Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått meg jobb, er 29 år og ganske innadvent person. Når det er sagt så klarer jeg å opprette relasjoner på arbeidsplasser o.l men har støtt på ett nytt "problem", som er at jeg må snakke engelsk med to av kollegene mine. De er ikke norske med andre ord. Jeg føler veldig på dette, da jeg ikke føler meg god nok i Engelsk. Jeg fikk 4 i Engelsk på vgs, men jeg føler jeg bare klusser det til når jeg skal snakke engelsk med folk. Liker på en måte å gjøre det på eget initiativ. Jeg kan jo ikke ha det sånn her. At en så liten "bagatell" skal få ødelegge godfølelsen jeg burde ha for jobben. Jeg liker jobben og menneskene, det er bare at jeg står sånn fast pga dette. 

Er det noen andre som har det/har hatt det sånn? Blir superglad hvis dere vil dele erfaringer, eller hvordan jeg kan gjøre det lettere for meg.

Anonymkode: 349b0...95a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du venner deg kjapt til det. Er disse kollegene engelske eller amerikanske? Hvis ikke kan det godt hende du er mye flinkere i engelsk enn dem. Ikke overtenk og bare snakk så godt du klarer. Det er godt nok.

Anonymkode: b79cc...02e

• Liker 8
Skrevet

Snakk engelsk hjemme hos deg selv, til deg selv om du bor alene. Det føles alltid kleint i begynnelsen, men man blir vant til det. Husk at de snakker med mange nordmenn med store variasjoner i engelskkunnskaper, så de har nok alltid hørt verre. 

Anonymkode: 14a5c...f93

• Liker 2
Skrevet

Mannen er engelsk, det går fint. Meg? I utlandet? engelsk? que? Nettopp, det stopper opp. Poenget er at du lærer deg, du venner deg til det. Jeg kan fint snakke med mannen (duh) og kollegaene hans som også er engelsktalende fordi jeg har vendt meg til det. Du klarer det du også!

• Liker 5
Skrevet

Jeg får si som jeg ofte må si til elevene mine som ikke har lyst til å snakke engelsk i timen: Øvelse gjør mester!

Måten å bli bedre til å snakke engelsk på, og mer komfortabel i samme slengen, er så "enkelt" som å bruke språket. Og vit at du ikke er alene om å føle litt på ubehaget når det blir tvunget på deg som det blir i din situasjon. Jeg, som hovedsakelig konsumerer engelskspråklig kultur (litteratur, nyheter, serier, filmer, podcaster) på engelsk, kan fortsatt bli satt ut når jeg uforberedt må snakke på engelsk. Da trøster jeg meg med at jeg vet at jeg greier å kommunisere (meningen kommer frem), og at uttalen, flyten og det at man bruker de rette ordene ikke er det viktigste. Glemmer jeg et ord så forklarer jeg det på beste måte, akkurat som jeg gjør når jeg ikke kommer på rett ord på norsk. Jeg blir fortsatt usikker når jeg må bestille på engelsk i et engelskspråklig land, så jeg forstår godt følelsen din.

Hvis du er usikker på ord og uttrykk kan du lage deg en kjapp liten jobbordliste. www.dictionary.com gir ordforklaringer og uttale, og kan være til god hjelp. En sånn liste kan være smart å ha hvis din arbeidsplass bruker fagord du ikke lærte i engelsktimene på skolen.

Anonymkode: c99ed...30f

• Liker 3
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du venner deg kjapt til det. Er disse kollegene engelske eller amerikanske? Hvis ikke kan det godt hende du er mye flinkere i engelsk enn dem. Ikke overtenk og bare snakk så godt du klarer. Det er godt nok.

Anonymkode: b79cc...02e

De høres ganske flinke ut, men de er fra polen/litauen osv.. det er nok bare det at jeg er så redd for å dumme meg ut og si feil.. skikkelig ubehagelig følelse.. Samtidig så vet jeg jo at jeg må eksponeres for det, da det er engelsktalende i de fleste bedrifter nå til dags :) Tusen takk for svar!

Skrevet (endret)

Når du snakker med noen som snakker gebrokken norsk, reagerer du på at de sier og uttaleler ord feil? Mest sannsynlig ikke. Samme gjelder for andre når de hører deg snakke engelsk.  

Endret av kaleidoskop
  • Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De høres ganske flinke ut, men de er fra polen/litauen osv.. det er nok bare det at jeg er så redd for å dumme meg ut og si feil.. skikkelig ubehagelig følelse.. Samtidig så vet jeg jo at jeg må eksponeres for det, da det er engelsktalende i de fleste bedrifter nå til dags :) Tusen takk for svar!

Egentlig burde de jo lære norsk? Hva slags type jobb er det snakk om? Høres ut som om de andre på jobben gjør dem en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 4ea14...27e

• Liker 1
Skrevet
On 12/7/2019 at 10:18 PM, AnonymBruker said:

Jeg får si som jeg ofte må si til elevene mine som ikke har lyst til å snakke engelsk i timen: Øvelse gjør mester!

Måten å bli bedre til å snakke engelsk på, og mer komfortabel i samme slengen, er så "enkelt" som å bruke språket. Og vit at du ikke er alene om å føle litt på ubehaget når det blir tvunget på deg som det blir i din situasjon. Jeg, som hovedsakelig konsumerer engelskspråklig kultur (litteratur, nyheter, serier, filmer, podcaster) på engelsk, kan fortsatt bli satt ut når jeg uforberedt må snakke på engelsk. Da trøster jeg meg med at jeg vet at jeg greier å kommunisere (meningen kommer frem), og at uttalen, flyten og det at man bruker de rette ordene ikke er det viktigste. Glemmer jeg et ord så forklarer jeg det på beste måte, akkurat som jeg gjør når jeg ikke kommer på rett ord på norsk. Jeg blir fortsatt usikker når jeg må bestille på engelsk i et engelskspråklig land, så jeg forstår godt følelsen din.

Hvis du er usikker på ord og uttrykk kan du lage deg en kjapp liten jobbordliste. www.dictionary.com gir ordforklaringer og uttale, og kan være til god hjelp. En sånn liste kan være smart å ha hvis din arbeidsplass bruker fagord du ikke lærte i engelsktimene på skolen.

Anonymkode: c99ed...30f

Jeg er også ganske god i engelsk, men kan også surre i enkelte situasjoner. Når jeg er i utlandet (ikke-engelsk-språklige land) så klarer jeg å snakke ganske godt engelsk. Men da jeg var i England så fikk jeg litt prestasjonsangst og bare surra. 😅 

Uansett er det viktigste å gjøre seg forstått. Både engelskmenn/ amerikanere og andre vet at folk som har lært engelsk som fremmedspråk ikke alltid kan det perfekt. 

Faren min jobber et sted med mange ansatte fra forskjellige land. Man skulle tro han var god i engelsk av den grunn, men når jeg hører han snakke språket så hører man godt at han er norsk for å si det sånn! Likevel forteller han om kolleger han har gode relasjoner med fra land i hele verden. Både amerikanere og skotter og fler. 

Anonymkode: 47045...fce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...