Dina Skrevet 30. mai 2005 #1 Skrevet 30. mai 2005 Jeg har hørt alt fra 6 til 12 uker, så jeg er litt usikker på hva som er riktig.... Anyone?
Dina Skrevet 30. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2005 Takk for svar Sniglå! Jeg har bestemt meg for å skaffe meg katt, og har funnet "drømmekatten"! Den vil være 13 uker når vi får den, fordi vi skal reise bort en uke, og venter med å hente katten til vi kommer hjem fra ferie... Hva må jeg tenke på, forberede og kjøpe inn før katten flytter hjem til oss? Hvor lenge bør jeg ha den inne, og hvordan skal jeg gjøre det når jeg gradvis lar den få lov til å være ute? Mange spørsmål her... burde kanskje startet en egen tråd om dette...!!!
Sniglå Skrevet 30. mai 2005 #5 Skrevet 30. mai 2005 Så gøy!! Gratulerer! Er det en rasekatt eller vanlig huskatt? (ikke at det har noen betydning for forberedelsene, altså. Bare av ren nysgjerrighet ) Tja, forberedelser. Regner med at du har anskaffet deg mat, matskåler og slike ting, samt finne en grei plassering på en kattedo. Det er viktig at doen står langt borte fra maten, kattene synes ikke det er noe særlig å spise ved siden av doen, liksom. Forståelig nok Ellers finner katten som regel ut av det selv, hvordan den vil ha det! Det med å slippe katten ut har jeg ikke så veldig mye erfaring med, da jeg bare har innekatter. Men jeg vil tro at du kan begynne å slippe den ut når den virker trygg inne. Når den vet at "her bor jeg", hvis du skjønner. Bli med den ut de første gangene og vis den hvor den skal gå for å komme inn igjen. De finner fort ut hvordan det hele henger sammen selv, så det skal nok gå så bra så! Men nok en gang: grattis! Jeg skal også snart få en ny katt!! Juhuuu!!!
Gjest katteeier Skrevet 30. mai 2005 #6 Skrevet 30. mai 2005 Vi fikk kattunge i jula - trolig litt mindre enn tolv uker, men han har blitt en fiiin pus:) Vi begynte å ha han bittelitt ute sammen med oss helt fra begynnelsen, vi - først i bånd. Nå bor vi langt fra andre hus og trafikkerte veier, da. Uansett; etter hvert begynte vi å ha han ute løs, og også la han fyke litt rundt alene, men de føste månedene satt han bare i nærheten av døra og ville inn. Det var jo vinter også - og uansett må man følge med; en kattunge har trolig ikke så bra retningssans, og kan lett la seg avspore... Ellers er et veldig lurt tips å vente med å la katten være ute løs/aleine til den er kastrert og vaksinert - særlig om det er andre katter i nærheten, og det er det jo alltids. Hvor gammel katten skal være før man kan kastrere er det delte meninger om. Av ting å ordne før du får pusen har jeg vel ikke så mye å tilføye - noen leker kanskje, og et sted den kan sove (men sånt bestemmer den gjerne selv når den kommer ) Lykke til med katten!
Dina Skrevet 30. mai 2005 Forfatter #7 Skrevet 30. mai 2005 Takk for tips! Sniglå; det er en vanlig huskatt, men den er ganske langhåret, og ser litt skogkattaktig ut, utrolig nydelig!!! Gleder meg!!!
sixx Skrevet 30. mai 2005 #8 Skrevet 30. mai 2005 Du har fått gode svar over her. Når det gjelder tilvenning til å være ute....så fikser katten dette godt selv. Den utvider området sitt etterhvert som den blir kjent....først så er ikke området stort større enn 2-3 m2 Det som imidlertid kan være et "problem"...er at små katter kan følge etter andre mennesker eller dyr i nysgjerrighet...også glemmer de å markere veien underveis...og da er det ikke alltid de finner hjem igjen. Lykke til med katt....det er så koselige dyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå