Gå til innhold

Trening for tykke mennesker

Fremhevede innlegg

Gjest Vil bli sunn
Skrevet

Jeg er ca 30kg overvektig og det har jeg store planer å gjøre noe med!! Jeg har ikke tenkt å sulte meg, men forandre livsstilen slik at den blir sunn. Ganske opplagt så er jeg ikke i noen god form; verken fysisk eller psykisk og har i tillegg hatt utmattelsessyndrom. Liker ikke å gå tur, men tar 10min.turer..

Jeg er overveldet over hvor mye problemer som overvekt har gitt meg!! Jeg hadde ikke noen helseproblemer før, men nå baller det på seg.. og det må forandres :rosasmil:

Noen som kan komme med gode treningsforslag eller kanskje vært/er i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest TiaMaria25
Skrevet

Friskis og Svettis har tilbud til sykelig overvektige (BMI over 35) nå. Så hvis du er det, ta kontakt med dem! Da trener man med tanke på lite belastning, og ikke minst sammen med andre i samme situasjon!

Gjest gjest 0
Skrevet

Meld deg inn i tråden vår! "Ny slankegjeng her på kg...." Der er vi flere som sliter med vekta...

Noen tips:

Hva med å investere i et treningsapparat? En trimsykkel, en crosstrainer eller lignende? Det vil jeg absolutt anbefale deg hvis du ikke liker å gå tur!

Ellers så er det viktig med riktig kostholg. Start dagen med en skikkelig frokost. Spis hver 3 time og kutt ut usunn mat i uka og tillat deg heller litt i helgene. Husk at hvis du kutter ut alt med en gang så er det mye lettere å sprekke. Riktig mat er skikkelig grovt brød, grønnsaker, mat som du selv lager helt fra bunnen osv... Ikke kjøp ferdig middager, spis fisk og kylling det er magert og fint og unn deg heller en biff på lørdagen sammen med et glass vin. Husk at alkohol er skikkelige kaloribomber!

Gå igjennom hva du spiser. Start med å kutte ut sukkerholdig brus og junk food. Når det er greit kan du for eksempel kutte ut smågodt og så potetgull osv.. Hvis du klarer må du gjerne kutte ut flere ting samtidig, men det er veldig hardt. Og husk at det er lov å ha en liten sprekk nå og da! Det ødelegger ikke så mye så lenge det ikke blir veldig ofte.

Det var det jeg kom på i farta...

Pam

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tro du bør holde deg unan jogging ihvertfall. Det er ikek sunt for overvektige mennesker, da det sliter så mye på knærene. Jeg hadde ville begynt å svømme, sykle eller å gå lettere turer .. Lykke til :)

Skrevet

Å gå tur ti minutter hver dag er kjempefint, så om du klarer det skal du være fornøyd med deg selv. Etterhvert som du blir i bedre form vil du klare mer, men nå i begynnelsen er det viktigere at du gjør noe som ikke er så slitsomt/demotiverende at du gir opp. Pass også på å få i deg nok av sunn mat. Du skal ikke være sulten, da kommer du bare til å sprekke. Kutt heller ut usunn mat og godterier/brus. Det er lettere å spise sunn middagsmat om du skriver ukemeny og handler inn til den, da blir det ikke så enkelt å slenge inn en grandiosa eller bestille noe usunnt bragt hjem. Bestem deg for en dag i uka du får lov til å skeie ut på, og bestem på forhånd hvor mye som er lov da.

Skrevet

Svømming er beste trening for overvektige. Det gir god motstand og trening av både styrke og kondisjon uten å belaste kroppen for mye.

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg skal også ned 30 kilo. Har klart ca 7 til nå. Jeg går en times tur i raskt tempo med gåstaver 3 dager i uka og svømmer 1000 meter en dag i uka. Ellers blir det gjerne noen småturer eller andre aktiviteter innimellom. Jeg har en dag i uka som jeg skeier litt ut. Ellers spiser jeg vanlig sunn mat 4 ganger om dagen. Prøver å spise en del frukt og grønnsaker.

Prøv å finne aktiviteter som du liker. Svømming er veldig fint. Sykling også. Kanskje kan du få med deg noen andre også slik at dere kan motivere hverandre og dra hverandre ut på trening? Begynn i det små og øk treningsdosene etterhvert som formen blir bedre.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg veide 110 kilo, og fant at nå var jeg bare nødt til å gjøre noe med det før jeg ble syk. Jeg begynte forsiktig med korte spaserturer med staver og svømming to ganger i uka. Svømming er kjempebra, for da bruker du hele kroppen uten å belaste leddene. Nå har det gått nesten 5 måneder tror jeg, og jeg veier nå 89 kilo. Nå går jeg en tur med staver hver dag, ca en time om dagen, går på spinning to ganger i uka og svømmer to ganger i uka. Når man er så overvektig, er det lettere å gå ned i vekt enn hvis du bare har noen få kilo som skal vekk, har jeg hørt. Hvis du spiser normalt, trenger du antagelig ikke gjøre så mye mer enn å bli mer aktiv. Det er tungt i begynnelsen, men det tar ikke så lang tid før du merker at kondisen blir bedre. Lykke til :klem:

Skrevet

Leste dette i treningslæreboka mi: For hard trening forbrenner karbohydrater. Mindre intens aktivitet forbrenner fett.

Gjest synseren
Skrevet

Kanskje du vil lære å sette pris på gåturene etterhvert?

Da kan du gradvis øke de ti minuttene til en halv time.

Svømming som de andre anbefaler er også gunstig trening for oss overvektige, siden vi er vektløse i vann. Da får du iallefall ikke belastningsskader.

Ville også drevet med styrketrening innimellom. Da styrker du skjelettet og får ikke så lett skader. Vi er jo utsatt for belastningsskader vi som veier for mye.

Gjest jeg som vil bli sunn
Skrevet

Takk for alle svar og gode råd!! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...