Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å be om høyere lønn, men er litt usikker på hvordan jeg bør gå frem. Jobber i det private, 5 års høyere utdanning, men tjener bare 450 000 i året. Har også en mistanke om at de fleste andre med tilsvarende oppgaver som jeg ligger en del høyere, uten at jeg er 100 % sikker (ikke kultur for å snakke om lønn hos oss). Vet ikke om jeg bør høre med noen av de andre om hva de tjener for å ha noe å "slå i bordet" med, eller om jeg bare bør gå rett til sjefen og si at jeg bør ha høyere lønn. 

Noen andre som har erfaring med dette? Hvordan gjorde dere det?

Anonymkode: 8b07d...97c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med kollegaer. Mange unge liker å dele for å vite om de ligger riktig. Se på statistikk, snakk med sjefen under årlig forhandling. Det er normalt at folk med samme stilling tjener ulikt. Jeg hadde mer ansvar og høyere utdanning men tjente flere hundre tusen mindre enn andre i avdelingen.. byttet jo jobb senere da.. men fikk til en økning før det. Ta en prat med sjefen. Jeg godtok for lav lønn ved tiltredelse...det var problemet..muligens du og? 

Anonymkode: dca14...62f

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med kollegaer. Mange unge liker å dele for å vite om de ligger riktig. Se på statistikk, snakk med sjefen under årlig forhandling. Det er normalt at folk med samme stilling tjener ulikt. Jeg hadde mer ansvar og høyere utdanning men tjente flere hundre tusen mindre enn andre i avdelingen.. byttet jo jobb senere da.. men fikk til en økning før det. Ta en prat med sjefen. Jeg godtok for lav lønn ved tiltredelse...det var problemet..muligens du og? 

Dette tror jeg ikke på. Du tjente ikke 300.000 mens andre tjen

Anonymkode: 2e782...608

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke på. Du tjente ikke 300.000 mens andre tjen

Anonymkode: 2e782...608

Eh jo? Jeg lå 240k under en som startet 1 år etter meg. Hva er vanskelig å tro med det? Ganske vanlig her i verden. Og jeg ligger ikke på 300 men 500.

Skrevet

Hvis du er fagorganisert, har de ofte statistikker liggende. Bruk dette når du legger frem et lønnskrav. 450k etter en 5 årig utdanning er nok under minstekrav for en som er masterutdannet..

Anonymkode: 6cffe...95d

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er fagorganisert, har de ofte statistikker liggende. Bruk dette når du legger frem et lønnskrav. 450k etter en 5 årig utdanning er nok under minstekrav for en som er masterutdannet..

Jeg er organisert i finansforbundet. Sist jeg sjekket med de mente de det var normalt. Master selv... ligger på 450 i grunnlønn selv. Føler ikke at de hjelper. Kjenner folk ansatt samme år som meg med uferdig bachelor som har høyere lønn og typ like lite erfaring da begge var nesten nyutdannet tilbake i tid. Så jeg slutter i finansforbundet snart. Det der er bare tull. Har bedt om høyere lønn og alt mulig. Måtte bytte jobb liksom for å få mer... det sa forbundet selv... hvis eneste de kan hjelpe med er å be folk bytte jobbe for å få økt lønn så greier jeg det selv

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Skal ta det opp med kolleger. Jeg godtok også lav lønn ved tiltredelse, ble ansatt ved at jeg via kontakter fikk et 3 mnd vikariat da jeg var helt nyutdanna. Var ikke akkurat flust med jobbtilbud, så jeg var fornøyd med å bare ha en relevant jobb. Fikk forlenga fordi de var fornøyde med meg, og fikk fast jobb etter 2 år. Gikk litt opp i lønn etter et år, men det er det. Har inntrykk av at de som har blitt ansatt på den "vanlige" måten (dvs. søknad, intervju, ansettelse) tjener mer enn jeg. Jeg er nok ikke så god til å "selge" meg selv, er ganske forsiktig av meg. Men vet jo at jeg er god i jobben min.

Er organisert i et av akademiker-forbundene. Iflg dem ligger jeg under, ja.

Jeg er organisert i finansforbundet. Sist jeg sjekket med de mente de det var normalt. Master selv... ligger på 450 i grunnlønn selv. Føler ikke at de hjelper. Kjenner folk ansatt samme år som meg med uferdig bachelor som har høyere lønn og typ like lite erfaring da begge var nesten nyutdannet tilbake i tid. Så jeg slutter i finansforbundet snart. Det der er bare tull. Har bedt om høyere lønn og alt mulig. Måtte bytte jobb liksom for å få mer... det sa forbundet selv... hvis eneste de kan hjelpe med er å be folk bytte jobbe for å få økt lønn så greier jeg det selv

Synd å høre, utrolig dårlig at forbundet ikke hjelper. Det er jo som du sier lite vits i å være organisert dersom man må fikse alt selv likevel...

TS

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Skal ta det opp med kolleger. Jeg godtok også lav lønn ved tiltredelse, ble ansatt ved at jeg via kontakter fikk et 3 mnd vikariat da jeg var helt nyutdanna. Var ikke akkurat flust med jobbtilbud, så jeg var fornøyd med å bare ha en relevant jobb. Fikk forlenga fordi de var fornøyde med meg, og fikk fast jobb etter 2 år. Gikk litt opp i lønn etter et år, men det er det. Har inntrykk av at de som har blitt ansatt på den "vanlige" måten (dvs. søknad, intervju, ansettelse) tjener mer enn jeg. Jeg er nok ikke så god til å "selge" meg selv, er ganske forsiktig av meg. Men vet jo at jeg er god i jobben min.

Er organisert i et av akademiker-forbundene. Iflg dem ligger jeg under, ja.

Synd å høre, utrolig dårlig at forbundet ikke hjelper. Det er jo som du sier lite vits i å være organisert dersom man må fikse alt selv likevel...

TS

Jeg var heller ikke ansatt på «normal måte» gjennom intervju,var vikar og fikk fast.

Det som er synd med jobb bytte er at jeg virkelig var glad i kollegaene mine...

ser ut som vi har vært igjennom det samme nesten.. var du i manpower tilfeldigvis :)? 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var heller ikke ansatt på «normal måte» gjennom intervju,var vikar og fikk fast.

Det som er synd med jobb bytte er at jeg virkelig var glad i kollegaene mine...

ser ut som vi har vært igjennom det samme nesten.. var du i manpower tilfeldigvis :)? 

Ikke i manpower, fikk vikariatet via kontakter i en deltidsjobb jeg hadde mens jeg studerte.

Jeg er også veldig glad i kollegene og i selve jobben. Har virkelig ikke lyst til å slutte. Men ikke så gøy å føle at man ikke er like mye verdsatt som de andre heller... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...