AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1 Skrevet 6. desember 2019 Drakk 2 glass vin i kveld,var ferdig med det suste glasset 22:30,når er det trygt å amme igjen? Baby er 6 uker hvis det har noe å si:) Anonymkode: 34646...d74
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #2 Skrevet 7. desember 2019 Du kan amme allerede nå. Rådene man gir ammende er ikke oppdatert mtp alkoholkonsentrasjonen i melken. Anonymkode: 316ba...057 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #3 Skrevet 7. desember 2019 Så det vil ikke være noe alkohol i melken nå? 😄 Anonymkode: 34646...d74
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #4 Skrevet 7. desember 2019 Bare å amme i vei! Nå er riktig nok min noen mnd større, men jeg tar et glass vin til lørdagsmiddagen, gjerne også når jeg lager maten, og ammer baby i søvn etterpå. Det er avkreftet at det er sånn at man må forholde seg til 3-timersregel for hver enhet. Les litt på ammehjelpen.no Anonymkode: 23a41...c85 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #5 Skrevet 7. desember 2019 Så lenge babyen er seks uker eldre enn sin termindato (m.a.o. ikke fødselsdato, men termindato), er det bare å amme. Grunnen til at man ikke skal drikke mye og så amme er fordi det ikke er helt trygt å håndtere babyer hvis man er brisen, ikke fordi det kommer alkohol i melka. Anonymkode: 73c48...897 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. desember 2019 #6 Skrevet 7. desember 2019 Melka inneholder jo samme alkoholpromille som blodet. Har du drukket 2 glass vin har du kanskje 0,5 i promille, dvs omtrent som yoghurt. Å drikke alkohol og amme kan være utrygt dersom du har drukket så mye at du ikke klarer å håndtere babyen, ikke fordi melka er farlig for babyen å drikke.
Umylian Skrevet 7. desember 2019 #7 Skrevet 7. desember 2019 (endret) 11 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Melka inneholder jo samme alkoholpromille som blodet. Har du drukket 2 glass vin har du kanskje 0,5 i promille, dvs omtrent som yoghurt. Dette er helt feil, både mtp at melka har samme promille som blodet og at yoghurt har en alkoholkonsentrasjon på 0,5. Endret 7. desember 2019 av Umylian 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. desember 2019 #8 Skrevet 7. desember 2019 Akkurat nå, Umylian skrev: Dette er helt feil. Hva er helt feil?
Umylian Skrevet 7. desember 2019 #9 Skrevet 7. desember 2019 (endret) 3 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Hva er helt feil? Både det at melka har samme promille som blodet og at yoghurt har en alkoholkonsentrasjon på 0,5. Endret 7. desember 2019 av Umylian 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. desember 2019 #10 Skrevet 7. desember 2019 Akkurat nå, Umylian skrev: Både det at melka har samme promille som blodet og at yoghurt har en promille på 0,5. Det med yoghurt var ment å være litt sånn morsomhet. Men yoghurt har ofte litt promille, det er jo nettopp derfor primillegrensa for å kjøre bil ikke er 0, fordi man kan få en liten promille av enkelte matvarer. At alkoholpromillen i melka er den samme som i blodet stemmer imidlertid. https://ammehjelpen.no/alkohol/ Noen kilder sier også at promillen blir enda lavere i melka.
Umylian Skrevet 7. desember 2019 #11 Skrevet 7. desember 2019 Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev: Det med yoghurt var ment å være litt sånn morsomhet. Men yoghurt har ofte litt promille, det er jo nettopp derfor primillegrensa for å kjøre bil ikke er 0, fordi man kan få en liten promille av enkelte matvarer. At alkoholpromillen i melka er den samme som i blodet stemmer imidlertid. https://ammehjelpen.no/alkohol/ Noen kilder sier også at promillen blir enda lavere i melka. Yoghurt har en meget lavere konsentrasjon enn 0,5. Ammehjelpen er dessverre ikke helt oppdatert angående promille i blod versus melk.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #12 Skrevet 7. desember 2019 9 minutter siden, Umylian skrev: Yoghurt har en meget lavere konsentrasjon enn 0,5. Ammehjelpen er dessverre ikke helt oppdatert angående promille i blod versus melk. 16 minutter siden, Umylian skrev: Både det at melka har samme promille som blodet og at yoghurt har en alkoholkonsentrasjon på 0,5. Her er det du farer med fanteri. Alle pålitelige kilder sier at alkoholkonsentrasjonen i morsmelk er den samme som i morens blod. "Promillen i melken er samme som i ditt blod" https://helsenorge.no/etter-fodsel/amming Er kefir et bedre eksempel for deg? Vanlig lagret kefir har omtrent 0,6 promille alkohol. https://www.kk.no/livstil/visste-du-at-kefir-inneholder-alkohol/67799665 Anonymkode: 83edb...bce 3
Gjest Kerrs Pink Skrevet 7. desember 2019 #13 Skrevet 7. desember 2019 https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE51001518 Alkohol i morsmelk gir babyen en så liten promille at det ikke er noe poeng å snakke om det engang. Helsedirektoratet er ikke oppdatert siden 2017, ikke ammehjelpen heller. Det er helt andre, innlysende, grunner til at en ikke burde drikke alkohol og ha ansvar for småbarn samtidig.. Ta deg to glass du og kos deg! I går hadde jeg 1 glass champagne og en pytteliten akevitt til lutefisken, gjør ingen verdens ting med min 4ukers baby det. Skulle noen andre mene annerledes, så dem om det.
boblevann Skrevet 7. desember 2019 #14 Skrevet 7. desember 2019 1 time siden, Umylian skrev: Både det at melka har samme promille som blodet og at yoghurt har en alkoholkonsentrasjon på 0,5. Kan du si hva du mener er riktig da, i stede for å bare repetere at vi andre tar feil? Alle pålitelige kilder sier nemlig at melka har samme promille som mors blod. 4
Umylian Skrevet 7. desember 2019 #15 Skrevet 7. desember 2019 8 minutter siden, boblevann skrev: Kan du si hva du mener er riktig da, i stede for å bare repetere at vi andre tar feil? Alle pålitelige kilder sier nemlig at melka har samme promille som mors blod. Les for eksempel svaret rett over ditt innlegg.
Umylian Skrevet 7. desember 2019 #16 Skrevet 7. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er kefir et bedre eksempel for deg? Vanlig lagret kefir har omtrent 0,6 promille alkohol. Kefir og yoghurt er ikke samme produkt. Det var påstanden om yoghurt jeg kommenterte.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #17 Skrevet 7. desember 2019 Om mor på 60 kg drikker en 0.5L øl vil hun få en promille på 0.3 (18.8 g etanol). Hvis baby på 5 kg drikker 1 liter melk vil babyen få en promille på 0.06. Det tilsvarer å drikke 1.16% av en øl på 0.5 L. Anonymkode: fa6f1...5a3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #18 Skrevet 7. desember 2019 6 timer siden, Umylian skrev: Både det at melka har samme promille som blodet og at yoghurt har en alkoholkonsentrasjon på 0,5. hva er du uenig i? Det kan godt være en promille alkohol i youghurt og melken vil naturligvis ha samme alkoholkonsentrasjon som bildet. «Wold sier at «en promille alkohol» kan du finne hvor som helst, i yoghurt eller i juice.« https://www.side2.no/helse/at-kvinner-ikke-skal-drikke-alkohol-nar-de-ammer-er-100-prosent-moralisme-4572784 Anonymkode: 82384...1dc 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #19 Skrevet 7. desember 2019 Jeg hadde en baby på 3 mnd som hadde tatt flaske uten problem utallige ganger, og også sov greitt om natta med en natteamming rundt klokka tre. Derfor tok jeg et par glass vin til maten en kveld vi hadde besøk. Akkurat den kvelden våknet selvsagt babyen i 22-tida, og nektet å i det hele tatt få flaska i munnen. Jeg var selvsagt livredd etter all propaganda, og ringte legevakta (dette var før den tiden Google kunne gi et visst svar i alle fall) om hva jeg skulle gjøre. De sa selvsagt at jeg kunne amme med god samvittighet. Tror mer det er greia at berusede foreldre ikke akuratt er så gode omsorgspersoner, og føre var-prinsippet. Anonymkode: 4678a...112 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #20 Skrevet 7. desember 2019 Vent til baby er 8 uker gammel med å amme med alkohol i blodet. Anonymkode: a30f9...273
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå