Gå til innhold

Kjøpe/lease bil eller kjøre taxi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen dager skulle jeg ønske at jeg hadde bil. Det er lettere for meg å komme meg ut på tur siden jeg bor midt i asfaltjungelen,og lettere hvis jeg skal besøke folk som bor utenfor byen,handle store/tunge ting.. Jeg er lite mobil pga av sykdom, og synes det er tungvint og slitsomt og ta buss/bane, dessuten går ikke den overalt.  Hvis jeg kjøper har jeg bare råd til en gammel bruktbil og får da også ansvaret med vedlikehold.  Skal jeg lease blir det vel litt mindre ansvar, men det koster det også, derfor tenkte jeg at jeg kan kjøre ganske mye taxi i løpet av ett år, og likevel ikke komme opp i det beløpet som det vil koste å eie egen bil. Eller er jeg helt på bærtur? 

Anonymkode: 15249...f09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ha det lettvint, minst mulig arbeid. Har tenkt på å melde meg inn i bilringen, men det virker så mye forutsigbarhet og planlegging. Leide bil gjennom Nabobil en gang, og det var også mye dilldall med å laste ned app,finne og bestille bil, ørti meldinger frem og tilbake med utleier om ting som ikke funket. Jeg gidder ikke  sånt pes.. 

Ts. 

Skrevet

Du kan fint regne en 40-50 000 kr i året på å ha bil. Drivstoff, forsikring, veiavgift, vedlikehold, parkering, verditap. 

Du har rett i at du kan kjøre mye taxi for de pengene. Hvor mye kjøring blir det snakk om? Og hvor? Pengene flyr om du tenker å ta deg en helgetur på 30 mil liksom, jeg vet ikke om taxiene går med på det engang. 

Leasing har jeg aldri satt meg inn i. En bekjent leaser bil og er fornøyd med det, men du får tydeligvis kostnadene på vedlikehold der også. Pluss at forhandler er helt drøy når bilen skal leveres tilbake, er det merker på bilen så trekkes det av deg. Hardt. 

Anonymkode: 4b88b...668

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint regne en 40-50 000 kr i året på å ha bil. Drivstoff, forsikring, veiavgift, vedlikehold, parkering, verditap. 

Du har rett i at du kan kjøre mye taxi for de pengene. Hvor mye kjøring blir det snakk om? Og hvor? Pengene flyr om du tenker å ta deg en helgetur på 30 mil liksom, jeg vet ikke om taxiene går med på det engang. 

Leasing har jeg aldri satt meg inn i. En bekjent leaser bil og er fornøyd med det, men du får tydeligvis kostnadene på vedlikehold der også. Pluss at forhandler er helt drøy når bilen skal leveres tilbake, er det merker på bilen så trekkes det av deg. Hardt. 

Helgetur på 30 mil blir det ikke. Kanskje maks 1-3 mil pr uke. 

Ts. 

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helgetur på 30 mil blir det ikke. Kanskje maks 1-3 mil pr uke. 

Ts. 

Jeg tror jeg hadde gått for taxi. To mil med taxi er ca 550 kr, avhengig av dag og tidspunkt. Med én sånn tur i uka er du på i underkant av 30 000 i året. 

Skrevet

Det styret du nevner med Nabobil, gjelder jo stort sett kun første gang du skal ta i bruk en tjeneste. Når du nå først har appen, er medlem, og kan systemet, burde det gå MYE greiere neste gang. Det pleier ikke være ørten meldinger fram og tilbake, heller.

Jeg ville forsøkt Nabobil to-tre ganger til, og så ev. gått over til taxi hvis du virkelig ikke får det til.

Anonymkode: f5132...a61

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det styret du nevner med Nabobil, gjelder jo stort sett kun første gang du skal ta i bruk en tjeneste. Når du nå først har appen, er medlem, og kan systemet, burde det gå MYE greiere neste gang. Det pleier ikke være ørten meldinger fram og tilbake, heller.

Jeg ville forsøkt Nabobil to-tre ganger til, og så ev. gått over til taxi hvis du virkelig ikke får det til.

Anonymkode: f5132...a61

Ja det kan hende det var startproblemer,men har inntrykk av at Nabobil er greit å bruke hvis man skal på en tur et par dager frem i tid, eller hvis man skal på ikea og handle inn. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Noen dager skulle jeg ønske at jeg hadde bil. Det er lettere for meg å komme meg ut på tur siden jeg bor midt i asfaltjungelen,og lettere hvis jeg skal besøke folk som bor utenfor byen,handle store/tunge ting.. Jeg er lite mobil pga av sykdom, og synes det er tungvint og slitsomt og ta buss/bane, dessuten går ikke den overalt.  Hvis jeg kjøper har jeg bare råd til en gammel bruktbil og får da også ansvaret med vedlikehold.  Skal jeg lease blir det vel litt mindre ansvar, men det koster det også, derfor tenkte jeg at jeg kan kjøre ganske mye taxi i løpet av ett år, og likevel ikke komme opp i det beløpet som det vil koste å eie egen bil. Eller er jeg helt på bærtur? 

Hvis du bor i nærheten av biler fra et bilkollektiv, så ville jeg heller meldt meg inn i bilkollektiv og kombinert med taxi enn å kjøpe egen bil. Vi testa ut bilkollektiv en periode og syns det fungerte helt topp. Nå har vi bil, men det er fordi vi har flytta, og fått barn.

Anonymkode: ef3ac...d1e

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg hadde gått for taxi. To mil med taxi er ca 550 kr, avhengig av dag og tidspunkt. Med én sånn tur i uka er du på i underkant av 30 000 i året. 

550,-? Hvor i alle dager bor du? Og mest sannsynlig blir det jo ikke én tur, ts må jo fram og tilbake. Vil komme på minst 50 000,- i året. På ingen måte lønnsomt å ta taxi. 

TS, kjøp en rimelig bil, det vil klart lønne seg framfor taxi eller leasing. 

Anonymkode: 3bfbc...1cf

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

550,-? Hvor i alle dager bor du? Og mest sannsynlig blir det jo ikke én tur, ts må jo fram og tilbake. Vil komme på minst 50 000,- i året. På ingen måte lønnsomt å ta taxi. 

TS, kjøp en rimelig bil, det vil klart lønne seg framfor taxi eller leasing. 

Bor i Oslo. Sjekket kvitteringen for siste taxitur, som var tett opptil to mil. 550 kr. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Oslo. Sjekket kvitteringen for siste taxitur, som var tett opptil to mil. 550 kr. 

Her i Bergen ville en sånn tur kommet på nærmere 1000,-

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Trondheim også. Av og til må jeg ta taxi på grunn av at busser ikke går tidlig på morgenen, og da blir 6 km nesten 300 kr. 

Anonymkode: 6925b...3b2

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tur-retur, ja. 

Jeg bor også i Bergen. Tar taxi til flesland 2-3 ganger i uka, kommer alltid på 550-650 kroner. er akkurat 2 mil. 

Anonymkode: 0b500...575

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tur-retur, ja. 

Jeg bor også i Bergen. Tar taxi til flesland 2-3 ganger i uka, kommer alltid på 550-650 kroner. er akkurat 2 mil. 

Da er det vel fastpris. Det er ganske vanlig til flyplasser. 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tur-retur, ja. 

Prøv priskalkulator på Bergen taxi. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det vel fastpris. Det er ganske vanlig til flyplasser. 

Nei, Bergen Taxi. Bestilles i app, begge veier. Koster ca 650 i rush. Ned mot 550 når jeg kommer sent eller drar grytidlig. Tar akkurat 23 minutter om det ikke er rush. 

Har levert hundrevis av reiseregninger på dette, så den prisen kan jeg. Ser det er akkurat 1,9 mil, hvorav mesteparten er "hovedveien" ut fra sentrum. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv priskalkulator på Bergen taxi. 

Den sier 622 om jeg skal til flesland nå. 19,2km. Jeg bor utenfor maksprisområdet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...