Gå til innhold

Gastroparese.

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som har dette? Og hva hjelper deg? Hvor plaget er du?

Jeg har ikke fått diagnosen ennå, er under utredning. Men jeg har alle symptomer. Og jeg er så sliten nå, er jo nesten ikke noe mat jeg kan spise, og bare veldig små mengder. Og fortsatt smerter, kolikk og sure oppstøt. Jeg elsker mat med mye krydder og smak. Og nå er jo det eneste jeg kan spise, så kjedelig i smak, at jeg holder på å bli gal. Er jo og sliten da jeg ikke får i meg nok mat. Er nesten litt komisk, jeg har prøvd alt for å gå ned de siste 4 årene, men ikke noe har funket. Nå har jeg gått ned 15 kg på 3 mnd, uten å gjøre noe for det.

Anonymkode: 03f8e...355

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1329360-gastroparese/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke fått diagnosen, men ganske sikker på at det er det jeg har. Har fått beskjed om at det er funksjonell dyspepsi, fastlegen min hadde ikke hørt om den lidelsen (gastroparese) når jeg tok det opp med han. Jeg har i løpet av de nesten 2 årene jeg har vært syk blitt noe bedre. I begynnelsen fikk jeg ikke  i meg mat og gikk med veldig mye i vekt fort, det var helt grusomt  -hadde fryktelige magesmerter som strålte oppover og bakover og kvalme, kjentes også ut som det bodde noen i magen min. Kom meg litt over kneika når jeg begynte å kjøpe proteindrikker på apoteket og brukte de som måltidserstattere en periode, men sliter ennå med kvalme, oppblåsthet og vondt i magen 24/7, men klarer å holde vekta, jeg var ikke overvektig og det syntes godt på meg når jeg gikk så fort ned i vekt. Mitt beste råd er ikke å la det gå alt for lenge mellom mat, spise flytende (gjerne kald) føde og heller spise ofte og lite. Jeg har sjekket det meste med magen -CT og gastro, bare ikke tatt sånn magesekk-tømme test som kan påvise denne sykdommen. Sliter med masse andre symptomer i tillegg til magen og har fått diagnosen ME, så er nok den som tuller til magefunksjonen min i tillegg til resten av kroppen, i tillegg til magesekk/fordøyelse som ikke fungerer så sliter jeg med forstoppelse også. Vet det finnes medisiner du kan forsøke om du får påvist gastroparese, lykke til med utredning og håper du snart blir bedre! 

Anonymkode: 865d3...2ee

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1329360-gastroparese/#findComment-24460181
Del på andre sider

Har en "mild" versjon. Dvs, jeg kan spise noe fast føde, men det går ofte på bekostning på formen og hvor bra/ dårlig jeg føler meg. Drikker grønnsakssupper og proteinpulver enkelte dager og enkelte perioder. Grønnsakssuppe (godt kokte grønnsaker med buljong) fungerer ganske bra for meg. Men om jeg er dårlig må jeg spise det noen dager før jeg begynner føle meg bedre. En periode på flere måneder spiste jeg kun det og ble mye bedre. Men så spiste jeg mer fast føde og ble gradvis dårligere, og jeg orker bare ikke gå så lenge på bare det lenger. 

Jeg tåler også godt kokte grønnsaker + buljong + kokosmelk + gurkemeie + fennikelpulver. Var det pepper i? Det syntes jeg er veldig godt. Det går også an å koke grønnsakene, helle av vannet, mose dem og legge til mer vann så det blir suppemos. Det er enda mer fordøyelig for meg. For min del kan jeg krydre suppene ganske variert uten at det påvirke fordøyelse. Chilli kan noen dager være canskelig. 

Så drikker jeg erteprotein i vann som kan være vanskelig for noen, men det fungerer for meg. 

Når det gjelder medisiner har jeg fått inntrykk av at det kun finnes relativt risikable medisiner der man risikerer alvorlige senskader, de er nok siste utvei om man ikke fungerer i det hele tatt

Anonymkode: b51d5...6bf

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1329360-gastroparese/#findComment-24461041
Del på andre sider

Jeg hadde gastroparese for nesten femten år siden. Jeg var barn da, så husker ikke detaljer annet enn at jeg slet veldig med å spise. Mamma måtte få opplæring i å lage kaloritett mat, og så måtte hun mase på meg hele dagen om at jeg måtte prøve å spise. Men etter et par år var vi hos en alternativ lege som ga meg noe, og etter det ble det faktisk verre selvom jeg ble kvitt gastroparesen. I alle årene etterpå har jeg slitt med nesten konstant kvalme som kun dempes av at jeg spiser, så jeg gikk fra å nesten ikke spise noenting til å plutselig spise hele tiden. Så nå er jeg veldig overvektig. Jeg er veldig plaget med sure oppstøt og ubehag i magen, men det er ingenting legene kan gjøre noe med. Så, selvom jeg skjønner godt at dere plages av gastroparesen, vær forsiktig med alternative behandlere. 

Anonymkode: aecbc...b0d

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1329360-gastroparese/#findComment-24464529
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Jeg har dessverre mye allergi, så er ikke så mye mat jeg kan spise fra før, og ennå mindre nå. Finner ikke noe proteinpulver jeg tåler. Men laktosefri kesam og cottage cheese går. Jeg har time på sykehuset om ca 1 uke, er starten på utredningen. Så er spent på hvor lang tid det vil ta å finne ut av det. 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1329360-gastroparese/#findComment-24467663
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for svarene. Jeg har dessverre mye allergi, så er ikke så mye mat jeg kan spise fra før, og ennå mindre nå. Finner ikke noe proteinpulver jeg tåler. Men laktosefri kesam og cottage cheese går. Jeg har time på sykehuset om ca 1 uke, er starten på utredningen. Så er spent på hvor lang tid det vil ta å finne ut av det. 

Det finnes rent risproteinpulver og hempprotein (men det er ikke så høyt på protein). Jeg må drikke "rent" pulver uten søtning eller annen smak tilsatt. Myprotein har en del utvalg

Anonymkode: b51d5...6bf

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1329360-gastroparese/#findComment-24468724
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...