Gå til innhold

Når mener du at man slutter å være gutt/jente, og går over til å bli mann/kvinne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ofte folk omtale seg selv, og blir omtalt av andre som gutt/jente. Mens andre igjen omtaler seg selv/blir omtalt av andre som kvinne/mann selv om de er på samme alder.

I hvilken alder føler du selv at det begynner å skurre viss noen omtaler seg selv som en gutt/jente istedenfor mann/kvinne?

Eller kanskje det ikke er alderen til vedkommende som bestemmer det, men heller settingen/situasjonen? - (jente på 36 år søker etter kjæreste). Kontra (Jente på 36 år er statsminister i sverige)(gutt på 36 år fengslet for drap på..)-->( Feks blir jo ofte en 18 åring omtalt som en gutt i alle settinger og situasjoner, untatt i tilfeller hvor han blir dømt for noe. Da er han plusselig en mann. Til og med en 17 åring blir en ung mann i slike tilfeller 🤔.

Anonymkode: 9de4c...2ee

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler nok ikke så mye om alderen tror jeg, men kanskje den ene veien. «Menn» og «kvinner» brukes jo til mennesker som er voksne (ferdig med ungsomsårene, 20 år), og ikke til de som er under 20 år. Hvis man ser det andre veien: «jenter og «gutter» brukes jo uansett alder, barn, ungdom og voksne. 
  Så når det gjelder «jente» og «gutt» tenker jeg egt uansett alder, men det aller første man tenker er jo barn, men når jeg får vite alderen reagerer jeg egt ikke. 
  For. Eksempel:

• Jente 12 år - Normalt og reagerer ikke 

• Mann 38 år - Normalt og reagerer ikke

• Kvinne 3 år - Unormalt/feil og reagerer

• Gutt 67 år - Både normalt og unormalt og reagerer kanskje

Ble veldig rotete men håper det ga noe mening. 

Det handler mest om din egen oppfatning og mening. 😊

Anonymkode: 52c07...6d8

Skrevet

Jeg synes at når man har passert 21 år så burde man slutte å omtale seg selv som gutt/jente.

Akkurat som man etter min mening ikke skal kalle folk som er over 21 år for gutt/jente,

Skrevet

Jeg har et veldig anstrengt forhold til å kalle meg kvinne. Er i 30 åra, singel og barnløs og veit jeg er kvinne men jeg omtaler meg heller som jente eller person. På en søknad f.eks ville jeg nok egentlig bare unngått ordet, om du ikke skjønner at jeg er hunkjønn utifra jentenavnet mitt, så vel.. tenker at det er et litt negativt lada ord, spesielt når det blir putta i yrkessammenheng.

Anonymkode: 07c5b...d0b

• Liker 1
Skrevet

Gutt/jente 0-20

Kvinne/mann 20+

Dame: kvinner 40+

Anonymkode: 85893...8cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...