AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1 Skrevet 6. desember 2019 Hei! Jeg er en 21 år gammel jente som tar opp fag med Sonans og tror at jeg har gode nok karakterer til å komme inn på medisin-, veterinær- og psykologistudiet her i Norge høsten 2020. Jeg har gjennom hele oppveksten villet blitt veterinær siden jeg elsker dyr. Har tidligere ønsket å jobbe med produksjonsdyr, men er blitt vegetarianer og kommer ikke til å klare å jobbe som produksjonsdyr-veterinær da en stor del av jobben også handler om å støtte bonden sine økonomiske interesser... Så ville jobbet med hest eller smådyr. Jeg har tidligere hatt egen hest, og nå har jeg en hund. Problemet er lønnen... Kjenner en veterinær som jobber på smådyrsklinikk som bare tjener 400.000, og hun har jobbet der i 5 år! På slutten av vgs ønsket jeg derfor heller å bli lege, da jeg ønsker å jobbe med mennesker og gjøre noe «bra». Jeg tror jeg absolutt hadde passet til å jobbe som lege mtp interesser. Problemet her er hvordan jeg kan kombinere det med familie og fritid... Så har jeg det siste året tenkt på å bli psykolog, noe jeg også tror jeg hadde blitt flink til, og jeg er generelt en veldig god lytter og er ekstremt empatisk og bryr meg om andre. Dette yrket er kanskje også lettest å balansere med fritid og familie siden det er bedre arbeidstider... Men problemet her er hvordan det vil påvirke meg å høre om andres problemet 7t hver dag for resten av livet... Siden jeg er så empatisk så tar jeg andre sine problemer veldig lett innpå meg. Jeg tenker ofte på dyr og mennesker som blir mishandlet/ikke har det bra og begynner ofte å gråte... Det er faktisk ingen andre yrker jeg kan tenke meg😕 Jeg kan ikke jobbe med et yrke som ikke hjelper andre... Heller ikke yrker som IT eller ingeniør. Da hadde jeg kun sett frem til helgen og følt at det var helt feil... Hva anbefaler dere meg?😬 Anonymkode: 966d0...2be
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #2 Skrevet 7. desember 2019 Jeg er dyrlege. Hvis du vil jobbe med smådyr er lønna et stort minus, og i tillegg må du en god del steder påregne å gå vakter. Så hvis du tenker veterinær er bedre enn lege mtp balansen mellom jobb og fritid, er det ikke sikkert det stemmer. Hvis du vil jobbe i ren hestepraksis (dvs ikke produksjonsdyr i tillegg), er det ikke så mange av de jobbene. De finnes, men det er ikke så mange av dem. Det kan også hende at du må jobbe deg oppover til ren hestepraksis (som selvstendig næringsdrivende), og da må du jobbe med produksjonsdyr på siden frem til du klarer det. Du bør også være klar over at hesteeiere kan være MEGET krevende kunder... Og at hester også kan slaktes og brukes til mat, noe du må forholde deg til hvis du skal jobbe med hest. Med andre ord vil jeg vel egentlig ikke anbefale deg å bli dyrlege. Medisin: Vanskelig å få LIS1-stilling, men mange muligheter for spesialisering. Av de tre ville jeg nok sterkt vurdert psykologi hvis jeg var deg, mtp lønn og jobbmuligheter. Det er stor mangel på psykologer. Personlig ville jeg valgt medisin, men det er pga interesse. Jeg hoppet nesten av veterinærstudiene for å begynne på medisin. Det hender jeg angrer på at jeg ikke gjorde det. Samtidig må jeg si jeg er glad for at jeg slipper det enormt store ansvaret leger har. Veterinærstudiene har også ført meg til dit jeg er i dag (akademia, jobber mye tverrfaglig), og det liker jeg godt. Anonymkode: eeba5...b34
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #3 Skrevet 7. desember 2019 Det er forresten absolutt mulig å kombinere det å være lege med familie og fritid. De fleste leger har jo begge deler. Men ja, det er svært vanlig at leger jobber betydelig mer enn 37,5 timer i uka. Anonymkode: eeba5...b34
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #4 Skrevet 7. desember 2019 Jeg er også veterinær, men pga mye jobb kombinert med lite penger mistet jeg motivasjonen. Dessuten var kundebehandling en mye større del enn jeg hadde forestilt meg og ble sliten av det. Så nå jobber jeg med markedsføring, men innen dyrebransjen. Ut fra arbeidsbetingelser ville jeg også anbefalt psykologi, mange leger jeg kjenner jobber mye og må bo i flere år på små steder før de får nok arbeidserfaring til å søke jobb der de ønsker. Anonymkode: 935a5...357
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #5 Skrevet 7. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også veterinær, men pga mye jobb kombinert med lite penger mistet jeg motivasjonen. Dessuten var kundebehandling en mye større del enn jeg hadde forestilt meg og ble sliten av det. Så nå jobber jeg med markedsføring, men innen dyrebransjen. Ut fra arbeidsbetingelser ville jeg også anbefalt psykologi, mange leger jeg kjenner jobber mye og må bo i flere år på små steder før de får nok arbeidserfaring til å søke jobb der de ønsker. Anonymkode: 935a5...357 Kjenner meg godt igjen i dette, jeg syntes også kundebehandlingen ble slitsom etterhvert. Jeg ble så sliten av å hele tiden måtte snakke om penger og liksom forsvare hvorfor ting kostet det de kostet (Samtidig som jeg selv tjente så lite at økonomien ikke gikk rundt...). Det ble veldig mye annet enn fag, som var det jeg likte best, jeg er ingen selger. Det er noe man slipper som lege eller psykolog i det offentlige. Anonymkode: eeba5...b34
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #6 Skrevet 7. desember 2019 Kan jeg spørre hvilke karakterer du ligger på ts? Jeg tar også vgs nå, å har veldig lyst til å bli psykolog. jeg har jo ikke fått noe termin eller standpunkt enda, men jeg ligger an til en 6er, og resten 5. Er dette høyt nok for å bli psykolog? Anonymkode: f1cf4...f0f
Kalmie Skrevet 7. desember 2019 #7 Skrevet 7. desember 2019 Jeg studerer profesjon i psykologi. Det du bør være klar over er at det er mye større ansvar enn å skulle lytte til andre og ha empati, slik du sier. Som psykolog sitter du med utrulig mye definisjonsmakt, og må ta valg som påvirker livet til andre i stor grad. Det kan dreie seg om tvangsinnleggelse, fordeling av barn ved skilsmisse, ta fra noen lappen eller eventuelle brudd på taushetsplikten der det er juridisk nødvendig. Studiet er krevende, og du må være i stand til å etablere en relasjon bygd på tillit med mange ulike mennesker i svært ulike livssituasjoner. Likevel er arbeidet givende og du har mange arbeidsmuligheter, men du bør være klar over ansvaret du har og at du daglig møter på mange krevende etiske dilemma. 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #8 Skrevet 7. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvilke karakterer du ligger på ts? Jeg tar også vgs nå, å har veldig lyst til å bli psykolog. jeg har jo ikke fått noe termin eller standpunkt enda, men jeg ligger an til en 6er, og resten 5. Er dette høyt nok for å bli psykolog? Anonymkode: f1cf4...f0f Du må nok dessverre ha en overvekt av 6ere, eller ha flere tilleggspoeng som øker snittet. Førstegangskvoten varierer de ulike stedene, men ligger vel på rundt 56-57 poeng. Anonymkode: 8ab7a...e27 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #9 Skrevet 7. desember 2019 Jeg er veterinær, jobber innen akvakultur og har god lønn (800.000+). Men det går vel under produksjonsdyr, så det er vel ikke aktuelt. Har du vurdert Mattilsynet? Her jobber man jo også med produksjonsdyr, men i retning dyrevelferd og lovverk. Jeg tror på ingen måte det er en enkel jobb, siden man kommer til å oppleve grusomme ting. Men man gjør en viktig jobb som utgjør en forskjell for dyrene sin velferd. Medisin kan helt fint kombineres vanlige arbeidstider. Kjenner flere leger som har 8-16 jobb. Lykke til 😊 Anonymkode: 8004a...05c 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #10 Skrevet 7. desember 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er en 21 år gammel jente som tar opp fag med Sonans og tror at jeg har gode nok karakterer til å komme inn på medisin-, veterinær- og psykologistudiet her i Norge høsten 2020. Jeg har gjennom hele oppveksten villet blitt veterinær siden jeg elsker dyr. Har tidligere ønsket å jobbe med produksjonsdyr, men er blitt vegetarianer og kommer ikke til å klare å jobbe som produksjonsdyr-veterinær da en stor del av jobben også handler om å støtte bonden sine økonomiske interesser... Så ville jobbet med hest eller smådyr. Jeg har tidligere hatt egen hest, og nå har jeg en hund. Problemet er lønnen... Kjenner en veterinær som jobber på smådyrsklinikk som bare tjener 400.000, og hun har jobbet der i 5 år! På slutten av vgs ønsket jeg derfor heller å bli lege, da jeg ønsker å jobbe med mennesker og gjøre noe «bra». Jeg tror jeg absolutt hadde passet til å jobbe som lege mtp interesser. Problemet her er hvordan jeg kan kombinere det med familie og fritid... Så har jeg det siste året tenkt på å bli psykolog, noe jeg også tror jeg hadde blitt flink til, og jeg er generelt en veldig god lytter og er ekstremt empatisk og bryr meg om andre. Dette yrket er kanskje også lettest å balansere med fritid og familie siden det er bedre arbeidstider... Men problemet her er hvordan det vil påvirke meg å høre om andres problemet 7t hver dag for resten av livet... Siden jeg er så empatisk så tar jeg andre sine problemer veldig lett innpå meg. Jeg tenker ofte på dyr og mennesker som blir mishandlet/ikke har det bra og begynner ofte å gråte... Det er faktisk ingen andre yrker jeg kan tenke meg😕 Jeg kan ikke jobbe med et yrke som ikke hjelper andre... Heller ikke yrker som IT eller ingeniør. Da hadde jeg kun sett frem til helgen og følt at det var helt feil... Hva anbefaler dere meg?😬 Anonymkode: 966d0...2be Dette er noe du bør tenke nøye gjennom. Jeg er ikke psykolog, men tannlege, og trives med å jobbe spesielt med dem som har tannbehandlingsangst. Likevel har jeg etterhvert etter mange år i yrket, sett meg nødt til å sette grenser for hvor mange slike pasienter jeg kan ha pr dag eller uke, fordi jeg merker jeg blir selv mentalt sliten av det om det blir for mange på én dag/uke, fordi det krever ekstra energi av meg å arbeide målrettet med disse menneskene. Jeg klarer altså fint å legge fra meg arbeidet og «skjebnene» og å ikke tenke på det når jeg kommer hjem, men kan være svært sliten i hodet ved arbeidsdagens slutt. Før jeg innså at jeg måtte begrense meg, kunne jeg være så trøtt at jeg ikke fikk utrettet noe på fritiden annet enn det absolutt nødvendigste mtp på følge opp barna og hjem, annet hadde jeg ikke overskudd til, selv ikke i helgene. Anonymkode: 89efc...ddc
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #11 Skrevet 7. desember 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må nok dessverre ha en overvekt av 6ere, eller ha flere tilleggspoeng som øker snittet. Førstegangskvoten varierer de ulike stedene, men ligger vel på rundt 56-57 poeng. Anonymkode: 8ab7a...e27 Takk for svar. Jeg tar i voksen alder, Så jeg får alderspoeng. Men jeg antar at det fremdeles ikke er nok for å komme inn, med flest 5ere. Jeg jobber så hardt jeg kan, men jeg klarer ikke mer enn 5+ i matte og samfunn... 25 minutter siden, Kalmie skrev: Jeg studerer profesjon i psykologi. Det du bør være klar over er at det er mye større ansvar enn å skulle lytte til andre og ha empati, slik du sier. Som psykolog sitter du med utrulig mye definisjonsmakt, og må ta valg som påvirker livet til andre i stor grad. Det kan dreie seg om tvangsinnleggelse, fordeling av barn ved skilsmisse, ta fra noen lappen eller eventuelle brudd på taushetsplikten der det er juridisk nødvendig. Studiet er krevende, og du må være i stand til å etablere en relasjon bygd på tillit med mange ulike mennesker i svært ulike livssituasjoner. Likevel er arbeidet givende og du har mange arbeidsmuligheter, men du bør være klar over ansvaret du har og at du daglig møter på mange krevende etiske dilemma. Hadde du tilnærmet kun 6ere for å komme inn på profesjonsstudiet? Det er virkelig det eneste jeg kunne tenke meg her i verden, jeg bare vet ikke hvordan jeg skal få bikket bok poeng.. Anonymkode: f1cf4...f0f
Radon Skrevet 7. desember 2019 #12 Skrevet 7. desember 2019 Du har ikke vurdert tannlege da? Det er jo litt i samme gate som lege, men med bedre arbeidstider og lettere å kombinere med familieliv. 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #13 Skrevet 7. desember 2019 Tusen takk for svar alle! 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veterinær, jobber innen akvakultur og har god lønn (800.000+). Men det går vel under produksjonsdyr, så det er vel ikke aktuelt. Har du vurdert Mattilsynet? Her jobber man jo også med produksjonsdyr, men i retning dyrevelferd og lovverk. Jeg tror på ingen måte det er en enkel jobb, siden man kommer til å oppleve grusomme ting. Men man gjør en viktig jobb som utgjør en forskjell for dyrene sin velferd. Medisin kan helt fint kombineres vanlige arbeidstider. Kjenner flere leger som har 8-16 jobb. Lykke til 😊 Anonymkode: 8004a...05c Jeg tenkte at produksjonsdyr ikke er noe for meg likevel da det er mange bønder som ikke har dyrehold jeg liker... Hos bonden jeg hadde oppstallet hesten var hønsa kannibaler og hakket på hverandre hele tiden, hunden var i garde på låven uten lys 24/7... Det preget meg så mye, hvertfall hunden... Hvertfall veterinæren jeg kjenner sa hun ikke anbefalte produksjonsdyr hvis jeg har et så emosjonelt forhold til dyr😕 Så det har ikke så mye med at jeg er vegetarianer og ikke kan avlive dyr osv... Hva innebærer jobben din innen akvakultur? Jobber du i distriktet eller i større by? Hvordan er arbeidstiden din? Hadde blitt veldig takknemlig om du kunne svart på de spørsmålene😍 Faktisk kan jeg vurdere å utdanne meg innen dette, kanskje har jeg mulighet til å bytte til smådyrsklinikk senere hvis jeg vil ha forandring? For er helt klart dyr som er min hjertesak i livet... Anonymkode: 966d0...2be
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #14 Skrevet 7. desember 2019 Du kan jo ha dyr som hobby og livsstil, og ha en jobb som gjør det mulig? Anonymkode: ee634...e89 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #15 Skrevet 7. desember 2019 Arbeider som fiskehelsesjef i et mindre oppdrettsfirma, i distrikt. Hverdagen min består av helsekontroller og prøveuttak mellom ulike oppdrettslokaliteter. Mye av arbeidet går på forebygging og kartlegging for å oppnå optimal fiskehelse og ikke minst en robust fisk. Forebygging mot lakselus og PD er en stor del av jobben, strategiske valg for å unngå dette. Lovverk og fiskevelferd er også en stor del av jobben, sørge for at fisken har de beste betingelsene som overhode mulig for å sikre at den har en god velferd. Jeg holder også dialogen med forvaltningsorgan som mattilsynet og fiskeridirektoratet. Det er mange ulike veier innen akvakultur, man kan jobbe i ulike oppdrettsselskaper, innen forskning, mattilsynet, fiskehelsetjenester, labtjenester og diagnostikk og ulike leverandører (f.eks Patogen, Pharmaq, Cargill, Stim etc.). Jobber finner man både innen distrikt og større byer. I tillegg er det lett å få seg jobb, selv for nyutdannede siden det er mangel på kvalifiserte mennesker innen denne næringen. Gode lønnsbetingelser er det også. Jeg trives god innen havbruk, men det er mange utfordringer som må tas tak i. Arbeidstidene mine er normale (07.30-15.30), men det blir noe overtid i enkelte perioder. Hvis det oppstår noe må jeg også påregne å bli tilkallet i helger og ferier, men dette skjer sværtsvært sjeldent. Anonymkode: 8004a...05c
Kalmie Skrevet 7. desember 2019 #16 Skrevet 7. desember 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg tar i voksen alder, Så jeg får alderspoeng. Men jeg antar at det fremdeles ikke er nok for å komme inn, med flest 5ere. Jeg jobber så hardt jeg kan, men jeg klarer ikke mer enn 5+ i matte og samfunn... Hadde du tilnærmet kun 6ere for å komme inn på profesjonsstudiet? Det er virkelig det eneste jeg kunne tenke meg her i verden, jeg bare vet ikke hvordan jeg skal få bikket bok poeng.. Anonymkode: f1cf4...f0f Det hadde jeg. Hadde rundt 58 poeng da jeg gikk ut av videregående, men noen var jo på grunn av realfag. Du kan alltid få flere poeng ved å være i forsvaret, gå på FHS eller sanke poeng fra annen høyere utdanning først, men da må huske at du er i en annen kvote. En ide kan jo være å gå inn på karakterkalkulator.no og se hvor mange poeng du har og hva du eventuelt kan forbedre deg i. Hvilket år er du på i vgs?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #17 Skrevet 7. desember 2019 Studer medisin, da kan du eventuelt bli psykiater hvis du vil behandle mennesker med psykiske lidelser og drive med terapi. Studere du medisin så vil du få flere muligheter, og ikke bli like «låst» til smådyr/store dyr eller psykiske plager. Anonymkode: 9aaaa...601 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #18 Skrevet 7. desember 2019 Min erfaring er at legeyrket fint lar seg kombinere med familie. Vi har vært sammen siden studiene, og stått fint i det. Men det er et men - alder. Det var en krevende innspurt på studiene. Så 1,5 år turnus der vi måtte flytte rundt omkring, milevis hjemmefra. Så vanskelig å få jobb. Så totalt sett pendlet vi av og på i 3-4 år for å bygge karrierene. Så fulgte mange vakter, som ødela kvelder og helger. Stadig vakt i jula og påsken. Men etter noen år, og riktig valg av retning, kunne ikke ting vært bedre. Bakvakt hjemme, 12 delt turnus, en del fleksibilitet i hverdagen, alltid hjemme før 17, og høy lønn. For oss var jo årene for å komme hit enkle. Vi var unge, fleksible, ønsket begge å prioritere karriere. Vurderingen blir jo en helt annen om du er over 30 når du er ferdig. Et annet element er at alt for mange blir leger. Det kommer til å bli kjempevanskelig å få seg jobb i fremtiden. Og lønningene kommer til å gå nedover. Så man må være innstilt på å bo hvor som helst, og gjøre hva som helst, noen år. Anonymkode: 04c53...86a
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #19 Skrevet 7. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veterinær, jobber innen akvakultur og har god lønn (800.000+). Men det går vel under produksjonsdyr, så det er vel ikke aktuelt. Har du vurdert Mattilsynet? Her jobber man jo også med produksjonsdyr, men i retning dyrevelferd og lovverk. Jeg tror på ingen måte det er en enkel jobb, siden man kommer til å oppleve grusomme ting. Men man gjør en viktig jobb som utgjør en forskjell for dyrene sin velferd. Medisin kan helt fint kombineres vanlige arbeidstider. Kjenner flere leger som har 8-16 jobb. Lykke til 😊 Anonymkode: 8004a...05c Jeg vil ikke anbefale en som er vegatarianer og derfor ikke ønsker å jobbe med produksjonsdyr å jobbe med dyrehelse/dyrevelferd i Mattilsynet. Jeg er enig i at man gjør en viktig jobb, men i mine øyne blir det etisk sett (hvis man ikke ønsker å ta del i industrien rundt matproduserende dyr) ikke annerledes enn å jobbe med produksjonsdyr som privatpraktiserende veterinær. Jeg har jobbet i MT med dyrehelse/dyrevelferd selv. Hvis TS skulle ønske å jobbe med dette, men kun med hest/kjæledyr, er dette mulig kun i de største byene - og der er det vanskelig å få jobb uten å ha erfaring. Det er mulig å jobbe 8-16 som lege, men de fleste gjør det ikke. Eller de har kanskje kontortid fra 8-16, med pasienter/poliklinikk, men så skjer mye av papirarbeidet på kveldstid eller i helgene... Anonymkode: eeba5...b34 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #20 Skrevet 7. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar alle! Jeg tenkte at produksjonsdyr ikke er noe for meg likevel da det er mange bønder som ikke har dyrehold jeg liker... Hos bonden jeg hadde oppstallet hesten var hønsa kannibaler og hakket på hverandre hele tiden, hunden var i garde på låven uten lys 24/7... Det preget meg så mye, hvertfall hunden... Hvertfall veterinæren jeg kjenner sa hun ikke anbefalte produksjonsdyr hvis jeg har et så emosjonelt forhold til dyr😕 Så det har ikke så mye med at jeg er vegetarianer og ikke kan avlive dyr osv... Hva innebærer jobben din innen akvakultur? Jobber du i distriktet eller i større by? Hvordan er arbeidstiden din? Hadde blitt veldig takknemlig om du kunne svart på de spørsmålene😍 Faktisk kan jeg vurdere å utdanne meg innen dette, kanskje har jeg mulighet til å bytte til smådyrsklinikk senere hvis jeg vil ha forandring? For er helt klart dyr som er min hjertesak i livet... Anonymkode: 966d0...2be Akvakulturnæringen har svært store dyrevelferdutfordringer - så store at de truer hele næringens eksistens. Så hvis du har et så emosjonelt forhold til dyr at du ikke ønsker å jobbe med produksjonsdyr, ville jeg i alle fall ikke begynt å jobbe med fisk, som i aller høyeste grad er et produksjonsdyr! Jeg ser for meg at det kan være givende å jobbe med f.eks forskning rettet inn mot å løse disse utfordringene, men du må vite hva du går til og hva du ønsker. Du har alltid mulighet til å bytte senere hvis du skulle ønske det. Men i praksis kan du begrenses av å ha blitt utdatert faglig hvis du har jobbet mange år i en annen retning av yrket - og økonomisk, siden du kan risikere å halvere lønna (eller mer). Det er det sjelden folk er villige til, uansett utdanning. Anonymkode: eeba5...b34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå