GĂ„ til innhold

Angstanfall hos psykologen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du hatt angstanfall nÄr du har vÊrt hos psykologen? Hvordan var det for deg, hvor lenge varte anfallet og hva gjorde psykologen? 

Opplevde selv panikkeanfall hos psykologen i dag....  

Anonymkode: 754ff...b34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesten hver eneste gang😅 Det er jo veldig tĂžft selvfĂžlgelig, men han hjelper meg Ă„ fokusere pĂ„ pust og se meg rundt osv. Tror ikke det varer sĂ„ lenge, selv om det fĂžles sĂ„nn.

Anonymkode: 67897...0cd

• Liker 1
Skrevet

Det gjÞr jo ingenting. Det gjÞr jo bare det hele veldig konkret for bÄde deg og psykologen, pluss at du slapp vÊre alene nÄr det skjedde.

Anonymkode: 7be22...425

• Liker 2
Skrevet

MÄ ogsÄ legge til, at for meg er det tryggeste stedet Ä fÄ panikkanfall nettopp nÄr jeg er hos han.

Anonymkode: 67897...0cd

• Liker 1
Skrevet

Nei, det har ikke skjedd. Men husker jeg fikk sammenbrudd da jeg var innlagt og at jeg ikke fikk puste da. 
Jeg husker jeg sa, «Jeg fÄr ikke puste», hvorpÄ den ansatte svarte «FÄr du ikke puste?» men sÄ fikk jeg det heldigvis raskt etterpÄ. Veldig ubehagelig situasjon Ä miste pusten grunnet alle fÞlelsene.

Anonymkode: ef50e...6cd

Skrevet

Ja jeg har fÄtt angstanfall hos psykologen. Har til og med framkalt det med vilje slik at jeg skulle lÊre at det ikke er farlig og at det gÄr over. 

Anonymkode: 8970d...14e

Skrevet

Jeg fremkaller det ikke med vilje- for er redd jeg ikke blir trodd... men so kom det allikevel...

Skrevet

Hvordan fremkaller man et angstanfall med vilje?

Anonymkode: 144ea...08b

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fremkaller man et angstanfall med vilje?

Anonymkode: 144ea...08b

Vet ikke.. er redd noen skal tro det... 🙈

Skrevet

Flere ganger, verste jeg har opplevd. 
Var inne i en vanskelig periode med angst for angsten. SÄ da skjedde det ofte. Men sÄ fikk jeg nok og sa til psykologen at jeg Þnsker at vi skal late som ingenting, ikke snakk om det, ikke bry oss. Bare... ignorer det og lat som ingenting! Og da ble det bedre. For hun prÞvde alltid Ä hjelpe ved Ä snakke til meg, og det gjorde det bare verre. 
NÄ sÄ er jeg inne i en vanskelig periode hjemme med panikkanfall (det er noe annet enn angstanfall). Og nÄ frykter jeg for Ä fÄ et ute og hos psykologen sÄ jeg har begynt Ä isolere meg selv. Har ikke vÊrt hos psykologen pÄ over en mÄned pÄ grunn av det. 

Anonymkode: 5a7a7...83b

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nÄ, AnonymBruker skrev:

Flere ganger, verste jeg har opplevd. 
Var inne i en vanskelig periode med angst for angsten. SÄ da skjedde det ofte. Men sÄ fikk jeg nok og sa til psykologen at jeg Þnsker at vi skal late som ingenting, ikke snakk om det, ikke bry oss. Bare... ignorer det og lat som ingenting! Og da ble det bedre. For hun prÞvde alltid Ä hjelpe ved Ä snakke til meg, og det gjorde det bare verre. 
NÄ sÄ er jeg inne i en vanskelig periode hjemme med panikkanfall (det er noe annet enn angstanfall). Og nÄ frykter jeg for Ä fÄ et ute og hos psykologen sÄ jeg har begynt Ä isolere meg selv. Har ikke vÊrt hos psykologen pÄ over en mÄned pÄ grunn av det. 

Hva er forskjell pÄ angstanfall og panikkanfall?

Skrevet
6 minutter siden, Gorilla skrev:

Hva er forskjell pÄ angstanfall og panikkanfall?

Angstanfall som oftest trigget av noe. Som f.eks at du har hÞyt angst over lengre tid hos psykologen ogsÄ fÄr du et anfall med ekstrem angst. Det er et angstanfall. Angstanfall er noe man kan brygge pÄ. At man kjenner at "i dag sÄ har jeg en skikkelig angst-dag" og da vet man at sjansen for Ä fÄ et angstanfall kan skje. 
Panikkanfall skjer uten grunn, det kan slÄ inn Är som helst og hvor som helst. Det er kraftigere enn angstanfall og man vil da ofte fÄ den "Herregud nÄ dÞr jeg" panikken oppÄ det. Eller den frykten for Ä ha blitt helt gal og sinnssyk. Det fÄr man sjeldent med angst anfall, man kan bli redd for Ä dÞ pga at hjerte slÄr for fort sÄ klart, men det er noe helt annet under panikkanfall. Den frykten og bevisstheten for Ä dÞ er ikke det samme i det hele tatt. For under panikkanfall sÄ er det genuint og ingen tvil, du vil dÞ og du blir livredd. Under angstanfall sÄ er det en mild frykt eller en liten tanke som popper opp under anfallet. 
Angstanfall varer som oftest lengre enn panikkanfall og det kan sitte lengre i kroppen. At man har angst etterpÄ og bruker lang tid pÄ Ä roe seg ned.
Panikkanfall er mer som en bryter som slÄr seg av og pÄ. Etter et panikkanfall sÄ kan man bli mer nummen, fjern og alt fÞles helt fjern ut (uvirkelighetsfÞlelse eller derealization og depersonalization). Men selve angsten forsvinner pÄ sekunder. De varer mye kortere enn angstanfall sÄ klart. 

SvÊrt mange her inne pÄ KG pÄstÄr det ikke er forskjell. det ER en forskjell. De som pÄstÄr noe annet har aldri opplevd et ekte panikkanfall, sÄ de vet ikke at det er to forskjellige ting. Panikkanfall kan trigges og de kan komme like etter et angstanfall. De gangene det har skjedd meg meg sÄ skjer det kanskje 30 min etter at jeg har endelig roet meg ned etter et angstanfall og flere timer og noen ganger dager med ekstrem angst.. sÄ kommer et panikkanfall helt utav det blÄ og slÄr meg rett ned. Det er det jÊvligste jeg opplever. Det har da en sammenheng med angstanfallet, samtidig som at det skjer helt utav det blÄ og uprovosert. For jeg er jo rolig og har det OK nÄr det slÄr inn. OgsÄ kan det som sagt slÄ inn uten tydelig trigger. Du kan gÄ pÄ butikken og fÞle deg helt fin, selv om at du har sosial angst.. men sÄ slÄr det plutselig inn og du fÄr et panikkanfall. Det er da "utav det blÄ" men med en trigger du ikke nÞdvendigvis legger merke til. 

• Liker 1
Skrevet
PĂ„ 7.12.2019 den 1.27, AnonymBruker skrev:

Jeg fremkaller det ikke med vilje- for er redd jeg ikke blir trodd... men so kom det allikevel...

PÄstÄr ikke at du framkaller det med vilje. Det jeg skrev var at jeg gjorde det hos psykologen som en del av behandlingen.  Dette var mÄten jeg greide Ä komme over angsten for Ä fÄ angstanfall framfor andre folk. Jeg utviklet angst for Ä fÄ angstanfall forran andre og begynte Ä isolere meg. Ved denne eksponeringen sÄ lÊrte jeg Ä ikke ha angst for angsten.  

Anonymkode: 8970d...14e

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (PĂ„ 7.12.2019 den 13.49):

Angstanfall som oftest trigget av noe. Som f.eks at du har hÞyt angst over lengre tid hos psykologen ogsÄ fÄr du et anfall med ekstrem angst. Det er et angstanfall. Angstanfall er noe man kan brygge pÄ. At man kjenner at "i dag sÄ har jeg en skikkelig angst-dag" og da vet man at sjansen for Ä fÄ et angstanfall kan skje. 
Panikkanfall skjer uten grunn, det kan slÄ inn Är som helst og hvor som helst. Det er kraftigere enn angstanfall og man vil da ofte fÄ den "Herregud nÄ dÞr jeg" panikken oppÄ det. Eller den frykten for Ä ha blitt helt gal og sinnssyk. Det fÄr man sjeldent med angst anfall, man kan bli redd for Ä dÞ pga at hjerte slÄr for fort sÄ klart, men det er noe helt annet under panikkanfall. Den frykten og bevisstheten for Ä dÞ er ikke det samme i det hele tatt. For under panikkanfall sÄ er det genuint og ingen tvil, du vil dÞ og du blir livredd. Under angstanfall sÄ er det en mild frykt eller en liten tanke som popper opp under anfallet. 
Angstanfall varer som oftest lengre enn panikkanfall og det kan sitte lengre i kroppen. At man har angst etterpÄ og bruker lang tid pÄ Ä roe seg ned.
Panikkanfall er mer som en bryter som slÄr seg av og pÄ. Etter et panikkanfall sÄ kan man bli mer nummen, fjern og alt fÞles helt fjern ut (uvirkelighetsfÞlelse eller derealization og depersonalization). Men selve angsten forsvinner pÄ sekunder. De varer mye kortere enn angstanfall sÄ klart. 

SvÊrt mange her inne pÄ KG pÄstÄr det ikke er forskjell. det ER en forskjell. De som pÄstÄr noe annet har aldri opplevd et ekte panikkanfall, sÄ de vet ikke at det er to forskjellige ting. Panikkanfall kan trigges og de kan komme like etter et angstanfall. De gangene det har skjedd meg meg sÄ skjer det kanskje 30 min etter at jeg har endelig roet meg ned etter et angstanfall og flere timer og noen ganger dager med ekstrem angst.. sÄ kommer et panikkanfall helt utav det blÄ og slÄr meg rett ned. Det er det jÊvligste jeg opplever. Det har da en sammenheng med angstanfallet, samtidig som at det skjer helt utav det blÄ og uprovosert. For jeg er jo rolig og har det OK nÄr det slÄr inn. OgsÄ kan det som sagt slÄ inn uten tydelig trigger. Du kan gÄ pÄ butikken og fÞle deg helt fin, selv om at du har sosial angst.. men sÄ slÄr det plutselig inn og du fÄr et panikkanfall. Det er da "utav det blÄ" men med en trigger du ikke nÞdvendigvis legger merke til. 

Et panikkanfall trigges ogsÄ av noe, bare at man ikke nÞdvendigvis alltid vet av hva. 

Trist Ă„ hĂžre at du har sĂ„ mye angst- og panikkanfall. FĂ„r du noe hjelp for det? 😊

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

TS her... de siste dagene har det blitt verre. I natt var jeg sikker pÄ Ä dÞ... 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...