk hadde vi hatt minimal kunnskap om biologi og fysikk og hvordan verden henger sammen. Og selvfølgelig må det være krav om at sykepleiere skal kunne matematikk. De er ansvarlige for liv, og det kan være potensielt fatalt om de ikke klarer dosere medisin rett. Anonymkode: 705dc...899 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #20 Skrevet 7. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 2015, jeg gikk av med 3 i matte og 6 i naturfag selvom jeg strøk 1p det året. Naturfag er så lesefag som du kan få det til, de som sier noe annet har ikke hatt naturfag før. Til og med historie har mer med matte å gjøre enn naturfag Anonymkode: 6d803...172 Hvordan kan du finne ut svaret på fysikkoppgaver uten å ha mattekunnskaper? Anonymkode: 6775f...773 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå