AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #1 Skrevet 7. desember 2019 https://www.nettavisen.no/livsstil/hvorfor-reagerer-vi-ikke-mer-pa-gutta-som-faller-fra-i-det-norske-samfunnet/3423888656.html Hvite, norske menn år ikke lov til å klage. Som samfunn har vi bestemt det: At hvite, norske menn er den mest privilegerte gruppa i verden så vi trenger ikke ta deres problemer på alvor. Ifølge ekspertene, er det en liten andel menn som har enormt med makt. Disse mennene regjerer egentlig på de fleste områder i samfunnet, på alt fra arbeids- til datingmarkedet. De får ofte barn i flere kull - med ulike damer. De blir hørt når de kommer inn i møterommet, tjener nok penger til å kunne bo i en fet leilighet på St. Hanshaugen og får stort sett den dama de vil ha. Men det er ikke mange av disse mennene. Likevel er det denne mannen som blir stereotypen på «hvit, norsk mann». Det er langt flere menn som begår selvmord, taller øker år for år mens kvinnetallet er stabilt. Det er langt flere gutten som faller utenfor i skolen, trolig fordi skolen er tilrettelagt for jenter. Når kommer kvotering til fordel for menn? Anonymkode: b9163...49b 1
Anonym27 Skrevet 7. desember 2019 #2 Skrevet 7. desember 2019 Enkelt og greit er forklaringen at noen mennesker er onde og noen er gode. Feminister, både mannlige og kvinnelige er onde. Vi er gode. Det blir handlet deretter. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #3 Skrevet 7. desember 2019 Man registrerer at feministene på Kvinneguiden ikke bryr seg. Anonymkode: b9163...49b 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #4 Skrevet 7. desember 2019 Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til. Alle har lov til å sette fingeren på det de er misfornøyde med, men sannheten er at man som innbygger i Norge er privilegert både som mann og kvinne. Er det arbeids- eller datingmarkedet du er bekymret for? Begge deler? De to tingene henger sammen, men kanskje ikke i så stor grad som enkelte tror. Det er ikke slik at «alle» kvinner ser etter en mann med høyest mulig inntekt. Selvsagt er det kun en liten gruppe menn, og etterhvert kvinner, som har enormt med makt. Tidligere var det kun menn. Når det gjelder skolesystemet, tror jeg mangelen på mannlige lærere (mannlige rollemodeller) er en faktor som kan ha negativ effekt på gutters læringsmiljø. Høyere lønnsnivå ville kanskje lokket flere kompetente menn til yrket? Anonymkode: bdc0d...14d 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #5 Skrevet 7. desember 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: Når det gjelder skolesystemet, tror jeg mangelen på mannlige lærere (mannlige rollemodeller) er en faktor som kan ha negativ effekt på gutters læringsmiljø. Høyere lønnsnivå ville kanskje lokket flere kompetente menn til yrket? Anonymkode: bdc0d...14d Mange av ekspertene mener at kjønnsforskjellene i skolen skyldes at skolesystemet er tilrettelagt jenter. Gutter ligger bak i språkmodning, samt evne til å takle impulser og konsentrere seg over tid. Aller verst er det for de gutta som er født sent på året, som i praksis kan ligge rundt to år bak tidlig fødte jenter i samme klasse. Jenter kan sitte stille og konsentrere seg dobbelt så lenge som gutter. Det konkluderte danske forskere med etter å ha scannet hjernen til 1500 danske seksåringer. Camilla Stoltenbergs forslag om å utsette skolestart for umodne gutter, ble med det: Et forslag. Disse problemene forplanter seg oppover i skolesystemet, og også videre i voksenlivet. Anonymkode: b9163...49b 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #6 Skrevet 7. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder skolesystemet, tror jeg mangelen på mannlige lærere (mannlige rollemodeller) er en faktor som kan ha negativ effekt på gutters læringsmiljø. Høyere lønnsnivå ville kanskje lokket flere kompetente menn til yrket? Anonymkode: bdc0d...14d Det har da vært lite menn i grunnskolen, spesielt barneskolen, de siste 50 årene. Kravene om å sitte stille, og være flittige (ha jentete adferd) var også mye strengere en de er nå. Personlig mener jeg dette har med fritid å gjøre. For den norske gjennomsnittsgutten er han jo nesten aldri et sted hvor det ikke finnes voksne i umiddelbar nærhet. Lærere, foreldre, trenere osv. De sitter hjemme og spiller istedet for å være ute sammen med andre ungdommer uten voksne bortimot fram til russetiden og studier. For å bli et sunt, selvstendig individ må en jo lære seg å håndtere sosiale utfordringer, og ikke minst lære seg å ta ansvar selv når en gjør noe dumt. I dag har vi curling-foredre som ordner opp i alt, og ungdommene ender opp med å aldri være nødt til å selvregulere seg selv. Anonymkode: b87c0...d0b 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #7 Skrevet 7. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det har da vært lite menn i grunnskolen, spesielt barneskolen, de siste 50 årene. Kravene om å sitte stille, og være flittige (ha jentete adferd) var også mye strengere en de er nå. Personlig mener jeg dette har med fritid å gjøre. For den norske gjennomsnittsgutten er han jo nesten aldri et sted hvor det ikke finnes voksne i umiddelbar nærhet. Lærere, foreldre, trenere osv. De sitter hjemme og spiller istedet for å være ute sammen med andre ungdommer uten voksne bortimot fram til russetiden og studier. For å bli et sunt, selvstendig individ må en jo lære seg å håndtere sosiale utfordringer, og ikke minst lære seg å ta ansvar selv når en gjør noe dumt. I dag har vi curling-foredre som ordner opp i alt, og ungdommene ender opp med å aldri være nødt til å selvregulere seg selv. Anonymkode: b87c0...d0b Jeg tror at 6 årsreformen har vært en ulykke. Det er også alt for mange gutter som i dag vokser opp uten mannlige rollemodeller i familien. Anonymkode: b9163...49b 1
herzeleid Skrevet 7. desember 2019 #8 Skrevet 7. desember 2019 Det er dette som er (blant annet) feminismens ulykke; En dyrker en voldsom offer-mentalitet hos kvinner og fokuserer voldsomt på det som rammer kvinner, samtidig som en fokuserer tilsvarende på de aller rikeste, og de aller slemmeste, blant menn. Slik skaper en dystopiske vrengebilder av virkeligheten som passiviserer kvinner og antagelig får færre kvinner til å selv ta ansvar, samtidig som det fører til at vi ignorerer problemene som rammer menn. Resultatet er at både kvinner og menn kommer dårligere ut av det. 6
Alivamale Skrevet 7. desember 2019 #9 Skrevet 7. desember 2019 2 timer siden, herzeleid skrev: Det er dette som er (blant annet) feminismens ulykke; En dyrker en voldsom offer-mentalitet hos kvinner og fokuserer voldsomt på det som rammer kvinner, samtidig som en fokuserer tilsvarende på de aller rikeste, og de aller slemmeste, blant menn. Slik skaper en dystopiske vrengebilder av virkeligheten som passiviserer kvinner og antagelig får færre kvinner til å selv ta ansvar, samtidig som det fører til at vi ignorerer problemene som rammer menn. Resultatet er at både kvinner og menn kommer dårligere ut av det. Min skolehverdag som barn og ungdom på 80-tallet var en likestilt hverdag. Vi jenter ble sett og hørt, på lik linje med gutter. Jeg mener vi som er født på 70-tallet har vært likestilte mtp utdanning og muligheter. Man skulle kanskje ha latt det være med det, sett effekten av det, fremfor å bikke over på andre siden ved å konstant fremheve og løfte jenter frem i et samfunn som tross alt kunne vært ganske likestilt. Vi jenter som ønsket å si noe, hadde rom for å uttrykke dette også da, uten å måtte bli aktivt løftet frem av en lærer, kun i egenskap av å tilhøre hunkjønn. Jeg har nøye fulgt min sønns skolegang og pensum, han er nå 18 og har klart seg utmerket, og jeg har ikke inntrykk av at det har vært spesielt «feminint» i forhold til f.eks 80-tallet, med unntak av kunst og håndverk.
AmandaVI Skrevet 8. desember 2019 #10 Skrevet 8. desember 2019 Du er på'n fremdeles, TS? Ja, ja. Whatever floats your boat. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #11 Skrevet 8. desember 2019 Det har vært mye snakk om gutter og frafall i skolene i alle medier. Ser ikke at det blir ignorert Anonymkode: 5ced9...e87 3
venus24 Skrevet 8. desember 2019 #12 Skrevet 8. desember 2019 13 timer siden, Anonym27 skrev: Enkelt og greit er forklaringen at noen mennesker er onde og noen er gode. Feminister, både mannlige og kvinnelige er onde. Vi er gode. Det blir handlet deretter. Vi har hatt borgerlig regjering i seks år uten at det har endret gutters vilkår i skolen, men det er vel også feministenes feil? 4
Gjest Embryo Skrevet 8. desember 2019 #13 Skrevet 8. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Man registrerer at feministene på Kvinneguiden ikke bryr seg. Anonymkode: b9163...49b Det er én måte å se det på. Hva om du endrer innfallsvinkel? Du bør heller registrere at mannfolka rundt deg ikke bryr seg om ting som angår menn. Slutt å sutre og vente på at feministene skal hjelpe dere, kvinnene tok tak i egne problemer og dere menn må gjøre det samme! Makan til hjelpeseløshet altså, det er så sykt usexy. PS: finn på noe bedre enn Mannegruppa Ottar, det var patetiske greier.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #14 Skrevet 8. desember 2019 2 hours ago, AmandaVI said: Du er på'n fremdeles, TS? Ja, ja. Whatever floats your boat. Takk for ditt gjennomtenkte svar. Anonymkode: b9163...49b 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #15 Skrevet 8. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har vært mye snakk om gutter og frafall i skolene i alle medier. Ser ikke at det blir ignorert Anonymkode: 5ced9...e87 Blir det gjort noe da? Det er jo problemet. Det blir snakket om, men ikke gjort noe med. Akkurat som innvandring og kriminelle innvandrere, det skal snakkes om, snakkes ihjel nærmest sånn at det ser ut som man gjør noe, i virkeligheten vet man ikke hva man skal gjøre så man snakker om det for å få det til å se ut som at man gjør noe. Anonymkode: 4e41b...ef0
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #16 Skrevet 9. desember 2019 Hvis guttene hadde tatt seg sammen og jobbet like intenst son jentene gjør, hadde nok en del av kjønnsforskjellene blitt mindre. Dette er derfor utelukkende noe guttene bør gjøre noe med. Anonymkode: 830de...843
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #17 Skrevet 9. desember 2019 På 7.12.2019 den 23.38, Alivamale skrev: Min skolehverdag som barn og ungdom på 80-tallet var en likestilt hverdag. Vi jenter ble sett og hørt, på lik linje med gutter. Jeg mener vi som er født på 70-tallet har vært likestilte mtp utdanning og muligheter. Man skulle kanskje ha latt det være med det, sett effekten av det, fremfor å bikke over på andre siden ved å konstant fremheve og løfte jenter frem i et samfunn som tross alt kunne vært ganske likestilt. Vi jenter som ønsket å si noe, hadde rom for å uttrykke dette også da, uten å måtte bli aktivt løftet frem av en lærer, kun i egenskap av å tilhøre hunkjønn. Jeg har nøye fulgt min sønns skolegang og pensum, han er nå 18 og har klart seg utmerket, og jeg har ikke inntrykk av at det har vært spesielt «feminint» i forhold til f.eks 80-tallet, med unntak av kunst og håndverk. Uenig. Også født på 70-tallet. Husker hvordan jenter som ikke ville ha ordet, ble sterkt oppfordret til å ta det i klassen mens ivrige gutter ble oversett. I leseboken om Fiffi og foffo på barneskolen var mor ute og skiftet hjul mens far lagde mat. Jeg ble valgt inn til elevrådet i 4. klasse, men vår kvinnelige lærer ville heller kvotere inn en jente. Da jeg startet min karriere i staten, ble jeg fortalt at de fremover kom til å satse på kvinnelige ledere. På videregående begynte en jente å gråte da jeg fikk bedre karakterer enn henne på eksamen. Faglærer fortalte oss da at jeg hadde hatt flaks fordi hun gjennom et år hadde sett at jenta var flinkere enn meg. Da jeg senere tok min doktorgrad på universitetet, ble jeg fortalt at de fremover kommer til å satse på kvinnelige forskere. Nå er jeg i det private og her er det foreløpig evnene som avgjør og ingen forsøk på å likestille vekk mine konkurransefortrinn. Anonymkode: 97957...262 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå