AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1 Skrevet 6. desember 2019 Har du hatt angstanfall når du har vært hos psykologen? Hvordan var det for deg, hvor lenge varte anfallet og hva gjorde psykologen? Opplevde selv panikkeanfall hos psykologen i dag.... Anonymkode: 754ff...b34
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #2 Skrevet 6. desember 2019 Nesten hver eneste gang😅 Det er jo veldig tøft selvfølgelig, men han hjelper meg å fokusere på pust og se meg rundt osv. Tror ikke det varer så lenge, selv om det føles sånn. Anonymkode: 67897...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #3 Skrevet 6. desember 2019 Det gjør jo ingenting. Det gjør jo bare det hele veldig konkret for både deg og psykologen, pluss at du slapp være alene når det skjedde. Anonymkode: 7be22...425 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #4 Skrevet 6. desember 2019 Må også legge til, at for meg er det tryggeste stedet å få panikkanfall nettopp når jeg er hos han. Anonymkode: 67897...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #5 Skrevet 6. desember 2019 Nei, det har ikke skjedd. Men husker jeg fikk sammenbrudd da jeg var innlagt og at jeg ikke fikk puste da. Jeg husker jeg sa, «Jeg får ikke puste», hvorpå den ansatte svarte «Får du ikke puste?» men så fikk jeg det heldigvis raskt etterpå. Veldig ubehagelig situasjon å miste pusten grunnet alle følelsene. Anonymkode: ef50e...6cd
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #6 Skrevet 6. desember 2019 Ja jeg har fått angstanfall hos psykologen. Har til og med framkalt det med vilje slik at jeg skulle lære at det ikke er farlig og at det går over. Anonymkode: 8970d...14e
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #7 Skrevet 7. desember 2019 Jeg fremkaller det ikke med vilje- for er redd jeg ikke blir trodd... men so kom det allikevel... Anonymkode: 754ff...b34
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #8 Skrevet 7. desember 2019 Hvordan fremkaller man et angstanfall med vilje? Anonymkode: 144ea...08b 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #9 Skrevet 7. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fremkaller man et angstanfall med vilje? Anonymkode: 144ea...08b Vet ikke.. er redd noen skal tro det... 🙈 Anonymkode: 754ff...b34
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #10 Skrevet 7. desember 2019 Flere ganger, verste jeg har opplevd. Var inne i en vanskelig periode med angst for angsten. Så da skjedde det ofte. Men så fikk jeg nok og sa til psykologen at jeg ønsker at vi skal late som ingenting, ikke snakk om det, ikke bry oss. Bare... ignorer det og lat som ingenting! Og da ble det bedre. For hun prøvde alltid å hjelpe ved å snakke til meg, og det gjorde det bare verre. Nå så er jeg inne i en vanskelig periode hjemme med panikkanfall (det er noe annet enn angstanfall). Og nå frykter jeg for å få et ute og hos psykologen så jeg har begynt å isolere meg selv. Har ikke vært hos psykologen på over en måned på grunn av det. Anonymkode: 5a7a7...83b 1
Silva Pluvialis Skrevet 7. desember 2019 #11 Skrevet 7. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Flere ganger, verste jeg har opplevd. Var inne i en vanskelig periode med angst for angsten. Så da skjedde det ofte. Men så fikk jeg nok og sa til psykologen at jeg ønsker at vi skal late som ingenting, ikke snakk om det, ikke bry oss. Bare... ignorer det og lat som ingenting! Og da ble det bedre. For hun prøvde alltid å hjelpe ved å snakke til meg, og det gjorde det bare verre. Nå så er jeg inne i en vanskelig periode hjemme med panikkanfall (det er noe annet enn angstanfall). Og nå frykter jeg for å få et ute og hos psykologen så jeg har begynt å isolere meg selv. Har ikke vært hos psykologen på over en måned på grunn av det. Anonymkode: 5a7a7...83b Hva er forskjell på angstanfall og panikkanfall?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #12 Skrevet 7. desember 2019 6 minutter siden, Gorilla skrev: Hva er forskjell på angstanfall og panikkanfall? Angstanfall som oftest trigget av noe. Som f.eks at du har høyt angst over lengre tid hos psykologen også får du et anfall med ekstrem angst. Det er et angstanfall. Angstanfall er noe man kan brygge på. At man kjenner at "i dag så har jeg en skikkelig angst-dag" og da vet man at sjansen for å få et angstanfall kan skje. Panikkanfall skjer uten grunn, det kan slå inn år som helst og hvor som helst. Det er kraftigere enn angstanfall og man vil da ofte få den "Herregud nå dør jeg" panikken oppå det. Eller den frykten for å ha blitt helt gal og sinnssyk. Det får man sjeldent med angst anfall, man kan bli redd for å dø pga at hjerte slår for fort så klart, men det er noe helt annet under panikkanfall. Den frykten og bevisstheten for å dø er ikke det samme i det hele tatt. For under panikkanfall så er det genuint og ingen tvil, du vil dø og du blir livredd. Under angstanfall så er det en mild frykt eller en liten tanke som popper opp under anfallet. Angstanfall varer som