Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei! Jeg er 28 år gammel kvinne som studerer i Oslo. Familien min bor i Nord-Norge så jeg ser de ikke så ofte, det blir helst til jul. Det er utrolig hyggelig å se dem igjen i feriene, men julen har en liten bismak. Jeg er så skrekkelig lei av kjøpepresset rundt julegaver... Jeg har tantebarn og grudbarn som alle krever sitt når det kommet til gaver. Jeg har ikke god rå og må spare hele året for at alle skal få det de ønsker seg. Foreldrene, besteforeldre, søsken og hele hurven mener disse barna ser meg så skjeldent at jeg burde spytte litt i når jeg kjøper gaver. De har rommene sine fyldt opp fra gulv til tak med leker og stappfulle klesskap alle sammen. På julaften er de så gira at de ender ikke hvem gavene er fra uansett. Jeg har foreslått at jeg heller kan ta med barna på kino eller bassenget men det blir oppfattet som gjerrig. Nå må denne galskapen se sin ende snart... Ikke er det bra for økonomien, miljøet eller holdningen barna får til materielle ting. Da jeg selv var barn fikk vi penger om vi ønsket oss slik at vi kunne spare, men nå er det forbentet at alt skal gjøpes om det så er en sykkel til 5000kr...

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager forresten skrivefeil. Lite tastatur og autokorrekt;)

Skrevet

SÅ enig! 🙌🏻

• Liker 6
Skrevet

Du gjør som du selv vil. Er ingen som tvinger deg til noe. Så stresset lager du selv

Anonymkode: 51512...18f

• Liker 2
Skrevet

Dette bestemmer du helt selv. Jeg ville bare informert om at du er student og har dårlig råd, så fra og med 2020 kommer du til å gjøre det "slik": Og så bestemmer du hva "slik" betyr. Det er DU som bestemmer. Ikke la andre hersje med deg. Du må bare akseptere at de har andre meninger enn deg, og stå fjellstøtt i din egen overbevisning.

Jeg blir overhodet ikke påvirket av slikt press, og du har også makten til å la vær å la dette affisere deg.

Anonymkode: 7b9da...f90

• Liker 3
Skrevet

i vår familie så er det bare barna som får gaver. ingen vits i å bytte penger med andre voksne

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, 300DPI skrev:

Hei hei!

Hei hei du! 

Du illustrerer et "vanlig" problem i disse handletider. Men vet du hva, problemet sitter egentlig kun i ditt og mitt hode. Problemet er altså hva du gjør det til selv. Når man ønsker å gi noen noe i gave, så er det giveren som skal bestemme hva vedkommende vil gi. Og kun det. Det er lov å komme med ønsker, men når innkjøpet gjøres så er det giveren som avgjør. At vokse, barn og/eller foreldre sliter med utakknemlighet og bortskjemthet kan ikke du noe for. Giveren må ta mange hensyn når en gave skal kjøpes inn, hensyn andre ikke kan sette seg inn i. Blant annet økonomi, relasjoner og magefølelse. Derfor har giveren et større helhetsinntrykk å vurdere sin gave enn andre som sitter på siden og ser på. En julegave skal være et symbol på giverglede og prissettelse, ikke for å tilfredsstille kravstorhet. 

Hvis du ønsker å kjøpe et barn ei hårnål eller en leketraktor så blir det også opp til deg. Noen blir skuffet, andre ser et snev av humor og laget et minnet av det, andre blir glad, mens enkelte blir forbannet. Sånn er det. Barns følelser er vanskelig å beregne. Enkelte ganger reagerer også foreldre og andre rundt med slike responser, enda mottakeren mener noe annet. Sånn er det uansett om du gir hårnål eller leketraktor. Målet er fortsatt ikke å tilfredsstille kravstorheten til hverken den ene eller andre part, men å gi ifra deg symbolet. 

Kjøp akkurat det du vil til hvem du vil, basert på ditt helhetsinntrykk. Ikke føl på kjøpepress fra hverken deg selv eller andre. Så får mottakeren velge selv om dem vil bli skuffet, glad, forbannet eller lattermild. Dette skjer altså uansett hva du velger å gjøre.

Som oftest går din gave, alle andres gaver og hele julen raskt i glemmeboka uansett. Da spesielt hvis du gir noe som er innenfor det å ikke skille seg positivt eller negativt ut. Det er ikke uten grunn at veldig mange aldri husker hva dem fikk fra hvem, og det er ingen unntak i år. 

Skrevet

Kjøpepress er konstruert av en selv. Du verken må eller trenger å kjøpe noe som helst. Du tar dine egne valg, og det skal andre respektere.

Anonymkode: b8c66...b08

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Dette kjøpepresset har jeg aldri opplevd, det er noe man velger selv.

Skrevet

Er du sikker på foreldrene til de barna synes du må gi noe? Som småbarnsmor, må jeg ærlig si at huset er i overfylt med barnas ting, leker, klær og mer, og de trenger ikke mer. Om de faktisk trenger noe, som vinterdress eller ulltøy, så er det bare jeg som vet, du kan jo ikke bare kjøpe et tilfeldig klesplagg og håpe det passer. Om du var tante til mine barn, ville jeg faktisk foretrekke at du tar de med på kino - men det koster jo også litt, men du kunne like godt ta de på lekeplassen og kjøpe de en bolle hver, og de ville vært like fornøyde. Eller lage pepperkakehus sammen med de, eller marsipan-figurer verksted. Mine barn er små da. Men seriøst, snakk med foreldre, ikke sikkert de synes du må gi noe. Kan godt hende de synes også at de har mer enn nok.

Ellers, tips til neste år, om du har mange nevøer/nieser som kommer med konkrete ønsker type Pysj heltene leker eller Minni Mus kjole - se på aliexpress. Du får kjøpt noe billig og spennende for ingen penger. :) 

Anonymkode: adda9...30c

Skrevet

Helt enig. Hos oss var jeg det eneste og siste barnet, så har alltid vært jeg som har stått i fokus og har fått mange flotte gaver opp gjennom årene. Nå er jeg 27 år, og det er ingen barn igjen i familien men synes fortsatt det er et enormt press på gaver til de voksne. Har også nettopp begynt å få fart på karriere etter mange års studier og har derfor ikke veldig god råd ennå. I tillegg bor jeg i utlandet, veldig langt unna Norge og Europa så flybillettene er dyre og jeg må da gjerne spare gjennom hele året for å få råd til å reise hjem i julen, noe som gjør at jeg ikke har så mye råd til gaver heller. Synes julen har blitt så ubehagelig, fordi jeg ikke har råd til å kjøpe så fine gaver gjerne mine foreldre hadde på min alder... 💸

• Liker 3
Skrevet

Jeg gir aldri leker eller klær eller slikt til barn, for de har som regel alt, eller får alt de ønsker seg. Jeg  kjøper utelukkende gavekort kino, badeland, teater etc. Til voksne gir jeg også dette dersom det passer personen. Jeg nådde mitt metningspunkt for gavehysteriet for noen år siden, og sa på en pen måte at jeg kom til å kjøpe gave, men at jeg kom til å kutte ned betraktelig, og har aldri fått noe negative reaksjoner på det. Har redusert budsjettet over 2/3 deler og julegavene er unnagjort meget raskt, anbefales! 

Anonymkode: 84edb...018

• Liker 3
Skrevet

Enig med deg. Heldigvis, i vår familie er det en uskreven regel at studenter ikke trenger å stresse med julegaver, i hvertfall ikke slik at dem må spinke og spare gjennom året.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nådde mitt metningspunkt for gavehysteriet for noen år siden, og sa på en pen måte at jeg kom til å kjøpe gave, men at jeg kom til å kutte ned betraktelig, og har aldri fått noe negative reaksjoner på det. Har redusert budsjettet over 2/3 deler og julegavene er unnagjort meget raskt, anbefales! 

Anonymkode: 84edb...018

Samme her! Vi var oppe i 8 000 kr bare på julegaver, nå er vi nede i 3 000 kr. Og det handler ikke bare om pengene spart, men om tiden spart, og at det er bedre for miljøet.

Anonymkode: 7b9da...f90

• Liker 1
Skrevet
På 7.12.2019 den 14.48, 300DPI skrev:

Hei hei! Jeg er 28 år gammel kvinne som studerer i Oslo. Familien min bor i Nord-Norge så jeg ser de ikke så ofte, det blir helst til jul. Det er utrolig hyggelig å se dem igjen i feriene, men julen har en liten bismak. Jeg er så skrekkelig lei av kjøpepresset rundt julegaver... Jeg har tantebarn og grudbarn som alle krever sitt når det kommet til gaver. Jeg har ikke god rå og må spare hele året for at alle skal få det de ønsker seg. Foreldrene, besteforeldre, søsken og hele hurven mener disse barna ser meg så skjeldent at jeg burde spytte litt i når jeg kjøper gaver. De har rommene sine fyldt opp fra gulv til tak med leker og stappfulle klesskap alle sammen. På julaften er de så gira at de ender ikke hvem gavene er fra uansett. Jeg har foreslått at jeg heller kan ta med barna på kino eller bassenget men det blir oppfattet som gjerrig. Nå må denne galskapen se sin ende snart... Ikke er det bra for økonomien, miljøet eller holdningen barna får til materielle ting. Da jeg selv var barn fikk vi penger om vi ønsket oss slik at vi kunne spare, men nå er det forbentet at alt skal gjøpes om det så er en sykkel til 5000kr...

Sånn kan det jo bare ikke fortsette. At du skal måtte spare hele året for å innfri andres forventninger til gaver er urimelig. 

Disse forventningene fra voksne mennesker, er det noe de har uttalt eller er det noe du tror? Det lureste du gjør er nok å ta tyren ved hornene på en rolig og fin måte. Du har ikke penger til å kjøpe så dyre gaver til hverken barn eller voksne, og å sulte eller ofre deler av studiet for å tilfredsstille andres krav til gaver hverken kan eller vil du. Sånn er det.

Anonymkode: 745c6...480

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at de voksne må ha full forståelse for at du ikke har god råd og dermed ikke kan kjøpe masse gaver, og jeg tenker at det å gjøre gaven om til en opplevelse med ungene er mye bedre, i og med at du ikke ser dem så ofte. Det er ikke alltid lett å stå på sitt når man ikke nødvendigvis får medgang, men jeg tenker at de bør ha forståelse for det. Og så kan både de unge og de voksne lære litt av det i samme slengen. Alt handler ikke om gaver. 

Skrevet

Det burde blitt mer fokus på å ho brukte gaver, og kanskje ikke gitt gaver i det hele tatt. Evt kun til barna. Da kan de som er på besøk hos andre, heller bidra litt til vertsskapet med penger eller mat. 

Går det an å foreslå at de ikke trenger å gi gave til deg i fremtiden, og at du slutter å gi gaver til alle voksne i familien? Kun til barna. Og at du da ønsker å bidra til vertskapet 

Anonymkode: ac405...d2e

Skrevet

Jeg lar være å gi gaver, uansett om jeg får noe, men jeg har sagt jeg ikke skal ha noe.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det burde blitt mer fokus på å ho brukte gaver, og kanskje ikke gitt gaver i det hele tatt. Evt kun til barna. Da kan de som er på besøk hos andre, heller bidra litt til vertsskapet med penger eller mat. 

Går det an å foreslå at de ikke trenger å gi gave til deg i fremtiden, og at du slutter å gi gaver til alle voksne i familien? Kun til barna. Og at du da ønsker å bidra til vertskapet 

Anonymkode: ac405...d2e

Det er jo barna som er problemet her..

Anonymkode: 28fca...abb

Skrevet

Kjenner på det samme, og det er ikke ett oppkontruert problem. Fikk nylig ett julegave ønske fra min søster som ønsket seg gave til sin sønn. 4 sifret beløp. Litt stiv i pris, men greit nok tenkte jeg, kan kjøpe det. Samtidig gjorde hun narr av hvor lite de hadde fått før. Sa bare at man gir det man har råd til. Problemet er ikke barna men foreldrene som legger føringene. 

Anonymkode: 85930...11d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...