oftest lengre enn panikkanfall og det kan sitte lengre i kroppen. At man har angst etterpå og bruker lang tid på å roe seg ned. Panikkanfall er mer som en bryter som slår seg av og på. Etter et panikkanfall så kan man bli mer nummen, fjern og alt føles helt fjern ut (uvirkelighetsfølelse eller derealization og depersonalization). Men selve angsten forsvinner på sekunder. De varer mye kortere enn angstanfall så klart. Svært mange her inne på KG påstår det ikke er forskjell. det ER en forskjell. De som påstår noe annet har aldri opplevd et ekte panikkanfall, så de vet ikke at det er to forskjellige ting. Panikkanfall kan trigges og de kan komme like etter et angstanfall. De gangene det har skjedd meg meg så skjer det kanskje 30 min etter at jeg har endelig roet meg ned etter et angstanfall og flere timer og noen ganger dager med ekstrem angst.. så kommer et panikkanfall helt utav det blå og slår meg rett ned. Det er det jævligste jeg opplever. Det har da en sammenheng med angstanfallet, samtidig som at det skjer helt utav det blå og uprovosert. For jeg er jo rolig og har det OK når det slår inn. Også kan det som sagt slå inn uten tydelig trigger. Du kan gå på butikken og føle deg helt fin, selv om at du har sosial angst.. men så slår det plutselig inn og du får et panikkanfall. Det er da "utav det blå" men med en trigger du ikke nødvendigvis legger merke til. Anonymkode: 5a7a7...83b 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #13 Skrevet 9. desember 2019 På 7.12.2019 den 1.27, AnonymBruker skrev: Jeg fremkaller det ikke med vilje- for er redd jeg ikke blir trodd... men so kom det allikevel... Anonymkode: 754ff...b34 Påstår ikke at du framkaller det med vilje. Det jeg skrev var at jeg gjorde det hos psykologen som en del av behandlingen. Dette var måten jeg greide å komme over angsten for å få angstanfall framfor andre folk. Jeg utviklet angst for å få angstanfall forran andre og begynte å isolere meg. Ved denne eksponeringen så lærte jeg å ikke ha angst for angsten. Anonymkode: 8970d...14e 1
Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2019 #14 Skrevet 11. desember 2019 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.12.2019 den 13.49): Angstanfall som oftest trigget av noe. Som f.eks at du har høyt angst over lengre tid hos psykologen også får du et anfall med ekstrem angst. Det er et angstanfall. Angstanfall er noe man kan brygge på. At man kjenner at "i dag så har jeg en skikkelig angst-dag" og da vet man at sjansen for å få et angstanfall kan skje. Panikkanfall skjer uten grunn, det kan slå inn år som helst og hvor som helst. Det er kraftigere enn angstanfall og man vil da ofte få den "Herregud nå dør jeg" panikken oppå det. Eller den frykten for å ha blitt helt gal og sinnssyk. Det får man sjeldent med angst anfall, man kan bli redd for å dø pga at hjerte slår for fort så klart, men det er noe helt annet under panikkanfall. Den frykten og bevisstheten for å dø er ikke det samme i det hele tatt. For under panikkanfall så er det genuint og ingen tvil, du vil dø og du blir livredd. Under angstanfall så er det en mild frykt eller en liten tanke som popper opp under anfallet. Angstanfall varer som oftest lengre enn panikkanfall og det kan sitte lengre i kroppen. At man har angst etterpå og bruker lang tid på å roe seg ned. Panikkanfall er mer som en bryter som slår seg av og på. Etter et panikkanfall så kan man bli mer nummen, fjern og alt føles helt fjern ut (uvirkelighetsfølelse eller derealization og depersonalization). Men selve angsten forsvinner på sekunder. De varer mye kortere enn angstanfall så klart. Svært mange her inne på KG påstår det ikke er forskjell. det ER en forskjell. De som påstår noe annet har aldri opplevd et ekte panikkanfall, så de vet ikke at det er to forskjellige ting. Panikkanfall kan trigges og de kan komme like etter et angstanfall. De gangene det har skjedd meg meg så skjer det kanskje 30 min etter at jeg har endelig roet meg ned etter et angstanfall og flere timer og noen ganger dager med ekstrem angst.. så kommer et panikkanfall helt utav det blå og slår meg rett ned. Det er det jævligste jeg opplever. Det har da en sammenheng med angstanfallet, samtidig som at det skjer helt utav det blå og uprovosert. For jeg er jo rolig og har det OK når det slår inn. Også kan det som sagt slå inn uten tydelig trigger. Du kan gå på butikken og føle deg helt fin, selv om at du har sosial angst.. men så slår det plutselig inn og du får et panikkanfall. Det er da "utav det blå" men med en trigger du ikke nødvendigvis legger merke til. Anonymkode: 5a7a7...83b Et panikkanfall trigges også av noe, bare at man ikke nødvendigvis alltid vet av hva. Trist å høre at du har så mye angst- og panikkanfall. Får du noe hjelp for det? 😊 Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #15 Skrevet 11. desember 2019 TS her... de siste dagene har det blitt verre. I natt var jeg sikker på å dø... Anonymkode: 754ff...b34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå